2020-10-05, 12:42
Medlem
Det är så tragiskt hur bärgning av kropparna motarbetades, därför gör Det här extra ont att läsa:

https://www.expressen.se/nyheter/estonia-utredaren-jag-forstar-dykarnas-sorg/

Jag tror verkligen mest på att det var en tragisk olycka, dock inte som mörkläggningsrapporten påstår och att inte kropparna bärgades är oerhört frustruerande.
Citera
2020-10-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Då vet du att en dykare bönade och bad om att få bärga kropparna medans han höll i ett av liken? Du försöker förminska skandalen!
Vilken skandal? Jag har alltid stått bakom den uppfattning jag uttryckt. Att man borde bärgat både kroppar och fartyg när det begav sig. Att man under ett rekognoceringsdyk inte hade som målsättning att ta upp några kroppar och att man därför inte gjorde det är väl inte ett dugg konstigt? Det är två helt skilda saker.
Självklart finns det dykare som som säger att det var traumatiskt att de inte fick ta upp kroppar. Det fanns även dykare som inte ville dyka inne i vraket mer och bad om att få bli avlösta (dessa har inte fått komma till tals i dokumentären heller). Det är väldigt enkelt att sitta i efterhand och peka finger men det är skillnad på faktiska omständigheter då och personliga åsikter och man kan föra en vuxen diskussion kring något man tycker var dåligt skött utan att gå i polemik.
Citera
2020-10-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Nej, det var inte vad du och jag diskuterade...
Fast det var inte med dig jag diskuterade och jag har aldrig hävdat att så var fallet när ADR kom på tal och det var inte jag som tog upp ADR heller. Utan det var just i diskussionen om Estonia var att betrakta som ett militärt fartyg eller ej.
Citera
2020-10-05, 12:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Att det via radiotrafiken inte framgår att bogvisiret vare sig är loss eller öppet, inte heller framgår att bildäck är fullt med vatten och i synnerhet inte att det kommit in via fören. Med andra ord lämnas det kvar till de överlevande att berätta om bogvisiret, vilket då rimligen bör ta ett bra tag (mycket längre än 2h) efter förlisningstidpunkten innan det landar på Carl Bildts bord att det är orsaken/det har inträffat.
Ah, jag missförstod, sorry. Jag trodde det handlade om att Estonia sjunkit och det var ju uppenbart direkt.

Var hittar jag uppgiften att Cal Bildt visste/trodde att bogvisiret var orsaken 2 timmar efter förlisningen?
Citera
2020-10-05, 12:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Inte alls glasklart, om bogvisiret är borta som du hävdar så är slagsidan fullt rimlig.
Helt enig.
Men diskussionen med like handlade om slagsida pga av vatten på i asymmetriska utrymmen på däck 0, inte på däck 2 (bildäck).
Citera
2020-10-05, 12:50
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Jaha?

Bladstall: Kanske läge att vara lite tyst i tråden? Ett bogvisir som tappas är inte samma sak som en människa som tappar huvudet.

Ett skepp sjunker inte per automatik om bogvisiret/bogramp är borta såvida man inte kombinerar det med att köra mot vågorna.

Om du läst haverirapporten så vet du om att simuleringarna visade att Estonia aldrig skulle sjunkit om kaptenen hade initierat 180-graders giren mot babord lite tidigare då vatteninträngningen med öppen bogramp vid sidosjö/motsjö är marginell.
Citera
2020-10-05, 12:51
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Det är så tragiskt hur bärgning av kropparna motarbetades, därför gör Det här extra ont att läsa:

https://www.expressen.se/nyheter/estonia-utredaren-jag-forstar-dykarnas-sorg/

Jag tror verkligen mest på att det var en tragisk olycka, dock inte som mörkläggningsrapporten påstår och att inte kropparna bärgades är oerhört frustruerande.

Jag kan hålla med dig på den punkten. Det var en skandal att man inte försökte bärga fler kroppar. Den som borde kölhalas är Sjöfartsverkets Johan Fransson.
Även om man inte kunde ta upp alla så hade man kunnat ta upp 100-200 kroppar till med dykare. Det står även i Sjöfartsverkets rapport till Etiska rådet.
Man hade redan bärgat 95 döda från havet, varför inte fortsätta att försöka ta upp fler från djupet? Helt ologiskt och omoraliskt att inte fortsätta.
Etiska rådets motivering att man inte skulle kunn ta upp alla och att strömmar kan ha fört bort kroppar är också helt sanslös. Kan man inte ta upp alla, så ska ingen tas upp. Vad är det för idiotiskt slutsats.
Citera
2020-10-05, 12:51
Medlem
Citat:
Du får gärna hänvisa till dessa vittnen och informationen från Estland.

Kan hänvisa till senaste dokumentären. Ska även finnas i Stefan Thorsell bok, men den har jag inte läst.

Annars har jag, eftersom att jag varit intresserad av katastrofen tidigare, läst Carl Övbergs vittnesmål på nätet för några år sedan. Hittade sidorna jag läst det på:
http://lege.net/politiken.biz/vittnesmal.htm

http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/12.4.2.151.htm

Övberg är tekniskt kunnig och har varit passagerare på båten under flera år.
Citera
2020-10-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahne67
Har nu sett Jutta Rabes dokumentär från år 2000. De hittade ett hål och skar av bitar av dessa och skickade till laboratorium för analys. Flera lab. De flesta bekräftade att det var en sprängning som utlöst metallbitarnas förstörelse. Men förstår inte om Rabe och hennes crew hittade samma hål som nu år 2020 av svenskarna eller hittade Jutta Rabe ett annat hål!? Jag är väl då inte tillräckligt insatt men man har alltså hittat ett hål redan år 2000. Dessutom var svenska myndigheter där och störde under operationen. Man såg bilder på detta och de sprutade vatten på deras båt och flög med helikopter. De gick ombord på Rabes fartyg och "Hotade" med polis. Verkar som svenska myndigheter döljer att Estonia sprängdes!!!!!!

Som jag uppfattat det kom juttas metallbitar som indikerade sprängning från ett annat hål föröver. Mycket möjligt att det hålet numera är igensatt då det sannolikt uppkom vid en sprängning som starka krafter vill mörka. Det finns mycket att utreda för en sanningssökare. Kan bara dra slutsatsen att Sverige inte vill utreda då man redan vet varför Estonia sänktes och är inblandat. Militärtransporten som Sara Hedrenius såg rulla ombord strax före avgång har inte fått någon förklaring eller berörts i haverikommissionens rapport. Missar man sådant om man söker sanning? En mörkläggningskommission var vad det var. Och nu behövs en sanningskommission.
Citera
2020-10-05, 12:58
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Fast det var inte med dig jag diskuterade och jag har aldrig hävdat att så var fallet när ADR kom på tal och det var inte jag som tog upp ADR heller. Utan det var just i diskussionen om Estonia var att betrakta som ett militärt fartyg eller ej.

Så jag är alltså inte berättigad till att fråga vad du menar med ditt uttryck bara för att diskussionen fördes med någon annan än mig?
Citera
2020-10-05, 13:01
Medlem
En mer talande tystnad har nog aldrig hörts från regeringen än den nuvarande. Man kan höra en knappnål falla men statsministern vägrar uttala sig till befolkningen. Det han har sagt åt övriga är dessutom sekretessbelagt.
Citera
2020-10-05, 13:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
För att vara ärlig så säger dom inte 30 graders slagsida
Dom säger 20-30. Det är en bra skillnad det
Helt riktigt. Men han säger också att han inte kan uppge position eftersom de har blackout, följt av ”det ser verkligen illa här nu” innan radion tystnar, så befälet på Europa måste fått kalla kårar där och då.

När sedan Estonia försvann från radarn och man bara hittade flottar och livvästar var slutsatsen självklar och MRSC Mariehamn skickade redan 02:30 meddelande till Stockholm att Estonia förmodligen sjunkit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in