2020-04-28, 09:32
Medlem
Hej allesammans. Nu till hösten ska vi välja inriktning, där jag står och velar mellan finansiell matematik och informationsteknik. Innan utbildningen kändes finansmatten som ett klockrent val för min del, där jag både tycker matte är intressant och är fascinerad av finansbranschen. Dock är jag också ett stort fan av problemlösning & statistik samt är rädd att IT-inriktningen är mer användbar (och mer attraktivt) för kommande arbetsliv. Mitt mål är, likt en del andra i tråden, att ta mig in på någon av de med allra mest attraktiva konsultfirmorna och i dagsläget har jag även betygen för det.

En möjlighet hade kunnat vara att välja finansmatten och läsa programmering vid sidan om, alternativt välja IT och ta en ekonomi-kandidat vid sidan om.

Vad rekommenderar ni? Överskattar jag betydelsen av valet eller bör jag prioritera någon av inriktningarna?
Citera
2020-04-30, 22:26
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12tre
Hej allesammans. Nu till hösten ska vi välja inriktning, där jag står och velar mellan finansiell matematik och informationsteknik. Innan utbildningen kändes finansmatten som ett klockrent val för min del, där jag både tycker matte är intressant och är fascinerad av finansbranschen. Dock är jag också ett stort fan av problemlösning & statistik samt är rädd att IT-inriktningen är mer användbar (och mer attraktivt) för kommande arbetsliv. Mitt mål är, likt en del andra i tråden, att ta mig in på någon av de med allra mest attraktiva konsultfirmorna och i dagsläget har jag även betygen för det.

En möjlighet hade kunnat vara att välja finansmatten och läsa programmering vid sidan om, alternativt välja IT och ta en ekonomi-kandidat vid sidan om.

Vad rekommenderar ni? Överskattar jag betydelsen av valet eller bör jag prioritera någon av inriktningarna?

Känns ju inte asrelevant att räkna finansmatte om du ämnar jobba på konsultfirma.

Om du är intresserad av att lära dig ekonomi / finansiell ekonomi för att du är fascinerad av finansbranschen så är nog matematikspåret fel väg.
Jag läste en del finansmatte och det har egentligen ganska lite värde om du inte ska jobba med portföljhantering, derivatinstrument, risk etc.
Citera
2020-05-30, 22:19
Medlem
Om jag ska läsa IndEk med fristående kurser på distans och tänker mig att någon form av controller är ett intressant mål. Alternativt arbeta med logistik.
Jag inspireras av två program i Gävle.

Industriell ekonomi - Industrial Management and Logistics
https://www.hig.se/Ext/Sv/Utbildning...cs-180-hp.html

Industriell ekonomi - högskoleingenjör
https://www.hig.se/TGIEK

Den ena har betydligt högre tonvikt mot logistik.
Den andra går mot högskoleingenjör.
Jag har läst FEK - Externredovisning och ekonomistyrning. Men skulle kunna använda de kurserna jag läst som frivilliga och bygga en kandidatexamen med fristående kurser.

Vad skulle kunna ge de bästa förutsättningarna för att bygga vidare i karriären. Arbetar inom industri, tjänsteman och kommer läsa vid sidan av.

Har även haft/har funderingar på att låta kurserna jag läser bli en kandidat i Ekonomi. Men behöver ta ett beslut snart.

Hur hade ni valt att bygga vidare? Tips på kurser, bedöm vikten av teknologie förled annat ni kan tänka er?
Citera
2020-06-03, 19:34
Medlem
Är det mest stillasittande jobb man får efter utbildningen eller finns det lite mer aktiva jobb? Där man inte sitter på kontoret hela dagen
Citera
2020-06-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lean09
Om jag ska läsa IndEk med fristående kurser på distans och tänker mig att någon form av controller är ett intressant mål. Alternativt arbeta med logistik.
Jag inspireras av två program i Gävle.

Industriell ekonomi - Industrial Management and Logistics
https://www.hig.se/Ext/Sv/Utbildning...cs-180-hp.html

Industriell ekonomi - högskoleingenjör
https://www.hig.se/TGIEK

Den ena har betydligt högre tonvikt mot logistik.
Den andra går mot högskoleingenjör.
Jag har läst FEK - Externredovisning och ekonomistyrning. Men skulle kunna använda de kurserna jag läst som frivilliga och bygga en kandidatexamen med fristående kurser.

Vad skulle kunna ge de bästa förutsättningarna för att bygga vidare i karriären. Arbetar inom industri, tjänsteman och kommer läsa vid sidan av.

Har även haft/har funderingar på att låta kurserna jag läser bli en kandidat i Ekonomi. Men behöver ta ett beslut snart.

Hur hade ni valt att bygga vidare? Tips på kurser, bedöm vikten av teknologie förled annat ni kan tänka er?

Om jag ska läsa teknologie så behöver jag beta av en del mattekurser. Vilka ska jag då välja som ger mest nytta framöver?
Citera
2020-06-15, 23:36
Medlem
Jag tar gärna emot lite råd just nu.

Jag går nu ur fjärde året och efter diverse extrajobb och sommarjobb på fabrik fick jag i sommar äntligen ett internship i sommar som var relevant och kopplat till plugget. Utomlands dessutom!

Givetvis så blir det inte av nu på grund av corona. Men jag har fått erbjudande att jobba heltid 6 månader, så jag skulle kunna ta ett studieuppehåll och jobba. Men då är självklart nackdelen att det tar ytterligare minst ett halvår innan jag tar examen. Vad tycker ni jag ska göra?

Just nu känner jag ångest av att gå ur nästa år utan någon som helst "relevant" erfarenhet, utom typ somrar på fabrik och några ströjobb vid sidan av plugget. Känner att jag nu missade min stora chans att faktiskt skaffa mig något bra på CVt och är orolig att bli arbetslös efter jag går ur utan bra erfarenheter.
Citera
2020-07-10, 11:51
Medlem
Okej Flashback:

Indek på Chalmers eller LiTH och varför?

Shoot.
Citera
2020-07-10, 15:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ketaman
Okej Flashback:

Shoot.

Men snälla, vad ska vi svara? Vart vill du bo om vi börjar i den änden? Krav på studentliv, välj Linköping, lättare att få jobb välj GBG. Båda utbildningarna är bra.
Citera
2020-07-11, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ketaman
Okej Flashback:

Shoot.

Jag skulle, utan att säga något ont om Chalmers, välja LiTH. Ett helt annat studentliv, överlägset flest I-alumner ute i näringslivet (eftersom de startade programmet) och flest antagna I-studenter per år (dvs goda möjligheter att redan under studietiden knyta värdefulla kontakter till framtiden) av top4-skolorna. Linköping är dessutom en trevlig stad att plugga i, även om man efter examen när det är dags att söka jobb ofta söker sig till Stockholm (eller annan storstad).

Välj Chalmers om du prompt vill bo i en storstad under din studietid (även om Linköping inte är en liten stad).
Citera
2020-08-13, 20:47
Medlem
Hej!

Jag planerar att söka indek på KTH hösten 2021. Har dock hela vårterminen på mig att läsa förberedande kurser eller läsa NEK 1 eller FEK 1 för att underlätta att ta en dubbelexamen.

Finns det några kurser på 30hp som förbereder en rejält för indek? Vill alltså inte läsa tekniskt basår.

Är de värt att läsa NEK 1 eller FEK 1 innan jag börjar indek, eller skulle jag oavsett kunna klara av de kurserna enkelt efter några år på kth?

Satsar väl på att i slutändan jobba med consulting, om de nu har något med saken att göra.
Citera
2020-08-19, 19:16
Medlem
Littlefingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsDelux3
Hej!

Jag planerar att söka indek på KTH hösten 2021. Har dock hela vårterminen på mig att läsa förberedande kurser eller läsa NEK 1 eller FEK 1 för att underlätta att ta en dubbelexamen.

Finns det några kurser på 30hp som förbereder en rejält för indek? Vill alltså inte läsa tekniskt basår.

Är de värt att läsa NEK 1 eller FEK 1 innan jag börjar indek, eller skulle jag oavsett kunna klara av de kurserna enkelt efter några år på kth?

Satsar väl på att i slutändan jobba med consulting, om de nu har något med saken att göra.

Fundera över varför du vill dubbla. Om du vill jobba som managementkonsult finns det andra saker som du kan lägga din tid på för att göra dig intressant för konsultbyråerna. Av de I:are jag känner som jobbar inom MC är det bara en som dubblat, av de som jobbar på MBB har ingen dubblat. Hade istället satsat på bra betyg och relevanta internships/sommarjobb/extrajobb och kanske utbytesstudier på ett fint universitet.

Min uppfattning är att dubbelstudier är mer meriterande om man läser en mer tekniskt utbildning, t.ex. teknisk fysik eller maskinteknik. Då får du möjligheten att fördjupa dig inom både teknik och ekonomi.

FEK lär förbereda dig bättre för ekonomin som du läser på I. De flesta har dock större problem med matten, så om du verkligen vill förbereda dig kan du kolla på Jonas Månssons eller Khan Academys videor i endim och linalg. Även programmeringen kan vara lite klurig om man inte har skrivit någon kod tidigare.
Citera
2020-10-03, 23:58
Medlem
Nu är det dags att välja inriktning på LiU. Vad valde ni? Hur kändes det, under och efter?

Funderar själv på datateknik, men hört mycket gott om systemteknik. Har valet någon som helst bäring på karriärvalet senare, utöver att masterinriktningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in