Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Tycker detta virus är en sådan förbannad tragik.
Ökad smittspridning rapporteras i princip från hela världen.
Stadsdelar i New York stängs ned igen. Detsamma gäller hela Madrid. London och andra stora delar av Storbritannien är hårt drabbade. Smittan ökar i Danmark och i Sverige igen.
En jädra dilemma det här, att å ena sidan hålla så mycket som möjligt öppet för att rädda jobb och ekonomi, å andra sidan hålla så mycket som möjligt stängt för att förhindra smittspridning och rädda liv. (Själv blir jag smått bestört av att läsa att barn i Sverige ska skickas till skolan om de inte uppvisar symtom ÄVEN om hela familjen ligger sjuk i Covid19 och alla bor under samma tak. Vansinne enligt mig).
Det är väl egentligen mellan dessa mål merparten av konflikterna handlar om i denna pandemi. En del tycker vi gör för lite för att rädda liv för att istället rädda ekonomin. Andra tycker tvärtom.
I denna tråd har vi diskuterat detta i månader i ett tidvis ganska hårt tonläge. Måste erkänna att jag börjar tröttna. Vi vet ungefär var vi alla står i frågan vid det här laget. I alla fall vi som varit aktiva i tråden. Ingen nämnd och ingen glömd.
Tänker att detta ändå är en medicintråd. Hade varit intressant med en konstruktiv debatt/samtal om vilka mediciner som idag finns tillgängliga och vilka som visat sig vara verkningsfulla. Trump hade ju exempelvis fått en cocktail som så här långt verkar ha fungerat.
Sedan börjar väl ett antal vaccinkandidater närma sig slutet av de sk FAS3-studierna. Vilka typer av vaccin kan vi ev förvänta oss kommer finnas tillgängliga under nästa år? Vilka typer av vaccin är det och vilka har Sverige tecknat avtal med? Hade varit fantastiskt kul om det gick att se lösningar framåt kan jag tycka. Finns det någon tidtabell, eller är några mer specifika datum satta när exempelvis Astra och Moderna ska presentera sina resultat? Vad är egentligen sagt om produktionsmöjligheterna?
Japp, det är tröttsamt. Samma saker ältas om och om igen. Jag är inte bättre än någon annan.
Problemet med de medicinska bitarna är att ingen av oss är medicinskt kunnig, även om vi har många här som anser sig vara mer läkare än Tegnell och Co.
Vad som är klart är att de som är medicinskt kunniga i världen lärt sig mycket om sjukdomen vilket betyder att de vet hur man ska behandla de som blir riktigt dåliga. Trots det kommer människor att dö, eftersom äldre människor inte alltid går att rädda. När man blir gammal dör man till slut av något. Rent statistiskt dör också alla för tidigt, eftersom man alltid hade kunnat leva en dag till om man inte dött dagen innan. Vad som är riktigt tröttsamt är den abstinata argumentationen att varje dödsfall är ett mord, bara för att det råkar ske pga covid-19.