2020-10-05, 12:05
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Metaller korroderar, biologiskt material bryts ner på andra sätt. Hur förklarar du benranglen som hittafes på och runt Wasa. De har legat där ett tag. Nu är just den detaljen av minimalt intresse för min frågeställning.

Ja det är faktiskt lite märkligt med tanke på att alla kroppar försvunnit från titanic som legat kortare tid.

För övrigt, jo skelett påverkas av korrosion. Mikroorganismer äter på benen men inte på kalciumfosfatet som är i lagrat i dem. De löses upp.
Senast redigerad av MikeHanlon 2020-10-05 kl. 12:14.
Citera
2020-10-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Varför är det omöjligt att veta? Fartygets konstruktion och stabilitetsegenskaper är ju väl ända. Det är ju inte så att moderna fartyg byggs på känn som Vasa och sedan plötsligt kantrar på sin jungfruresa. Man gör beräkningar och modellförsök för att säkerställa stabilitetsegenskaperna, så även 1979.

I fallet Estonia, som är ett RORO-fartyg är den absolut största faran att få fri vätskeyta på bildäck. Detta var väl känt redan innan olyckan och den självklara huvudhypotesen från dag ett, i synnerhet som det fanns uppgifter att visiret saknades. Vidare vet vi från alla kända stabilitetsberäkningar att Estonia inte kunde få 30 grader slagsida med vatteninträngning bara under bildäck.

Så jag ställer frågan igen:
hur tror du att slagsidan på >30 grader uppstod?

Bra fråga, hade varit värt att utredas direkt utan mörkläggare, eller hur? Har du koll på om t.ex. Chalmers är nöjda med sin beräkning av förloppet idag? Om inte kan du kanske kolla upp det.....
Citera
2020-10-05, 12:10
Medlem
Dumdrygs avatar
Första nyhetssändingen på radio kl 02.00 på natten. Märkligt nog säger hon på slutet att det var 3-nyheterna. Räddningsledaren är taffligt okänslig när han pratar om döda och möjligheter att rädda folk. Detta kan ju vara det första anhöriga hör.

https://sverigesradio.se/artikel/5976340

Första TV-inslaget kl 06.00 på morgonen. Hon säger att Estonia kan ha slagit runt på fem minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=FDcRnGaI-XU
Citera
2020-10-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahne67
Förresten var det inte ens jag som skulle svara på detta. Trodde du svarat på min kommentar. Tydligen var jag helt blind när jag såg detta.

Vilken kommentar menar du? Du hade inte gjort någon kommentar. Intressant.
Citera
2020-10-05, 12:23
Medlem
MikeHanlons avatar
Har sett den nya dokumentären nu. ÄNTLIGEN finns vittnesmål och inervjuer med dykarna från rockwater.
Citera
2020-10-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag talar ju om för dig vad du ser på sonarbilderna. Fören utan bogvisir. Det betyder ju att jag har sett sonarbilderna.

Jag talar om för dig att du sett reviderade sonarbilder. De sonarbilder jag talar om var tagna den 28 september och då är bogvisiret tydligt liggandes på sidan av Estonia.
Citera
2020-10-05, 12:31
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det låter ju jätte-spännande, i synnerhet om de faktiskt talar för scenario (1) utan att utesluta (2) och vice versa. För visiret kan ju inte gärna varit på båda ställena samtidigt: framför och ovanpå.

Vad är din version? Var befann sig visiret strax efter att Estonia nådde botten?

Med tanke på diverse fax och andra motstridiga uppgifter så kan jag inte uttala mig om var det fanns... Det är lite det som är grejjen här, att folk är säkra på något som inte är säkerställt
Citera
2020-10-05, 12:32
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det som diskuterades var om Estonia var att betrakta som militärt eller ej. Och det har fortfarande inte ett skit med ADR att göra. Jag kan gå tillbaka och omformulera mig om det gör dig gladare och bara skriva explosion men det förändrar inte vad som diskuterades.

Nej, det var inte vad du och jag diskuterade...
Citera
2020-10-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Har sett den nya dokumentären nu. ÄNTLIGEN finns vittnesmål och inervjuer med dykarna från rockwater.
Redan Chalmers intervjuade dykarna som en del i sin undersökning. Du får det att låta som att det aldrig gjorts förut.
Citera
2020-10-05, 12:34
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Redan Chalmers intervjuade dykarna som en del i sin undersökning. Du får det att låta som att det aldrig gjorts förut.

Ja men finns intervjuerna tillgängliga att titta på?
Citera
2020-10-05, 12:36
Medlem
Citat:

Då vet du att en dykare bönade och bad om att få bärga kropparna medans han höll i ett av liken? Du försöker förminska skandalen!
Citera
2020-10-05, 12:39
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Jag talar om för dig att du sett reviderade sonarbilder. De sonarbilder jag talar om var tagna den 28 september och då är bogvisiret tydligt liggandes på sidan av Estonia.

Du talar om för mig vad jag har sett? Du har väl ingen aning om vad jag har sett. Titta på din bild igen och titta på ett foto av Estonia. Det du tror är bogvisiret är fördäck framför överbyggnaden/kommandobryggan. Det som sticker ut längst fram är bulben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in