2020-10-05, 22:12
Medlem
Silltunnas avatar
Funkar det då här som i utlandet? Att man kan skeppa hit nån tonårsjänta som kan ta hand om barn, hus och hem, medan jag och frugan latar oss?
Vart vänder man sig i så fall?
Nån med erfarenhet?
Citera
2020-10-05, 22:31
Avstängd
Krävs uppehållstillstånd
Citera
2020-10-05, 22:32
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Krävs uppehållstillstånd

Tror jag inte på.
Citera
2020-10-05, 22:35
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Funkar det då här som i utlandet? Att man kan skeppa hit nån tonårsjänta som kan ta hand om barn, hus och hem, medan jag och frugan latar oss?
Vart vänder man sig i så fall?
Nån med erfarenhet?

Ja det funkar och det finns flera förmedlare för detta, jag har flera tidigare kollegor som använt det under många år, men det är såklart inte gratis. Bara att googla.
Citera
2020-10-05, 22:35
Avstängd
Citat:
Tror jag inte på.

Du får tro på vad du vill, men det är vad som gäller. Plus att det endast gäller åldersgruppen 18 - 30
Citera
2020-10-06, 00:07
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
Lol

Förresten, varför vill man vara aupair?

Man får bo gratis i ett främmande land och lära sig dess kultur...mot vissa motprestationer givetvis, men ändå!
Citera
2020-10-06, 10:53
Medlem
Det är inga problem att skaffa en au pair i Sverige. Anledningen till att det är ovanligt är att svenskar generellt sett inte har dom löner som krävs för att skaffa det.

Du får stå för för förmedlingsavgift, kost och logi, ersättning (minimum 3500:-), försäkringar, i vissa fall krävs en extra bil
Citera
2020-10-07, 00:47
Medlem
Citat:
Man får bo gratis i ett främmande land och lära sig dess kultur...mot vissa motprestationer givetvis, men ändå!
Slavjobb. Dom kan hellre lägga till några tusenlappar för att läsa språkkurs utomlands utan att byta blöja eller vad dom nu gör
Citera
2020-10-07, 11:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Slavjobb. Dom kan hellre lägga till några tusenlappar för att läsa språkkurs utomlands utan att byta blöja eller vad dom nu gör
Alla har inte de tusenlapparna.
Citera
2020-10-09, 06:42
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Jag har varit aupair, och kommer ha en från november. Slavjobb har det aldrig varit för mig. Varit aupair både i LA och i England. Mycket beror på vilken familj man hamnar hos.

Vår aupair kommer jobba mellan 17-20 timmar i veckan. Ha egen stuga att bo i, kommer alltså inte bo med oss i huset vilket ger rätt mycket frihet.

Logi samt ca 3000 kr att göra vad hon vill med. Möjlighet att studera, jobba eller annat övrig tid.

Huvudsakliga uppgifter är hämta lämna förskola, städa och hjälpa till med hästarna/djuren.

För unga tjejer tycker jag inte alls det är ett dåligt alternativ. Man kan ofta kombinera det med andra studier.
Citera
2020-10-10, 06:13
Medlem
Jag skaffade aupair nu i somras, det är riktigt riktigt bra.

Hon städar, handlar, lagar all mat och är en extra vuxen i hemmet. Min son har accepterat henne och tycker också det är bra att hon bor hos oss.

Hon får även följa med på lite resor som jag eller vi gör. Hon är från ett östeuropeiskt land och vill verkligen se mer av världen så hon stormtrivs.

Jag skapade en profil på aupair.com och på två månader fick jag över 500 ansökningar, 50st första dagen. Tips är att blockera de länder man inte vill ha folk ifrån.

Som flera har skrivit så ska man betala 3500kr. Jag betalar mer för att 3500kr känns för lite.

Någon som skrivit att det är osvenskt? Orka bry sig om det. Alla mina vänner vet om att jag har aupair och tycker det verkar ett bra alternativ för att få ihop livspusslet.

Tips för att få en bra aupair är kolla hur bra de är på att laga mat, dom måste ha körkort, annars blir det så mkt mer svårare.
Citera
2020-10-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Jag har varit aupair, och kommer ha en från november. Slavjobb har det aldrig varit för mig. Varit aupair både i LA och i England. Mycket beror på vilken familj man hamnar hos.

Vår aupair kommer jobba mellan 17-20 timmar i veckan. Ha egen stuga att bo i, kommer alltså inte bo med oss i huset vilket ger rätt mycket frihet.

Logi samt ca 3000 kr att göra vad hon vill med. Möjlighet att studera, jobba eller annat övrig tid.

Huvudsakliga uppgifter är hämta lämna förskola, städa och hjälpa till med hästarna/djuren.

För unga tjejer tycker jag inte alls det är ett dåligt alternativ. Man kan ofta kombinera det med andra studier.

Kan du pma mig har lite frågor angående din aupair
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in