2020-10-04, 15:14
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Oscar Wilde fick ju två års fängelse för att han gav sig på ännu yngre pojkar och han skall man mest tycka synd om.
Wilde fick 2 år för homosex och dekadens – verkligen inte för att ha våldtagit 13-åringar och yngre. Douglas var 21 när han träffade Wilde, själv lord, 24 när målet inleddes (som formellt inte gällde honom men triggades av hans far markisen) och de tu ett par. Wilde är död och därmed oförmögen till eget försvar, men fallet en synnerligen väldokumenterad statuering av exempel, vilket med all önskvärd tydlighet framgår vid genomögning. Honom kan du lugnt tycka synd om, åtminstone forma loskan bättre.
Citera
2020-10-04, 15:18
Medlem
dunkledens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Jag har hängt i technosvängen 15 år och känner inte Eje väl men vi känner varann, jag känner också goda vänner till honom samt de flesta det spekulerats kring i tråden.

Technovärlden är en accepterande plats för oliktänkande och avvikande, och jag tror inte många skulle ha synpunkter på att en 14-åring och 50-åring träffas om det är frivilligt från båda. Jag vet att Eje är gay men alltid har varit hemlig med det, vilket är lite knäppt med tanke på den accepterande bögvänliga kulturen. Men jag har aldrig hört rykten om att han skulle gilla småpojkar. Unga killar/män kanske, har inte hört någon prata om det och skulle inte bry mig heller om vem han ligger med. Men det är chockerande, det som kommit fram nu. Jag har väl alltid tyckt att han är lite dryg och överlägsen och jag haft nån dålig vibb av honom utan att kunna sätta fingret på det, ingen jag själv velat lära känna närmare. Bevisar bara ännu en gång att magkänslan funkar. Men han är vettig och målmedveten, gör bra fester och jag har aldrig sett, hört eller anat att det skulle vara sånt här fel i huvudet på honom.

Sån här anekdotisk evidens ligger dessvärre din "technovärld" inte i fatet, snarare tvärtom. Problemet ligger nog i statusjakten och ängslan (som någon redan nämnt), blandat med klassisk svensk konformitet och rädsla för konflikter. Där har du ett bra upplägg till att vilka beteenden som helst flyger under radarn, även i de mest "öppensinnade" miljöer.
Citera
2020-10-04, 15:52
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Jag har oerhört svårt att tro att det gick till som du fått det berättat, jag känner Ty väl och han är absolut inte den typen av kille. Han är respektfull och sjysst, han frågade väl dem om de ville ha eftersom de satt där och de blev livrädda för den fula gubben som mamma varnat för. Det är en gest av generositet att bjuda dem, vill man inte ha är det bara att tacka nej. Eller vad gjorde han, lutade sig fram med pillerburken under näsan på dem och sa han neej kom igen tjejer klart ni ska prova?

Vad du tror spelar ingen roll.
Deras upplevelse är deras upplevelse, vem är du och släta över det?

Förövrigt så har det framkommit i tråden att han inte är så jäkla reko. Sjukt att du sitter och försvarar snubben och kallar honom för sjysst och respektfull, trots det som kommit fram.
Citera
2020-10-04, 16:04
Medlem
Citat:
Jag har hängt i technosvängen 15 år och känner inte Eje väl men vi känner varann, jag känner också goda vänner till honom samt de flesta det spekulerats kring i tråden.

Technovärlden är en accepterande plats för oliktänkande och avvikande, och jag tror inte många skulle ha synpunkter på att en 14-åring och 50-åring träffas om det är frivilligt från båda. Jag vet att Eje är gay men alltid har varit hemlig med det, vilket är lite knäppt med tanke på den accepterande bögvänliga kulturen. Men jag har aldrig hört rykten om att han skulle gilla småpojkar. Unga killar/män kanske, har inte hört någon prata om det och skulle inte bry mig heller om vem han ligger med. Men det är chockerande, det som kommit fram nu. Jag har väl alltid tyckt att han är lite dryg och överlägsen och jag haft nån dålig vibb av honom utan att kunna sätta fingret på det, ingen jag själv velat lära känna närmare. Bevisar bara ännu en gång att magkänslan funkar. Men han är vettig och målmedveten, gör bra fester och jag har aldrig sett, hört eller anat att det skulle vara sånt här fel i huvudet på honom.

Jag lekte med tanken att jag skulle komma på någon i min närhet som gillar yngre, som skulle kunna göra något sånt här och jag kom inte på någon. Jag tror inte man gör det om folk man känner, helt enkelt. Men om han var överlägsen och lite dryg samt gillade att styra saker så gillade han ju säkert makt. Då är det inte så konstigt att han gått på småpojkar.

Jag har ingen koll på ravekulturen, känner bara folk som sysslar med det. Men jag tror inte det är många som kan acceptera att en på 50 vill ligga med barn. Möjligen att många inte bryr sig om den yngre är över 20 åtminstone, jag har den ståndpunkten i varje fall så jag kan ju inte tala för alla.
Citera
2020-10-04, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunkleden
Sån här anekdotisk evidens ligger dessvärre din "technovärld" inte i fatet, snarare tvärtom. Problemet ligger nog i statusjakten och ängslan (som någon redan nämnt), blandat med klassisk svensk konformitet och rädsla för konflikter. Där har du ett bra upplägg till att vilka beteenden som helst flyger under radarn, även i de mest "öppensinnade" miljöer.

Sådant finns absolut men ska inte överdrivas. Huruvida det är status att känna Eje eller någon annan arrangör, ja det beror ju på vilka du jobbar med och om du själv ser upp till honom. Samtidigt ska gudarna veta att man gillar att skvallra och snacka skit i den här ankdammen så det verkar snarare otroligt att såna här rykten skulle kunna finnas utan att få riktig spin-off. Men jag kanske har missat det helt? Och det är viss skillnad på att känna till någons lite smutsiga affärer och hålla tyst, eller att skydda en våldtäktsman och pedofil.
Citera
2020-10-04, 16:14
Medlem
Citat:
Sådant finns absolut men ska inte överdrivas. Huruvida det är status att känna Eje eller någon annan arrangör, ja det beror ju på vilka du jobbar med och om du själv ser upp till honom. Samtidigt ska gudarna veta att man gillar att skvallra och snacka skit i den här ankdammen så det verkar snarare otroligt att såna här rykten skulle kunna finnas utan att få riktig spin-off. Men jag kanske har missat det helt? Och det är viss skillnad på att känna till någons lite smutsiga affärer och hålla tyst, eller att skydda en våldtäktsman och pedofil.

Han kan ju varit bra på att förleda och ljuga också. Sedan så har jag mött personer som många gånger sagt sig vara emot all form av sexuellt övergrepp men ändå försvarat vissa som varit äckliga. Det är inte alla som lever upp till dina egna åsikter.
Citera
2020-10-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernoxe
Jag lekte med tanken att jag skulle komma på någon i min närhet som gillar yngre, som skulle kunna göra något sånt här och jag kom inte på någon. Jag tror inte man gör det om folk man känner, helt enkelt. Men om han var överlägsen och lite dryg samt gillade att styra saker så gillade han ju säkert makt. Då är det inte så konstigt att han gått på småpojkar.

Jag har ingen koll på ravekulturen, känner bara folk som sysslar med det. Men jag tror inte det är många som kan acceptera att en på 50 vill ligga med barn. Möjligen att många inte bryr sig om den yngre är över 20 åtminstone, jag har den ståndpunkten i varje fall så jag kan ju inte tala för alla.

Nu har jag inte hunnit förbereda enkäten ännu men min gissning är att de flesta tycker att om killen var 18-20 år är det deras ensak så länge båda vill. Är killen 14-16 år är det högst tveksamt och beroende på vem personen är och hans mognad. Många skulle säga att det aldrig kan vara en jämställd relation och därmed aldrig ok. Men jag tror att i det enskilda fallet kan det förekomma att unga killar - eller tjejer - söker sig till äldre män för sex och så länge det är helt frivilligt från bådas sida, den unga killen vet vad han gör, är det väl ok det med. Vissa fjortonåringar kan vara väldigt brådmogna och intresserade sexuellt, men det ställer självklart krav på den äldre i relationen att vara den ansvarsfulla och ha en bra balans.

Att våldta, misshandla, hota, utpressa och skrämma någon till sex är ALDRIG ok men särskilt inte när det är en minderårig som drabbas. Det tycker väl inte någon, och knappast någon skulle hålla tyst om sådan vetskap heller.
Citera
2020-10-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernoxe
Han kan ju varit bra på att förleda och ljuga också. Sedan så har jag mött personer som många gånger sagt sig vara emot all form av sexuellt övergrepp men ändå försvarat vissa som varit äckliga. Det är inte alla som lever upp till dina egna åsikter.

Ja absolut, de flesta pedofiler och män med källarfamiljer brukar beskrivas just som så trevliga och normala att ingen kunde ana något. Medan de som uppfattas som freaks kan ha fullt fungerande moraliska kompasser.
Citera
2020-10-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Vad du tror spelar ingen roll.
Deras upplevelse är deras upplevelse, vem är du och släta över det?

Förövrigt så har det framkommit i tråden att han inte är så jäkla reko. Sjukt att du sitter och försvarar snubben och kallar honom för sjysst och respektfull, trots det som kommit fram.

Hur gick det till då, vad var det du fick dig berättat?

Jag har bildat mig min uppfattning om honom efter att ha jobbat, festat och hängt ihop flera år. Det enda jag sett av honom är en sjysst och respektfull sida.
Citera
2020-10-04, 16:35
Medlem
dunkledens avatar
Citat:

Det är väl ganska tydligt vilken upplyft status han har haft i "technovärlden", givet reaktionerna på sociala medier och att det ens är nyhetsvärde för kvällspressen där de benämner honom som känd sthlmprofil och festfixare. Finns vissa likheter med festfixaren och kulturmannen, hur dennes maktposition möjliggjorde ett brottsligt beteende i flera år. Säkert bara en tidsfråga tills fler offer för festfixaren kommer fram.
Citera
2020-10-04, 16:48
Medlem
Att peka ut vänner, familj och andra närstående till en förövare som lurat en hel värld och hävda att, i det här fallet Reicell Barnett, haft kännedom och till och med skulle ha ”accepterat” betendet är både direkt osmakligt och visar på ointelligents hos dig som gör ett sådant uttalande. Det är en bra tråd med viktig information så låt sandlådefasonerna och namedroppandet utebli så att vi håller trovärdigheten i den information som delas. Att Reicell Barnett valt att lämna sociala medier i rådande situation bevisar inget annat än att hon drabbats hårt av detta och givetvis inte vet hur detta ska hanteras. Att ens ha en åsikt om det är pinsamt och oförskämt. Det är i situationer som denna vi verkligen ska visa stöd och respekt för de som hamnar i kläm och går igenom ett helvete just nu. Om tonen inte ändras i sammanhanget kring vänner och i synnerhet Reicell som varit en 100% lojal vän (det är väl det man är om man är vänner??!)så liknar det här mer häxjakt på någon du kanske personligen haft anledning att vara avundsjuk på?? Behärska dig och visa respekt så kan vi fortsätta diskussionen med fokus på riktig information istället för att smyga in bittra försök att klämma åt dem som har tagit det här hårdare än du bevisligen kan föreställa dig. Nej en stor kram till alla er som stått så nära och nu chockats av beskedet, ni har all rätt att känna er besvikna, bedragna. förbannade och stor sorg, vanmakt och såklart lika förkrossade som alla som drabbas av tragedier av den här kalibern.
Citera
2020-10-04, 16:53
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunkleden

Någon nämnde ju Weinstein i tråden, och jag tycker likheterna är slående:
* En aggressiv mobbartyp som får en ledarställning.
* Vad ledaren då kan komma undan med tack vare andra människors tystnad och rädsla.
* Att så många hela tiden vetat att något pågått, dock oklart bara hur allvarligt.
* Hur detta kan pågå i decennier.
* Ett stort antal möjliggörare, som blundat eller varit tysta.
* Blinda lojaliteten med "familjen", något annat finns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in