2020-10-04, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coffin-md
"Det finns bilder och förklaringar på vad för sorts skador det finns i RL’s protokoll"

Nej.
Hur ska jag tolka det du skriver tycker du?
Det ser ut som att du menar att du har läst och sett bilder på det avlidna barnet i rättsläkarens protokoll..

FUP
92
93
118
119
123
124
Citera
2020-10-04, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Läs fupen så får du din helhetsbild. Fupen är objektiv, det behöver vi inte vara här. Motsatsen till objektiv är subjektiv (vilket vi får vara i Flashback). Inte fiktiv - vilket jag inte ens förstår var du fick ordet ifrån. Ett barn dödades och gömdes under en säng. Och fick ligga där i flera dygn. Med narkotika i kroppen. Med både föräldrar och barn närvarande. Det räcker för mig.

Men snälla du, en fup är inte objektiv. Det är åklagarens verktyg.
Åklagaren har satt ihop förundersökningen, och tagit med de delar som hon anser styrker gärningspåståendet. Men det styrker inte gärningspåståendet
Citera
2020-10-04, 21:17
Medlem
coffin-mds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palmlejonet
Allt jag gör är mina tolkningar utifrån materialet jag läst, mina erfarenheter och analyser. Det är ingen professionell bedömning som hamnar i min analys. Däremot finner vi professionella undersökningar, bedömningar och analyser i FUP.

Detsamma gäller alla andra i detta forum, oavsett om de tycker som mig eller inte - så får de tycka vad de vill.

Precis.
Så varför motarbetar du allting som inte är av samma tolkning som din egen då?
Jag kan inte se att någon här har förnekat någonting, däremot kan man se att det eftersöks en helhetsbild, som inte är baserad på familjehemsmamma eller på din tolkning, eller grannens tolkning... o.s.v..

Fupen är inte allt, det är utvalda delar, gjort av förundersökningsledaren.
Om fupen varit allt hade det inte funnits några försvarsadvokater.

Jag har ingen personlig åsikt om dig, eller någon annan här heller för den delen, det är inte relevant för ärendet, eller mig personligen, att kasta glåpord över någon som inte tycker som just jag.
Däremot är det inte rättvist att skrika sig hes över att ens egna antaganden och tolkningar är det enda som är sant och därmen det som gäller.

Jag (och säkerligen många fler) inväntar hovrättsförhandlingen där, i alla fall jag, hoppas få ta del av vad försvaret och/eller åklagaren har att tillföra, till ärendet, det är intressant.
Citera
2020-10-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRees
Åklagaren har satt ihop förundersökningen, och tagit med de delar som hon anser styrker gärningspåståendet. Men det styrker inte gärningspåståendet-
Och åklagaren skall vara objektiv. Finns förmildrande omständigheter så skall dessa fram de med. Åklagaren har definitivt inget egenintresse att fängsla oskyldiga människor. "Snälla du". Advokaten däremot har som jobb att se till att klienten, om denne inte erkänt gärningen, går fri. Har klienten erkänt gärningen så skall försvaret hitta förmildrande omständigheter och få ner straffpåföljden. Orka.

Tillägg: För övrigt är det inte fupen som styrker något "gärningspåstående", utan det är stämningsansökan. Förundersökningsprotokollet är något HELT annat.
Senast redigerad av Picasso2 2020-10-04 kl. 21:24.
Citera
2020-10-04, 21:19
Medlem
coffin-mds avatar
Citat:
Åklagaren har satt ihop förundersökningen, och tagit med de delar som hon anser styrker gärningspåståendet. Men det styrker inte gärningspåståendet

Det finns heller inget genomgående bevistema vad jag förstår utifrån överklagan..?
Citera
2020-10-04, 21:23
Medlem
coffin-mds avatar
Citat:
Nu har jag inte överklagan och vet inte vari den består. Är det straffpåföljden som överklagats, eller skulden? Ett överklagande innebär inte att "det finns mer", utan att man vill ha en second opinion hos HR. Dvs pröva innehållet av tingsrättsförhandlingen samt domen som TR skrivit och meddelat.

Men länka gärna överklagan, läser den gärna.

Förtydligande; en överklagan innehållandes bilagor.
Citera
2020-10-04, 21:24
Medlem
Citat:
Nu har jag inte överklagan och vet inte vari den består. Är det straffpåföljden som överklagats, eller skulden? Ett överklagande innebär inte att "det finns mer", utan att man vill ha en second opinion hos HR. Dvs pröva innehållet av tingsrättsförhandlingen samt domen som TR skrivit och meddelat.

Men länka gärna överklagan, läser den gärna.

Åklagaren har i sin överklagan inte kommit med något nytt, utan hänvisar till sin FU.
Hon menar att TR har gjort en felbedömning.

Försvaret har överklagat och bestrider allt, och har lämnat in tre bilagor med ny bevisning, kallat in vittnen, samt skrivit ett längre yttrande över åklagarens överklagan
Citera
2020-10-04, 21:25
Medlem
kemins avatar
Finns det namn på de inblandade?

mvh
Citera
2020-10-04, 21:28
Medlem
Citat:
Åklagaren har i sin överklagan inte kommit med något nytt, utan hänvisar till sin FU.
Hon menar att TR har gjort en felbedömning.

Försvaret har överklagat och bestrider allt, och har lämnat in tre bilagor med ny bevisning, kallat in vittnen, samt skrivit ett längre yttrande över åklagarens överklagan
Om båda har överklagat, så finns risk att HR höjer straffpåföljden, ett risktagande från försvarets sida - eller rättare sagt - Rs sida. Nå, jag kan inte bemöta ditt påstående, då jag inte har överklagan. Så just den biten lämnar jag därhän.
Citera
2020-10-04, 21:28
Medlem
coffin-mds avatar
Citat:
Och åklagaren skall vara objektiv. Finns förmildrande omständigheter så skall dessa fram de med. Åklagaren har definitivt inget egenintresse att fängsla oskyldiga människor. "Snälla du". Advokaten däremot har som jobb att se till att klienten, om denne inte erkänt gärningen, går fri. Har klienten erkänt gärningen så skall försvaret hitta förmildrande omständigheter och få ner straffpåföljden. Orka.

Ja, ingen annan har väl påstått att en advokat inte driver ärendet för sin klients räkning.
Åklagaren har inte ett genomgående bevistema eller ett rättssäkert händelseförlopp, det är där det är intressant.
Eftersom åklagarens yrkanden/gärningspåståenden inte kunnats bevisas, betyder det troligast att försvaret inkommer med bevismaterial som inte kom med i fupen.
Citera
2020-10-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coffin-md
Det finns heller inget genomgående bevistema vad jag förstår utifrån överklagan..?

Nej inte en millimeter!
Citera
2020-10-04, 21:31
Medlem
Jag tänkte rikta en helt neutralt ställd fråga till MissReese och coffin-md (jag frågade förut men fick inget svar). Lovar att verkligen läsa era svar med öppet sinne utan att lägga några egna känslor i det. Objektivt. Det är väl därför ni är här, för att få fram den andra sidan av myntet?

Anser ni, till 100%, att Rebecka agerade rätt under tiden från den påstådda halkolyckan fram till hennes gripande?

Jag har fler frågor, om det är okej att ställa dem? No hard feelings, vill bara höra era reflektioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in