2020-10-04, 13:33
Medlem
Nej Grovt brott betyder att straffvärdet är fängelse.
Citat:
Ursprungligen postat av G26
8/10 när polisen går ut med ”grovt brott” är det mord.
Citera
2020-10-04, 13:40
Medlem
Sherrycolas avatar
Kan det vara så att det inkommit larm om en misshandlad person eller någon som blivit våldtagen. När polisen kommer till platsen är det ingen där. Men spår kan säkras. Presenningar och avspärrningar sätts upp för att inte folk ska förstöra bevis. Mina föräldrars granne var nere vid strandpromenaden idag och då hade folk blivit upprörda för att de inte fick passera. Tycker det är märkligt att folk inte förstår bättre.
Citera
2020-10-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomashe
Nej Grovt brott betyder att straffvärdet är fängelse.
Nej. Du har väldigt fel. Däremot är det en annan straffskala. Det jag dock menar här, är att när polisen går ut med ”grovt brott” nuförtiden verkar det 8/10 röra sig om mord
Finns alltså ringa, normalgraden, och grovt för olika sorters brott, där grovt ger en påföljd högre upp på straffskalan
Senast redigerad av G26 2020-10-04 kl. 13:48.
Citera
2020-10-04, 14:26
Medlem
Brandibyggnads avatar
Artikeln på VK har uppdaterats:

"Vid 12-tiden berättar polisens kommunikatör hur arbetet fortskrider.

– Polisen jobbar på med dörrknackning i området och vi kommer senare under dagen att söka av med hund, säger Elisabeth Glaas.

Strax före klockan 13 på söndagen var hundpatrullen igång och arbetade på platsen.

– Nu har de tagit bort presenningarna. Jag ser inget spår efter vad som kan ha legat under dom, säger Julija Sidner och fortsätter:

– Men de har inte tagit något beslut om att häva avspärrningarna, så de är fortfarande kvar.

– Det verkar vara en lyktstolpe i backen som är av intresse. Polisen pekar på och arbetar kring den och de har gått med polishunden där.

Vid 13.45-tiden packar polisen ihop sina grejer på platsen.

– De ska snart åka härifrån, men avspärrningarna kommer att kvarstå och polisen ska vidta ytterligare utredningsåtgärder, säger Julija Sidner."
Citera
2020-10-04, 14:41
Medlem
Jag reagerar på denna formulering "Det misstänkta brottet ska ha skett utomhus."

Det kan man väl inte säga om de hittat en kropp, som några var inne på? Om inte ett vittne har sett själva mordet, men det låter långsökt. Jag gissar misshandel eller våldtäkt.
Citera
2020-10-04, 14:43
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
8/10 när polisen går ut med ”grovt brott” är det mord.

Det är möjligt, men med grova brott tänker i vart fall jag de brottstyper som enheter för grova brott arbetar med inom polisen, dvs mord, dråp, grova misshandlar, våldtäkter, rån, grova vapenbrott osv.

Ett ganska brett fält, men när en plats som en strandpromenad spärras av så ligger väl grovt våldsbrott (mord/dråp) högt upp om det saknas målsägande som kan bringa klarhet.
Citera
2020-10-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det är möjligt, men med grova brott tänker i vart fall jag de brottstyper som enheter för grova brott arbetar med inom polisen, dvs mord, dråp, grova misshandlar, våldtäkter, rån, grova vapenbrott osv.

Ett ganska brett fält, men när en plats som en strandpromenad spärras av så ligger väl grovt våldsbrott (mord/dråp) högt upp om det saknas målsägande som kan bringa klarhet.
Jamen herregud? Jag skriver ju att NUFÖRTIDEN NÄR POLISEN GÅR UT MED ATT DET ÄR ETT GROVT BROTT SÅ ÄR 8/10 MORD. Förstår du?
Citera
2020-10-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandibyggnad
Artikeln på VK har uppdaterats:

– Det verkar vara en lyktstolpe i backen som är av intresse. Polisen pekar på och arbetar kring den och de har gått med polishunden där.
[/i]

En man som blivit fastbunden runt en lyktstolpe och sedan har ett gäng pissat på honom innan han blivit dödad?
Citera
2020-10-04, 14:50
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Jamen herregud? Jag skriver ju att NUFÖRTIDEN NÄR POLISEN GÅR UT MED ATT DET ÄR ETT GROVT BROTT SÅ ÄR 8/10 MORD. Förstår du?

Och jag svarade ”det är möjligt”. Vad är ditt problem? Svarar du fel person eller har du råkat trycka in Caps lock?
Citera
2020-10-04, 14:52
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
En man som blivit fastbunden runt en lyktstolpe och sedan har ett gäng pissat på honom innan han blivit dödad?

Troligare hängning/strypning från sittande då skulle jag tro. Ett tragiskt självmord. Frågan är vad som skulle täckas över på marken. Kan ha skurit sig innan.
Citera
2020-10-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Och jag svarade ”det är möjligt”. Vad är ditt problem? Svarar du fel person eller har du råkat trycka in Caps lock?
Mitt problem är att jag påstår att grovt brott verkar oftast vara mord idag. Det var inte riktat till nån. Det var bara ett konstaterande. Ett riktigt sådant också. Det var inte en inbjudan till okunniga nötter om en diskussion
Citera
2020-10-04, 15:05
Medlem
Men kan ni sluta tjafsa om straffskalan?!

Tror ni på riktigt att de bara slänger ut en presenning över en kropp och den flyttas inom några timmar? Utan att några nyfikna reportrar märker det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in