2020-10-03, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nu är det dags att titta på fler av virusets egenskaper, än enbart dödlighet. Frode Forland beskriver hur dom tänkte på Folkehelseinstituttet i Norge. I början så byggde Norges planer på att viruset skulle bete sig som influensa-virus. När Folkehelseinstituttet observerade vad som hände i Asien, så började dom ifrågasätta oundviklighets-tanken. Svenska Folkhälsomyndigheten fortsatte däremot med oundviklighets-filosofin, som byggde på har influensa-epidemier fungerar. Det visar att svenska Folkhälsomyndigheten inte var villig att hämta lärdomar från Asien.
Fast var det verkligen fel? Finns det något som talar för att covid är lättare att hålla undan än influensa? Jag tycker inte det.

Norge och Tyskland gör ett bra jobb, men likväl dör det nu människor nästan dagligen även i Norge.

Alla länder har använt influensa som beräkningsstöd i olika frågor, när det passat dem. Ta bara det här med munskydd, där i princip all refererad forskning har varit på influensa.
Citat:
Var svenska Folkhälsomyndighetens analyser bättre, ifall man tänker på fler aspekter än enbart dödlighet? Svenska Folkhälsomyndigheten har exempelvis gjort vilda spekulationer om den immunitet som har byggts upp hos befolkningen.
FHM har varit fullständigt okontroversiella i immunitetsfrågan. Man pratar om ett halvår-år, men att man kan antas få lindrigare sjukdom vid upprepad infektion nära inpå. Det är okontroversiell mainstream-vetenskap, baserat på vad vi vet om andra coronavirus.

Att det bildas flockimmunitet under influensa- och förkylningssäsongen är inte heller något kontroversiellt. Det är grundpelaren i varför virus får säsongssvängningar.

Det är klart inte allt varit perfekt från FHM:s sida, men den enskilt viktigaste aspekten är IFR, eftersom det avgör vilken strategi man bör välja. En låg IFR är inte förenligt med drastiska åtgärder som skadar många människors liv.
Citat:
Det handlar inte om några veckor. Det handlar om huruvida epidemin alls kommer att dra över, såsom Folkhälsomyndigheten har beskrivit. Deras vision handlade om att immunitet skulle byggas upp, varpå epidemin skulle dra bort. Immuniteten är mycket lägre än vad Folkhälsomyndigheten hoppades på. I Spanien håller epidemin på att slå tillbaka, trots att Spanien redan har drabbats hårt av viruset, och därmed borde ha byggt upp immunitet. Håller strategin med immunitet genom infektion på att kollapsa?
Fast det här tycker jag man har övertolkat. Covid drog förbi ungefär som en förkylning. Det sa bara pang, och toppen (i antal nya smittade) passerades redan i början av april. Immunitet betyder inte i det här fallet att sjukdomen är borta för alltid.
Citat:
Ifall man befarade så stora mängder dödsfall, så bör den lägre dödligheten vara en angenäm överraskning. Men även om dödligheten var lägre än befarat, så anser jag att det var dumt att välkomna viruset med öppna armar, såsom Folkhälsomyndigheten gjorde.
Jag förstår vad du menar, men för mig är det inte viktigt hur det man förhåller sig till sjukdomen rent symboliskt. Jag uppskattar den akademiskt torra sakligheten där man varken överdriver eller underdriver.
Citera
2020-10-03, 23:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, det stod klart redan i februari att det kunde bli aktuellt med hemarbete vid ett coronautbrott i Sverige.

Nej, han har hela tiden varit emot det men blivit överkörd.

https://nyheteridag.se/tegnell-ojamlikt-att-spotifys-anstallda-far-jobba-hemma/

Artikeln är från 12 mars.

"SVERIGE Anställda på musiktjänsten Spotify uppmanas att jobba hemifrån under de närmaste två veckorna för att förhindra spridningen av coronaviruset i Sverige. Något statsepidemiolog Anders Tegnell ställer sig kritisk till – med hänvisning till jämlikhet."

Du får ursäkta, men du förefaller vara en obildad retard. Vad är det som inte går in i din skalle?
Citera
2020-10-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Nu skiter jag i de som fick vård och tänker på de själar som blev utelämnade att dra sina sista suckar med blåa läppar.

Du vet, de som socialstyrelsen skickade direkt till palliativa utan att passera IVA.

Fuck off!
Jag tror faktiskt inte att du tänker på dem, utan du ser det här som ett tillfälle att gnälla.

Var 6:e minut dör en människa i Sverige. Det är en mycket liten del av dessa som dör på IVA. Nästan alla som dör får palliativ vård. Så ser verkligheten ut.
Citera
2020-10-03, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, han har hela tiden varit emot det men blivit överkörd.

https://nyheteridag.se/tegnell-ojamlikt-att-spotifys-anstallda-far-jobba-hemma/

Artikeln är från 12 mars.

"SVERIGE Anställda på musiktjänsten Spotify uppmanas att jobba hemifrån under de närmaste två veckorna för att förhindra spridningen av coronaviruset i Sverige. Något statsepidemiolog Anders Tegnell ställer sig kritisk till – med hänvisning till jämlikhet."

Du får ursäkta, men du förefaller vara en obildad retard. Vad är det som inte går in i din skalle?
Eh, i din länk säger Tegnell klart och tydligt att ”Det kan ju finnas anledningar i delar av världen där man har mycket smittspridning”. Var Sverige en del av världen där det fanns stor smittspridning när hemarbete rekommenderades?

Och nu lägger jag in länken ”Så kan Sverige hantera ett stort Coronautbrott” från 27 februari för tredje gången.

” Risken finns dock att smittan inte går att stoppa.
Då gäller det istället att begränsa effekterna av den så mycket som möjligt.
Hamnar vi i det läget finns det mycket man kan diskutera. Man kan stoppa stora möten, fundera på skolor och arbetsplatser, om man ska jobba mer hemma. Det som kallas social distansering, att på olika sätt minska hur mycket folk träffar varandra. Men dit har vi en bit kvar, säger Anders Tegnell.”

Vad är det som inte går in i din skalle?
Citera
2020-10-03, 23:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
?

Du är verkligen helt tappad bakom flötet.

Något statsepidemiolog Anders Tegnell ställer sig kritisk till – med hänvisning till jämlikhet.

Går det att göra TYDLIGARE så att det tom går in i din skalle???!??!!
Citera
2020-10-03, 23:41
Medlem
Citat:
Du har redan fått svar ditt stockholmssyndrom.

Förresten, låt höra; hur många förövare har du tagit rygg på den här veckan förutom FHM och socialstyrelsen?

En lite ful och äcklig ovana din genetik har programmerat dig att ha smak för.

Nej, det har jag verkligen inte. Du talade något om vår monark, jag ställde då en fråga.

Vet inte om du blandar ihop mig med någon annan, eller om du bara hatar allt och alla på jorden (utom Taiwan)
Citera
2020-10-03, 23:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Och jag får tacka för ditt outtröttliga ”jag jämför svärJE med Taiwan och det tänker jag upprepa oavsett vad jag får för frågor, frågor på det”.

Frågor på det?
Hej på dig trollet.
Dags att lägga ner snart, ingen bryr sig om ditt tjafs.

Din idol AT hittar på lika mycket skit som du gör.
Tillför tråden något och du kommer kanske bli trovärdig.
Citera
2020-10-03, 23:43
Medlem
Citat:
Inte nu längre. Du får leta lite mer. Det var inte bara C19 man satte stopp för.

Man har satt stopp för de flesta andra luftvägsinfektion i alla länder, det är inget unikt för Taiwan.

Jag nöjer mig med att de inte visar den totala dödsstatistiken på deras officiella statistiksidor annat är årligen. Och konstaterar att de har en betydligt högre dödlighet i lunginflammation än i Sverige. Rensas de sköra ut med andra infektioner så blir slutresultatet ändå detsamma, de äldre och sköra dör av en infektion.
Citera
2020-10-03, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Man har satt stopp för de flesta andra luftvägsinfektion i alla länder, det är inget unikt för Taiwan.

Jag nöjer mig med att de inte visar den totala dödsstatistiken på deras officiella statistiksidor annat är årligen. Och konstaterar att de har en betydligt högre dödlighet i lunginflammation än i Sverige. Rensas de sköra ut med andra infektioner så blir slutresultatet ändå detsamma, de äldre och sköra dör av en infektion.

Och 2020 har Taiwan en betydligt lägre dödlighet i lunginflammation, förkylning, influensa och C19 än Sverige.

BY A LARGE MARGIN

Frågor på det?
Citera
2020-10-03, 23:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du är verkligen helt tappad bakom flötet.

Något statsepidemiolog Anders Tegnell ställer sig kritisk till – med hänvisning till jämlikhet.

Går det att göra TYDLIGARE så att det tom går in i din skalle???!??!!
Men jisses. Tegnell säger först i artikeln Så kan Sverige hantera ett stort Coronautbrott från 25 februari att folk kan komma att jobba hemma.

I din artikel säger han att det kan finnas anledningar till hemarbete i delar av världen där smittspridningen var stor. När Sverige dagen efter befanns vara en sån del av världen där det fanns stor smittspridning rekommenderades sålunda hemarbete.

Vad är det som är otydligt?
Citera
2020-10-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har inte sagt att alla svenskars sommarsemester ska sabbas. Tänker du att "lockdown" är det en verktyget i verkygslådan? Ifall man hade infört familje-isolering, så hade långt ifrån alla svenskar drabbats av den åtgärden. Samma sak med effektivare smittspårning. Dessutom så var många svenskars semester redan förstörd, dels på grund av stängda gränser, dels på grund av att svenskarna, på eget initiativ, ville undvika aktiviteter som kan bidra till smittspridning.
Jag tror inte det skulle gjort någon skillnad med små åtgärder. Det är för få människor som omfattas. Det enda sättet du kan minska smittan påtagligt är att storskaligt hindra människor från att träffas, på olika sätt. En sån åtgärd blir alltid mot människors vilja.
Citat:
Det stämmer inte med dom smittspridningskurvor som Folkhälsomyndigheten förmedlade till svenska folket.
Nu vet jag inte vad du syftar till för kurvor.
Citat:
Där återkommer den skadliga oundviklighets-tanken. Ifall andra länder förkastar oundviklighets-filosofin, så kan svenskarna räkna med att bli utestängda. Tack för det Anders Tegnell!
Fast... det verkar ju onekligen vara oundvikligt...?
Citat:
Hade inte Alpländerna mycket kortare varsel än Sverige.
Italien, ja. Andra alpländer införde åtgärder samtidigt som Sverige.
Citera
2020-10-03, 23:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men jisses. Tegnell säger först i artikeln Så kan Sverige hantera ett stort Coronautbrott från 25 februari att folk kan komma att jobba hemma.

I din artikel säger han att det kan finnas anledningar till hemarbete När Sverige dagen efter befanns vara en del av världen där det fanns stor smittspridning rekommenderades sålunda hemarbete.

Vad är det som är otydligt?

Det jag strök under, fetmarkerade och kursiverade. Läs gärna den raden en gång till och fundera över innebörden. Jag tror inte du är så korkad som du försöker framställa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in