2020-10-05, 13:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Varför nämner du 3 scenarion när du bara vinklar åt ett? Du är lika förutbestämd som mörkläggningskommisionen
Det är bättre att läsa först, skiva sedan. Jag skrev åtminstone tre. Du kan gärna lägga till ett par till.
Citera
2020-10-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ah, jag missförstod, sorry. Jag trodde det handlade om att Estonia sjunkit och det var ju uppenbart direkt.

Var hittar jag uppgiften att Cal Bildt visste/trodde att bogvisiret var orsaken 2 timmar efter förlisningen?

Det har florerat här ett tag bland annat, jag vill också få det på plats vad som stämmer.
Citera
2020-10-05, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Ja men finns intervjuerna tillgängliga att titta på?
Det får du nog fråga Chalmers om. Har för mig att de var publicerade i annexet till deras rapport med SSPA så de borde finnas tillgängliga online.
Citera
2020-10-05, 13:03
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Vilken skandal? Jag har alltid stått bakom den uppfattning jag uttryckt. Att man borde bärgat både kroppar och fartyg när det begav sig. Att man under ett rekognoceringsdyk inte hade som målsättning att ta upp några kroppar och att man därför inte gjorde det är väl inte ett dugg konstigt? Det är två helt skilda saker.
Självklart finns det dykare som som säger att det var traumatiskt att de inte fick ta upp kroppar. Det fanns även dykare som inte ville dyka inne i vraket mer och bad om att få bli avlösta (dessa har inte fått komma till tals i dokumentären heller). Det är väldigt enkelt att sitta i efterhand och peka finger men det är skillnad på faktiska omständigheter då och personliga åsikter och man kan föra en vuxen diskussion kring något man tycker var dåligt skött utan att gå i polemik.

Kan man få en källa på dessa dykare som ville avlösas?
Citera
2020-10-05, 13:04
Medlem
Pykretes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag kan hålla med dig på den punkten. Det var en skandal att man inte försökte bärga fler kroppar. Den som borde kölhalas är Sjöfartsverkets Johan Fransson.
Även om man inte kunde ta upp alla så hade man kunnat ta upp 100-200 kroppar till med dykare. Det står även i Sjöfartsverkets rapport till Etiska rådet.
Man hade redan bärgat 95 döda från havet, varför inte fortsätta att försöka ta upp fler från djupet? Helt ologiskt och omoraliskt att inte fortsätta.
Etiska rådets motivering att man inte skulle kunn ta upp alla och att strömmar kan ha fört bort kroppar är också helt sanslös. Kan man inte ta upp alla, så ska ingen tas upp. Vad är det för idiotiskt slutsats.

Men vem ska ta beslutet att avbryta hämtandet av kroppar, och när?
Hur ska de anhöriga som inte får upp en kropp kunna acceptera att andra mer "lyckligt lottade" fått upp en kropp att begrava, men inte de själva?

Ja det är ett obehagligt beslut att alla ska behandlas lika (illa), men det är ett konsekvent beslut.
Citera
2020-10-05, 13:08
Medlem
Citat:
Det är väldigt lätt nu för dig att påstå att fartyget borde bärgats och kropparna tagits om hand om....
Du får tro vad du vill. Det är knappast något jag kan påverka. Jag tycker fortfarande att man bör bärga fartyget för övrigt. Mest för att få att avslut på diskussionerna men jag är ytterst tveksam till att folehattarna skulle nöja sig ens då om/när man kommer fram till samma sak som alla tidigare gånger.
Citera
2020-10-05, 13:09
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pykrete
Men vem ska ta beslutet att avbryta hämtandet av kroppar, och när?
Hur ska de anhöriga som inte får upp en kropp kunna acceptera att andra mer "lyckligt lottade" fått upp en kropp att begrava, men inte de själva?

Ja det är ett obehagligt beslut att alla ska behandlas lika (illa), men det är ett konsekvent beslut.

Den situationen hamnar myndigheterna i oavsett. Även om varket bärgats så hade kroppar saknats. Nu sitter man ju i samma situation där några anhöriga fick hem 95 kroppar och andra anhöriga aldrig fick hem någon.
Felet var att tillsätta ett etiskt råd och utreda och utvärdera. Man skulle bara ha kört vidare. Sen får man avbryta om man bedömer det omöjligt att fortsätta. Beskedet blir precis lika bra/illa som att lämna alla.
Citera
2020-10-05, 13:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Bra fråga, hade varit värt att utredas direkt utan mörkläggare, eller hur? Har du koll på om t.ex. Chalmers är nöjda med sin beräkning av förloppet idag? Om inte kan du kanske kolla upp det.....
Jag tänkte att eftersom du ägnat ett par veckor åt frågan så hade du bildat dig en uppfattning om olyckans förlopp och orsak. Inte bara bestämt dig för att JAIC är en mörkläggning och dess rapport 100% felaktig, liksom (förmodar jag) de andra rapporterna av oberoende forskningsinstitut som jag delat med dig.

Men det är självfallet ingen skyldighet för någon att ha en bestämd uppfattning i någon fråga. Men om man inte har någon uppfattning alls så kanske man dämpa sina utrop om att andra är ”kriminella” och en betald del av en enorm mörkläggning.

Vad SSPA/Chalmers tycker idag kan du säkert ta reda på, t.ex. genom att maila SSPA-konsortiets ordförande Claes Källström eller prof. Rutgersson.
Citera
2020-10-05, 13:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du accepterar inte att båten kan ha sjunkit på något annat sätt än den officiella versionen, varför vill du folk att förklara när du bara trycker ner teorier? Vafan gör du här och kommenterar om du är nöjd med mörkläggningsrapporten? Finns bara en anledning.....
Jasså?

Jag ställde en direkt fråga till turphie var han menar att visiret befann sig efter att Estonia nått botten. Hur är det att ”trycka ner teorier”?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-05 kl. 13:13. Anledning: fel person i andra stycket
Citera
2020-10-05, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ett skepp sjunker inte per automatik om bogvisiret/bogramp är borta såvida man inte kombinerar det med att köra mot vågorna.

Om du läst haverirapporten så vet du om att simuleringarna visade att Estonia aldrig skulle sjunkit om kaptenen hade initierat 180-graders giren mot babord lite tidigare då vatteninträngningen med öppen bogramp vid sidosjö/motsjö är marginell.

Det är en väldigt vansklig spekulation. Sjön var så pass kraftig och man hade redan så pass mycket slagsida när man initierade giren att det troligen inte hade spelat någon roll. Rent spekulativt så kanske kanske det gått annorlunda om man girat styrbord istället men det är inte alls säkert.

Simuleringarna var dessutom inte en del av haverirapporten utan tillkom först i de senare utredningarna. Det finns egentligen inga analyser gjorda om det gått att rädda fartyget.
Citera
2020-10-05, 13:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Med tanke på diverse fax och andra motstridiga uppgifter så kan jag inte uttala mig om var det fanns... Det är lite det som är grejjen här, att folk är säkra på något som inte är säkerställt
Så du har ingen egen uppfattning om visiret:
- satt kvar på fartyget,
- stod vraket,
- stod bredvid vraket,
eller
- låg någon sjömil bort på havsbotten

Ingen uppfattning alls?
Citera
2020-10-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Du har med andra ord aldrig hört att överlevande sagt att man sett vatten forsa in under bildäck? Kom igen nu..
Det var vakthavande matros son larmade om vatten på bildäck först..i det läget kom inget larm från någon passagerare från hytterna vid vattenlinjen att det kom in vatten där dom har endast sagt att dom hörde nåt.
Snacket här går ju att hålet i skrovet uppstod först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in