2020-10-05, 12:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Programmet er mere en opsummering af sagen og hvad der er sket. Hvis den er kritisk er det mest ift politiet. Det er primært vennen TN (t#m N#elsen) og Millie fra Vg der bliver interviewet. Ellers er det Holden, en nabo, andre TH-venner og Lier. Millie er den eneste der ikke siger, at han tror TH er uskyldig. Der står til sidst, at de det sidste år har forsøgt at få TH til at medvirke, og at politiet ikke ønsker medvirke. Der er ikke noget i nogen af interviewene som ikke er sagt i norske medier.
Tænker ikke det er så mærkeligt, at de ikke har kunne finde nogen der ønsker/tør stille sig frem og sige, at de tror TH er skyldig..

Nej. Det låter som om ambitionen är ”oppsommerande”. Och nej, det vore inte riktigt tillrådligt att gå hårt på THs skuld bland bekanta så länge karln inte sitter inlåst inför åtal. Det skulle gälla även om TH inte var god för två miljarder. Och desto mer när han är...

Anmärkningsvärt vore kanske om hela vinklingen vore avgjort åt det ena eller andra hållet...
Citera
2020-10-05, 12:50
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Det hadde vært interessant å vite om politiet har funnet ut om AEs mobil var i bevegelse hele tiden mellom 8.56 og tidspunktet for det fallet i trappen og om disse eventuelle bevegelsene samsvarer med AEs normale bevegelsesmønster og om dette kan tyde på at hun hadde mobilen på seg eller ikke i den perioden.
Ja, det håper og tror jeg de har undersøkt.

Edit: Jeg tror den var i bevegelse fra 0906 til den ble lagt på bordet 1007, men av andre enn AE.

Det skulle ikke forundre meg om det var et opphold i bevegelsene fra 0856 til 0906, men det vet ikke vi. Hvis MGM tok den med til Andebrygga vil det i så fall vises, i det minste på skrittelleren.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-10-05 kl. 12:55.
Citera
2020-10-05, 13:16
Medlem
I går ble det lekket informasjon fra avhør av TH ca slutten av februar 2020. To måneder før pågripelsen, og 15 til 16 måneder etter forsvinningen.

Jeg mener at det ville ha gjort stor forskjell på vurderingene av THs forklaringer, dersom det var slik at uregelmessigheter, manglende logikk og sammenheng, og motstridende informasjon kun ble tydelig mellom ett avhør og ett eller flere andre avhør.

Her ser vi at manglende sammenhenger og logiske brister forekom innenfor én og samme forklaring.

Og vi vet fra tidligere at TH allerede i sin første forklaring, da han møtte politiet på bensinstasjonen forsvinningsdagen, ble oppfattet som usammenhengende, snakket i halve setninger og fremsto forvirret.

Spørsmålet blir da om han har fremstått som forvirret og usammenhengende gjennom alle sine forklaringer til politiet?

Hvis så er tilfelle, så synes jeg at enten påtalemyndigheten, eller forsvarer, eller begge sammen, burde sørge for en vurdering av mannens mentale tilstand.

Dette er ikke friskt.

Men, det er jo klart, om han har drept sin kone så vil muligheten for å få hjelp fra psykisk helsevern bli noe begrenset, han vil måtte fortsette å lyve om forsvinningsdagen og da blir det vanskelig å få til den åpenheten som kreves mellom pasient og behandler i en terapi-situasjon.

Edit

Jeg lurer på om disse lekkasjene stammer fra TT, og at dette er tidlige signaler om at forsvaret nå peiler seg inn mot at siktede skal påberope seg alvorlig psykiatrisk sykdom og utilregnelighet. Tiltalte kan da bli idømt tvungen psykiatrisk behandling i stedet for fengselsstraff.

Dette er ren spekulasjon da. Fordi jeg tror det går mot tiltale og straffesak.
Senast redigerad av kornblomst 2020-10-05 kl. 13:48. Anledning: Edit
Citera
2020-10-05, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Valpen bekrefter teorien om at AE ble angrepet i 2. etasje hvor det ble funnet hundebæsj.

Jeg tror valpen ble skremt av angrepet mot matmor i 2. etasje ca.kl. 0900 og gjorde fra seg på gulvet i nærheten.

MGM som trolig ble kjørt til S4 0856 låste valpen inn i stua før hen hentet den ryggende bilen på Andebrygga 0905.

Etter at AE lå død øverst i trappa ble hun planmessig dyttet ned 0930, noe bevegelser i telefonen avslørte.

kanskje fallet i trappen ikke var en del av stagingen, men de dro henne ned trappa for å slippe å bære henne..
Citera
2020-10-05, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
I går ble det lekket informasjon fra avhør av TH ca slutten av februar 2020. To måneder før pågripelsen, og 15 til 16 måneder etter forsvinningen.

Jeg mener at det ville ha gjort stor forskjell på vurderingene av THs forklaringer, dersom det var slik at uregelmessigheter, manglende logikk og sammenheng, og motstridende informasjon kun ble tydelig mellom ett avhør og ett eller flere andre avhør.

Her ser vi at manglende sammenhenger og logiske brister forekom innenfor én og samme forklaring.

Og vi vet fra tidligere at TH allerede i sin første forklaring, da han møtte politiet på bensinstasjonen forsvinningsdagen, ble oppfattet som usammenhengende, snakket i halve setninger og fremsto forvirret.

Spørsmålet blir da om han har fremstått som forvirret og usammenhengende gjennom alle sine forklaringer til politiet?

Hvis så er tilfelle, så synes jeg at enten påtalemyndigheten, eller forsvarer, eller begge sammen, burde sørge for en vurdering av mannens mentale tilstand.

Dette er ikke friskt.

Men, det er jo klart, om han har drept sin kone så vil muligheten for å få hjelp fra psykisk helsevern bli noe begrenset, han vil måtte fortsette å lyve om forsvinningsdagen og da blir det vanskelig å få til den åpenheten som kreves mellom pasient og behandler i en terapi-situasjon.

Edit

Jeg lurer på om disse lekkasjene stammer fra TT, og at dette er tidlige signaler om at forsvaret nå peiler seg inn mot at siktede skal påberope seg alvorlig psykiatrisk sykdom og utilregnelighet. Tiltalte kan da bli idømt tvungen psykiatrisk behandling i stedet for fengselsstraff.

Dette er ren spekulasjon da. Fordi jeg tror det går mot tiltale og straffesak.
Det resonnementet er meningsløst.

Den målsetningen kunne forsvaret hatt, uten at det ville vært nødvendig å lekke informasjon til media.
Citera
2020-10-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det resonnementet er meningsløst.

Den målsetningen kunne forsvaret hatt, uten at det ville vært nødvendig å lekke informasjon til media.

Jeg ser ikke bort i fra at forsvaret og TT, av forskjellige grunner, ville foretrekke at et initiativ om rettspsykiatriske vurderinger kommer fra påtalemyndigheten.

Tenk å skulle slippe en slik bombe ansikt til ansikt med TH.

Ved å lekke informasjon fra avhør kan forsvaret forsøke å skape press og påtrykk mot påtalemyndigheten for å ta dette initiativet.
Citera
2020-10-05, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg ser ikke bort i fra at forsvaret og TT, av forskjellige grunner, ville foretrekke at et initiativ om rettspsykiatriske vurderinger kommer fra påtalemyndigheten.

Tenk å skulle slippe en slik bombe ansikt til ansikt med TH.

Ved å lekke informasjon fra avhør kan forsvaret forsøke å skape press og påtrykk mot påtalemyndigheten for å ta dette initiativet.
Jeg lurer på hvem som har lekket opplysningene om verisure-selgeren og teater-besøket? De to historiene går jo ikke i hop...
Citera
2020-10-05, 15:13
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvp2020
kanskje fallet i trappen ikke var en del av stagingen, men de dro henne ned trappa for å slippe å bære henne..
Mulig, men hvis det stemmer at det skjedde 0930 tror jeg ikke det var ren flaks ift alibi, men absolutt for å slippe å bære/dra.
Citera
2020-10-05, 15:31
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Sikring av spor burde vært elementært. Hva politiet tenkte på her er ikke godt å vite.

Hunden ble funnet innelåst i et rom i 1. etasje, mens den skal ha gjort fra seg i 2. etasje - dvs før den ble innelåst.
Spørsmålet er hvorfor - kan hunden ha blitt skremt eller tyder dette på at det hadde gått lang tid uten noen luftetur?

AEH pleide vel å ha daglige morgenturer med hunden og det angivelige hendelsforløpet tyder ikke på at det var gått lang tid før den ble innelåst. Eller kan dette sporet tyde på en helt annen tidslinje?

https://www.nrk.no/norge/tassen-_2_-var-hjemme-da-anne-elisabeth-forsvant-_-ble-ikke-undersokt-for-dna-1.15141596

Minner om at man har kun THs ord for at han fant valpen innestengt. Og han er tross alt siktet for drap, så han ikke stole på troverdigheten. Valpen kan ha vært løs hele dagen, men det passet inn i historien at kidnapperne hadde stengt den inne. Vi vet heller ikke hva som skjedde med valpen etter at TH dro for å møte politiet.
Citera
2020-10-05, 15:37
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Minner om at man har kun THs ord for at han fant valpen innestengt. Og han er tross alt siktet for drap, så han ikke stole på troverdigheten. Valpen kan ha vært løs hele dagen, men det passet inn i historien at kidnapperne hadde stengt den inne. Vi vet heller ikke hva som skjedde med valpen etter at TH dro for å møte politiet.
Det har du helt rett i, alt han har sagt må tas med en neve salt, men jeg antar det hadde vært mange poteavtrykk og forstyrrende for stagingen med en valp løpende rundt på åstedet.
Citera
2020-10-05, 15:42
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Det har du helt rett i, alt han har sagt må tas med en neve salt, men jeg antar det hadde vært mange poteavtrykk og forstyrrende for stagingen med en valp løpende rundt på åstedet.
Det kan hende han selv stengte den inne i tv stuen da han kom hjem og måtte fikse noen ting før han ringte. At han deretter la den offisielle historien om valpen så tett opptil sannheten som mulig.
Citera
2020-10-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det kan hende han selv stengte den inne i tv stuen da han kom hjem og måtte fikse noen ting før han ringte. At han deretter la den offisielle historien om valpen så tett opptil sannheten som mulig.
Regner med at GM slang valpen inn i et rom for at den ikke skulle forstyrre når AEH skulle bæres ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in