Citat:
Ursprungligen postat av
MyMasterPiece
Det är en bra poäng.
Dock står det "antalet kompisar du har". Som sagt är jag tveksam till om forskarna kan manipulera glädjen på något sätt och utvärdera om det påverkar kompisgängets storlek.
Det förutsätter att forskaren har en metod och ett system för att mäta glädje, jag vet inte om det finns det.
Citat:
Det är enligt mig mer logiskt att utgå från och mäta om exempelvis 5 vänner ger mer glädje än vad 3 vänner ger.
Riktigt jobbigt det här
Ja det är väl enklare kanske, men återigen så förutsätter det också en metod och ett system för att mäta glädje, jag tror snarare att glädjens mängd i sådana fall beror på intimiteten utav relationen, dvs om relationen är meningsfull, konstruktiv eller fördelaktig, jag skulle exempelvis kunna tänka mig att man erhåller "mer" glädje om man har en nära vän mot att man har 2 eller flera vänner som kan klassificeras som bekanta...
Problemet är ju egentligen att glädje är ett så väldigt diffust fenomen, jag menar hur man kan använda glädje i mängd som mer eller mindre objektivt ? Vad har man för värden att använda? Antal gånger man skrattar? Hur mycket kemiska ämnen som utsöndras i hjärnan? Hur länge man ler?