2020-10-05, 14:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror att problemet är att det i första hand är förälderns inställning som avgör om barnet är hemma. Om barn fick vara hemma när en förälder var konstaterat positiv, så visar den här tråden med all tydlighet att det finns många som skulle flytta positionerna ytterligare ett steg, och kräva att få isolera sina barn så fort någon i familjen är snorig, tills provsvaret kom. Det skulle alltså inte gå att ha en sån regel utan att den missbrukades på ett sätt som öppnar dammarna mot ett beteende som inte är önskvärt.

Jag bryr mig egentligen inte om vad Trump gör. Men om man själv har valt att bli USA:s president, så får man skylla sig själv när man hålls till en högre standard än Ella, 7 år, från Sverige. Om det inte passar så kan han säga upp sig.

Det måste väl vara önskvärt att snoriga personer håller sig hemma corona eller ej?
Citera
2020-10-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Enligt "weekly new cases" har det ju ökat från cirka 200 till 800 från vecka 36 till 39. Bara en mindre ökning mellan vecka 36 och 37, så i princip har ökningen skett från vecka 37 och framåt.

Som sagt, det var avloppsvattnet som du hänvisade till. Den visar en ökning men ingen 400 % ökning utan snarare 65-70%.

Andelen positiva prov mellan 36 och 39 har ökat från 1,2 till 2,4 %, dvs en fördubbling. Antalet rapporterade fall vecka 36 var 1335 och antalet fall vecka 39 var 2926. En dryg fördubbling (119%).

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-39-final.pdf

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-36-final_v2.pdf
Citera
2020-10-05, 14:50
Medlem
Citat:
Du läser staplarna som kallas för "wastewater" eller hur? Vad menar du med felstaplar? Tycks i vart fall finnas en hygglig korrelation mellan antalet konstaterade fall och smitta i avloppsvattnet. Går ju inte att förklara virusnivåerna i avloppsvattnet med ökad testning, för testade personer skiter inte mer virus än otestade.

Jo wastewater-staplarna var det jag kikade på; felstaplarna är de streck som går upp från staplarna. De är dock lika stora uppåt som nedåt och indikerar hur den statistiska variationen är.

Som nämnt tidigare är det en ungefär fördubbling i andelen positiva prov och en liten dryg fördubbling av antalet fall mellan v36 och v39 enligt statistiken i FHMs veckorapporter.

Så ja det är en hygglig korrelation, allt annat vore lite märkligt.
Citera
2020-10-05, 14:51
Medlem
Citat:
Det måste väl vara önskvärt att snoriga personer håller sig hemma corona eller ej?
Om man var hemma varje dag någon i familjen var lite snorig, så skulle man missa hela sin skolgång.
Citera
2020-10-05, 14:53
Medlem
Jaha, börjar smittan ta fart på riktigt nu i Stockholm igen? Ingen flockimmunitet med andra ord.
Citera
2020-10-05, 14:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man var hemma varje dag någon i familjen var lite snorig, så skulle man missa hela sin skolgång.

Du finner ingen anledning att vara lite striktare i synen på detta när vi befinner oss mitt i en dödlig pandemi med just de symtomen? Samtidigt som vi vet att många uppträder med mycket mila symtom, i synnerhet barn...?
Citera
2020-10-05, 14:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jaha, börjar smittan ta fart på riktigt nu i Stockholm igen? Ingen flockimmunitet med andra ord.

Ingen flockimmunitet så långt ögat kan nå. Att ökningen tar fart ordentligt cirka 3 veckor efter skolstart kanske förvånar en och annan som inte tror att barnen driver smittspridningen, men det förvånar inte mig.
Citera
2020-10-05, 14:59
Medlem
IMBILDENs avatar
WHO går nu ut och säger att var 10:e människa KAN på jorden ha smittats av denna "droppsmitta". Antagligen många som inte tvättat händerna, eller vad säger ni?

Känns ju inte helt bra med tanke på de omfattande rapporterna om långtidseffekterna på människokroppen.
Citera
2020-10-05, 14:59
Medlem
.Dostoj.s avatar
Märkligt att det på nationell nivå inte är plikt för skolor/dagis att informera om elever/barn/personal har konstaterats med smitta och kan ha usatt andra för smittorisk där?

Det är upp till varje kommun/skola att bestämma själva om de ska informera föräldrar. Det mörkas alltså i många skolor och informationen är inte tillgänglig. Det är ju fan i mig en klassad samhällsfarlig sjukdom och många har väl en riskgrupp i familjen.

Borde vara informationsplikt på nationell nivå och inte frivilligt! Slappa Löfven och regering alltså.
Citera
2020-10-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jo wastewater-staplarna var det jag kikade på; felstaplarna är de streck som går upp från staplarna. De är dock lika stora uppåt som nedåt och indikerar hur den statistiska variationen är.

Som nämnt tidigare är det en ungefär fördubbling i andelen positiva prov och en liten dryg fördubbling av antalet fall mellan v36 och v39 enligt statistiken i FHMs veckorapporter.

Så ja det är en hygglig korrelation, allt annat vore lite märkligt.
Fast är korrelationen verkligen så hygglig? Det finns ett antal veckor där värdet är ute och cyklar. Hade Stockholm en våldsam smittökning sista veckan i augusti (v35) som sen försvann? Jag misstror inte deras mätvärden, men frågan är hur bra siffrorna korrelerar med antalet fall.
Citera
2020-10-05, 15:08
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
WHO går nu ut och säger att var 10:e människa KAN på jorden ha smittats av denna "droppsmitta". Antagligen många som inte tvättat händerna, eller vad säger ni?

Känns ju inte helt bra med tanke på de omfattande rapporterna om långtidseffekterna på människokroppen.

Dödligheten blir lite högre då om bara 10 % är smittade? Det mörkas mycket kring denna sjukdom. Skulle de gå ut med vad de vet skulle det bli fullständigt kaos då ingen vill smittas och hela samhälls- och världsapparaten skulle rämna. Skolorna i Sverige mörkar också konstaterade fall och informationen går inte ut till föräldrar.
Citera
2020-10-05, 15:10
Medlem
Citat:
Du finner ingen anledning att vara lite striktare i synen på detta när vi befinner oss mitt i en dödlig pandemi med just de symtomen? Samtidigt som vi vet att många uppträder med mycket mila symtom, i synnerhet barn...?
Någonstans måste man dra gränsen. Nu drog man gränsen här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in