2020-10-04, 20:33
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det gjorde jag bla tidigare men det ignorerades fullständigt och bemöttes bara med citat från dokumentären eftersom den tydligen är det nya PK.

Jag gillar dock speciellt foliehattarnas nya käpphäst.
Att det var jobbigare att lämna kvar kroppar i Estonia än att plocka upp dem. Jag kritiserar inte dykaren i fråga men det är ett uttalande som är jävligt märkligt att spinna på i dokumentären eftersom man inte plockade upp några kroppar från vraket och därmed blir uttalandet en oxymoron, vilket får dokumentären att framstå som osäker eller ett utfall av desperation. Vederbörande kanske hade haft PTSD om man gjort det omvända men så är det med mentala trauman. Man lider av det som hänt. Inte av det som aldrig inträffade.

Men det spelar dock mindre roll. Det fanns folk som inte ville gå in i vraket igen och bad om att få bli avlösta. Det fanns även en del äventyrare och andra som sade sig varit villiga att utföra uppdraget.
Visst hade man kunnat bärga många omkomna men att få det till en konspiration är dagisnivå.
Politikerna på 90-talet var ännu mer etiskt bajsnödiga och "PK" än idag och turerna kring hanteringen bör ses i det ljuset. Det är synd och skam att man inte bärgade vraket när det begav sig för då hade den här diskussionen aldrig uppstått.
Om du har länkat till dessa intervjuer tidigare, vad är det som hindrar dig att göra det igen.
Citera
Medlem
Det är mycket som inte stämmer i denhär historien...

Jag har sett dokumentären, läst haverirapporten och Thorsells bok samt plöjt det mesta på nätet och i bokform genom åren.

Man måste dock sila snacket lite, personer som inte har kunskap om material, funktioner och samband får ibland lite för mycket svängrum vilket medför vilda spekulationer åt alla håll och kanter.

En stor anledning till detta tycker jag är haverirapporten. Oavsett vad man utreder måste man se på det objektivt och säkerhetställa olika scenarion genom fakta, och presentera den på ett sätt som inte ger utrymme för felaktiga bedömningar. Tyvärr verkar det som att man från dag ett låst sig vid en teori och sedan arbetat vidare utifrån att styrka den. Jag tycker det är väldigt tydligt när nu hålet i skrovet blivit dokumenterat, ett hål man utifrån påstått måste funnits och som nu är dokumenterat. Det finns några springande punkter åtminstånde jag skulle vilja ha svar på;

* Fraktades material på båten som inte finns i dom officiella underlagen. Utifrån det som framkommit har det skett innan och vid den tillsatta granskningen uttrycker sig utredaren väldigt svävande samt att han har förstört de underlag som ligger till grund för utredningen.

* Vid vilka tillfällen döks det på färjan och samtliga material ska uppvisas. Finns lik på dessa bilder kan dessa censureras men hela upptagningarna ink ljud ska kunna presenteras i oavbruten tidslinje.

* Anledning till ovan är de filmer som i dagsläget går att se. Tittar man på dykningen som utförs i december saknas faktiskt räckena på båda sidor av påkörningsrampen. Styrbordssidan har jag inte sett några upptagningar på och nämns inte vidare i rapporten.

* Det hål som nu är dokumenterat ligger precis i linje med där den dumpade massan legat. Alla underlag och eventuell dokumentation från detta tilltag med att täcka över färjan bör uppvisas.

* Mig veterligen har det inte skett någon dokumentation på hydrauliksystemet på färjan, dvs för bogvisir och påkörningsrampen. Hade man arbetat objektivt hade detta tagit med ink ritningar och beskrivningar. Det ska tilläggas att de cylindrar jag sett bilder på är dubbelverkande och därav så ingår dessa i låsfunktionen.
Noterbart är att man enligt rapporten gjort undersökningar efter sprängrester på bogvisiret, detta nämns i en mening.

Och jag kan bygga på denhär listan i oändlighet. Det arbete man har gjort efter förlisningen har varit undermåligt både utifrån tekniskt perspektiv och hur staten agerat mot de anhöriga och överlevande.

Enda sättet att detta ska landa är att man utför en ny utredning där alla inblandade får lämna information och att en helt ny, oberoende undersökning av vraket tillsätts. Denna ska jobba objektivt och utan inblandning från varken ägare, stater, byggare eller trossamfund.

Nu återstår det att se hur man hanterar frågan. Antingen lägga locket på eller så sker faktiskt ovanstående. Skulle så ske tror jag några som suttit i ledande positioner kommer få en redig knäpp på näsan.

//H
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Ja på lera. Och då ser det ut som man toppat Svaberget i 10 knop. Konstigt? Nej, inte om man är dum och dryg.

Professorn i dokumentären säger att det krävs ett föremål på 1000 ton i en hastighet på 1,9 knop för att orsaka skadan.
Estonia väger 15 000 ton. Kör jag 1,9 knop så reagerar inte ens knopmätaren på min båt.
Citera
2020-10-04, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eller något hon bara fått för sig när hon ältat den där resan en miljon gånger. Minnet förändras varje gång du försöker minnas.

Om en ensam lastbil kör ombord, ja - alldeles säkert stor risk för ett minnesspratt.
Men en eller flera lastbilar som liknar militära fordon som eskorteras av motorcyklar kör ombord 15 minuter efter ordinarie avgångstid. Jag tycker att Sara låter mycket trovärdig, men snart så får vi alla veta hur det egentligen ligger till.
Citera
2020-10-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Amerikanarna har alltid lyft upp vrak var det än har legat eller fallit. När det gäller Estonia fanns det från början intressen som inte ville få upp vraket och som fortfarande inte vill att det bärgas. Synd att Estland är så svaga i denna fråga för de skulle kunna med amerikansk hjälp få upp vraket på några veckor.

Det har de inte alls. Det mest kända exemplet är väl USS Arizona, Pearl Harbor, som liksom Estonia betraktas som en gravplats. Sedan ligger det mängder med sjunkna amerikanska fartyg både längs med USAs kust, i de stora sjöarna och världen över.
Det är inga tekniska svårigheter att lyfta Estonia (om än väldigt dyrt) men du har det etiska dilemmet med att börja riva i det som blev många människors grav och sedan också förklarades som gravplats.
Citera
2020-10-04, 20:39
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxvik
Om en ensam lastbil kör ombord, ja - alldeles säkert stor risk för ett minnesspratt.
Men en eller flera lastbilar som liknar militära fordon som eskorteras av motorcyklar kör ombord 15 minuter efter ordinarie avgångstid. Jag tycker att Sara låter mycket trovärdig, men snart så får vi alla veta hur det egentligen ligger till.

Att regeringen har ljugit och mörklagt råder det inget tvivel om längre men de kommer aldrig erkänna detta eller vad som är orsakerna till det. Aldrig.
Citera
2020-10-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Om du har länkat till dessa intervjuer tidigare, vad är det som hindrar dig att göra det igen.
Det är enbart pin kiv i detta läge. Ett inlägg bör läsas i sin kontext och det är ett högerklick på namnet bort i denna tråd.
Citera
2020-10-04, 20:42
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det har de inte alls. Det mest kända exemplet är väl USS Arizona, Pearl Harbor, som liksom Estonia betraktas som en gravplats. Sedan ligger det mängder med sjunkna amerikanska fartyg både längs med USAs kust, i de stora sjöarna och världen över.
Det är inga tekniska svårigheter att lyfta Estonia (om än väldigt dyrt) men du har det etiska dilemmet med att börja riva i det som blev många människors grav och sedan också förklarades som gravplats.

Det var aldrig de anhöriga som ville ha detta som gravplats utan endast regeringen för att kunna mörklägga allt. Sedan har bara regeringen och vår regimtrogna MSM stött denna linje trots de anhörigas vilja. Det enda de anhöriga lyckades stoppa var att gjuta in hela fartyget i betong för att för all framtid dölja spåren.
Citera
2020-10-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Ja, det borde det mest sannolikt. Teorin att hålet uppstod när Estonia slog i botten håller inte.
För att?! Vad skiljer Estonia från tusentals eller tiotusentals andra vrak med skador som uppstått efter att de sjunkit?
Citera
2020-10-04, 20:44
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Som jag förstår det tas krafterna från sjön i fören upp av gångjärnen för bogvisiret i denna typ av båt. Dvs ett konstruktionselement som I sin basala natur är utsatt för utmattning

Om det vore så att skeppet skulle gå i kvav om bogvisiret lossnar är det ju en oerhörd svaghet i konstruktionen - och väldigt väldigt lätt att förutse för tom den mest novisa hållf-ingenjör.

Det är svårt att tro på den teorin måste jag säga bara av detta skäl.

Det har aldrig diskuterats om det var så. Visiret kan vara tajt och kilat i stängt läge, utan möjlighet att röra sig och att vissa punkter får ta de stora stötarna. Det vet vi inget om.
Citera
2020-10-04, 20:48
Medlem
wedonthavetimes avatar
Något jag inte visste var att Estonia började luta _innan_ bogrampen hade öppnats av bogvisiret.

Citat:
At 00:55-01:00 hours many passengers heard 2-3 heavy bangs from the bow. Obviously the loose bow visor hammered against the ramp and the forepeak deck. The interval between the two bangs the Third Engineer C36 in ECR heard is less than a minute (Kurm/C36, 2007). After some time the Third Engineer felt that the ship was developing a list, stood up, went to the control board and looked into the monitor. He saw that water was forcing in at the sides of the ramp. The ramp was in closed or almost closed position. The Third Engineer C36 looked at the clock on the engine (control) room wall.

Bildäcket är oerhört känsligt för vatten om det vatten som trängde in på sidan om bogrampen kunde få skeppet att börja luta.

Källa: http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf
Citera
2020-10-04, 20:49
Medlem
DrunkenZealots avatar
Silver Linde
Citat:
Det ovanliga ljudet beskriver han som ett slagljud - metall mot metall. Ljudet var smällande. Han hade aldrig hört ett sådant ljud på sina tidigare ronder. Det varade i en eller två sekunder. Sedan hördes det inte mer. Han tror inte att han skulle ha hört det om han inte råkat vara precis i närheten.

Treu:
Citat:
Treu hade vakten mellan midnatt och klockan 04.00 och han befann sig i kontrollrummet när han klockan 01.14 hörde två kraftiga slag mot fartyget. Det var helt klart att detta ljud inte hade åstadkommits av vågor.

Thiger
Citat:
Thiger upplever att han hade suttit i karaokebaren i 20-25 minuter, då han ett par minuter över klockan ett hörde en kraftig och dov smäll. Det lät som metall mot metall och smällen fortplantade sig genom hela fartygets skrov. Han märkte ingen större reaktion bland övriga passagerare. Ca en halv minut senare hörde han ett liknande ljud.

http://www.estoniasamlingen.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in