Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Dennes egna fantasi, som du själv kanske såg så säger denne att alla undersökningar är falska, denne menar helt enkelt att det är en konspirations emot Trump även när det är undersökningar som favoriserar honom
Helt rätt. Kul att just du förstod att läsa mitt inlägg rätt. Det säjs ju att verkligheten ibland överträffar dikten (fantasin), men om man har böjt verkligheten för mycket med lögn så kommer dikten som vanligt överträffa verkligheten.
Jag kanske ska ge lite resonemang bakom min fantasi. Det är väldigt många variabler som spelar in här, men i min verklighetsuppfattning så är den viktigaste variabeln,
entusiasm. Det är ju en no-brainer att se entusiasmen på Trumpsidan och det påverkar valdeltagandet, som kommer bli rekordhögt.
På andra sidan har vi demokraterna, som moraliskt har kollapsat så mycket, så t o m en stor del av de egna gräsrötterna har lämnat partiet under de sista åren, åderlåtningen pågår ännu i skrivande stund. Av de som är kvar är entusiasmen låg, så ett lågt valdeltagande är att förvänta. Poll-tillverkarna kan och vill inte fånga upp detta, tvärtom måste de försöka inge hopp och entusiasm som nu inte finns, med att presentera en falsk bild av verkligheten och den vägen få demokrater till urnorna. Ska vi lite krystat ändå försöka spåra något som påminner om entusiasm så är det förstås Trumphatet, och det piskas hårt i MSM för att spä på mer av detta. Men hat är förstås ingen verklig entusiasm, men kan ist leda till ännu en backfire för demokraterna, dvs ännu större entusiasm bland Trumpsympatisörer.
Jag tror att jag är nära sanningen att enbart variabeln den låga entusiasmen bland återstående demokrater, som följd av den moraliska kollapsen, även kommer att avspegla sig i ett kollapsat valdeltagande. Därav jordskredsseger för Trump.