2020-10-04, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Allt mer tyder på att Estland kommer att dyka och undersöka vraket samt hämta upp kroppar. Utan att Sverige kan göra något åt det. Underbart! Dock skulle jag vilja se en oberoende utredning.
Det vore fantastiskt. Men Alkosteffe har ju haft ett hemlig möte med sin kollega i tallin. Vad kan han ha att utpressa esterna med? Stopp på låglöneimport från estland? Sluta skicka utrangerade SL-bussar till Estland?
Kan Estland stå emot Sveriges påtryckningar?
Citera
2020-10-04, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det gjorde jag bla tidigare men det ignorerades fullständigt och bemöttes bara med citat från dokumentären eftersom den tydligen är det nya PK.

Jag gillar dock speciellt foliehattarnas nya käpphäst.
Att det var jobbigare att lämna kvar kroppar i Estonia än att plocka upp dem. Jag kritiserar inte dykaren i fråga men det är ett uttalande som är jävligt märkligt att spinna på i dokumentären eftersom man inte plockade upp några kroppar från vraket och därmed blir uttalandet en oxymoron, vilket får dokumentären att framstå som osäker eller ett utfall av desperation. Vederbörande kanske hade haft PTSD om man gjort det omvända men så är det med mentala trauman. Man lider av det som hänt. Inte av det som aldrig inträffade.

Men det spelar dock mindre roll. Det fanns folk som inte ville gå in i vraket igen och bad om att få bli avlösta. Det fanns även en del äventyrare och andra som sade sig varit villiga att utföra uppdraget.
Visst hade man kunnat bärga många omkomna men att få det till en konspiration är dagisnivå.
Politikerna på 90-talet var ännu mer etiskt bajsnödiga och "PK" än idag och turerna kring hanteringen bör ses i det ljuset. Det är synd och skam att man inte bärgade vraket när det begav sig för då hade den här diskussionen aldrig uppstått.

Ja dett är en skam att inte vraket bärgades! Det är en skam att inte kropparna som kunde hittas bärgades.

Rockwaters dykare var där i vraket och istället för att bärga lik ska de öppna hytter, ta fram ansikten på avlidna och fota dem OCH lämna dem kvar, hade de fått tillstånd att bärga dem kanske nån du påstår inte klarade gå in igen orkat gå in i vraket igen, eller?

Det är en skam att försöka täcka över båten med betong. Det är en skam att inte olycksorsaken undersöktes grundligt. Mörkläggningen är sanslös!

Länk eftersom du antagligen inte bemödat dig att se dokumentären:

https://www.expressen.se/nyheter/dykarna-vi-hade-kunnat-barga-125-kroppar-men-vi-fick-inte/
Senast redigerad av Rambo77 2020-10-04 kl. 20:56. Anledning: Länk bidrag
Citera
2020-10-04, 20:51
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfibiesoldat
Jag är ingen expert men borde det inte vara en massa hål i skrovet om det var det som orsakade hålet?
Om det legat en klippa så hade väl den tagit i, men vi pratar om morän. Hålet stämmer inte med morän.
Citera
2020-10-04, 20:51
Medlem
Citat:
För att?! Vad skiljer Estonia från tusentals eller tiotusentals andra vrak med skador som uppstått efter att de sjunkit?
Att där Estonia ligger är det 30m lera som inte kan bära det massiva trycket på den lilla ytan. Botten kan helt enkelt inte stå emot om en sten hade legat där och Estonia hade tryckts mot den stenen.
Citera
2020-10-04, 20:52
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Här är den info som ambassaden i Moskva beskriver angående förfrågan om att företaget vill hjälpa till att leta efter överlevare
http://members.tripod.com/~MV_Estonia/Pictures/Save1.gif

Märkligt att man tackar nej till hjälp, samtidigt som man inte själv inte lägger ner något initiativ för att leta efter överlevare.
Istället för att prioritera att i första skedet leta efter överlevare så ska dykare hålla på och leta efter saker i specifika hytter, portföljen bla,. Dykarna lägger ner mycket tid på att försöka bryta upp enskilda hyttdörrar.
Man måste nu, tycker jag svara på vad det var som man sökte efter i dessa hytter. Vad var det som var viktigare än att söka efter ev, överlevare?
Måste säga att jag tycker det är osmakligt också!

De kunde väl för tusan ha FÖRSÖKT kolla efter överlevare om inte annat. Om det var fem som överlevt på en torr plats med luft... Eller bara en!! Var inte det värt att rädda hans eller hennes liv i så fall?
Hur kunde de inte ens försöka
Har de inte själva tekniken soom krävdes, så skulle de ha accepterat hjälp!

I en annan tråd som jag startade om just luftfickorna och eventuella överlevande i sådana - så kommenterar någon om hur man hittades ju en man i en luftficka efter en förlisning ganska nyligen - finns med video och allt, på Youtube. Dykarna var nere för att bärga kroppar (just det ja - som man gör, om man kan!) Men då upptäckte de honom i en luftficka. Han hade klarat sig på Coca Cola i tre dagar och hade jobbat som kock på den förlista båten.

Någon pratade om att det blir kolmörkt och kallt - Tror det finns en del nödljus som är batteridrivna på just båtar. Så är det ju med nödutgångar och ljus för att man ska hitta om generatorn går sönder. Så det behöver inte ha varit kolmörkt. Livvästar har ljus och hade de hunnit få på sig en sån så kan de haft ljus ifrån det. Men mörker i sig, dödar inte människor heller för den delen.

Är inte en svensks liv, värt mer än några sketna ryska militärprylar???
Skit detsamma om ryssarna hade tagit tillbaka skiten! Kan de rädda 10 svenska liv på samma gång så förtjänar de att få tillbaka sina prylar. Speciellt om de inte hade med olyckan att göra - vilket jag tror är relativt sannolikt.
Senast redigerad av gullfia 2020-10-04 kl. 20:57.
Citera
2020-10-04, 20:53
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Professorn i dokumentären säger att det krävs ett föremål på 1000 ton i en hastighet på 1,9 knop för att orsaka skadan.
Estonia väger 15 000 ton. Kör jag 1,9 knop så reagerar inte ens knopmätaren på min båt.
Om 15 000 ton åker med nosen i botten, så är det nosen som borde vara demolerad. Inte en liten sektor midskepps.

Sedan kan professorn säga vad han vill.
Citera
2020-10-04, 20:53
Avslutad
Citat:
Det gjorde jag bla tidigare men det ignorerades fullständigt och bemöttes bara med citat från dokumentären eftersom den tydligen är det nya PK.

Att det var jobbigare att lämna kvar kroppar i Estonia än att plocka upp dem. Jag kritiserar inte dykaren i fråga men det är ett uttalande som är jävligt märkligt att spinna på i dokumentären eftersom man inte plockade upp några kroppar från vraket och därmed blir uttalandet en oxymoron, vilket får dokumentären att framstå som osäker eller ett utfall av desperation. Vederbörande kanske hade haft PTSD om man gjort det omvända men så är det med mentala trauman. Man lider av det som hänt. Inte av det som aldrig inträffade.

Men det spelar dock mindre roll. Det fanns folk som inte ville gå in i vraket igen och bad om att få bli avlösta. Det fanns även en del äventyrare och andra som sade sig varit villiga att utföra uppdraget.
Visst hade man kunnat bärga många omkomna men att få det till en konspiration är dagisnivå.
Politikerna på 90-talet var ännu mer etiskt bajsnödiga och "PK" än idag och turerna kring hanteringen bör ses i det ljuset. Det är synd och skam att man inte bärgade vraket när det begav sig för då hade den här diskussionen aldrig uppstått.
Den sista meningen håller jag med dig om. Faktiskt.
Citera
2020-10-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Detta är inte sant enligt självaste dykarna på Rockwater!

De säger absolut helt tvärtom i dokumentären, att det hade varit lätt att ta upp liken, det var inte ens djupt ochganska lätttillgänglig terräng och båt, och att det var fruktansvärt för dem att vara tvungna att lämna kvar dem där.

Har du ens sett dokumentären!? Du sprider ju ännu mer lögner.

Kanske du ska vara lika kritisk till "dokumentären" som du är till andra källor. Ha i bakhuvudet att "dokumentärens" drivkraft är profit. Snöd vinning kräver att man visar vad många vill se, och då kanske enkla och logiska svar inte är det rätta greppet
Citera
2020-10-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herqules
Det är mycket som inte stämmer i denhär historien...

Jag har sett dokumentären, läst haverirapporten och Thorsells bok samt plöjt det mesta på nätet och i bokform genom åren.

Man måste dock sila snacket lite, personer som inte har kunskap om material, funktioner och samband får ibland lite för mycket svängrum vilket medför vilda spekulationer åt alla håll och kanter.

En stor anledning till detta tycker jag är haverirapporten. Oavsett vad man utreder måste man se på det objektivt och säkerhetställa olika scenarion genom fakta, och presentera den på ett sätt som inte ger utrymme för felaktiga bedömningar. Tyvärr verkar det som att man från dag ett låst sig vid en teori och sedan arbetat vidare utifrån att styrka den. Jag tycker det är väldigt tydligt när nu hålet i skrovet blivit dokumenterat, ett hål man utifrån påstått måste funnits och som nu är dokumenterat. Det finns några springande punkter åtminstånde jag skulle vilja ha svar på;

* Fraktades material på båten som inte finns i dom officiella underlagen. Utifrån det som framkommit har det skett innan och vid den tillsatta granskningen uttrycker sig utredaren väldigt svävande samt att han har förstört de underlag som ligger till grund för utredningen.

* Vid vilka tillfällen döks det på färjan och samtliga material ska uppvisas. Finns lik på dessa bilder kan dessa censureras men hela upptagningarna ink ljud ska kunna presenteras i oavbruten tidslinje.

* Anledning till ovan är de filmer som i dagsläget går att se. Tittar man på dykningen som utförs i december saknas faktiskt räckena på båda sidor av påkörningsrampen. Styrbordssidan har jag inte sett några upptagningar på och nämns inte vidare i rapporten.

* Det hål som nu är dokumenterat ligger precis i linje med där den dumpade massan legat. Alla underlag och eventuell dokumentation från detta tilltag med att täcka över färjan bör uppvisas.

* Mig veterligen har det inte skett någon dokumentation på hydrauliksystemet på färjan, dvs för bogvisir och påkörningsrampen. Hade man arbetat objektivt hade detta tagit med ink ritningar och beskrivningar. Det ska tilläggas att de cylindrar jag sett bilder på är dubbelverkande och därav så ingår dessa i låsfunktionen.
Noterbart är att man enligt rapporten gjort undersökningar efter sprängrester på bogvisiret, detta nämns i en mening.

Och jag kan bygga på denhär listan i oändlighet. Det arbete man har gjort efter förlisningen har varit undermåligt både utifrån tekniskt perspektiv och hur staten agerat mot de anhöriga och överlevande.

Enda sättet att detta ska landa är att man utför en ny utredning där alla inblandade får lämna information och att en helt ny, oberoende undersökning av vraket tillsätts. Denna ska jobba objektivt och utan inblandning från varken ägare, stater, byggare eller trossamfund.

Nu återstår det att se hur man hanterar frågan. Antingen lägga locket på eller så sker faktiskt ovanstående. Skulle så ske tror jag några som suttit i ledande positioner kommer få en redig knäpp på näsan.

//H
Det bästa jag har läst här hittills, och egentligen alldeles självklart.
Citera
2020-10-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Att regeringen har ljugit och mörklagt råder det inget tvivel om längre men de kommer aldrig erkänna detta eller vad som är orsakerna till det. Aldrig.

Regeringen har bekräftat olaglig militär last vid två tillfällen på Estonia, strax innan förlisningen.
Vem beviljade denna olagliga militärtransport på en civil passagerarfärja, vad var innehållet, vem var avsändare och mottagare, vem ställdes inför rätta för smugglingen?
En ny? utredning ut av detta behöver inte direkt sammankopplas med förlisningen, utan kan drivas som ett eget ärende, i ett första skede.
Citera
2020-10-04, 20:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Du har ju bara tagit med en mening som går att se till en rubrik i en låst artikel och sen skrivit osv, osv,. Du kan ju citera mer från artikeln. Gärna från intervjuer med dykarna och äventyrarna.
Citera
2020-10-04, 20:58
Medlem
ZhongNanHais avatar
Det mest förvånande med hela den här historien är att folk är förvånade över att politikerna ljugit för oss. Politiker ljuger så gott som alltid om allting. De säger endast det som är fördelaktigt för dem själva och för deras parti kortsiktigt. Det är så demokrati funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in