2020-10-03, 21:51
Medlem
Somatons avatar
Om det nu var en u-båtskollision så körde de antagligen in i en rysk u-båt som var på väg till NATO-övningen Cooperative Venture 94 i Skagerak som inleddes 28 september -94.

Var det någon som saknade ett gäng ryska kamrater av er som deltog där?
Citera
Medlem
Ridgebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag vet - du är lite ledsen för att din teori just rasade.... Hålet var inte orsaken.

Har jag skrivit något om min teori? Ska du lägga upp bilder som indikerar vattenlinjen med text på skrovet samt var hålet är så gör det rätt. Svårare än så är det inte!
Citera
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Det är inte jag som vet utan författarna till haverirapporten. Läs kapitlet, det är intressant.
Och läste du ordentligt så ser du att radarmätningen av 12-metersvågen kom på morgonen långt efter förlisningen när vädret blivit värre.

edit: Observationer och väderprognoser säger att vågorna vid olyckstiden låg mellan fyra och sex meter. Jag håller med dig om att det inte är särskilt märkvärdigt.

Inget visir slås sönder av fyra meters vågor. Det är omöjligt.
Citera
2020-10-03, 21:53
Medlem
[quote=night.rider|73131318]Ja, en sak som är säker är att Ingvar Carlsson och Carl Bildt vet sanningen, och mycket möjligt var inblandade på ett eller annat sätt.

Citerat från Aftonbladet

"S-regeringen Ingvar Carlsson beslutade att Estonia inte skulle bärgas och försökte sedan få vraket täckt av betong.

I dag vill ingen av de ansvariga ministrarna från den tiden uttala sig om avslöjandet om ett stort hål i fartygets skrov.

Den tidigare statsåklagaren och Estoniautredaren Margus Kurm anklagar nu svenska regeringar för att ha känt till vrakets skick – men mörkat.

Inga-Britt Ahlenius om nya Estonia-uppgifterna: ”Det bekräftar de slutsatser jag själv dragit”

Statsministern Ingvar Carlsson lovade först att regeringen skulle göra allt i dess makt för att få upp M/S Estonia från Östersjöns botten, kosta vad det kosta ville.

Men den 15 december 1994 gjorde regeringen en helomvändning.

– M/S Estonia ska förbli i havet, slog Ingvar Carlsson fast och hänvisade till etiska aspekter.

Kort därefter beslutade regeringen att passagerarfärjans vrak skulle gjutas in i betong.

I dag avslöjade dokumentärfilmare på Discovery att vraket efter Estonia har stora skador i form av ett fyra meter långt hål i skrovet.

Upptäckten beskrivs som ett genombrott och har fått den estniska regeringen att kräva en ny undervattensundersökning.

Ingen vill svara
Aftonbladet har sökt samtliga ansvariga ministrar under 1990-talet som tagit avgörande beslut om M/S Estonia – men ingen vill i dag kommentera det sensationella avslöjandet.

⁠ Carl Bildt (M) som var statsminister vid tidpunkten för förlisningen avböjer att kommentera.

⁠ I dag 85-årige Ingvar Carlsson som tog över som statsminister en dryg vecka efter färjekatastrofen tackar via Socialdemokraternas presstjänst nej till intervju med hänvisning till att han “generellt deltar allt mindre i media”.

EXTERN LÄNK FRÅN ADVIZED.SE
⁠ Ines Uusman (S) som var ansvarig som kommunikationsminister och tog beslut om övertäckningen med betong svarar inte i telefon sedan flera dagar tillbaka.

⁠ Mona Sahlin (S) var som samhällsbyggnadsminister också ansvarig för Estoniafrågor när avslöjandet 2004 kom om vapentransporter på M/S Estonia men har i dag avböjt att kommentera. Inte heller regeringschefen under den perioden, Göran Persson (S), har gått att nå.

Dessutom har Aftonbladet sökt inrikesminister Mikael Damberg och utrikesminister Ann Linde, som även de avböjt att kommentera.

Till Expressen säger inrikesministern.

– Nu måste våra expertmyndigheter både bedöma och verifiera de här uppgifterna innan vi uttalar oss om något sådant, säger inrikesminister Mikael Damberg om nya undersökningar.

Efter avslöjandet om vapentransporter på M/S Estonia 2004 tillsatte den estniska regeringen en utredning som leddes av den tidigare statsåklagaren Margus Kurm. Han anklagar i tidningsintervjuer i dag de svenska regeringarna för att ha mörkat vad som egentligen hände med M/S Estonia."[/QUOTE

Alla vet u hur smutsig Bildt är med Lundin Oil mörkläggningarna, klart han vet vad som hänt, han var dåvarande statsminister och kände till all information även dom som utfört allt.

Allt är en jävla mörkläggning, så jag håller med dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrrol2
Det kanske man skulle ta och undersöka närmare. Eller bara täcka över med en stor hög av grus?

Jag tror att det går att ta reda på utan att bärga båten. Det måste göras.
Citera
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack

Jag instämmer.
Citera
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Precis. Sänka ett civilt passagerarfartyg med nära tusen personer ombord och starta ett krig med NATO. Det var så de resonerade?

Starta ett världskrig för 800 döda? Det fanns nog i NATOs riskmedvetande när smugglandet började. Risken fanns alltid att Sovjet skulle slå tillbaka.
Citera
2020-10-03, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridgeback
Har jag skrivit något om min teori? Ska du lägga upp bilder som indikerar vattenlinjen med text på skrovet samt var hålet är så gör det rätt. Svårare än så är det inte!
På vilket sätt menar du att vattenlinjen är olika på babord och styrbord sida av et fartyg - det får du nog förklara innan man kan ta dig på allvar.
Citera
2020-10-03, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Om det nu var en ubåt som körde in i Estonia borde det inte då finnas kvar material från ubåten i båtens skrov där den kolliderade eller försvinner det på 26 år?

1. Man kan börja med att ta reda på och sammanställa

+ brukar Ubåtar ramma fartyg för skojs skull?

+ brukar Ubåtar samt besättningen göra detta medvetet, kamikaze uppdrag?

+ brukar Ubåtar som av ren olycka , rammar ett fartyg med 100ggr större massa ens klara sig?

+ hur många Ubåtar fanns i östersjön denna stormiga kväll öht?

+ fanns många, eller någon Ubåt just exakt där geografiskt på samma tidsfönster?

2. Därefter kan man fråga sig.

Skulle något land inkl dess militärmakt acceptera att en Ubåt går under, att minst en hel besättning går till djupet för den goda sakens skull ?

Citat:
Jag förstår inte varför folk tror att lera är som att landa i bomull. Det är kuperat där hon ligger. Sluttar lite också.

Finns någon KTH professor som redan belyst detta

*botten vid Estonia är typisk för hela östersjön. Den är förväntat ganska lik bottenstruktur öven på andra platser, stockholms skärgård med mera.

Det är klippiga berg, som fasades platta av inlandsisen. Täckt i div sediment.

Citat:
Jag menar inte att en ubåt körde in i Estonia. Det tycker jag är en fånig teori.

Sant
Citera
2020-10-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack

Exakt. Det är helt omöjligt. Bogvisiret har inte varit orsaken till skeppets förlisning. Det har däremot hålet man nu funnit varit mest sannolikt.
Citera
2020-10-03, 22:00
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Exakt. Det är helt omöjligt. Bogvisiret har inte varit orsaken till skeppets förlisning. Det har däremot hålet man nu funnit varit mest sannolikt.

Och varför finns ett hål i Estonia? Vad orsakade hålet?
Citera
2020-10-03, 22:00
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Men varför är ni foliehattar så dumma

1. Om jag vet om en transport skall ske, och vill undvika den så är det GANSKA lätt att stoppa en lastbil i Estland.

2. Eller att gå ombord själv med typ en person. För att skugga frakten.

3. Ja möjligtvis man tom väntar in på svenska sidan.

Detta kostar alltså några enstaka agenter. Lite lön, logistik, en hyrbil och kommunikation.

Men NEJDÅÅÅÅÅ

SÅKLART DET ENDA SCENARIOT SOM FUNGERADE BLEV ATT SKAKA FRAM EN KOMPLETT UBÅT, INKL BESÄTTNING TILLRÅGA PÅ ALLT I ÖSTERSJÖN OCH EN GIGANTISK OPERATION MED HUNDRATALS MILITÄRER.

!!!

Vi har en fin checklista som passar era dåraktiga teorier.

*Top klass underrättelse -check-
*Ubåt -check-
*Personal som kallblodigt använder den trubbiga metoden att SÄNKA ett kryssningsfartyg pga ? Dyrbar last? -check-

* BlackOps ombord. -check
*Exfiltration -check
*CoverOps. check

Enkel match. Man sänker en färja i hård östersjön. Med en eller flera? Ubåtar. Man dyker givetvis ner och manipulerar vraket efteråt, man mutar och infiltrerar 3 länder.
Undviker och förvandlar alla haverikommisioner.

Man kontrollerar 3 länders...militärmakter?

Man tystar och mutar div staber, politiker till tusentals. Dessutom i en livstid.

Operationen hade kostat miljarder. Vad ombord skulle kräva denna utopiska plan?
Precis.😁
Varför i helvete skulle ryssarna tjorva till det så?
Nä, olyckan är nog en olycka men det var nog smuggling av öststatsteknologi som Sverige hjälpte jänkarna med som fick dåvarande regeringen att mörka det hela.
Fast det var nog bara ett fåtal av dåvarande politiker som kände till det.
Idag vet nog knappt svetsarn vilken veckodag det är.
Och det som fanns där just då på bildäck är upphämtat för länge sedan.
Nato eller ryssen lämnar jag öppet.
Kan vara vilken som.
Senast redigerad av Barney Calhoun 2020-10-03 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in