Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Här är den info som ambassaden i Moskva beskriver angående förfrågan om att företaget vill hjälpa till att leta efter överlevare
http://members.tripod.com/~MV_Estonia/Pictures/Save1.gif
Märkligt att man tackar nej till hjälp, samtidigt som man inte själv inte lägger ner något initiativ för att leta efter överlevare.
Istället för att prioritera att i första skedet leta efter överlevare så ska dykare hålla på och leta efter saker i specifika hytter, portföljen bla,. Dykarna lägger ner mycket tid på att försöka bryta upp enskilda hyttdörrar.
Man måste nu, tycker jag svara på vad det var som man sökte efter i dessa hytter. Vad var det som var viktigare än att söka efter ev, överlevare?
Måste säga att jag tycker det är osmakligt också!
De kunde väl för tusan ha FÖRSÖKT kolla efter överlevare om inte annat. Om det var fem som överlevt på en torr plats med luft... Eller bara en!! Var inte det värt att rädda hans eller hennes liv i så fall? Hur kunde de inte ens försöka
Har de inte själva tekniken soom krävdes, så skulle de ha accepterat hjälp!
I en annan tråd som jag startade om just luftfickorna och eventuella överlevande i sådana - så kommenterar någon om hur man hittades ju en man i en luftficka efter en förlisning ganska nyligen - finns med video och allt, på Youtube. Dykarna var nere för att bärga kroppar (just det ja - som man gör, om man kan!) Men då upptäckte de honom i en luftficka. Han hade klarat sig på Coca Cola i tre dagar och hade jobbat som kock på den förlista båten.
Någon pratade om att det blir kolmörkt och kallt - Tror det finns en del nödljus som är batteridrivna på just båtar. Så är det ju med nödutgångar och ljus för att man ska hitta om generatorn går sönder. Så det behöver inte ha varit kolmörkt. Livvästar har ljus och hade de hunnit få på sig en sån så kan de haft ljus ifrån det. Men mörker i sig, dödar inte människor heller för den delen.
Är inte en svensks liv, värt mer än några sketna ryska militärprylar??? Skit detsamma om ryssarna hade tagit tillbaka skiten! Kan de rädda 10 svenska liv på samma gång så förtjänar de att få tillbaka sina prylar. Speciellt om de inte hade med olyckan att göra - vilket jag tror är relativt sannolikt.