2020-10-05, 18:45
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Galet tankspridd och formaterat, men musik för mina öron.

Fortsätt så.

Ja snabbtest hemma och överallt är väl det ultimata.
Citera
2020-10-05, 18:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
För att vända på steken resonerar vissa forskare även såhär ”
En letalitet på runt 1 procent innebär att de åtgärder som vidtagits i Sverige kan ha räddat uppemot 50 000 liv. De negativa hälsoaspekterna av restriktioner har diskuterats. Ekonomisk-historisk forskning visar dock att ekonomiska nedgångar i allmänhet inte leder till ökad total mortalitet i ett rikt land med allmän sjukförsäkring som inte för en procyklisk ekonomisk politik (det vill säga en politik som förstärker konjunktursvängningarna).”

Men det är väl inte att vända på steken? Tror du på allvar att bara 95 tusen i Sverige varit smittade, måste du ju tro på en dödlighet om 6% bland de som varit sjuka. Allting annat är ju fullständigt omöjligt.
Citera
2020-10-05, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja snabbtest hemma och överallt är väl det ultimata.

Har inte indierna något lackmustest på G? 10 spänn testet, eller vad det nu kostade.
Citera
2020-10-05, 18:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Så Tegnell har inte upptäckt att det ökar på fler ställen i landet?

Angående virus i avloppsvattnet:

”I DN kommenterar nu Anders Tegnell upptäckten och menar att det inte är en indikation på en andra smittovåg:

- Att kalla det en andra våg är att ta i alldeles för mycket. Men det är ett tecken på det vi har sett under några veckor nu att det ökar. En andra våg implicerar något större, att det går över hela landet, som i Italien och Spanien. Vi har en ökning i Stockholm som vi absolut ska hålla koll på och ta på allvar. Men den är inte rasande snabb och har inte drabbat sjukvården alls.”

svt.se
Citera
2020-10-05, 18:53
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men det är väl inte att vända på steken? Tror du på allvar att bara 95 tusen i Sverige varit smittade, måste du ju tro på en dödlighet om 6% bland de som varit sjuka. Allting annat är ju fullständigt omöjligt.

Nix jag tror många fler . Jag kanske citerade fel inlägg ser jag nu, sorry. Dock var det ett intressant inspel hur en professor i ekonomisk historia resonerar kring vår strategi utifrån konjunktur och hälsa.
Citera
2020-10-05, 18:54
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Har inte indierna något lackmustest på G? 10 spänn testet, eller vad det nu kostade.

Ok, har de? Sjukt spännande ju. Det är ju typ lösningen på smittspridningen.
Citera
2020-10-05, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, det begriper väl du också att jag inte menar, eller?

Jag menar att barn som antagligen bär på viruset men är asymtomatiska ska gå i skolan trots att någon i familjen har konstaterad covid.

De vuxna i samma hushåll ska inte gå och arbeta, även om de inte har symptom. På deras arbetsplatser skyddas således deras arbetskamrater från att utsättas för asymtomatisk smitta. Det skyddet erbjuder man inte lärare i grundskolan.

Förstår du nu?

Ok, jag förstår.

Det är därför det skett 1 dödsfall inom Sveriges lärarkår? Ja dom är verkligen utsatta.
Citera
2020-10-05, 19:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ok, jag förstår.

Det är därför det skett 1 dödsfall inom Sveriges lärarkår? Ja dom är verkligen utsatta.

Som jag nämnde tidigare är det ju inte bara avlidna som bör respekteras? Det är ju även svår sjukdom, långtidssjuk, smitta skör anhörig som avlider osv osv.

Jag tror inte att smittan var lika utbredd på grundskolorna i våras som den verkar vara nu, eller håller på att bli. Vi får väl se vad som händer. Dock tycker jag att det är obegripligt att man inte erbjuder lärare i grundskolan samma skydd mot asymtomatisk smittasom man gör på övriga arbetsplatser och gymnasier i Sverige.

Skönt att du tillslut förstod vad jag menade, jag behöver träna på att förklara saker tydligare, det är ju helt klart.🙋🏼‍♀️🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-05, 19:05
Moderator
-Info-s avatar
Coronaviruset ökar nu snabbt i Stockholm:

Citat:
Stockholms avloppsvatten visar att coronaviruset ökar snabbt i regionen. Virussmittan har fördubblats i september och närmar sig de höga nivåerna i våras enligt forskarna på KTH.

– Vi kan i studien konstatera att vi ser en mycket tydlig ökning av antalet fall av covid-19 i samhället, som inte beror på att fler har testats, säger Zeynep Cetecioglu Gurol, universitetslektor och KTH-forskare.

https://www.dn.se/sthlm/avloppsvattnet-visar-att-coronaviruset-okar-kraftigt-i-stockholm/

Börjar närma sig nivåerna i våras.

Men Anders Tegnell tonar ner faran som vanligt:

Citat:
Statsepidemiolog Anders Tegnell menar att KTH:s analys av avloppsvattnet bara bekräftar vad man redan vet – att covid-19 smittan ökar i Stockholm. Men det handlar inte om någon andra virusvåg.

https://www.dn.se/sthlm/anders-tegnell-att-kalla-det-en-andra-vag-ar-att-ta-i/
Citera
2020-10-05, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Som jag nämnde tidigare är det ju inte bara avlidna som bör respekteras? Det är ju även svår sjukdom, långtidssjuk, smitta skör anhörig som avlider osv osv.

Jag tror inte att smittan var lika utbredd på grundskolorna i våras som den verkar vara nu, eller håller på att bli. Vi får väl se vad som händer. Dock tycker jag att det är obegripligt att man inte erbjuder lärare i grundskolan samma skydd mot asymtomatisk smittasom man gör på övriga arbetsplatser och gymnasier i Sverige.

Skönt att du tillslut förstod vad jag menade, jag behöver träna på att förklara saker tydligare, det är ju helt klart.🙋🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

Tur att det är så få vårdtillfällen nationellt nu då, trots att skolorna varit öppna runt 6-7 veckor. Det borde ju innebära att det är väldigt få lärare som vårdas på sjukhus just nu, eller ingår dom inte i den statistiken?

När du säger att smittan är mer utbredd nu än i våras så hoppas jag du syftar till gymnasie och högskolor? Det ligger väl nära till hands med tanke på att dom stängdes ned i våras. Menar du däremot att smittan är mer utbredd i grundskolan så låter det bortom korkat. Det finns inte en snöbolls chans i helvetet att det är så.
Citera
2020-10-05, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Coronaviruset ökar nu snabbt i Stockholm:

Börjar närma sig nivåerna i våras.

Men Anders Tegnell tonar ner faran som vanligt:

FHM menar att vågen kan vara farlig, utreds i efterhand.

Tlls dess basala hygien råd tvätta händerna. Lämna barnen på skolan trots familjekarantän/covid-19.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-05 kl. 19:49.
Citera
2020-10-05, 19:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Wow. 100.000 har drabbats så hårt av covid 19 att de är i behov rehab av de 95.000 konstaterade sjukdomsfallen.
Du missar den svåra revben av 6 000 döda. 😉

Hur många är det egentligen som behöver rehab?
Jag hittar bara uttalanden om att det är många och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in