2020-10-04, 02:20
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Ett ryskt fartyg närmar sig Estonia med avsikt att köra på E. Anledningen är trots ryska varningar fortsatt smuggling av stulen rysk militär utrustning.
Fartyget körs utan belysning och syns inte av passagerare/besättning på E.
I efterhand kan den ryska parten skylla på teknisk fel etc. Det ryska fartyg riskerar inte heller att kapsejsa som en ubåt skulle göra.

E. körs på i sidan, nästan vinkelrätt, något snett bakifrån kanske 75`, av fartyget som har en framskjuten detta ger formen på skadan och höjden på skadan och stämmer med vittnesmål om rejäl smäll som knuffar E.

Detta gör att det ryska fartygets hastighet avstannar och som sedan tar ny fart för att komma upp på babords sida bakre del på E, Där försöker det knuffa E. styrbords vilket resulterar i E.s kraftiga gir babords plus kraftig ökning av slagsida styrbords också pga vattenintaget i hålet på styrbords sida.

Vittnet Carl Reintamm har nu tagit sig upp och ut på styrbords sida och ser då i vattnet något ljust/vitt under vågorna - kan det vara luft som strömmar ur skrovet? Det ryska fartyget befinner sig nu på bakre babords sida utanför Carl Reintamms synfält.

Ljudet som Carl Reintamm beskrivit som att köra genom is kan det vara det här? lyssna mellan 1:10-1:50

*=A bulbous bow - the image above is the ACX Crystal with a light load and the bulbous bow visible - can also function, as it did in this case, as a devastating battering ram. This is what struck the USS Fitzgerald well below the waterline.

Bulben bör i så fall träffat på eller under vattenlinjen. Det hål som nu upptäckts ligger ovan vattenlinjen.
Tittar man på "bilden" som nu presenterats så befinner sig själva hålet hela tiden över vattenlinjen.
Där bottens blå färg slutar, är målat högre upp än den egentliga vattenlinjen finns, syns tydligt på massor av bilder. Skulle tro att kanten mellan blå och vit färg ligger mellan 2,5 till 4 meter över "vattenlinjen". Hålets lägsta punkt 1,2 m neråt från den "målade vattenlinjen".

Nu vet jag inte hur stor båt du tänkt, men antar en liten fiskebåt i max 30 m klassen, kan ha en sjöhävning som gör att bulben träffar högre upp. Större båtar brukar ge betydligt större skador, naturligtvis oxå beroende på fart.
Senast redigerad av 53....so what 2020-10-04 kl. 02:30.
Citera
2020-10-04, 02:21
Medlem
Jag blir lite förundrad över att så få reflekterat över vad kostnaden blivit för att bevaka detta hål i båten genom alla år. Man hade helt säkert kunnat bärgas båten 10 gånger vid det här laget till kostnaden för att dölja hålet. Låt nu denna jävla galskap få ett slut. Bärga båten!
Citera
2020-10-04, 02:27
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Tack vare den kraftiga förankringen av fenstabilisatorn blir det samma fenomen
som att öppna en konservburk, fenstabilisatorn blir som en konservöppnare.
Här har du en bild:
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/10bfenstabilisatormsestonia.png

Varför sätter du fenstabilisatorfenan över den egentliga vattenlinjen?
Vattenlinjen är inte desamma som färgbytet på skrovet.
Citera
2020-10-04, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Varför sätter du fenstabilisatorfenan över den egentliga vattenlinjen?
Vattenlinjen är inte desamma som färgbytet på skrovet.
fp
Citera
2020-10-04, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frikkens
Jag blir lite förundrad över att så få reflekterat över vad kostnaden blivit för att bevaka detta hål i båten genom alla år. Man hade helt säkert kunnat bärgas båten 10 gånger vid det här laget till kostnaden för att dölja hålet. Låt nu denna jävla galskap få ett slut. Bärga båten!
Japp, kostar 1 miljard. Vem är villig att hosta upp den?.
Citera
2020-10-04, 02:34
Avslutad
Intressant artikeln (Januari 2020)

Citat:
”Var finns Estoniautredningens arkiv? Den enkla frågan ledde till en djupdykning i ett helt nytt haveri: dokumentationen är utspridd över tre länder och delvis osorterad, delvis försvunnen.

En viktig del av bogvisiret slängdes i sjön av haverikommissionen redan 1994 och nu är också Estonias nödbojar borta, visar Spotlights granskning. I Estland vill förre statsåklagaren och Estoniautredaren Margus Kurm bryta gravfriden och se nya dykningar på regeringens uppdrag.

Citat:
Margus Kurm säger att det finns en senare sjöolycka som har slående likheter med Estonia.

- Det var bilfärjan Express Samina som i september år 2000 körde på grund och sjönk utanför Paros i Grekland. 81 omkom och delar av besättningen dömdes för grov vårdslöshet.

- Det intressanta är att läckan under vattenlinjen gjorde att färjan sjönk på samma sätt som Estonia. Därför bör vi undersöka om det fanns en läcka eller en skada på styrbords förskepp, den sida som ligger mot bottnen och aldrig undersökts.

- Jag säger inte att det finns ett hål i Estonia. Men jag säger att ingen teori - inte ens den officiella - går att bevisa eller motbevisa med det tekniska underlag vi har i dag. Vi måste dyka ner, gräva bort sanden som svenskar fyllt på och filma vraket på nytt.

Gravfridsavtalet mellan Sverige, Finland och Estland förbjuder dykningar som syftar till att bärga kroppar eller föremål från Estonia, men det förbjuder inte dykningar som sådana, menar Kurm.

Citat:
Musköbasen bevakar visiret

Vi eskorteras av militärpolis in på den svenska marinbasen Muskö söder om Stockholm. Där finns norra Europas mest välbevakade monument, Estonias 64 ton tunga och tolv meter höga bogvisir.

Det ägs av Sjöhistoriska museet i Stockholm, som numera är en del av Statens maritima och transporthistoriska museer.

- Här fattas nånting, det är bortskuret och lär finnas i Karlskrona. Den biten intresserar mig mest, säger emeritusprofessor Anders Ulfvarson. Han är skeppsbyggnadsveteranen som i 20 år debatterat för att öppna en ny Estoniautredning och framför allt göra nya dykningar till vraket.

Citat:
Bengt Schager var haverikommissionens svenska psykologexpert som hoppade av kommissionen före slutrapporten, bland annat i protest mot de amatörmässiga vittnesförhören.

Citat:
De "ointressanta" vittnena

Kurm pekar på att 25 passagerare räddade sig från däck 1, det som låg under bildäcket.

En del, till exempel Ain-Alar Juhanson, såg vatten tränga in genom väggarna på däck 1. Andra såg vatten komma genom golvspringorna från bastuavdelningen på däck 0.

- Ingen såg att ståldörrarna till bildäck skulle ha varit öppna. Alltså kan inte vattnet ha kommit den vägen.

Siiri Same var 25 år och hade jobbat ett år som bokförare på Estonia. Den där natten kastades hon ur sängen i hytten hon delade med en kollega.

- Det kändes som en missil eller ett annat fartyg körde in i sidan på Estonia, berättar hon i dag.

Tillsammans med hyttkamraten lyckades hon slita upp hyttdörren. De bodde midskepps på däck 4. Hon hörde larmet som kallade henne till räddningstationen på däck 7.

- Slagsidan var så kraftig att jag i korridoren ramlade in i en tom hytt. Den var som ett svart hål. Jag föll mot en spegel som krossades. Då fick jag min första fraktur.

Siiri insåg att hon måste komma till ytterdäcket före passagerarna.

Hon har väntat i 25 år på en trovärdig förklaring till varför Estonia sjönk så snabbt.

- Varför flöt inte fartyget längre? Det måste ju ha funnits massor med luft kvar i den stora båten? Fanns det ett hål i skrovet? Finns rampen kvar?

Hon vill ha en ny teknisk undersökning av vraket.

- De som dog är värda sanningen. Estonia ligger inte på oceanens botten utan på 80 meters djup. Till och med amatördykare kan nå vraket.”

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna
Citera
2020-10-04, 02:41
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
En båt som bara var klassad att gå inomskärs mister bogvisiret på öppet hav under svårt väder?
Men det finns inte en chans att det lossnade av vågorna enligt dig?
Med risk för att utsätta mig för regel 1.6 måste jag fråga.. är det du gud?
https://heiwaco.com/e7.htm

Bilporten var inte öppen men dom säger det
Citera
2020-10-04, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Japp, kostar 1 miljard. Vem är villig att hosta upp den?.
Hur många miljarder ska vi lägga på att fortsätta bevaka vraket? Om du sett dokumentären bevakas vraket hela tiden. Borde vara billigare i längden och bara lyfta upp henne. Och jag är helt säker på att kostnaden för dessa 26 år med råge övergår den miljarder som du säger att det kostar.
Citera
2020-10-04, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Bulben bör i så fall träffat på eller under vattenlinjen. Det hål som nu upptäckts ligger ovan vattenlinjen.
Tittar man på "bilden" som nu presenterats så befinner sig själva hålet hela tiden över vattenlinjen.
Där bottens blå färg slutar, är målat högre upp än den egentliga vattenlinjen finns, syns tydligt på massor av bilder. Skulle tro att kanten mellan blå och vit färg ligger mellan 2,5 till 4 meter över "vattenlinjen". Hålets lägsta punkt 1,2 m neråt från den "målade vattenlinjen".

Nu vet jag inte hur stor båt du tänkt, men antar en liten fiskebåt i max 30 m klassen, kan ha en sjöhävning som gör att bulben träffar högre upp. Större båtar brukar ge betydligt större skador, naturligtvis oxå beroende på fart.

I grov sjö så kan den nog träffa ovan vattenlinjen
https://www.youtube.com/watch?v=eetpV9xibQk
https://www.youtube.com/watch?v=b-U-TRzUBJo
Citera
2020-10-04, 02:56
Medlem
Nån som har koll på hur bevakningen av Estonia ser ut?
Ligger det en isbrytare och guppar där 24/7, dagliga ronder, slumpmässiga kontroller, övervakning från yttre rymden eller vad det nu kan tänkas vara.
Kan det ha varit en hel drös med dykare där under årets lopp?
Citera
2020-10-04, 03:04
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chikenBat
Nån som har koll på hur bevakningen av Estonia ser ut?
Ligger det en isbrytare och guppar där 24/7, dagliga ronder, slumpmässiga kontroller, övervakning från yttre rymden eller vad det nu kan tänkas vara.
Kan det ha varit en hel drös med dykare där under årets lopp?

Det är säkert ganska bra bevakning nu då Estonia kommit i ropet igen.
Det kunde man ganska enkel avsluta om man tillät en ny dykning som klargjorde svaren på de frågor som uppkommit, av någon neutral och kunnig organisation.
Citera
2020-10-04, 03:05
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Tack vare den kraftiga förankringen av fenstabilisatorn blir det samma fenomen
som att öppna en konservburk, fenstabilisatorn blir som en konservöppnare.
Här har du en bild:
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/10bfenstabilisatormsestonia.png

Fenstabilisatorn sitter längre akterut, ungefär under förste "E" i estline. Rörändan du har på bild är en bordgenomföring, mao ett avloppsrör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in