2020-10-03, 18:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Härskarteknikerna från regimen haglar när narrativet krackelerar under sin egen orimlighet.

Återigen, låt oss jämföra Sverige med:
Land: Taiwan
Befolkning: 20M+
Avstånd från Wuhan, Kina: Ett stenkast
Antal döda i covid: Sju
Antal ”lockdowns”: Noll

Hur ofantligt uselt Sverige har hanterat pandemin är uppenbart oavsett vilka kriterier som än vägs in i analysen.

Ja, det är djupt tragiskt. Sextusen har fått sätta livet till pga vår "öppenhet". Det är möjligt att man tycker det är värt det, men då kan man ju öppet säga det också. Det hade i alla fall varit lite hedervärt.
Citera
2020-10-03, 18:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du begriper ju inte vad det är jag säger?

Om någon ena dagen går ut med att hemarbete är ojämlikt och inte aktuellt för Sverige, för att några dagar senare rekommendera hemsrbete är ju något fel i huvudet?

Att ens nämna ojämlikhet som en anledning är för mig ren dårskap.

Jamen då kan man ju va ödmjuk och erkänna det,

istället för att va så jävla kaxig och ha tokfel,

som Trump,

som när Tegnell läxade upp WHO att det minsann inte finns nån presymptomatisk smittspridning,

Folkhälsomyndigheten: Inga bevis för att coronaviruset sprids under inkubationstiden
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-inga-bevis-for-att-coronaviruset-sprids-under-inkubationstiden/

efter att han framträtt på SVT nyheterna och sagt att "det brukar inte vara så".

Istället har han anklagat alla andra (svenska forskarna, WHO) att ha fel,

fast de haft rätt,

och inte lyssnat på bättre vetande.

Receptet på en catastrophy coming,

som för Bolsonaro,

som för Trump.

EDIT: Idiot heter det på vanlig svenska.

Ja, då Tegnell läxade upp WHO för att de påstod att covid smittade pre- och asymtomatiskt var höjden av arrogans anser jag. Den inställningen och ett sådant ställningstagande bör ju ha orsakat än mer smittspridning.

Edit: och mer spridning var ju precis vad de ville ha.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-03 kl. 19:11.
Citera
2020-10-03, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är djupt tragiskt. Sextusen har fått sätta livet till pga vår "öppenhet". Det är möjligt att man tycker det är värt det, men då kan man ju öppet säga det också. Det hade i alla fall varit lite hedervärt.

Speciellt att den här djävla skiten tillåts vara perpetuell för att några viktigpettrar ska spela geopolitik irriterar mig som fan.

Det är fan bara lyfta luren och snacka med president Tsai och kalla lilla lekstugan för kväll eftersom den inte lurar någon med skarpsinne längre.
Citera
2020-10-03, 18:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag pratar om ditt lögnaktiga påstående att Tegnell vägrade att införa hemarbete trots att det var nästan det första som infördes.
Det är ju absolut ingen lögn? Han hävdade i intervjun den 12 mars att hemarbete var inget för Sverige.
Citera
2020-10-03, 18:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Och igen då, redan i slutet av februari sa Tegnell i intervjuer att hemarbete kunde bli aktuellt om vi fick stor smittspridning i Sverige. Den 12 mars sa han att hemarbete är en ojämlik åtgärde som det kan finnas anledningar till där smittspridningen är stor och den 13 mars (dagen efter att Norge stängde skolor och införde restriktioner) hade vi stor smittspridning och sålunda rekommenderades hemarbete.

Inte minsta lilla vägran nånstans.

Varför nämnde han att det inte var bra för att det var ojämlikt? Är ju rätt uppenbart att han var emot det för att senare bli överkörd. Att ens prata om jämlikhet i sammanhanget är dessutom så dumt att klockorna stannar.
Citera
2020-10-03, 18:58
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tegnell var ju emot hemarbete då det inte var jämlikt.

Kom det en rekommendation från FHM om att arbeta hemma den 13/3?

Citat:
På regeringens presskonferens kl 16 fredagen den 13 mars och sen på FHMs på måndagen den 16 mars.

Socialministern sa på pk 13/3 "Har du möjlighet att jobba hemma -gör det"
https://www.youtube.com/watch?v=JPKBgDAVHcI&ab_channel=Regeringskansliet

Rocklöv sa i Agenda 15/3 "distansarbete och distansundervisning i de situationer det går"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/epidemiolog-vi-ligger-tva-till-fyra-veckor-efter-italien

Tegnell är motvalls kärring till att minska sociala kontakter i Agenda klippet, till hemisolering för anhöriga och kring presymtomatisk smittspridning -what else is new?

Veckan efter stängde de väl universitet och gymnasieskolor.

EDIT: Tegnell vill i Agenda klippet inte skydda äldre för att skydda äldre,

utan skydda äldre för att skydda vården. Det tog ju triage hand om.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-10-03 kl. 19:16.
Citera
2020-10-03, 18:59
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ja, vid det här laget borde alla länder ha tillämpat Taiwans strategi.

En undlåtenhet att implementera en känd och effektiv metod för att bekämpa en pandemi ser jag som ett brott mot de mänskliga rättigheterna för liv och hälsa.

Flockimmunitet är ett medvetet misslyckande.

Att placera gamlingar direkt på palliativa vid covidsjukdom är mord.

Låt höra, vad anser du om en undlåtenhet att tillämpa effektiv pandemibekämpning?

Tyvärr ser inte Sverige denna politik som ett problem, utan hela tiden köper Tegnells idiotiska förklaringar.

Den bästa hittills är att; så få gamlingar dog i förra årets influensa så nu dog fler i COVID-19.
Citera
2020-10-03, 18:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Chris Christie testar positivt för covid-19

"New Jerseys före detta guvernör Chris Christie har testat positivt för covid-19, meddelar han på Twitter.

Christie agerade sparringpartner för president Donald Trump, när han övade inför debatten mot Joe Biden.

Christie var del av den grupp seniora kampanjmedarbetare som testades i fredags, efter nyheten om Trumps sjukdomstillstånd."

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/chris-christie-testar-positivt-foer-covid-19.bdUfG7mK8

Jaha en till.
Ja, det rasslar till bland covid-positiva hos republikanerna.
Citera
2020-10-03, 19:01
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
They should start publishing information during Sat-Sun-Mon again if this exponential growth continues.

Varför? Jag ser inte att världen går under för att vi inte får uppdateringar över helgen. Tvärtom rätt skönt att inte behöva prata corona ett par dagar.
Citera
2020-10-03, 19:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Här är en länk till Expressens intervju med Anders Tegnell.

Frågan om Spotify och hemarbete dyker upp vid 10:50.

Notera även Anders Tegnells kommentar om resan till Somalia, vid 12:39.
"Dessutom var det här ett jätteviktigt arbete. I Somalia hade man samlat ministrar, vice-ministrar, ambassadörer, alla guvernörer för dom här stridande delarna av Somalia, som träffas. Och just hälsofrågorna kan faktiskt ena det här landet. Det tycker jag är fascinerande."
Så att hjälpa till att bygga upp Somalias hälsomyndighet var jätteviktigt enligt Anders Tegnell. Men en akut jätte-kris i Sverige var inte lika viktig.

Jag kommer ihåg att jag reagerade väldigt starkt på att Tegnell just där och då drog iväg till Somalia. Det tyckte jag var högst opassande.
Citera
2020-10-03, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju absolut ingen lögn? Han hävdade i intervjun den 12 mars att hemarbete var inget för Sverige.
Nej, han säger att det är en ojämlik åtgärd samt att det kan finnas anledning där smittan är stor, som i Italien.

Var smittan stor i Sverige, som i Italien, den 13 mars?
Senast redigerad av Ipsi 2020-10-03 kl. 19:16.
Citera
2020-10-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ja, vid det här läget borde alla länder ha tillämpat Taiwans strategi.

En undlåtenhet att implementera en känd och effektiv metod för att bekämpa en pandemi ser jag som ett brott mot de mänskliga rättigheterna för liv och hälsa.

Flockimmunitet är ett medvetet misslyckande.

Att placera gamlingar direkt på palliativa vid covidsjukdom är mord.

Låt höra, vad anser du om en undlåtenhet att tillämpa effektiv pandemibekämpning?

Jag inser att du har väldigt lite att komma med gentemot världens samlade forskarkår och att "effektiv pandemibekämpning" är mer komplext än vad du tror.

Detsamma gäller mig naturligtvis.

Jag är heller inte särskilt intresserad. Jag är mer intresserad av hur folk reagerar och resonerar kring pandemin och jag irriterar mig på folk som inte är konsekventa. Men om du anser att hela världen underlåtit sig att tillämpa effektiv pandemibekämpning respekterar jag dig. Om du dock bara använder det för att kritisera specifikt Sverige är du en tönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in