2020-10-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I vilket land var de folkbokförda? Hur lättillgänglig/offentlig är folkbokföringen i det landet?

Estland , vad jag fått höra.
Citera
2020-10-04, 20:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sovjetunionen och Estland.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I vilket land var de folkbokförda? Hur lättillgänglig/offentlig är folkbokföringen i det landet?

Systrarna hade nyligen anställts på Estonia.

De var födda nitton år tidigare i Sovjetunionen men bodde vid Estonias förlisning i Estland. Den 28 eller 29 september 1994 blev Hanka-Hannika Veide tillfrågad av sjukhuspersonalen på Huddinge sjukhus vad hennes namn var vilket också antecknades. Hanka-Hannika berättade att även systern hade överlevt och angav då hennes smeknamn Anne Även smeknamnet Anne antecknades och kom med i de första överlevnadslistorna. Sjukhuspersonalen kände naturligtvis inte till att hennes smeknamn var Anne. I de följande överlevandelistorna ändrades namnet till Hannely.

Därefter angavs att båda systrarna hade omkommit.

Hämtat från Stefan Torsells bok sidorna 365 och 368 men är inga citat.
Citera
2020-10-04, 21:32
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Fanns det inte något filmklipp på kapten Avo Pith när han blivit räddad eller minns jag helt fel?
Citera
2020-10-04, 21:35
Medlem
kemins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NamnetUfc
Ja visst är detta märkligt ? Hoppas på några flashbacks detektiver
Förmodligen har dessa bytt identitet osv , nån som vet om det ens är möjligt att spåra / hitta dessa folk ?

Varför ska de som överlevt bytt identitet? Orimligt
Citera
2020-10-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Fanns det inte något filmklipp på kapten Avo Pith när han blivit räddad eller minns jag helt fel?

Ja från nån ambulans ?
Citera
2020-10-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kemin
Varför ska de som överlevt bytt identitet? Orimligt

Gömma sig kanske ?

https://youtu.be/b1I0h7bEiVo

Vet ej hur trovärdigt detta är , men ca 13 min in i klippet nämner de att det mörkat att dom lever.
Citera
2020-10-04, 22:01
Medlem
kemins avatar
Citat:
Gömma sig kanske ?

https://youtu.be/b1I0h7bEiVo

Vet ej hur trovärdigt detta är , men ca 13 min in i klippet nämner de att det mörkat att dom lever.

Vad ska dem gömma sig från? Klickar ej på länkar. Citera gärna!

mvh
Citera
2020-10-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kemin
Vad ska dem gömma sig från? Klickar ej på länkar. Citera gärna!

mvh

Sitta på värdefull information ?

Citat: 139 överlevande när det var 145 minst överlevande. Vilket då han nämner vissa av dessa namn , varför vill man mörka detta ?

Detta är ett klipp från Håkan Bergmark med juristen Henning

Edit: Och nu om kapten överlevde detta , är det väldigt väldigt märkligt , eller hur ?
Citera
2020-10-04, 22:32
Medlem
Baisers avatar
Citat:

Skrolla ner artikeln, där finns en bild från videon från finska Utö som sägs visa Kapten som blivit räddad.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/27/trycket-for-att-fa-i-gang-en-ny-estonia-undersokning-okar-i-estland-forst-nu
Citera
2020-10-04, 22:51
Medlem
fittas avatar
Avo Pitt träffade jag för nått år sedan på kvarterskrogen, märktes tydligt att han höll inne på något. Kaptensmössa hade han på sig. Full som ett svin. Tystnaden hade tärt på honom.

Citat:

Citat:
Ja från nån ambulans ?

Var det inte från en helikopter? Eller nån typ av samtal från en helikopter.

Nej det var en ambulans.

Här är klippet: https://www.youtube.com/watch?v=yyfsUX_3AMY
Senast redigerad av fitta 2020-10-04 kl. 22:56.
Citera
2020-10-04, 23:18
Medlem
Men hur går det till när personer räddas eller tas omhand efter en katastrof? Vilka är rutinerna?
Pass och id-handlingar kan ha försvunnit.
Det borde då rimligen tas fingeravtryck och foto! Vem som helst kan annars uppge valfri identitet. Alltid finns det någon som tjänar på att försvinna och skaffa sig ett nytt liv.
Citera
2020-10-04, 23:22
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Skrolla ner artikeln, där finns en bild från videon från finska Utö som sägs visa Kapten som blivit räddad.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/27/trycket-for-att-fa-i-gang-en-ny-estonia-undersokning-okar-i-estland-forst-nu
Tack.

Det påstås att han blev efterlyst av Interpol efter olyckan, men finner ingen källa till det. Vore rätt sjukt om det vore sant, tänker att om så är fallet talar det ganska starkt för att det verkligen rått tvivelaktigheter ifall han dött eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in