Citat:
Ursprungligen postat av
Core.
Edit; ni ska vara veta vad få det är som kommer in som nya, och dom som väl gör det ändrar sig och blir socionomer efter ett par år. Förr kom det faktiskt kompetenta grabbar, nu är det mest puckon som romantiserat yrket, så det håller ju inte.
hahah väldigt få här i Göteborg nu... kolla med volant exempelvis. man kör fulla klasser med babblar och kanske en blir det man utbildare sig till vartannat år...
Målarutbildningen där fick lägga ner för det kom inte ut någon alls som var något att ha på flera år.
Och jag själv varnar för bygg rent allmänt och säger det rakt ut till alla ungdomar som frågar, Det är ett abort slit och ingen dans på rosor.
jag har haft vuxenläringar som vart med mig ett par dagar och dom pallar en dag sen dör dom, någon höll en vecka men gav upp på Måndagen. en kille var kroppsbyggare, kom ut och flinade och tittade på mig som då var väldigt smal. Tittade på mig och flinade och trodde väl att han skulle vara kung och betedde sig så... Efter halva dan var han helt tyst och såg chockad ut. Andra dan så grät han och så men kämpade på sen försvann han bara... han sa att han aldrig fattat att det var så tufft och undrade hur jag kunde orka. jag sa att kroppsbygge ger inte uthållighet och fel sorts muskler och så är det ju till viss del. En del muskler är bra men inte så mycket, teknik och en jävla massa envishet.
det är inte ett leksaksyrke direkt och i dag så rekommenderar jag inte det här till ungdomar.
Tyvvär så krävs det lite innaför pannan med och där går det ofta fel... Folk som inte passar in i skolan och ingenstans. Går på olika möten med socialen, AF, och andra som tycker att den här killen passar inte in någon stans men hantverkare kan man ju bli för det är lätt...
När det är precis tvärt om.
Det är eliten som behövs i dessa yrken, men har man något innanför pannbenet så borde man satsa sitt krut någon annan stans där arbetsmiljön är bättre och man får med betalt.
Vi som jobbar och är duktiga kan jävligt mycket. Ser det inom bygg på dom olika yrkena. Det finns många välldigt skärpta och duktiga kunniga som verkar vara väldigt intelligenta och starka på samma gång med en del undantag så klart.