2020-10-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tyskarna antog tydligen vad jag förstår förekomsten av ännu ett hål på färjan i nivå med däck 0.

https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter01/1-3-0.html

Hur menar du med att vatten framifrån inte kunde sänka färjan?
Det är ju vad många här hävdar - att vattnet på bildäck inte kunde ta sig neråt i båten och att det därför inte primärt sänkte fartyget utan det krävdes ett annat hål... Som man nu hittat och som visar sig vara i höjd med samma "vattentäta" bildäck.

Personligen är jag rätt övertygad om att förlisningen berodde på precis det man officiellt redovisat. Att bogvisiret lossande till följd av materialutmattning och båten skopade in vatten som aldrig förr, fick slagsida och gick under. Smuggling är en intressant teori men har enligt mig inget med förlisningen i sig att göra.
Citera
2020-10-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Enligt Jutta Rabe så drev Alexander Voronin ett företag i Tallin som hette Kosmos Associations. Företaget sysslade med bla, handel utav vapen och rymdteknologi. Tydligen gjorde man även affärer med amerikaner.Alexanders bror hade en filial i Moskva man dealade bla, med Kurchatov Institutet.
Detta kunde pågå i det vilda västern aktiga miljön fram tills Putin kom till makten och la ned Voronins Moskva filial.

Man undrar vad han skulle göra i sverige?

Kurchatov Institute.

"... is Russia's leading research and development institution in the field of nuclear energy.

Until 1955 known under a secret name "Laboratory No. 2 of the USSR Academy of Sciences", the Kurchatov Institute was founded in 1943 with the initial purpose of developing nuclear weapons

Since 1955 it was also the host for major scientific experimental work in the fields of thermonuclear fusion and plasma physics "

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kurchatov_Institute

Finns det någon speciell anledning till att du fokuserar på det här Kurchatov Institute? Den här Voronin verkar väl från din initiala beskrivning ha haft fingrarna i lite ett av varje. Då är det kanske enklare att bara ta dokumentären där den engelskspårkige journalisten påstår att han har källor inom Mi6 (tror jag) som påstår att lasten bestod av elektronik (?) relaterat till något ryskt "ballistic missile program".

För att fortsätta på temat #gravfrid så fann jag följande spännande citat:
Citat:
Ursprungligen postat av https://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter27.htm
"the first diver inspecting the bridge - Dave Mawston - before entering the port bridge wing through the lower aft window, which was already broken, cleared away the glass remains and mashwire and then pulled out a body by the hair to the outside where he let it go. This body was only approximately half a body because the lower half was missing, possibly due to having been attacked by fish or by being badly decomposed?"
Så om de lyckas få med detta på filmen de ger till utländska experter, samt att man går runt och bryter upp hytter lite hipp som happ, vad fan är det som de har klippt bort? Börjar nästan tro på den där teorin om att det var ett UFO som sänkte Estonia. Utomjordingarna sitter nog och chillar i poolen på däck 0, och hotar att utrota männskligheten om vi irriterar dem.
Citera
2020-10-03, 23:05
Medlem
Finns det källa på att hålet i båten endast går in i bildäck och inte våningen under?
Citera
2020-10-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Och om någon hade glömt det så var det kvinnliga vittnet ”Sara Hedrenius” samma Sara som tillsammans med Kent Härstedt blev internationellt kända eftersom TV och tidningar skrev om hur dom hade överlevt genom att hålla ihop i den svåra stund man befann sig i…

With the Estonia rapidly sinking, Kent Harstedt and Sara Hedrenius promised to have dinner together if they survived. Then they hurled themselves over the railing and into the frigid waters of the Baltic.

″When we realized that the ship was going down, we held hands and walked into the sea,″ Hedrenius, 20, said Friday on Swedish state television. ″The last thing Kent said was, ‘If we survive this, I’ll treat you to dinner in Stockholm.’

″We lost each other in the water and I thought I was going to drown. When I came up to the surface, I saw a head to the left of me. I asked who it was, and it was Kent,″ she said, her blue eyes shining happily.

https://apnews.com/article/afeba2428efbe36b23e1302aeeb22af4

Hon var också den som efter olyckan kom att bli symbol för de 137 överlevande – tillsammans med Kent Härstedt. De möttes när allt hopp var ute, minuterna innan fartyget sjönk med aktern före ner i havet. Tillsammans sköljdes de rakt ut i vattnet.
https://www.svd.se/tio-ar-efter-estonia

Och Kent Härstedt känner vi ju redan till, han var ju till och med på aktuellt och pratade om smällen som alla kände av innan katastrofen var ett faktum.
https://www.svtplay.se/video/28047922/aktuellt/aktuellt-28-sep-21-00-4?&position=950&start=auto

ett litet tillägg bara till det jag skrev igår,,
Vittnet som såg militärtransporten innan avgång i Tallinn, Sara, var med på programmet ”helgstudion” på TV i morse och upprepade sin iakttagelse där. Titta på det och avgör själva hur trovärdigt ni tycker att vittnet är.
https://www.svtplay.se/video/28078956/helgstudion/helgstudion-3-okt-09-00?&position=7880&start=auto (klippet startar själv på rätt ställe)
Citera
2020-10-03, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Finns det källa på att hålet i båten endast går in i bildäck och inte våningen under?

Enligt grafiken i dokumentären går hålet in i bildäck och däcker under (däck 1).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Enligt grafiken i dokumentären går hålet in i bildäck och däcker under (däck 1).

Ok, anledningen till att jag frågar är att många i tråden verkar vilja få det till att hålet endast gjort det möjligt för vatten att komma in på bildäck. Sitter dessa människor på någon annan information eller är det bara ett påhitt baserat på ingenting?
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Efter att ha sett dokumentärserien, finns det ens något tvivel i dig om att regeringen mörkade vad som hände?

Det enda intressanta med dokumentären var att höra dykarna säga hur lätt det hade varit att bärga kropparna och hur fel det kändes att lämna kvar dem därnere.
Resten av dokumentären var bara ytterligare några varv på samma trötta konspirationsteorier man redan hört sedan 90-talet.
De visade inget med hålet heller. Tvärtom säger experten att det även kan ha uppstått när hon slog i botten. Snyggt paketerad film, men samma trams man redan hört.
Citera
2020-10-03, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridgeback
Det är ju fan du som ringat in ett hål på babordsidan!
Menar du att det finns fler hål då...? Eller menar du på fullaste allvar att vattenlinjen inte är samma på båda sidor. Att ett hål på styrbord sida i samma höjd hade legat närmare vattenlinjen?
Citera
2020-10-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Jag vet inte exakt vad som hände och tänker inte spekulera i det.
Vad som är glasklart efter att ha sett dokumentärserien är att staten har mörkat vad som egentligen hänt och att de anhöriga förtjänar svar. Vad är vi för land om vi bara låter det passera?
Precis. Hur än jävligt allt skulle visa sig att vara, så vore väl det bästa att sanningen kom fram. Eller???
Citera
2020-10-03, 23:15
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det enda intressanta med dokumentären var att höra dykarna säga hur lätt det hade varit att bärga kropparna och hur fel det kändes att lämna kvar dem därnere.
Resten av dokumentären var bara ytterligare några varv på samma trötta konspirationsteorier man redan hört sedan 90-talet.
De visade inget med hålet heller. Tvärtom säger experten att det även kan ha uppstått när hon slog i botten. Snyggt paketerad film, men samma trams man redan hört.

Med den enorma skillnaden att de kunde visa ytterligare ett hål och inte bara teorisera om att det borde finnas ett. Och vore det en sten så får väl regeringen skicka ner en dykare som få leta upp stenjäveln och visa den.

Dessutom drar väl inte dokumentären några slutsatser alls, utan visar endast att fler frågetecken finns runt den rapport som regeringen skrev under på i slutet på 90-talet.
Senast redigerad av Somaton 2020-10-03 kl. 23:17.
Citera
Medlem
Ridgebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Menar du att det finns fler hål då...? Eller menar du på fullaste allvar att vattenlinjen inte är samma på båda sidor. Att ett hål på styrbord sida i samma höjd hade legat närmare vattenlinjen?

Jag menar att du är dum i huvudet! Du pratar om vattenlinjen, jag pratar om att en idiot postar en bild på Estonia och ringar in hålet på fel ställe för idioten tror att ESTLINE står från för till akter på båda sidor av fartyget. Vet du ens höger och vänster på land?

https://forumbilder.com/i/rXf3 Din bild.

Helt jävla sjukt att du inte förstått det än!
Senast redigerad av Ridgeback 2020-10-03 kl. 23:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jo, det finns goda möjligheter för en fullständig kartläggning av fartyget. Det enda motståndet är gravfriden. Något som jag förstår att många anhöriga inte vill ska stå i vägen för en utredning dock.

Ska en fullständig kartläggning göras, är det oundvikligt att kvarlevor kommer att påträffas och antagligen störas.
Undrar hur många anhöriga som tycker det är nog, förlikat sig med förlusten, accepterat haveriutredningens trovärdiga slutsatser, accepterat Estonia som minnesplats och absolut inte vill att allt rivs upp igen? Det är nog de som varken hörs eller syns.
De efterlevande som absolut ska ha det till något annat än en olycka efter 26 år, kanske är bättre hjälpta av att besöka en psykolog, än att till varje pris få sin egen konspiationteori bektäftad, sann som falsk. Det är väl de som skriker högst och också kommer till tals? Hur går det om resterna av just deras käraste är en av de som inte kan återfinnas? för en realitet är att flera av de som tog sig ut inte klarade sig.
Undrar vad majoriteten av de efterlevande, som inte redan ramlat av pinnen själva, egentligen tycker om det hela. Ganska många i tråden har uttryckt bestämda åsikter om bärgning och om hur kvarlevorna borde tas om hand. Är man själv anhörig till någon saknad är väl det ok, men utan anknytning så bör man kanske... ja inte vet jag, men jag vet vad jag själv tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in