Citat:
Fast var det verkligen fel? Finns det något som talar för att covid är lättare att hålla undan än influensa? Jag tycker inte det. Nu är det dags att titta på fler av virusets egenskaper, än enbart dödlighet. Frode Forland beskriver hur dom tänkte på Folkehelseinstituttet i Norge. I början så byggde Norges planer på att viruset skulle bete sig som influensa-virus. När Folkehelseinstituttet observerade vad som hände i Asien, så började dom ifrågasätta oundviklighets-tanken. Svenska Folkhälsomyndigheten fortsatte däremot med oundviklighets-filosofin, som byggde på har influensa-epidemier fungerar. Det visar att svenska Folkhälsomyndigheten inte var villig att hämta lärdomar från Asien.
Norge och Tyskland gör ett bra jobb, men likväl dör det nu människor nästan dagligen även i Norge.
Alla länder har använt influensa som beräkningsstöd i olika frågor, när det passat dem. Ta bara det här med munskydd, där i princip all refererad forskning har varit på influensa.
Citat:
FHM har varit fullständigt okontroversiella i immunitetsfrågan. Man pratar om ett halvår-år, men att man kan antas få lindrigare sjukdom vid upprepad infektion nära inpå. Det är okontroversiell mainstream-vetenskap, baserat på vad vi vet om andra coronavirus.
Var svenska Folkhälsomyndighetens analyser bättre, ifall man tänker på fler aspekter än enbart dödlighet? Svenska Folkhälsomyndigheten har exempelvis gjort vilda spekulationer om den immunitet som har byggts upp hos befolkningen.
Att det bildas flockimmunitet under influensa- och förkylningssäsongen är inte heller något kontroversiellt. Det är grundpelaren i varför virus får säsongssvängningar.
Det är klart inte allt varit perfekt från FHM:s sida, men den enskilt viktigaste aspekten är IFR, eftersom det avgör vilken strategi man bör välja. En låg IFR är inte förenligt med drastiska åtgärder som skadar många människors liv.
Citat:
Fast det här tycker jag man har övertolkat. Covid drog förbi ungefär som en förkylning. Det sa bara pang, och toppen (i antal nya smittade) passerades redan i början av april. Immunitet betyder inte i det här fallet att sjukdomen är borta för alltid.
Det handlar inte om några veckor. Det handlar om huruvida epidemin alls kommer att dra över, såsom Folkhälsomyndigheten har beskrivit. Deras vision handlade om att immunitet skulle byggas upp, varpå epidemin skulle dra bort. Immuniteten är mycket lägre än vad Folkhälsomyndigheten hoppades på. I Spanien håller epidemin på att slå tillbaka, trots att Spanien redan har drabbats hårt av viruset, och därmed borde ha byggt upp immunitet. Håller strategin med immunitet genom infektion på att kollapsa?
Citat:
Jag förstår vad du menar, men för mig är det inte viktigt hur det man förhåller sig till sjukdomen rent symboliskt. Jag uppskattar den akademiskt torra sakligheten där man varken överdriver eller underdriver.
Ifall man befarade så stora mängder dödsfall, så bör den lägre dödligheten vara en angenäm överraskning. Men även om dödligheten var lägre än befarat, så anser jag att det var dumt att välkomna viruset med öppna armar, såsom Folkhälsomyndigheten gjorde.