2020-10-03, 22:25
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
...
Fast här lever du lite i en fantasivärld. Vi kommer aldrig igen få mindre covid än idag. Vänj dig. Om du ska se det som ettt misslyckande att någon får covid, så kommer det bli många misslyckanden att sörja.

Nja vänta lite här nu,

skulle inte de övriga nordiska länderna till hösten komma ifatt Sverige i dödstal,

sa väl Giesecke, Tegnell och en faslig massa skribenter i denna tråden?

Vi kan väl titta efter hur det gått?

Så vem lever i en fantasivärld?

Såklart det går att göra på andra sätt.

Det har ju nästan alla världens länder gjort.

Total Deaths

5.895 Sverige
654 Danmark
345 Finland
275 Norge
10 Island

Total Deaths/1M population
583 Sverige
113 Danmark
62 Finland
51 Norge
29 Island

källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-10-03, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Den frågan får du ta med våra nordiska grannländer.

Jag jämför Sverige med Taiwan och konstaterar kallt att Taiwan är en Republik medan svärJE är en Banditmonarki.

Hanteringen av pandemin reflekterar detta konstaterande.

Frågor på det?
Och om du jämför svärJE med våra nordiska grannar? Det finns ju fler länder att jämföra med än Taiwan vet du. Hade svärJE fortfarande varit en banditmonarki om svärJE gjort som Norge, Danmark och Finland?

Svar på det?
Citera
2020-10-03, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och om du jämför svärJE med våra nordiska grannar? Det finns ju fler länder att jämföra med än Taiwan vet du. Hade svärJE fortfarande varit en banditmonarki om svärJE gjort som Norge, Danmark och Finland?

Svar på det?

Du är fri att jämföra SväRJe med vilka länder du vill.

Själv jämför jag Banditmonarkin SvÄrJe med Republiken Taiwan och noterar vissa anmärkningsvärda diskrepanser i hanteringen av pandemin, som exempelvis antalet dödsfall som skiljer sig närmare tre magnituder, ett misslyckat vansinne till flockimmunitet och mord på covidsjuka gamlingar.

Frågor på det?
Citera
2020-10-03, 22:33
Avslutad
Citat:
Du är fri att jämföra SväRJe med vilka länder du vill.

Själv jämför jag Banditmonarkin SvÄrJe med Republiken Taiwan och noterar vissa anmärkningsvärda diskrepanser i hanteringen av pandemin, som exempelvis antalet dödsfall som skiljer sig närmare tre magnituder, ett misslyckat vansinne till flockimmunitet och mord på covidsjuka gamlingar.

Frågor på det?
Och om DU jämför svärJE med våra nordiska grannar? Hade svärJE fortfarande varit en banditmonarki då?

Eller för den delen jämför våra nordiska grannar med Taiwan och noterar antalet dödsfall som skiljer sig.

Svar på det?
Citera
2020-10-03, 22:35
Medlem
Citat:
Google är din vän. Taiwan är ett öppet Östasiatiskt land. Seså, sätt igång.

🇹🇼 🇹🇼 🇹🇼

Så var är den? Google ger mig 2019 års data, eller dödsdata på influensa och lunginflammation fram till nu.
Citera
2020-10-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nja vänta lite här nu,

skulle inte de övriga nordiska länderna till hösten komma ifatt Sverige i dödstal,

sa väl Giesecke, Tegnell och en faslig massa skribenter i denna tråden?

Vi kan väl titta efter hur det gått?

Så vem lever i en fantasivärld?

Såklart det går att göra på andra sätt.

Det har ju nästan alla världens länder gjort.

Total Deaths

5.895 Sverige
654 Danmark
345 Finland
275 Norge
10 Island

Total Deaths/1M population
583 Sverige
113 Danmark
62 Finland
51 Norge
29 Island

källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Jag syftade till hur många som är smittade i Sverige just nu. Den siffran kommer i princip aldrig bli mindre än den är idag.

Våra grannländer har samma förekomst som vi, just nu. Danmark ligger nog något högre, till och med.
Citera
2020-10-03, 22:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Inte helt. Kurvan över dödsfall är det enda som betyder någonting, ifall man vill mäta epidemins utbredning.
Citat:
Det var epidemins utbredning vi pratade om, och det var det jag skrev.

I så fall har du rätt att dödskurvan är en bra indikator. Jag hängde inte med i svängarna vad du syftade på.

Citat:
Det handlar inte främst om artighet. Det handlar om ödmjukheten att inse begränsningarna i sina egna kunskaper. Det handlar om ödmjukheten att lyssna på andra, och ta till sig av deras lärdomar.

Folkhälsomyndigheten borde ha tagit varning av händelserna i Kina, Sydkorea och Iran.
Citat:
FHM såg vad som hände i de här länderna, precis som alla andra. Kontroversen låg i att FHM bedömde en dödlighet runt 0.2-0.3%, och att de höga dödstalen berodde på ett mörkertal av en mycket utbredd samhällssmitta. En bedömning de fick otroligt mycket skit för.

Nu är det dags att titta på fler av virusets egenskaper, än enbart dödlighet. Frode Forland beskriver hur dom tänkte på Folkehelseinstituttet i Norge. I början så byggde Norges planer på att viruset skulle bete sig som influensa-virus. När Folkehelseinstituttet observerade vad som hände i Asien, så började dom ifrågasätta oundviklighets-tanken. Svenska Folkhälsomyndigheten fortsatte däremot med oundviklighets-filosofin, som byggde på har influensa-epidemier fungerar. Det visar att svenska Folkhälsomyndigheten inte var villig att hämta lärdomar från Asien.

Citat:
Andra länder och de som var emot FHM sa att IFR låg på flera procent, vilket skulle leda till att hundratusentals svenskar skulle dö. Deras analyser var hysteri. De var starkt färgade av trycket från media och politiker. De var dåliga analyser och inte värda att lyssna på.

Var svenska Folkhälsomyndighetens analyser bättre, ifall man tänker på fler aspekter än enbart dödlighet? Svenska Folkhälsomyndigheten har exempelvis gjort vilda spekulationer om den immunitet som har byggts upp hos befolkningen.

Citat:
Gjorde Folkhälsomyndigheten en korrekt analys? Var jag minns, så var Folkhälsomyndighetens beskrivning att epidemin skulle svepa in, och sedan, efter en begränsad period, dra över. Vi minns smittspridningskurvorna som Folkhälsomyndigheten visade upp. Epidemin skulle öka, och därefter sjunka. Smittspridningen har förvisso sjunkit, men den har inte dragit över. Hela syftet med Folkhälsomyndighetens strategi, var ju att epidemin skulle dra förbi.
Citat:
Ja, de gjorde den korrekta analysen. Om du har synpunkter på att FHM missade någon vecka hit eller dit så silar du mygg och sväljer kameler.

Det handlar inte om några veckor. Det handlar om huruvida epidemin alls kommer att dra över, såsom Folkhälsomyndigheten har beskrivit. Deras vision handlade om att immunitet skulle byggas upp, varpå epidemin skulle dra bort. Immuniteten är mycket lägre än vad Folkhälsomyndigheten hoppades på. I Spanien håller epidemin på att slå tillbaka, trots att Spanien redan har drabbats hårt av viruset, och därmed borde ha byggt upp immunitet. Håller strategin med immunitet genom infektion på att kollapsa?

Citat:
I andra länder sa man att tio procent av befolkningen skulle dö, och nu låtsas man vara förvånad över att så få dör. "Oj, det måste hänt nåt med viruset." -"Nej, det som hände var att du hade fel."

Ifall man befarade så stora mängder dödsfall, så bör den lägre dödligheten vara en angenäm överraskning. Men även om dödligheten var lägre än befarat, så anser jag att det var dumt att välkomna viruset med öppna armar, såsom Folkhälsomyndigheten gjorde.
Citera
2020-10-03, 22:43
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Jag syftade till hur många som är smittade i Sverige just nu. Den siffran kommer i princip aldrig bli mindre än den är idag.

Våra grannländer har samma förekomst som vi, just nu. Danmark ligger nog något högre, till och med.

" i princip",

Dumheter! Det beror ju på vad man gör det.

Bestämmer sig landet Sverige för att minska smittspridningen

ännu mer så minskar såklart siffran.
Citera
2020-10-03, 22:44
Medlem
Citat:
Är det mitt fel att du inte kan googla?

Om du har veckostatistik på totala antalet döda, varför inte ge länken?
Citera
2020-10-03, 22:49
Avslutad
Citat:
Nu är du ingen person som talar om för mig vad jag gör och inte.

Jag jämför Sverige med Taiwan.

Taiwan sopar banan med Banditmonarkin SVärje. No contest. 7 döda för Republiken vs närmare 6000 för Banditmonarkin.

Frågor på det?
Jaha, du kanske inte kunde plocka fram jämförelsesiffror med de nordiska länderna. Då gör jag det åt dig, tar Danmark som exempel.

Land: Taiwan
Befolkning: 20M+
Avstånd till Wuhan, Kina: Ett stenkast
Antal döda i covid: Sju
Antal lockdowns: Noll

Land: Danmark
Befolkning: 5,8M
Avstånd till Wuhan, Kina: jävligt många stenkast
Antal döda i covid: 654
Antal lockdowns: En

Är Danmark en banditmonarki? Ja, nej, kanske?

Svar på det?

Eller visst ja, du jämför ju inte Danmark och Taiwan!
Citera
2020-10-03, 22:49
Medlem
Citat:
Visst är det trevligt med lite kritik av kackerlackorna som tilläts överbefolka och regera Sverige som nu är lössläppta med den katastrofala och sociopatiska covidhanteringen.

Men trots allt, inte en tillstymmelse till självkritik. För sådan är den, sektmentaliteten och inaveln.

Fler frågor?
Jag bjuder på självkritik om jag har fel. Men nu har jag inte det.

Det var uppenbart att du inte förstod det jag skrev om hemtjänst. Det var inte 90% som dog. Av de som dog fick 90% sjukhusvård, 10% fick det inte.

Därutöver kan det ha funnits hur många som helst som hade kombinationen c19, hemtjänst och sjukhusvård, men som överlevde.
Citera
2020-10-03, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
" i princip",

Dumheter! Det beror ju på vad man gör det.

Bestämmer sig landet Sverige för att minska smittspridningen

ännu mer så minskar såklart siffran.
Det är så gott som betydelselöst om det är tusen eller tiotusen som har covid under lågsäsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in