2020-10-05, 09:43
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Från början var jag övertygad om att det bara var visiret som hade fallerat, men nu är det så mycket motsägelser så att det går inte förneka att något är fishy.

1) Man döljer revan och utfärdar dykförbud
2) Det sker explosioner på båten så den skakar
3) Detaljer stämmer inte. Tex så anger besättningen att de kan se nosen från bryggan. I haverirapporten så kan man inte se nosen från bryggan.
4) Forskare anser att det måste funnits ett hål under vattenlinjen för att Estonia skulle sjunka så snabbt. Detta görs vetenskapliga modeller på. Därefter så hittar man en reva, precis där man ansett den vara.
5) I tv görs det klumpiga försök av "experter" att bortförklara revan. Bland annat hävdar man att fartyget skulle landat vågrätt.

Jag tror mer och mer på magnetminor, två st. En vid revan och en vid bogvisiret. Beroende på var i båten man var, så hörde man endera en eller två smällar.

Men en fråga uppstår. Alla magnetminor jag sett på internet, de finns vid vattenlinjen. Varför? Är det inte bättre att sätta minan under båten?

Det med magnetminor hade jag också i tanken. Den norske experten som jobbade för norska flottan kunde inte utesluta explosioner men höll det som osannolikt. Om nu sabotörer velat sänka skeppet kan man ju planterat fästbara explosiva medel utanför skrovet. Det är en teori som alla andra.

Sedan undrar man också vad Ryssland har vunnit på att skriva på griftefrids-avtalet. Hur gagnas ryssarna av det? Rysslands tystnad talar ju också för att något är fel, om det nu var väst som olovligen stulit/smugglat rysk vapenteknologi på en civilfärja och haveriet inträffade av ren olycka, varför har då inte Ryssland velat undersöka ytterligare eller pressat för att väst berättar vad man gjorde på skeppet. Deras tystnad och påskrift av avtalet får en att misstänka att Ryssland hade något med förlisningen att göra. Hur kan jag inte svara på.
Senast redigerad av OvissFramtid 2020-10-05 kl. 09:47.
Citera
2020-10-05, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Rent spekulativt.
A) Estonia fraktade ingenting mystiskt på olycksnatten. Ingen bör har varit på bildäck efteråt.
B) Estonia fraktade något mystiskt på olycksnatten. Någon kan ha varit på bildäck efteråt.

Om B. Varför vill man gå in på bildäck? 1) För att man tror att efterföljande utredning eller bärgning av fartyget kommer uppdaga det hemliga eller 2) För att lasten var så otroligt superviktig att den inte kunde ligga kvar. Problemet med alternativen, framförallt med 2 är att lasten hämtats av dykare. Med andra ord kan den hypotetiska hemlisen inte varit särskilt skrymmande och då är frågan om varför den skulle transporterats ombord på en ro-ro färja till att börja med.
Sen bör man ifrågasätta även hypotes 1. OM man nu skulle ha plockat last från fartyget hade det inte funnits någon last kvar att dölja.

Om det funnits något att dölja samtidigt som utredare och därefter dessutom den internationella haverikommissionen varit invigda i denna påstådda konspiration så hade man väl inte tillåtit Rockwaters dykare att försöka ta sig in på bildäck heller? Och frispråkiga dykare i dokumentären borde oavsett ha vittnat om dylika konstigheter?

Och så där kan man hålla på. Men i slutändan behövs inga sådana hypoteser för att förklara själva händelseförloppet eller för att simuleringarna skall utfalla som de gör. Det korrelerar inte med bogvisir eller liggsår i fartygssidan och när det gäller kausala samband är det ännu värre ställt.

Ett böjt räcke från sidan av bogrampen betyder inte dykoperation eller korrupt internationell utredning.

Vad är det som inte säger att haverikommisionen hade fått information att Rockwaters dykare inte kunde komma in på bildäck enkla vägen? Anser du att de försökte ordentligt via olika alternativ att nå bildäck? Var det inte viktigt att komma in där för att stärka den ENDA teorin mörkläggningskommisionen la fram, Även om krigsmaterialet var borttaget?

Förstår att du försöker, men krigsmaterial var ombord den natten och är inte kvar idag.
Citera
2020-10-05, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Nej, du har fel. Explosivt gods i liten mängd som inte orsakar "en jävla smäll" kan också innefattas av ADR bestämmelser.
Jag vet inte om du brukar spränga kilovis eller tonvis med sprängämnen till vardags och är avtrubbad men så fort det är ADR mängder explosiva varor (och för att vara tydlig eftersom du verkar vilja krångla till det för läsare så säger vi inom klass1) är det inte en kinapuff vi talar om utan just en jävla smäll. Eller talar du om reducerad mängd? För då behövs inte ADR alls.
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Och innan du kör din sedvanliga förlojlingstaktik där du tar saker ur sitt sammanhang och blåser upp dem till extrema proportioner... NEJ, jag tror inte att en militär lastbil full med hårspray sänkte Estonia
Nä men det var ju inte vad som ursprungligen diskuterades heller? Utan allt larv om ADR kom in i diskussionen när vissa försökte hävda att fartyget (vid en viss typ av last) skulle varit ett militärt fartyg. Skall du citera och börja anmärka på något kan du ju försöka att samtidigt hålla dig kvar vid ämnet i alla fall?
Citera
2020-10-05, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Under vattenlinjen.
Ligger maskinrummet några hytter och dubbelbotten i hela fartygets längd..dubbelbotten är redan fylld med bränsle och ballastvatten.
Det var inga rapporter från maskinrummet om nån skada i skrovet där.då är det hyttutrymmen kvar överlevande har bara hört oljud..skulle det forsa in vatten där har inget sagt ett ljud om detta.

Du har med andra ord aldrig hört att överlevande sagt att man sett vatten forsa in under bildäck? Kom igen nu..
Citera
2020-10-05, 09:57
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Från början var jag övertygad om att det bara var visiret som hade fallerat, men nu är det så mycket motsägelser så att det går inte förneka att något är fishy.

1) Man döljer revan och utfärdar dykförbud
2) Det sker explosioner på båten så den skakar
3) Detaljer stämmer inte. Tex så anger besättningen att de kan se nosen från bryggan. I haverirapporten så kan man inte se nosen från bryggan.
4) Forskare anser att det måste funnits ett hål under vattenlinjen för att Estonia skulle sjunka så snabbt. Detta görs vetenskapliga modeller på. Därefter så hittar man en reva, precis där man ansett den vara.
5) I tv görs det klumpiga försök av "experter" att bortförklara revan. Bland annat hävdar man att fartyget skulle landat vågrätt.

Jag tror mer och mer på magnetminor, två st. En vid revan och en vid bogvisiret. Beroende på var i båten man var, så hörde man endera en eller två smällar.

Men en fråga uppstår. Alla magnetminor jag sett på internet, de finns vid vattenlinjen. Varför? Är det inte bättre att sätta minan under båten?

Det lär smälla och dundra och skaka ganska ordentligt när fästena till det 55 ton tunga bogvisiret knäcks och visiret släpper och träffar bulben.
Hålet man har hittat är alltså ovanför vattenlinjen.
Varför måste Estonia landa vågrätt för att knäckas?
Men framförallt, varför skulle Ryssland eller någon annan nation sänka ett civilt fartyg i fredstid? Om man kände till att en lastbil med känsligt material körde ombord, varför inte bara stoppa den på land? Om man vill döda någon så kan de ju skjuta lastbilschauffören och sedan ta rätt på sina grejer, istället för att låta de åka ut till sjöss och spränga en båt med 800 oskyldiga offer och se sina prylar sjunka till havets botten.
Citera
2020-10-05, 10:02
Medlem
Citat:
För att försöka sätta det hela lite i en kontext. Vittnesuppgifterna om att bogvisiret saknades var kända redan dagen efter katastrofen. För sjöfartsfolk så var det uppseendeväckande att så var fallet men anledningen till att hon förliste som en konsekvens av det är snarast att betrakta som oundviklig.

Det är som att du säger till sjukvårdspersonal att "vittnen såg att Danne inte hade något huvud" och sjukvårdspersonalen då konstaterar att "Danne inte kunnat överleva utan huvud". Att fartyget sjönk med en sådan skada upplevdes inte som särskilt konstigt utan frågan var istället hur visiret ramlat av. Vi visste inte vid tiden att hon gått i 14-15 knop i den hårda sjön, att konstruktionen var undermålig sett till förhållandena, att fartyget inte uppfyllde SOLAS regelverket och att klassningssälsskapet tabbat sig.

Var har du läst att vittnen sett att bogvisiret faktiskt är borta? och vilken tidpunkt? Det är vad jag har läst opålitliga uppgifter. Det är inte helt trovärdigt enligt Estlands regerings egna expertutredning officiellt bl.a. år 2006
Citera
2020-10-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Karln menar alltså på fullt allvar att Estonias 56 ton tunga bogvisir singlade ner från himlen och lade sig fartyget. Det naturliga när man ser man ser en så vrickad sida är att njuta av ett gott skratt och surfa vidare.

Jag ser iofs fram mot lite SONAR-konflikt mellan Lag ”bogvisiret är en kulle framför bulben” och Lag ”bogvisiret ovanpå fartyget”. Vilket lag vinner, eller har visiret varit på båda ställena?

Nu vet inte jag hur en sonarbild ska se ut. Men det ser ju ut som om något ritat det där för hand. Fina små fönster osv .
Men nog håller jag med , blir intressant
Citera
2020-10-05, 10:07
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du brukar spränga kilovis eller tonvis med sprängämnen till vardags och är avtrubbad men så fort det är ADR mängder explosiva varor (och för att vara tydlig eftersom du verkar vilja krångla till det för läsare så säger vi inom klass1) är det inte en kinapuff vi talar om utan just en jävla smäll. Eller talar du om reducerad mängd? För då behövs inte ADR alls.

Nä men det var ju inte vad som ursprungligen diskuterades heller? Utan allt larv om ADR kom in i diskussionen när vissa försökte hävda att fartyget (vid en viss typ av last) skulle varit ett militärt fartyg. Skall du citera och börja anmärka på något kan du ju försöka att samtidigt hålla dig kvar vid ämnet i alla fall?

Nu kör du på och trycker ner en vettig vinkel och diskussion igen. Du gick in i Jonkebonkes och Inez diskussion och avfärdar på ditt vanliga nedlåtande sätt. Otroligt och tragiskt
Citera
2020-10-05, 10:17
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Nu var frågan ställd mot en uppgift att det var kobolt och osmium som smugglades, inte sovjetisk elektronik!

Det ska alltså vara radioaktivt kobolt och osmium skapat i reaktorn på den ryska ubåtsbasen.
Citera
2020-10-05, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det man kan säga direkt är att om vattnet enbart hamnade på däck 0 så finns det ingen möjlighet att få 30 grader slagsida och kapsejsa. Ingen. Tvärtom kommer fartygets stabilitet att öka när en eller flera sektioner av däck 0 fylls upp så om vi tänker oss att vattnet just nått upp till durken på däck 1 när passagerarna flydde 01:00-01:15 så var det den tidpunkt då fartyget skulle varit som mest stabilt. I verkligheten kantrade hon som bekant nästan omedelbart efter detta.

Inte heller kan fartyget sjunka med läcka i en eller två sektioner. Bryggan lät stänga alla vattentäta dörrar när slagsidan inträffat (konstigt vore annars!) och vi har inga uppgifter från personal i maskin om vatten i aktre delen av däck 0 och 1. Trots detta sjönk fartyget med aktern först.

Slutsatsen är densamma som för 25 år sedan: Estonia fick in stora mängder (~2000 ton) vatten på bildäck. Detta fick henne att kapsejsa.

Frågan är som sagt var vatten som rinner mellan spanten hamnar. I simuleringsritningarna längst ned på sida 15 och 20 finns utrymmet R1002. Kan det ha blivit vattenfyllt?

Sen verkar ju vissa utrymmen på däck 0 inte symmetriska, t.ex. R1014. Borde väl kunna orsaka slagsida?

Ska det ha funnits en trimtank längs styrbordssidan, uppfattade jag dig rätt då?
Citera
2020-10-05, 10:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Antar att du klarar av att föreställa dig ett antal andra mer troliga scenarion på vägen till att det sista tänkbara är att det seglat ner? Om det kollapsat på ena sidan och sedan knäckts och aldrig riktigt åkt av, kan det vara ett tänkbart?
Eftersom vi tidigare haft tråddeltagare som triumferande pekat på SONAR-rekonstruktioner där visiret sägs ligga framför bulben, och nu får en länk till en sida som i stället säger att SONAR-bilderna visar att visiret i stället ligger ovanpå fartyget, så finns det en helt annan logisk slutsats att dra:
SONAR-bilder är fyllda av artefakter pga av reflektioner från olika saker på botten och man kan inte dra den typen av slutsatser (se Bladstalls inlägg i frågan). I synnerhet som visiret de facto befinner sig på land efter att ha bärgats ca 1500 m från vraket hösten 1994.
Citera
2020-10-05, 10:27
Medlem
Turphiees avatar
Citat:

Allt jag sa är att explosiva ämnen även i liten omfattning KAN omfattas av ADR samtidigt som explosiva ämnen i stor omfattning INTE NÖDVÄNDIGTVIS omfattas av det. Om du redan har glömt vad vi diskuterade så var det min invändning mot ditt uttryck "en explosion i ADR klass".
En loten explosion kan också vara av ADR karaktär medans en stor inte nödvändigtvis är det.

För att göra det ännu mer överlurs så kan vi ta exemplet med långtradaren som fraktade gödsel (ej ADR) och som välte. När gödslet kom i kontakt med den läckande dieseln så uppstod en kemisk reaktion vilket ledde till en så kraftig explosion att motorblocket hittades ert par kilometer bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in