2020-10-05, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men dessa har ju blivit smittade av en annan ”strain” av covid-19, då hjälper väl inte några antikroppar från föregående covid-19 infektion?

Hur tänker du där?

Hur vet DU det? Sluta prata som att du är professor och har bevis för saker när du är en simpel forumsgissare som oss andra. Förutom att du har betydligt mer tid att spendera på att skriva långa intetsägande inlägg, troligtvis för att du är arbetslös sedan en evighet tillbaka och i ensamhet är internetexpert dygnet runt. För dig är lockdown en vanlig måndag eller fredag i ditt liv.
Citera
2020-10-05, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Om du menar att förvägra äldre vård för att envetet runka med flocken så har du en påse skruvar lös som är bärande maskindetaljer i ett humant samhälle.

Att man bytt strategi kan du enbart tacka det svenska folket för som börjat ifrågasätta vad fan regimen håller på med, samt att normalt funtade individer "gömt" undan gamlingarna. Inte är det på grund av någon förändring av runkerierna med flocken i Banditmonarkin.

Frågor på det?

Har man bytt strategi alltså? Häftig analys! Kanske har du missuppfattat alltihop?
Citera
2020-10-05, 09:44
Medlem
Citat:
De har haft fel om tillräckligt mycket för att det ska vara anmärkningsvärt.

Jag har inte förberett mig för domedagen, jag bunkrade inte ens konserver, och ingenting annat heller för den delen. Jag skiter fullständigt i om jag själv blir smittad, det enda jag bryr mig om är att jag inte själv ska smitta någon annan som eventuellt blir mycket svårt sjuk och avlider.

Tänk så olika man kan se på detta, vissa är empatiska och förnuftiga medan många andra fullständigt skiter i andra och bara vill leva precis som vanligt. Dessutom vill de ha kul hela djävla tiden.

Jaså?

Nä du har väl mest gnällt och delat upp det i empati/ingen empati. Det är inte vad det handlar om, men vad som får båten att flyta duger väl..
Citera
2020-10-05, 09:47
Medlem
Citat:
Men dessa har ju blivit smittade av en annan ”strain” av covid-19, då hjälper väl inte några antikroppar från föregående covid-19 infektion?

Hur tänker du där?

Mutationer i ett virus gör inte att den antikroppssvaret förändras per automatik. Dels finns antikropsssvar från flera delar av viruset, och mutationerna kräver att förändringar sker så att antikropparna inte binder till viruset.
Citera
2020-10-05, 09:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Virusnivån på samma nivå som i maj i Stockholm,

”Virus-vatten: Avloppsvattnet i Stockholm visar att coronaviruset ökar snabbt i regionen. Virussmittan bland befolkningen är nu på samma nivå som i maj enligt forskarna på KTH. Det skriver Dagens Nyheter. ”

svt.se

”Stockholms avloppsvatten visar att coronaviruset ökar snabbt i regionen. Virussmittan har fördubblats i september och närmar sig de höga nivåerna i våras enligt forskarna på KTH.

– Vi kan i studien konstatera att vi ser en mycket tydlig ökning av antalet fall av covid-19 i samhället, som inte beror på att fler har testats, säger Zeynep Cetecioglu Gurol, universitetslektor och KTH-forskare”

https://www.dn.se/sthlm/avloppsvattnet-visar-att-coronaviruset-okar-kraftigt-i-stockholm/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-05 kl. 09:58.
Citera
2020-10-05, 09:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Mutationer i ett virus gör inte att den antikroppssvaret förändras per automatik. Dels finns antikropsssvar från flera delar av viruset, och mutationerna kräver att förändringar sker så att antikropparna inte binder till viruset.
Varför blev de smittade igen av en annan strain då?
Citera
2020-10-05, 09:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker detta virus är en sådan förbannad tragik.

Ökad smittspridning rapporteras i princip från hela världen.

Stadsdelar i New York stängs ned igen. Detsamma gäller hela Madrid. London och andra stora delar av Storbritannien är hårt drabbade. Smittan ökar i Danmark och i Sverige igen.

En jädra dilemma det här, att å ena sidan hålla så mycket som möjligt öppet för att rädda jobb och ekonomi, å andra sidan hålla så mycket som möjligt stängt för att förhindra smittspridning och rädda liv. (Själv blir jag smått bestört av att läsa att barn i Sverige ska skickas till skolan om de inte uppvisar symtom ÄVEN om hela familjen ligger sjuk i Covid19 och alla bor under samma tak. Vansinne enligt mig).
Det är väl egentligen mellan dessa mål merparten av konflikterna handlar om i denna pandemi. En del tycker vi gör för lite för att rädda liv för att istället rädda ekonomin. Andra tycker tvärtom.

I denna tråd har vi diskuterat detta i månader i ett tidvis ganska hårt tonläge. Måste erkänna att jag börjar tröttna. Vi vet ungefär var vi alla står i frågan vid det här laget. I alla fall vi som varit aktiva i tråden. Ingen nämnd och ingen glömd.

Tänker att detta ändå är en medicintråd. Hade varit intressant med en konstruktiv debatt/samtal om vilka mediciner som idag finns tillgängliga och vilka som visat sig vara verkningsfulla. Trump hade ju exempelvis fått en cocktail som så här långt verkar ha fungerat.
Sedan börjar väl ett antal vaccinkandidater närma sig slutet av de sk FAS3-studierna. Vilka typer av vaccin kan vi ev förvänta oss kommer finnas tillgängliga under nästa år? Vilka typer av vaccin är det och vilka har Sverige tecknat avtal med? Hade varit fantastiskt kul om det gick att se lösningar framåt kan jag tycka. Finns det någon tidtabell, eller är några mer specifika datum satta när exempelvis Astra och Moderna ska presentera sina resultat? Vad är egentligen sagt om produktionsmöjligheterna?

Japp, det är tröttsamt. Samma saker ältas om och om igen. Jag är inte bättre än någon annan.
Problemet med de medicinska bitarna är att ingen av oss är medicinskt kunnig, även om vi har många här som anser sig vara mer läkare än Tegnell och Co.

Vad som är klart är att de som är medicinskt kunniga i världen lärt sig mycket om sjukdomen vilket betyder att de vet hur man ska behandla de som blir riktigt dåliga. Trots det kommer människor att dö, eftersom äldre människor inte alltid går att rädda. När man blir gammal dör man till slut av något. Rent statistiskt dör också alla för tidigt, eftersom man alltid hade kunnat leva en dag till om man inte dött dagen innan. Vad som är riktigt tröttsamt är den abstinata argumentationen att varje dödsfall är ett mord, bara för att det råkar ske pga covid-19.
Citera
2020-10-05, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker detta virus är en sådan förbannad tragik.

Ökad smittspridning rapporteras i princip från hela världen.

Stadsdelar i New York stängs ned igen. Detsamma gäller hela Madrid. London och andra stora delar av Storbritannien är hårt drabbade. Smittan ökar i Danmark och i Sverige igen.

En jädra dilemma det här, att å ena sidan hålla så mycket som möjligt öppet för att rädda jobb och ekonomi, å andra sidan hålla så mycket som möjligt stängt för att förhindra smittspridning och rädda liv. (Själv blir jag smått bestört av att läsa att barn i Sverige ska skickas till skolan om de inte uppvisar symtom ÄVEN om hela familjen ligger sjuk i Covid19 och alla bor under samma tak. Vansinne enligt mig).
Det är väl egentligen mellan dessa mål merparten av konflikterna handlar om i denna pandemi. En del tycker vi gör för lite för att rädda liv för att istället rädda ekonomin. Andra tycker tvärtom.

I denna tråd har vi diskuterat detta i månader i ett tidvis ganska hårt tonläge. Måste erkänna att jag börjar tröttna. Vi vet ungefär var vi alla står i frågan vid det här laget. I alla fall vi som varit aktiva i tråden. Ingen nämnd och ingen glömd.

Tänker att detta ändå är en medicintråd. Hade varit intressant med en konstruktiv debatt/samtal om vilka mediciner som idag finns tillgängliga och vilka som visat sig vara verkningsfulla. Trump hade ju exempelvis fått en cocktail som så här långt verkar ha fungerat.
Sedan börjar väl ett antal vaccinkandidater närma sig slutet av de sk FAS3-studierna. Vilka typer av vaccin kan vi ev förvänta oss kommer finnas tillgängliga under nästa år? Vilka typer av vaccin är det och vilka har Sverige tecknat avtal med? Hade varit fantastiskt kul om det gick att se lösningar framåt kan jag tycka. Finns det någon tidtabell, eller är några mer specifika datum satta när exempelvis Astra och Moderna ska presentera sina resultat? Vad är egentligen sagt om produktionsmöjligheterna?

Det är väl inte sagt något specifik tidsplan förutom att man hoppas på ett vaccin under 2021. Gissningsvis låter man det ta den tiden det tar då man inte vill att det ska bli samma katastrof som det blev vid vaccineringen för svininfluensa. Sedan ska man väl inte glömma att tekniken och forskningen har gått framåt rejält sedan dess, så att kunna ta fram ett vaccin som är tillräckligt säkert bör väl kunna ske inom överskådlig framtid.
Citera
2020-10-05, 09:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Hur vet DU det? Sluta prata som att du är professor och har bevis för saker när du är en simpel forumsgissare som oss andra. Förutom att du har betydligt mer tid att spendera på att skriva långa intetsägande inlägg, troligtvis för att du är arbetslös sedan en evighet tillbaka och i ensamhet är internetexpert dygnet runt. För dig är lockdown en vanlig måndag eller fredag i ditt liv.
Jag skriver inte som om jag har alla svaren eller är professor, kan du inte läsa? Jag skriver ”väl” samt använder frågetecken.

Jag är dessutom inte arbetslös om det nu spelar någon roll i sammanhanget. Tvärtom är jag högutbildad samt med en priviligierad bakgrund.
Citera
2020-10-05, 10:00
Medlem
Har det kommit nya restriktioner för Paris ?

https://amp.france24.com/en/20201004-paris-braces-for-top-covid-19-alert-level-as-virus-resurges?__twitter_impression=true
Citera
2020-10-05, 10:00
Medlem
Citat:
Varför blev de smittade igen av en annan strain då?

För att det händer då och då att mutationerna hamnar "rätt". Dessutom - immunsvaret behöver inte vara särskilt långvarigt om det varit en mlld infektion. Att man lyckas sekvensera isolaten i de få fall som finns är det enda säkra beviset på att det är en reinfektion eftersom det i andra misstänkta fall likaväl kan bero på en tidigare falskt positiv diagnos.
Citera
2020-10-05, 10:05
Medlem
Detta var ju fjantigt de kan väl behållla dem folk kommer vilka kryssa igen när vaccinet kommer i januari

https://www.aftonbladet.se/tv/a/0KnjP2/har-ar-kryssningsfartygens-kyrkogard
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in