2020-10-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Och dina kvalifikationer är?

Vilka är dina då?
Citera
2020-10-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxvik
Om en ensam lastbil kör ombord, ja - alldeles säkert stor risk för ett minnesspratt.
Men en eller flera lastbilar som liknar militära fordon som eskorteras av motorcyklar kör ombord 15 minuter efter ordinarie avgångstid. Jag tycker att Sara låter mycket trovärdig, men snart så får vi alla veta hur det egentligen ligger till.

Men att eskortera lasbilar med motorcyklar låter å andra sidan som vilda fantasier, finns väl inget sämre fordon än en motorcykel för den uppgiften. Kanske snöskoter möjligtvis.
Citera
2020-10-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det var aldrig de anhöriga som ville ha detta som gravplats utan endast regeringen för att kunna mörklägga allt. Sedan har bara regeringen och vår regimtrogna MSM stött denna linje trots de anhörigas vilja. Det enda de anhöriga lyckades stoppa var att gjuta in hela fartyget i betong för att för all framtid dölja spåren.

Jag vet inte hur många av de anhöriga som inte kunde acceptera det, och inte hur många som gjorde de. Vet du?
Citera
2020-10-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Men att eskortera lasbilar med motorcyklar låter å andra sidan som vilda fantasier, finns väl inget sämre fordon än en motorcykel för den uppgiften. Kanske snöskoter möjligtvis.

Det kan jag ju hålla med dig om.
Citera
2020-10-05, 21:54
Medlem
mjohan84s avatar
Läs denna så ser ni hur många olyckor det har varit på dessa färjor... helt otroligt

https://www.sjofart.ax/nyheter/hande-de-gamla-passagerarfarjorna
Citera
2020-10-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Det har aldrig diskuterats om det var så. Visiret kan vara tajt och kilat i stängt läge, utan möjlighet att röra sig och att vissa punkter får ta de stora stötarna. Det vet vi inget om.

En del vet vi. Gångjärnen var inte tänkta att ta lasten, utan det skulle skrovet göra om visiret låg an och var låst som det var tänkt. Några beskyllde varvet för underdimensionering av gångjärnen, och de som stog vid varvets sida skyllde på dåligt underhåll.
Citera
2020-10-05, 21:59
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Läs denna så ser ni hur många olyckor det har varit på dessa färjor... helt otroligt

https://www.sjofart.ax/nyheter/hande-de-gamla-passagerarfarjorna
Hur många omkomna?
Citera
2020-10-05, 22:00
Medlem
Dumdrygs avatar
Estland driver på. Nu pratar inrikesministern om att bärga kroppar. Hoppas att det bir nåt. Ta upp hela båten.

https://www.expressen.se/nyheter/ministern-estonia-ar-vart-territorium-vi-gor-vad-vi-vill/
Citera
2020-10-05, 22:04
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Hur många omkomna?

Kunde ha blivit på många av dom... minns du ålandsfärjan som seglade ut 2005 med öppen bogport ?
Citera
2020-10-05, 22:05
Medlem
mjohan84s avatar
Esterna har bollar ! De har dock inte 1 miljard till bärgning...

Estlands inrikesminister Mart Helme vill hämta upp kvarlevorna av de som dog när Estonia sjönk.
– Detta är ett helt humanitärt uppdrag, säger han.
Inrikesministern ska också påtalat att Estonia seglade under estländsk flagg, och därmed ses som estländskt territorium, vilket ger Estland rätten att göra som de vill, rapporterar Postimees.
Citera
2020-10-05, 22:06
Medlem
Giant Squids avatar
Gick sprinklersystemet på bildäck innan hon sjönk ? Jag får det intrycket när jag skummade i Meyerrapporten. Sprinklerpumparna verkar ha haft backupström och pumpat till slutet och hjälpt till att fylla på vatten på bildäck.
Att dom aktiverats tyder på att sensorerna känt utav värme eller rök, kanske från en eller flera explosioner.
Citera
2020-10-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Kan du inte göra en uträkning då istället för att säga att det NOG gick snabbare än så

Räkna själv strutshjärna. Hade du haft förmågan att läsa mellan raderna, så hade du kanske fattat att jag på ett artigt sätt sa att det gick fan så mycket snabbare 0,5 knop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in