Citat:
Ursprungligen postat av
text-tv-202
Bra att du står på dig. Det är ett väl dokumenterat och odiskutabelt faktum att Tegnell hade mage att yra om jämlikhet som skäl för att .inte. rekommendera någon att jobba hemifrån, mitt under en brinnande pandemi. Att alla ska smittas jämlikt var alltså viktigare än att stoppa smittan vid den tidpunkten. Att han senare U-svängde må vara hänt, men förtroendeskadan var redan enorm då han där och då blottade sina verkliga intentioner.
Tack, ja, för mig är detta ett tydligt exempel på Tegnells inkompetens och grundtänk. Att uttala sig om att det vore ojämlikt om vissa fick arbeta hemma då det råder hög samhällsspridning är för mig obegripligt.
Att FHM och regeringen en kort tid senare gick ut och uppmanade till hemarbete då det var möjligt är ju ytterligare ett bevis på att något inte klickar i Tegnells hjärna anser jag. Så här sa han i intervjun den 12 mars:
”När Expressens Niklas Svensson intervjuar statsepidemiolog Anders Tegnell får han kommentera Eks initiativ – och Tegnell är skeptisk.
– Det är hans beslut. Det kan ju finnas anledningar i delar av världen där man har mycket smittspridning, som Italien i dag, att kan man driva sina företag på det viset så kanske det är bra.
Svensson frågar om det kan vara bra att göra så även i Sverige.
– Det finns ju en aspekt i det här som handlar om jämlikhet. Det är vissa grupper i samhället som kan göra på det här viset, men inte alla, och hur ska vi få till det så att vi fortsätter ha en jämlikhet i samhället och att alla har samma chans att hålla sig friska? Man bör tänka igenom konsekvenserna av den typen av beslut ganska brett innan man tar dem, inte minst om man är en myndighet eller stort företag.”
https://nyheteridag.se/tegnell-ojamlikt-att-spotifys-anstallda-far-jobba-hemma/