2020-10-05, 14:35
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Skulle nog säga att ROT gav möjlighet för hantverkare att öka timdebiteringen, vilket i sin tur har gjort att fler lycksökare har dragits till branschen.

Jag har 3 fd skolkamrater " som satt längst bak i klassen med kepsen bakåfram"

Alla tre gick hantverk/fordon på gymnasiet.

En är vvs installatör , jobbar på storbyggen, ackordslön. + 50.000 /mån

En kör grusbil + ytterligare en bil med anställd via åkericentral. Tjänar bra.
En har bilverkstad med 4 anställda. Tjänar bra.

Verkar inte gå någon nöd på någon av dom.

samtidigt: känner folk med civ.ekonom utbildning från skräphögskolor som tjänar riktigt uselt.
Citera
2020-10-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Ja du har tur som känner folk. Men vi är nog många som inte har yrkeshantverkare i närmaste kretsen och som inte fixar att bygga och sätta in nya fönster och sådana saker.

Visst är det smidigare och enklare att anlita en firma men då får man vara beredd att betala för det. ( jag lyfte taket för 5 år sen och gjorde just det).

Ett exempel.
Jag har en bekant som jag fick köpa alla fönster av som jobbar på en fönsterfirma. Jag betalade 45 000 kr för alla fönster och en altandörr.
Hade jag gett en ritning till en firma så hade dom naturligtvis köpt dom till ungefär samma pris ( dom känner ju också folk ) men fakturerat mig fullt pris.. Bara på fönstren hade jag fått betalat 35% mer. Samma med virket.

Jag tycker inte att jag är varken snål eller dryg som nån skrev bara för att jag försöker hålla ned kostnaden på det sättet.

Jag drar slutsatsen att kunder som har sakerna själv blir rätt ointressanta för hantverkare eftersom dom inte kan ta ut saker med sina rabatter och sälja dom till överpris.

Fetade:
Ska inte säga att det inte förekommer.
Men jävligt ofta när kunder själva står för materialet så är det material som inte går att jobba vettigt med.
Jag hade tagit mer betalt för för jobbet för att veta att det går ihop om kunderna hade propsat på att skaffa materialet själva.
Citera
2020-10-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Edit; ni ska vara veta vad få det är som kommer in som nya, och dom som väl gör det ändrar sig och blir socionomer efter ett par år. Förr kom det faktiskt kompetenta grabbar, nu är det mest puckon som romantiserat yrket, så det håller ju inte.

hahah väldigt få här i Göteborg nu... kolla med volant exempelvis. man kör fulla klasser med babblar och kanske en blir det man utbildare sig till vartannat år...

Målarutbildningen där fick lägga ner för det kom inte ut någon alls som var något att ha på flera år.

Och jag själv varnar för bygg rent allmänt och säger det rakt ut till alla ungdomar som frågar, Det är ett abort slit och ingen dans på rosor.

jag har haft vuxenläringar som vart med mig ett par dagar och dom pallar en dag sen dör dom, någon höll en vecka men gav upp på Måndagen. en kille var kroppsbyggare, kom ut och flinade och tittade på mig som då var väldigt smal. Tittade på mig och flinade och trodde väl att han skulle vara kung och betedde sig så... Efter halva dan var han helt tyst och såg chockad ut. Andra dan så grät han och så men kämpade på sen försvann han bara... han sa att han aldrig fattat att det var så tufft och undrade hur jag kunde orka. jag sa att kroppsbygge ger inte uthållighet och fel sorts muskler och så är det ju till viss del. En del muskler är bra men inte så mycket, teknik och en jävla massa envishet.

det är inte ett leksaksyrke direkt och i dag så rekommenderar jag inte det här till ungdomar.

Tyvvär så krävs det lite innaför pannan med och där går det ofta fel... Folk som inte passar in i skolan och ingenstans. Går på olika möten med socialen, AF, och andra som tycker att den här killen passar inte in någon stans men hantverkare kan man ju bli för det är lätt...

När det är precis tvärt om.

Det är eliten som behövs i dessa yrken, men har man något innanför pannbenet så borde man satsa sitt krut någon annan stans där arbetsmiljön är bättre och man får med betalt.

Vi som jobbar och är duktiga kan jävligt mycket. Ser det inom bygg på dom olika yrkena. Det finns många välldigt skärpta och duktiga kunniga som verkar vara väldigt intelligenta och starka på samma gång med en del undantag så klart.
Citera
2020-10-05, 14:50
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Ibland suger det att äga ett hus! Speciellt när man inte har de kunskaper som behövs för att renovera och dra el och sådana saker. Man vill ju för det första att det ska bli bra men också för att man inte vill riskera att dra elen fel eller bygga fel så att man får vattenskador på huset mm.

Det finns så jävla mycket hantverkare som annonserar att dom fixar allt mellan himmel och jord. Som erbjuder ett bra pris och som ger intrycket av "det är inga problem"...

Jag håller på med ett större projekt. En tillbyggnad på huset. Planerade ritning, planerade varor noga och letade efter erbjudanden och bra priser för att hålla ned priset. fixade finansering + 15% extra för oförutsedda kostnader.

Allt gott så långt..

Sen kommer det här med alla hantverkare.
Dom kommer inte på utlovad tid. Dom svarar inte i telefonen. Dom påbörjar saker som inte avslutas enligt överenskommelse.
Man sitter helt i deras nät.
Hade jag vetat att det skulle bli sådana stora problem hade jag förmodligen inte byggt ut. Eller så hade jag helt enkelt bara lejt ut skiten till en stor firma som fixat virke och allt till en mycket större kostnad. Jag fucking hatar det här.

Jag kan inte förstå att det ens kan leva på sitt yrke. Jag jobbar som konsult inom IT. Hade jag behandlat mina kunder på detta sätt hade jag varit arbetslös inom en månad. Mitt rykte skulle vara helt förstört och ingen skulle vilja ha med mig att göra.

Hoppas att branschen vänder nån gång så att det är ni som får stå där med mössan i handen och böna och be om det minsta lilla skitjobb som finns bara för att komma hem till någon och finna en låst dörr och er kund är okontaktbar.

Håller helt och hållet med dig.

Jobbar också inom en snarlik bransch och precis som du säger har man lärt sig att det vore en katastrof för ens karriär att bete sig ansvarslöst.

Snickare och andra hantverkare kommer extremt lindringt undan av någon anledning. Samma gäller internkommunikation mellan anställda på kommunala och statliga bolag (organ). Ingen tar ansvar och man lämnas ensam att brottas med byråkrati. Ingen granskar eller gör något åt saken.

Samma sak gäller väg och infrastruktur i samhället. Hål och andra defekter som både skadar ens fordon samt skapar risk för andra komplikationer som egentligen ingen tar ansvar.

Även restaurangbranschen suger på detta. De anställda kommer undan med att vara dryga, långsamma och rentav oprofessionella. Detta för att de får en ok grundlön och dricksen är bara en liten stjärna i kanten. De kan också byta restaurang 3 gånger per år utan problem.

Men hantverkare är värst.
Det borde finnas ett granskningsregister som svartlistar dessa lurendrejare samt införa lag på att leveransen måste ske i linje med avtalat pris, kvalitet och hastighet. Då skulle det bli fart på idioterna ska du se

Man vad kan man förvänta sig av Sveriges förmåga att få bukt med lathet, ineffektivitet och ansvarslösa företagare och anställda. Om vår regering ser ut på det sättet är det inte konstigt att det sipprar ner i hela samhället också.
Citera
2020-10-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Och det tror du inte i stort varann tjomme kör med inklusive en chef som står och häger över en och säger att det är sjukt bråttom på exakt alla ställen där man sätter foten.

Förra chefen skrattade jag åt och skakade på huvudet och sa att jag är det så jävla bråttom på varenda jobb vi gjort det här året så är det nog du som räknat fel eller så är det nog något annat.

Nä jag jobbar som vanligt sa jag och passar inte det så får du ge mig sparken. Sa upp mig för en två år sedan för jag tröttande rakt av... Bland annat det var ett av något man tröttnade på.

Säger kunder så spå¨är mitt svar : Du får ringa min chef och ta det med honom... Så gör jag nuförtiden. Det är nämligen inte mitt problem när ett slutdatum är ställt eller hur man planerat just den grejen.

Däremot om man pratar med mig lugnt och sannast om att andra ska in ett visst datum eller något så kan det i bland lösas med mer personal... Det kan man ofta lösa på en bra firma. i bland går det inte att lösa på ett vist utrymma och så vidare.

Det är bara lata människor som fryser, har du tänkt på det?

Men det är väl klart att det.finns saker som funkar i byggbranschen. Det finns ju onekligen ett hus här och där. Men det kan nog knappast finnas någon annan bransch som är mer korrupt och som det slarvas mer inom? Det är stora pengar och resultatet är godtyckligt
Ofta.byggermam faktiskt sämre än bad man är kapabel till för att systemet ser ut så?
Tänk alla stora projekt också, där de största företagen har hela staber med jurister som ska leta efter fel i kontraktet så att man kan blåsa kunden. Det bara är så, är faktumet.
Citera
2020-10-05, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
Det är ju svenska hantverkare som missköter sig och är slackers. Estländare och polacker tenderar att ha hög arbetsmoral och gör sitt jobb.

inte alls, jag har sett vissa Estländare och dom är då mest kakelsättare, dom är självdrivna och har arbetsmoral och är ungefär som oss svenska. Kul folk bukar snacka med dom... estländare får godkänt.

Polacker har en del som är jävligt duktiga... Samma där.

men der gäller det att se upp det är mycket rent skräp där... Så där gäller det att ha stenkoll. En villa i Särö var jag med om att laga,,, den höll på att ruttna helt efter en totalrenovering med en polackfirma... Vår firma försökte få tag på polackfirman men den var helt spårlöst borta... Allt var vänt åt fel håll och monterat fel i stort sätt... Saknades plåtar och grejer så fukt hittade rätt in. man fick byta takstolar och stora delar på det huset...

Andra bulgarer och sådan måste nog ha en som står och tittar på dom exakt varje sekund annars så stannar dom bara upp rakt av och så gör vissa polacker också.

Man kan stå i en klunga om fem där alla tittar och en jobbar...

man jag tror man jobbar så i dom länderna och man har ofta en arbetsledare som tar alla initiativ och säger åt alla vad som ska göra och är med hela tiden. Det krockar med den svenska modellen där alla är självbärande och vet vad dom ska göra och har ett eget ansvar och yrkesstolthet. Vissa polacker kan och har det men många har det inte, dom stannar bara av så fort du vänder ryggen till.

Det är så olika sätt att arbeta.

Jag ser ju detta ofta när jag som vanliga arbetare är ute och jobbar med dom där... Som byggena ju nuförtiden är överfulla av.
Citera
2020-10-05, 14:58
Medlem
Jag kan absolut hålla med att en del hantverkare är struliga, finns lika många orsaker till det som arbetare! Men ni anar inte vilken makt en konsument har mot ett företag! Vissa företag tror jag inte ens vet om regelverket? Om de förstod allt hade dom med all sannolikhet inte tagit en del arbeteten! Exempelvis öststatare!

Det är faktiskt ni konsumenter som skapat detta genom att ge dessa människor arbete! På gott och ont såklart!
Citera
2020-10-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverind
Det är bara lata människor som fryser, har du tänkt på det?

Men det är väl klart att det.finns saker som funkar i byggbranschen. Det finns ju onekligen ett hus här och där. Men det kan nog knappast finnas någon annan bransch som är mer korrupt och som det slarvas mer inom? Det är stora pengar och resultatet är godtyckligt
Ofta.byggermam faktiskt sämre än bad man är kapabel till för att systemet ser ut så?
Tänk alla stora projekt också, där de största företagen har hela staber med jurister som ska leta efter fel i kontraktet så att man kan blåsa kunden. Det bara är så, är faktumet.

Tja det är väl kunderna som är så jävla lata kan jag ju tolka det som... och därför kräver mer av varje kona och i bland tar in polacker eller vänder sig till offert. och får dem man förtjänar... En del får ju rivas och göras om i slutänden.

varsågod !

i övrigt så håller jag väl med men det där gäller ju knappast bara byggbranschen heller, massor med andra kör med mutor och annat djävulskap. men jag är ju bara anställd och det är inte mina affärer om Telia ger sig in i mutskandaler. Eller om min chef saltar fakturor... jag skiter i det. jag rycker på axeln och tar in på en annan firma...

Har förvisso jobbat på en som tvättat pengar åt HA jag bytte snabbt firma nån liten moral har jag ju...
Citera
2020-10-05, 15:03
Medlem
Whitfieldss avatar
Vissa hantverkare dyker aldrig upp... rörisar (fullkomliga pestmänniskor) och elektriker (lite bättre) är nog värst tror jag. Jag var tvungen att lära mig göra rörisjobben själv. Mkt enkelt yrke. Verktygen är inte speciellt dyra heller. Elektrikerna dyker heller inte upp som de ska. Bara plugga med andra ord. Själv är bäste dräng. Naturligtvis är de snabbare än man själv är tack vare deras yrkesvana, samt att de redan gjort alla misstag minst en gång. Men man tjänar in tiden ändå. Deras taxameter startar tamejfan när väckarklockan ringer vid deras egen säng på morgonen och innan de kommit till plats har man redan gjort deras jobb.
Citera
2020-10-05, 15:03
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Jag kan absolut hålla med att en del hantverkare är struliga, finns lika många orsaker till det som arbetare! Men ni anar inte vilken makt en konsument har mot ett företag! Vissa företag tror jag inte ens vet om regelverket? Om de förstod allt hade dom med all sannolikhet inte tagit en del arbeteten! Exempelvis öststatare!

Det är faktiskt ni konsumenter som skapat detta genom att ge dessa människor arbete! På gott och ont såklart!

Jo så är det ju om vi pratar rena konstruktionsfel, men den allmänna strulighet TS skriver om är svårt att lagföra
Citera
2020-10-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1

Exakt... ni får skylla er själva.

Jag kan ju bara se till mitt eget hus och välja att inte jobba åt en sån firma och har just jobbat hos en av dom struligaste. Så jag tog mitt ansvar som såg till att ta mig bort. Både ett ansvar för mig själv och mot dom som är kunderna även om det inte är min business egentligen.

jobbar jag som jag ska då får jag nöjda kunder(Som inte är mina kunder för det är ju firmans) då mår min arbetsmoral bra.

jag får svårt att sova om nätterna när saker inte går som jag vill och har man en firma som ställer till det då mår man aldrig bra.

Har lämnat ifrån mig massor med nöjda kunder i åratal när jag får lägga upp det själv... utan chefer som ska ställa till det.
Senast redigerad av Brodrude 2020-10-05 kl. 15:10.
Citera
2020-10-05, 15:05
Medlem
Griskissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
hahah väldigt få här i Göteborg nu... kolla med volant exempelvis. man kör fulla klasser med babblar och kanske en blir det man utbildare sig till vartannat år...

Målarutbildningen där fick lägga ner för det kom inte ut någon alls som var något att ha på flera år.

Och jag själv varnar för bygg rent allmänt och säger det rakt ut till alla ungdomar som frågar, Det är ett abort slit och ingen dans på rosor.

jag har haft vuxenläringar som vart med mig ett par dagar och dom pallar en dag sen dör dom, någon höll en vecka men gav upp på Måndagen. en kille var kroppsbyggare, kom ut och flinade och tittade på mig som då var väldigt smal. Tittade på mig och flinade och trodde väl att han skulle vara kung och betedde sig så... Efter halva dan var han helt tyst och såg chockad ut. Andra dan så grät han och så men kämpade på sen försvann han bara... han sa att han aldrig fattat att det var så tufft och undrade hur jag kunde orka. jag sa att kroppsbygge ger inte uthållighet och fel sorts muskler och så är det ju till viss del. En del muskler är bra men inte så mycket, teknik och en jävla massa envishet.

det är inte ett leksaksyrke direkt och i dag så rekommenderar jag inte det här till ungdomar.

Tyvvär så krävs det lite innaför pannan med och där går det ofta fel... Folk som inte passar in i skolan och ingenstans. Går på olika möten med socialen, AF, och andra som tycker att den här killen passar inte in någon stans men hantverkare kan man ju bli för det är lätt...

När det är precis tvärt om.

Det är eliten som behövs i dessa yrken, men har man något innanför pannbenet så borde man satsa sitt krut någon annan stans där arbetsmiljön är bättre och man får med betalt.

Vi som jobbar och är duktiga kan jävligt mycket. Ser det inom bygg på dom olika yrkena. Det finns många välldigt skärpta och duktiga kunniga som verkar vara väldigt intelligenta och starka på samma gång med en del undantag så klart.

Intressant, det du skriver. För något år sedan anlitade jag en kille som skulle dra kabel där jag bor. Han var inte överdrivet entusiastisk, helt klart ett jobb han gärna varit utan. Så kom han, han var väl i 25-årsåldern. Han hade så dålig kondition att han var helt slut av att jobba ett par timmar. Servicebilen stod utanför, han blev andfådd av att gå ut och hämta ett verktyg.

Samma visa när jag skulle få persienner uppsatta. Killen var så slut att han höll på att klappa ihop!

Är det fler som har samma erfarenhet - unga, friska killar som inte orkar med ett vanligt jobb? Hur ska de kunna försörja sig fram till pensionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in