2020-10-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coffin-md
Ja, ingen annan har väl påstått att en advokat inte driver ärendet för sin klients räkning.
Åklagaren har inte ett genomgående bevistema eller ett rättssäkert händelseförlopp, det är där det är intressant.
Eftersom åklagarens yrkanden/gärningspåståenden inte kunnats bevisas, betyder det troligast att försvaret inkommer med bevismaterial som inte kom med i fupen.

Ja det försvaret har skickat in är nytt.
Citera
2020-10-04, 21:38
Medlem
coffin-mds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palmlejonet
Inlindad i tyg och plastsäck med bl a lunginflammation från sitt eget kräks. Under föräldrarnas uppsikt.

Hur är denna fakta ens försvarbart? Om ditt mål är att normalisera det så gör du tvärtom kan jag säga. Det är avskyvärt att det finns människor som försvarar det helvete den lilla flickan fick vara med om.

Att svälja sitt kräks är inte samma sak som att aspirera.
Rättsläkaren fick frågan av ombudet ang. detta och svarade att det inte syns utåt på något sätt, utan lungorna drar ned maginnehåll utan synlighet.

Hade du lyssnat på det förhöret?
Citera
2020-10-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Jag tänkte rikta en helt neutralt ställd fråga till MissReese och coffin-md (jag frågade förut men fick inget svar). Lovar att verkligen läsa era svar med öppet sinne utan att lägga några egna känslor i det. Objektivt. Det är väl därför ni är här, för att få fram den andra sidan av myntet?

Anser ni, till 100%, att Rebecka agerade rätt under tiden från den påstådda halkolyckan fram till hennes gripande?

Jag har fler frågor, om det är okej att ställa dem? No hard feelings, vill bara höra era reflektioner.

Det är svårt för vem som helst att svara på då ingen utav oss var där.

Självklart så förväntar man sig att vilken normal människa som helst kastar sig på telefonen och ringer efter hjälp.
Men.
Om man tittar på personlighet i utredningar, lägger till PTSD, misstanke om npf, det faktum att hon är introvert och märkbart försiktig, uppväxt inom Jehovas hos en dysfunktionell familj så finns det anledning att tro att hon har varit mycket traumatiserad under en längre tid. Eller ja, det finns dokumenterat.
Lägger man till vad som senast har framkommit i överklagan så förstår man ännu mer hur situationen har sett ut.
Helt ohållbar!

Det står om dissociation och krisreaktion i häktesjournalen.
Det står också att hon tror att hon har varit i häktet i några år.
Det står även att hon tror att hon har sina barn hos sig på häktet.
Allt detta sammantaget tyder på att systemet har klappat ihop, vilket är hjärnans försvar när något är totalt ohanterligt. Därav minnesproblematiken.
Det finns ju hur mycket som helst om detta.

Så på frågan om jag anser att hon agerade rätt så måste jag svara att jag tror att hon har agerat utifrån hur hon var kapabel att agera.
Citera
2020-10-04, 22:06
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissRees

Självklart så förväntar man sig att vilken normal människa som helst kastar sig på telefonen och ringer efter hjälp.
Men.
Om man tittar på personlighet i utredningar, lägger till PTSD, misstanke om npf, det faktum att hon är introvert och märkbart försiktig, uppväxt inom Jehovas hos en dysfunktionell familj så finns det anledning att tro att hon har varit mycket traumatiserad under en längre tid. Eller ja, det finns dokumenterat.
Lägger man till vad som senast har framkommit i överklagan så förstår man ännu mer hur situationen har sett ut.
Helt ohållbar!

Allt detta sammantaget tyder på att systemet har klappat ihop, vilket är hjärnans försvar när något är totalt ohanterligt. Därav minnesproblematiken.

Så på frågan om jag anser att hon agerade rätt så måste jag svara att jag tror att hon har agerat utifrån hur hon var kapabel att agera.

Berätta gärna mer om hennes dysfunktionella familj du som verkar veta.
Citera
2020-10-04, 22:09
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:

Men.
Helt ohållbar!

Jag tror du har rätt i din analys om Rebecka. Detta ursäktar dock inte att man underlåter sig att tillkalla hjälp. För föräldrarna ansvaret går över det personliga måendet.
Citera
2020-10-04, 22:15
Medlem
Citat:

Men.
Helt ohållbar!

Givet ovan omfattande och komplexa kring R’s hälsotillstånd, anser du R lämplig som vårdnadshavare?
Citera
2020-10-04, 22:15
Medlem
Citat:

Men.
Helt ohållbar!

Tusen tack för ditt utförliga svar! Jag förstår hur du resonerar. Jag tror själv inte att Rebecka är ond, utan att hon är väldigt skadad och säkert har de olika preparaten hon använt försvårat för henne ytterligare (och då menar jag inte något tungt drogmissbruk, det är en annan diskussion).

Jag är också nyfiken på varför du tror att Rebecka och Patrik kallade Esmeralda för Göthel och varför Rebecka omnämnde henne som mongo i sms?

Vad kan smsen om att lura ner Esmeralda i källaren ha handlat om? Med tanke på halvsyskonens vittnesmål (genom RS), tror du att Rebecka och Patrik i sina psykiska tillstånd vore kapabla att behandla Esmeralda illa, tex stängt in henne i köksutrymmet? Tänker att om man mår psykiskt dåligt och har eventuella npf-diagnoser samtidigt som man lever i en pressad situation kan ha svårare att kontrollera sina impulser när ett litet barn är trotsigt och ”jobbigt”? För det kan nog många relatera till.
Citera
2020-10-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Berätta gärna mer om hennes dysfunktionella familj du som verkar veta.

Jag vet att du tidigare har skrivit att hennes familj var grym, kärleksfull och gjorde allt för henne.
Alla personer som inte är med i sekten är värdsliga, enligt Jehovas.
Alla möten som inte är med vittnen är förödande.
All musik, klädstil och allmänt tyckande som inte är godkänt av äldstebröderna är förkastat.
Att i vuxen ålder fortfarande tro att Harmageddon är här så fort du hör ett högt och plötsligt ljud.
Att tro att demonerna kommer att ta dig om du tittar på övernaturliga filmer.
Att känna känslan av att Jehova vet exakt vad du tänker.
Att det faktum att syskon inte får närvara på varandras event så som bröllop, student osv för att vissa har avsagt sig ’religionen’.

Det och mycket mer har bevisligen varit en stor del av hennes liv, implementerat av hennes föräldrar.

Tycker du att det tyder på en stabil familjesituation?
Inte vad som beskrivs i dokumentationen direkt.
Citera
2020-10-04, 22:21
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coffin-md
Att svälja sitt kräks är inte samma sak som att aspirera.
Rättsläkaren fick frågan av ombudet ang. detta och svarade att det inte syns utåt på något sätt, utan lungorna drar ned maginnehåll utan synlighet.

Hade du lyssnat på det förhöret?

...och även om det synts utåt så hade ju föräldrarna inte märkt det eftersom R var så nedknarkad att hon inte ens noterade att E inte synts till på ett par dagar, o P var upptagen med att klorin-städa hela lägenheten o försöka låna pengar för att fly landet(?).

Nu är det ju måndag imorgon, och jag hoppas att någon fixar fram dessa bilagor som ”ni” inte vill dela mer er av.

Jag lovar att med öppet sinne försöka se det som du o MissReese ser så tydligt.
I mitt huvud skulle inte ens en fysisk brännlampa i arslet få mig att behandla mina barn på detta sätt, än mindre en påhittad sådan.

Fritt från minnet (förhör med brodern).
Patriks bror: ”varför ringde ni inte 112?”
Patrik (enligt Patriks bror) ”Rebecka sade att de kommer ta barnen då”

Att låta ett barn dö i tron om att man får behålla de andra två..?
Rebecka hade enligt sig själv inga psykiska besvär, bortsett från att hon var ”lite skör” pga lvu på E och A - vilket ju per automatik måste ha gått över våren -19?
Någon missbrukshistorik har hon inte heller (enligt sig själv).
Så hur? Hur kan man tänka så?
Det finns ingen logik, ingen modersinstinkt, ingen empati.

Så ja, det blir verkligen intressant att få öppna Pandoras ask och läsa det som kan bli helt avgörande för utgången i hr.
Citera
2020-10-04, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag tror du har rätt i din analys om Rebecka. Detta ursäktar dock inte att man underlåter sig att tillkalla hjälp. För föräldrarna ansvaret går över det personliga måendet.

Då har du inte förstått vad jag har sagt.
Citera
2020-10-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ja det försvaret har skickat in är nytt.
När skickades den överklagan in? Har du något datum? Eller ungefärligt datum? Det enda jag hittar är:

Mamman vill frikännas från alla åtalspunkter samt skadeståndsskyldigheten till Esmeraldas bröder. Advokat Righammar skriver i överklagandet att mamman ”yrkar, under alla förhållanden, att hovrätten bestämmer påföljden till en icke frihetsberövande påföljd alternativt sätter ner fängelsestraffets längd”.

Vi har överklagat ”blankt”, som man säger. Vi har också begärt ytterligare tid så att jag kan sätta mig in i ärendet och utveckla överklagandet, säger Emelie Righammar till SVT.
Citera
2020-10-04, 22:26
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
När skickades den överklagan in? Har du något datum? Eller ungefärligt datum?

2020-09-28 (29?)
Eller ja, överklagan 28/8, bilagor en månad senare.
Coffin och MissRees tycks vara de enda som har dessa bilagor, och de vill inte dela med sig.
Men imorgon är det måndag, och förhoppningsvis fixar någon annan fram dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in