2020-10-05, 16:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
varför har inte fhm haft en pressträff idag?

varför har man inte rapporterat några döda?
Du fick svar av mig tidigare, de har sedan en tid tillbaka bara PK tisd och torsd och lämnar inga siffror måndagar.
Citera
2020-10-05, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det finns ju något som heter distansundervisning också. Barn har för övrigt rätt att få behålla sin bägge föräldrar i livet. I Nya Zeeland har de lyckats bra med att få bort viruset. Läste att de inte hade haft ett enda konstaterat fall på 50 dagar nu. En viss skillnad jämfört med Sverige. Där någonstans känner jag mig nöjd.
Distansundervisning för grundskolan kommer inte hända, annat än i ett scenario av en fullständig lockdown. Inte ens Norge tyckte det var en bra idé, retrospektivt. Det är lika bra att du släpper det.
Citera
2020-10-05, 16:43
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det finns ju något som heter distansundervisning också. Barn har för övrigt rätt att få behålla sin bägge föräldrar i livet. I Nya Zeeland har de lyckats bra med att få bort viruset. Läste att de inte hade haft ett enda konstaterat fall på 50 dagar nu. En viss skillnad jämfört med Sverige. Där någonstans känner jag mig nöjd.
Här är sanningen om det landets antal fall.

https://www.health.govt.nz/our-work/diseases-and-conditions/covid-19-novel-coronavirus/covid-19-current-situation/covid-19-current-cases/covid-19-current-cases-details
Citera
2020-10-05, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Antalet smittade skenar, men - som tur är! - inte dödsfallen. Det beror säkert på flera saker: den första vågen tog redan många av de svagaste, så det finns inte så många kvar för Liemannen att skörda i den här vågen, läkarna har blivit bättre på att behandla dem som ändå blir svårt sjuka, äldreboendena har äntligen lärt sig att skydda sina boende, kanske har även smittskyddspeng för riskgrupper införts (som vi också har nu), så att de får möjlighet att slippa gå till jobbet och bli smittade?

Rise in infections is reflected in death counts roughly 4 weeks after, usually at a 1:100 scale.
Citera
2020-10-05, 16:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Japp nu har den mist sin sting...

Nu kan vi snart leva som vanligt igen

Såg just gårdagens Agenda,

Johan Carlson håller inte med.

Jösses! -det va rätt beska piller från FHM igårkväll.
Citera
2020-10-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
2000+ cases tomorrow, I’d imagine
Friskt vågat, hälften vunnet.
Citera
2020-10-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du fick svar av mig tidigare, de har sedan en tid tillbaka bara PK tisd och torsd och lämnar inga siffror måndagar.

varför just tisdagar och torsdagar.
De bör lägga upp siffror varje dag.

hur rapporteras dessa siffor, använder de någon sorts moving averages och alltså inte ger korrekta siffror dagligen.

De använder säkert statistiska knep för att ge falsk information, så vi inte blir rädda.

Precis samma sak som estonia katastrofen.

fyfan sverige är en sjuk land.

varför protesterar inte den svenska folket?
eller föredrar dem att man ej inför restriktioner, och istället kör survival of the fittest?
Citera
2020-10-05, 16:47
Medlem
Beaver14s avatar
Den här var jävligt på tapeten när trendlinjen passade agendan. Lunds universitets självuppskattningsapp. När den ökade så var det givet tecken på att smittan ökade. Det kanske var sant, vi har ju sett ökad smitta. Men om det nu finns någon relevans i denna så visar det nu på att smittan avtar igen sedan en tid, det är bara Kronoberg och Norrbotten som har en något uppåtgående trend.

https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/

Eller är bara data som stämmer in på agendan relevant?
Citera
2020-10-05, 16:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Sorry, skulle vara april, inte mars.

I mitt ursprungliga inlägg länkade jag till Andel positiva test per rullande 7 dagar - Our World In Data .

Förstår hur du tänker, men eftersom grafen visar andelen positiva test och inte det absoluta antalet positiva test så bör man väl kunna jämföra? I april testades väl endast de som uppsökt sjukhus, medans det numera testas lite bredare. Så det borde väl snarare vara så att det borde vara lägre andel positiva tester nu än då?
Diagrammet i länken visar bara värden från 19 juli.
Citera
2020-10-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Friskt vågat, hälften vunnet.

I think it could be 1400+ too but there’s no fun in playing it safe. A few people I know have now all caught it in a short timespan so I think the R0 is climbing.

Nobody else was making predictions either. What does everybody else guess?
Citera
2020-10-05, 16:50
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja alltid och alltid men det stod väl ganska tidigt klart att det här var en aerosolsmitta.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kanske inte alltid, nej. Men sannolikt smittar scov2 på samma sätt som våra förkylningar. Och de klassas som droppsmitta, även om de antagligen också kan smitta på några meters avstånd, inomhus i medvind.

Fauci sa ju på Harvard Medical School

att vi hade fått det där med "droppsmitta" om bakfoten

till att börja med -det är mycket mer aerosoler inblandade

än man trott tidigare, länk finns här

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-10-05, 16:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
total bs

fhm ljuger helt enkelt.

Alltså ingenting har förändrats sedan man fått höra om viruset, och sverige har inte gjort något.
Men plötsligt så finns de inga döda. Dessutom så funkar inte flock immunitet.

luktar skumt.

Men som jag sa - vi hade nästan 6000 döda i den första vågen, så då strök de sköraste redan med. De som får det nu, överlever.

Varför skulle inte flockimmunitet fungera? Tror jag visst att det kommer att göra, när tillräckligt många gått igenom sjukdomen. (Dock var det inte en strategi som jag skulle ha valt, om jag blivit tillfrågad.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in