2020-10-05, 14:35
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Skulle nog sga att ROT gav mjlighet fr hantverkare att ka timdebiteringen, vilket i sin tur har gjort att fler lyckskare har dragits till branschen.

Jag har 3 fd skolkamrater " som satt lngst bak i klassen med kepsen bakfram"

Alla tre gick hantverk/fordon p gymnasiet.

En r vvs installatr , jobbar p storbyggen, ackordsln. + 50.000 /mn

En kr grusbil + ytterligare en bil med anstlld via kericentral. Tjnar bra.
En har bilverkstad med 4 anstllda. Tjnar bra.

Verkar inte g ngon nd p ngon av dom.

samtidigt: knner folk med civ.ekonom utbildning frn skrphgskolor som tjnar riktigt uselt.
Citera
2020-10-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Ja du har tur som knner folk. Men vi r nog mnga som inte har yrkeshantverkare i nrmaste kretsen och som inte fixar att bygga och stta in nya fnster och sdana saker.

Visst r det smidigare och enklare att anlita en firma men d fr man vara beredd att betala fr det. ( jag lyfte taket fr 5 r sen och gjorde just det).

Ett exempel.
Jag har en bekant som jag fick kpa alla fnster av som jobbar p en fnsterfirma. Jag betalade 45 000 kr fr alla fnster och en altandrr.
Hade jag gett en ritning till en firma s hade dom naturligtvis kpt dom till ungefr samma pris ( dom knner ju ocks folk ) men fakturerat mig fullt pris.. Bara p fnstren hade jag ftt betalat 35% mer. Samma med virket.

Jag tycker inte att jag r varken snl eller dryg som nn skrev bara fr att jag frsker hlla ned kostnaden p det sttet.

Jag drar slutsatsen att kunder som har sakerna sjlv blir rtt ointressanta fr hantverkare eftersom dom inte kan ta ut saker med sina rabatter och slja dom till verpris.

Fetade:
Ska inte sga att det inte frekommer.
Men jvligt ofta nr kunder sjlva str fr materialet s r det material som inte gr att jobba vettigt med.
Jag hade tagit mer betalt fr fr jobbet fr att veta att det gr ihop om kunderna hade propsat p att skaffa materialet sjlva.
Citera
2020-10-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Edit; ni ska vara veta vad f det r som kommer in som nya, och dom som vl gr det ndrar sig och blir socionomer efter ett par r. Frr kom det faktiskt kompetenta grabbar, nu r det mest puckon som romantiserat yrket, s det hller ju inte.

hahah vldigt f hr i Gteborg nu... kolla med volant exempelvis. man kr fulla klasser med babblar och kanske en blir det man utbildare sig till vartannat r...

Mlarutbildningen dr fick lgga ner fr det kom inte ut ngon alls som var ngot att ha p flera r.

Och jag sjlv varnar fr bygg rent allmnt och sger det rakt ut till alla ungdomar som frgar, Det r ett abort slit och ingen dans p rosor.

jag har haft vuxenlringar som vart med mig ett par dagar och dom pallar en dag sen dr dom, ngon hll en vecka men gav upp p Mndagen. en kille var kroppsbyggare, kom ut och flinade och tittade p mig som d var vldigt smal. Tittade p mig och flinade och trodde vl att han skulle vara kung och betedde sig s... Efter halva dan var han helt tyst och sg chockad ut. Andra dan s grt han och s men kmpade p sen frsvann han bara... han sa att han aldrig fattat att det var s tufft och undrade hur jag kunde orka. jag sa att kroppsbygge ger inte uthllighet och fel sorts muskler och s r det ju till viss del. En del muskler r bra men inte s mycket, teknik och en jvla massa envishet.

det r inte ett leksaksyrke direkt och i dag s rekommenderar jag inte det hr till ungdomar.

Tyvvr s krvs det lite innafr pannan med och dr gr det ofta fel... Folk som inte passar in i skolan och ingenstans. Gr p olika mten med socialen, AF, och andra som tycker att den hr killen passar inte in ngon stans men hantverkare kan man ju bli fr det r ltt...

Nr det r precis tvrt om.

Det r eliten som behvs i dessa yrken, men har man ngot innanfr pannbenet s borde man satsa sitt krut ngon annan stans dr arbetsmiljn r bttre och man fr med betalt.

Vi som jobbar och r duktiga kan jvligt mycket. Ser det inom bygg p dom olika yrkena. Det finns mnga vlldigt skrpta och duktiga kunniga som verkar vara vldigt intelligenta och starka p samma gng med en del undantag s klart.
Citera
2020-10-05, 14:50
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Ibland suger det att ga ett hus! Speciellt nr man inte har de kunskaper som behvs fr att renovera och dra el och sdana saker. Man vill ju fr det frsta att det ska bli bra men ocks fr att man inte vill riskera att dra elen fel eller bygga fel s att man fr vattenskador p huset mm.

Det finns s jvla mycket hantverkare som annonserar att dom fixar allt mellan himmel och jord. Som erbjuder ett bra pris och som ger intrycket av "det r inga problem"...

Jag hller p med ett strre projekt. En tillbyggnad p huset. Planerade ritning, planerade varor noga och letade efter erbjudanden och bra priser fr att hlla ned priset. fixade finansering + 15% extra fr ofrutsedda kostnader.

Allt gott s lngt..

Sen kommer det hr med alla hantverkare.
Dom kommer inte p utlovad tid. Dom svarar inte i telefonen. Dom pbrjar saker som inte avslutas enligt verenskommelse.
Man sitter helt i deras nt.
Hade jag vetat att det skulle bli sdana stora problem hade jag frmodligen inte byggt ut. Eller s hade jag helt enkelt bara lejt ut skiten till en stor firma som fixat virke och allt till en mycket strre kostnad. Jag fucking hatar det hr.

Jag kan inte frst att det ens kan leva p sitt yrke. Jag jobbar som konsult inom IT. Hade jag behandlat mina kunder p detta stt hade jag varit arbetsls inom en mnad. Mitt rykte skulle vara helt frstrt och ingen skulle vilja ha med mig att gra.

Hoppas att branschen vnder nn gng s att det r ni som fr st dr med mssan i handen och bna och be om det minsta lilla skitjobb som finns bara fr att komma hem till ngon och finna en lst drr och er kund r okontaktbar.

Hller helt och hllet med dig.

Jobbar ocks inom en snarlik bransch och precis som du sger har man lrt sig att det vore en katastrof fr ens karrir att bete sig ansvarslst.

Snickare och andra hantverkare kommer extremt lindringt undan av ngon anledning. Samma gller internkommunikation mellan anstllda p kommunala och statliga bolag (organ). Ingen tar ansvar och man lmnas ensam att brottas med byrkrati. Ingen granskar eller gr ngot t saken.

Samma sak gller vg och infrastruktur i samhllet. Hl och andra defekter som bde skadar ens fordon samt skapar risk fr andra komplikationer som egentligen ingen tar ansvar.

ven restaurangbranschen suger p detta. De anstllda kommer undan med att vara dryga, lngsamma och rentav oprofessionella. Detta fr att de fr en ok grundln och dricksen r bara en liten stjrna i kanten. De kan ocks byta restaurang 3 gnger per r utan problem.

Men hantverkare r vrst.
Det borde finnas ett granskningsregister som svartlistar dessa lurendrejare samt infra lag p att leveransen mste ske i linje med avtalat pris, kvalitet och hastighet. D skulle det bli fart p idioterna ska du se

Man vad kan man frvnta sig av Sveriges frmga att f bukt med lathet, ineffektivitet och ansvarslsa fretagare och anstllda. Om vr regering ser ut p det sttet r det inte konstigt att det sipprar ner i hela samhllet ocks.
Citera
2020-10-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Och det tror du inte i stort varann tjomme kr med inklusive en chef som str och hger ver en och sger att det r sjukt brttom p exakt alla stllen dr man stter foten.

Frra chefen skrattade jag t och skakade p huvudet och sa att jag r det s jvla brttom p varenda jobb vi gjort det hr ret s r det nog du som rknat fel eller s r det nog ngot annat.

N jag jobbar som vanligt sa jag och passar inte det s fr du ge mig sparken. Sa upp mig fr en tv r sedan fr jag trttande rakt av... Bland annat det var ett av ngot man trttnade p.

Sger kunder s spr mitt svar : Du fr ringa min chef och ta det med honom... S gr jag nufrtiden. Det r nmligen inte mitt problem nr ett slutdatum r stllt eller hur man planerat just den grejen.

Dremot om man pratar med mig lugnt och sannast om att andra ska in ett visst datum eller ngot s kan det i bland lsas med mer personal... Det kan man ofta lsa p en bra firma. i bland gr det inte att lsa p ett vist utrymma och s vidare.

Det r bara lata mnniskor som fryser, har du tnkt p det?

Men det r vl klart att det.finns saker som funkar i byggbranschen. Det finns ju onekligen ett hus hr och dr. Men det kan nog knappast finnas ngon annan bransch som r mer korrupt och som det slarvas mer inom? Det r stora pengar och resultatet r godtyckligt
Ofta.byggermam faktiskt smre n bad man r kapabel till fr att systemet ser ut s?
Tnk alla stora projekt ocks, dr de strsta fretagen har hela staber med jurister som ska leta efter fel i kontraktet s att man kan blsa kunden. Det bara r s, r faktumet.
Citera
2020-10-05, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
Det r ju svenska hantverkare som misskter sig och r slackers. Estlndare och polacker tenderar att ha hg arbetsmoral och gr sitt jobb.

inte alls, jag har sett vissa Estlndare och dom r d mest kakelsttare, dom r sjlvdrivna och har arbetsmoral och r ungefr som oss svenska. Kul folk bukar snacka med dom... estlndare fr godknt.

Polacker har en del som r jvligt duktiga... Samma dr.

men der gller det att se upp det r mycket rent skrp dr... S dr gller det att ha stenkoll. En villa i Sr var jag med om att laga,,, den hll p att ruttna helt efter en totalrenovering med en polackfirma... Vr firma frskte f tag p polackfirman men den var helt sprlst borta... Allt var vnt t fel hll och monterat fel i stort stt... Saknades pltar och grejer s fukt hittade rtt in. man fick byta takstolar och stora delar p det huset...

Andra bulgarer och sdan mste nog ha en som str och tittar p dom exakt varje sekund annars s stannar dom bara upp rakt av och s gr vissa polacker ocks.

Man kan st i en klunga om fem dr alla tittar och en jobbar...

man jag tror man jobbar s i dom lnderna och man har ofta en arbetsledare som tar alla initiativ och sger t alla vad som ska gra och r med hela tiden. Det krockar med den svenska modellen dr alla r sjlvbrande och vet vad dom ska gra och har ett eget ansvar och yrkesstolthet. Vissa polacker kan och har det men mnga har det inte, dom stannar bara av s fort du vnder ryggen till.

Det r s olika stt att arbeta.

Jag ser ju detta ofta nr jag som vanliga arbetare r ute och jobbar med dom dr... Som byggena ju nufrtiden r verfulla av.
Citera
2020-10-05, 14:58
Medlem
Jag kan absolut hlla med att en del hantverkare r struliga, finns lika mnga orsaker till det som arbetare! Men ni anar inte vilken makt en konsument har mot ett fretag! Vissa fretag tror jag inte ens vet om regelverket? Om de frstod allt hade dom med all sannolikhet inte tagit en del arbeteten! Exempelvis ststatare!

Det r faktiskt ni konsumenter som skapat detta genom att ge dessa mnniskor arbete! P gott och ont sklart!
Citera
2020-10-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverind
Det r bara lata mnniskor som fryser, har du tnkt p det?

Men det r vl klart att det.finns saker som funkar i byggbranschen. Det finns ju onekligen ett hus hr och dr. Men det kan nog knappast finnas ngon annan bransch som r mer korrupt och som det slarvas mer inom? Det r stora pengar och resultatet r godtyckligt
Ofta.byggermam faktiskt smre n bad man r kapabel till fr att systemet ser ut s?
Tnk alla stora projekt ocks, dr de strsta fretagen har hela staber med jurister som ska leta efter fel i kontraktet s att man kan blsa kunden. Det bara r s, r faktumet.

Tja det r vl kunderna som r s jvla lata kan jag ju tolka det som... och drfr krver mer av varje kona och i bland tar in polacker eller vnder sig till offert. och fr dem man frtjnar... En del fr ju rivas och gras om i slutnden.

varsgod !

i vrigt s hller jag vl med men det dr gller ju knappast bara byggbranschen heller, massor med andra kr med mutor och annat djvulskap. men jag r ju bara anstlld och det r inte mina affrer om Telia ger sig in i mutskandaler. Eller om min chef saltar fakturor... jag skiter i det. jag rycker p axeln och tar in p en annan firma...

Har frvisso jobbat p en som tvttat pengar t HA jag bytte snabbt firma nn liten moral har jag ju...
Citera
2020-10-05, 15:03
Medlem
Whitfieldss avatar
Vissa hantverkare dyker aldrig upp... rrisar (fullkomliga pestmnniskor) och elektriker (lite bttre) r nog vrst tror jag. Jag var tvungen att lra mig gra rrisjobben sjlv. Mkt enkelt yrke. Verktygen r inte speciellt dyra heller. Elektrikerna dyker heller inte upp som de ska. Bara plugga med andra ord. Sjlv r bste drng. Naturligtvis r de snabbare n man sjlv r tack vare deras yrkesvana, samt att de redan gjort alla misstag minst en gng. Men man tjnar in tiden nd. Deras taxameter startar tamejfan nr vckarklockan ringer vid deras egen sng p morgonen och innan de kommit till plats har man redan gjort deras jobb.
Citera
2020-10-05, 15:03
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Jag kan absolut hlla med att en del hantverkare r struliga, finns lika mnga orsaker till det som arbetare! Men ni anar inte vilken makt en konsument har mot ett fretag! Vissa fretag tror jag inte ens vet om regelverket? Om de frstod allt hade dom med all sannolikhet inte tagit en del arbeteten! Exempelvis ststatare!

Det r faktiskt ni konsumenter som skapat detta genom att ge dessa mnniskor arbete! P gott och ont sklart!

Jo s r det ju om vi pratar rena konstruktionsfel, men den allmnna strulighet TS skriver om r svrt att lagfra
Citera
2020-10-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1

Exakt... ni fr skylla er sjlva.

Jag kan ju bara se till mitt eget hus och vlja att inte jobba t en sn firma och har just jobbat hos en av dom struligaste. S jag tog mitt ansvar som sg till att ta mig bort. Bde ett ansvar fr mig sjlv och mot dom som r kunderna ven om det inte r min business egentligen.

jobbar jag som jag ska d fr jag njda kunder(Som inte r mina kunder fr det r ju firmans) d mr min arbetsmoral bra.

jag fr svrt att sova om ntterna nr saker inte gr som jag vill och har man en firma som stller till det d mr man aldrig bra.

Har lmnat ifrn mig massor med njda kunder i ratal nr jag fr lgga upp det sjlv... utan chefer som ska stlla till det.
Senast redigerad av Brodrude 2020-10-05 kl. 15:10.
Citera
2020-10-05, 15:05
Medlem
Griskissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
hahah vldigt f hr i Gteborg nu... kolla med volant exempelvis. man kr fulla klasser med babblar och kanske en blir det man utbildare sig till vartannat r...

Mlarutbildningen dr fick lgga ner fr det kom inte ut ngon alls som var ngot att ha p flera r.

Och jag sjlv varnar fr bygg rent allmnt och sger det rakt ut till alla ungdomar som frgar, Det r ett abort slit och ingen dans p rosor.

jag har haft vuxenlringar som vart med mig ett par dagar och dom pallar en dag sen dr dom, ngon hll en vecka men gav upp p Mndagen. en kille var kroppsbyggare, kom ut och flinade och tittade p mig som d var vldigt smal. Tittade p mig och flinade och trodde vl att han skulle vara kung och betedde sig s... Efter halva dan var han helt tyst och sg chockad ut. Andra dan s grt han och s men kmpade p sen frsvann han bara... han sa att han aldrig fattat att det var s tufft och undrade hur jag kunde orka. jag sa att kroppsbygge ger inte uthllighet och fel sorts muskler och s r det ju till viss del. En del muskler r bra men inte s mycket, teknik och en jvla massa envishet.

det r inte ett leksaksyrke direkt och i dag s rekommenderar jag inte det hr till ungdomar.

Tyvvr s krvs det lite innafr pannan med och dr gr det ofta fel... Folk som inte passar in i skolan och ingenstans. Gr p olika mten med socialen, AF, och andra som tycker att den hr killen passar inte in ngon stans men hantverkare kan man ju bli fr det r ltt...

Nr det r precis tvrt om.

Det r eliten som behvs i dessa yrken, men har man ngot innanfr pannbenet s borde man satsa sitt krut ngon annan stans dr arbetsmiljn r bttre och man fr med betalt.

Vi som jobbar och r duktiga kan jvligt mycket. Ser det inom bygg p dom olika yrkena. Det finns mnga vlldigt skrpta och duktiga kunniga som verkar vara vldigt intelligenta och starka p samma gng med en del undantag s klart.

Intressant, det du skriver. Fr ngot r sedan anlitade jag en kille som skulle dra kabel dr jag bor. Han var inte verdrivet entusiastisk, helt klart ett jobb han grna varit utan. S kom han, han var vl i 25-rsldern. Han hade s dlig kondition att han var helt slut av att jobba ett par timmar. Servicebilen stod utanfr, han blev andfdd av att g ut och hmta ett verktyg.

Samma visa nr jag skulle f persienner uppsatta. Killen var s slut att han hll p att klappa ihop!

r det fler som har samma erfarenhet - unga, friska killar som inte orkar med ett vanligt jobb? Hur ska de kunna frsrja sig fram till pensionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in