2020-10-03, 16:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt. I vissa sammanhang verkar det spridas enormt. Har ju förekommit många event med 50-100 deltagare där nästan samtliga blivit smittade. Verkar vara som så att olika personer kan smitta olika mycket, men att dessa superspridare enbart skulle smitta genom droppsmitta i en radie på 1;5-2 meter ser jag som fullständigt uteslutet. Det är betydligt mer smittsamt än så. Det är solklart vid det här laget.

Även fast jag inte utesluter viss luftburenhet av SARS-COV2 under speciella omständigheter, så kan en superspridare genom att skrika, sjunga osv säkert smitta folk som befinner sig inom en 3 meters radie. Rör sig sedan superspridaren om kramas, skakar hand med folk, samt kontaminer föremål och ytor som andra, strax därefter, tar på, så behövs det ingen luftburen smitta för att många människor skall bli infekterade med SARS-COV2 och insjukna i/med covid-19, vid ett givet tillfälle.

Nomineringen av den kvinnliga domaren till högsta domstolen skedde utomhus i Vita husets Rosengarden. Men folk satt nära varandra, gick omkring om pratade med varandra på nära avstånd, skakade hand med varandra och kramade varandra. Lägg där till en superspridare, så är smittspridningen ett faktum.
Citera
2020-10-03, 16:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Massmördaren Johan Giesecke är tillbaka för att tona ned: Ingen andravåg – dödstalen syns knappt

Giesecke är tillbaka för att tona ned och gubbgissa fel igen. Dödstalen syns knappt är det nya narrativet.

källa expressen
Här är länken, finns mer att läsa.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/giesecke-ingen-andravag-dodstalen-syns-knappt/
Citera
2020-10-03, 16:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att det färdas genom luften betyder inte att det är luftburet. Det är inte så ordet luftburet används i sammanhanget. Droppar har för stor tendens att dala till marken/andra ytor för att betraktas som "burna" av luft. Så nog är det på sin plats att ifrågasätta om det är luftburet.
Fast som jag försökte förklara nyss så finns en gränszon och jag tror att det kan finnas tillfällen när viruset kan bäras av luften även fast dropparna är så stora att det egentligen är droppsmitta.
Citera
2020-10-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, Colombia har inte jättebra siffror, men det blir inte så illa som t.ex. Peru. Uruguay, och även Paraguay tillhör de få länder på den amerikanska kontinenten som klarar sig bra.
Ja mindre länder har klarat sig i sydamerika. Uruguay Guyana Surinam och Franska Guyana. Paraguay har klarat sig hyfsat - men vad jag förstår är det ett rätt fattigt eller eftersatt land.

Jag fortsatte kolla på länder ur ett kriminellt perspektiv. Alltså funderingar kring om man ev. kan se något samband mellan kriminalitet och coronavirus- utbredning. (lite långsökt jag vet - men tanken är att länder som har ordning på det ena även skulle ha det på det andra).

Såg en sak som jag fastnade på. Sverige kriminellaste landet i Europa - Endast Ukraina är snäppet värre. (men eftersom dom nyligen varit i krig så är det kanske inte så lätt att jämföra)
Senast redigerad av Urbizzo 2020-10-03 kl. 17:11.
Citera
2020-10-03, 16:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Bra att du står på dig. Det är ett väl dokumenterat och odiskutabelt faktum att Tegnell hade mage att yra om jämlikhet som skäl för att .inte. rekommendera någon att jobba hemifrån, mitt under en brinnande pandemi. Att alla ska smittas jämlikt var alltså viktigare än att stoppa smittan vid den tidpunkten. Att han senare U-svängde må vara hänt, men förtroendeskadan var redan enorm då han där och då blottade sina verkliga intentioner.
Tack, ja, för mig är detta ett tydligt exempel på Tegnells inkompetens och grundtänk. Att uttala sig om att det vore ojämlikt om vissa fick arbeta hemma då det råder hög samhällsspridning är för mig obegripligt.

Att FHM och regeringen en kort tid senare gick ut och uppmanade till hemarbete då det var möjligt är ju ytterligare ett bevis på att något inte klickar i Tegnells hjärna anser jag. Så här sa han i intervjun den 12 mars:

”När Expressens Niklas Svensson intervjuar statsepidemiolog Anders Tegnell får han kommentera Eks initiativ – och Tegnell är skeptisk.

– Det är hans beslut. Det kan ju finnas anledningar i delar av världen där man har mycket smittspridning, som Italien i dag, att kan man driva sina företag på det viset så kanske det är bra.

Svensson frågar om det kan vara bra att göra så även i Sverige.

– Det finns ju en aspekt i det här som handlar om jämlikhet. Det är vissa grupper i samhället som kan göra på det här viset, men inte alla, och hur ska vi få till det så att vi fortsätter ha en jämlikhet i samhället och att alla har samma chans att hålla sig friska? Man bör tänka igenom konsekvenserna av den typen av beslut ganska brett innan man tar dem, inte minst om man är en myndighet eller stort företag.”

https://nyheteridag.se/tegnell-ojamlikt-att-spotifys-anstallda-far-jobba-hemma/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-03 kl. 16:50.
Citera
2020-10-03, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du är så djävla korkad att du länkar till en betalartikel i AB. Det enda som går att se är :

” Risken för ett explosionsartat coronautbrott i Sverige är fortfarande låg. Men om det skulle hända kan konsekvenserna bli dramatiska. Skolor kan stängas, evenemang ställas in, enskilda sättas i tvångsisolering och städer spärras av.”

Ingenting om att det överhuvudtaget är Tegnell de har intervjuat och ingenting om hemarbete.🤦🏼‍♀️😂😂😂

Jag däremot länkar till en öppen artikel där Tegnell uttalar sig emot hemarbete med ojämlikhet som anledning, den 12 mars.

Du är pinsam.

https://nyheteridag.se/tegnell-ojamlikt-att-spotifys-anstallda-far-jobba-hemma/
Men din pinsamma, efterblivna korkade dumma anka. Det står ju t o m i din egen artikel att det kan finnas anledning till hemarbete där smittspridningen är stor.

Men om någon säger att det kan finnas anledning till hemarbete där smittspridningen är stor så tolkar du det som att denne vägrar hemarbete?

Och du finner ingen ledtråd i att man dagen efter, den 13 mars, när smittspridningen bedömdes stor rekommenderade hemarbete? Man vägrade fortfarande hemarbete enligt din logik?

Jiiiisses.
Citera
2020-10-03, 16:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men din pinsamma, efterblivna korkade dumma anka. Det står ju t o m i din egen artikel att det kan finnas anledning till hemarbete där smittspridningen är stor.

Men om någon säger att det kan finnas anledning till hemarbete där smittspridningen är stor så tolkar du det som att denne vägrar hemarbete?

Och du finner ingen ledtråd i att man dagen efter, den 13 mars, när smittspridningen bedömdes stor rekommenderade hemarbete? Man vägrade fortfarande hemarbete enligt din logik?

Jiiiisses.
Du begriper ju inte vad det är jag säger?

Om någon ena dagen går ut med att hemarbete är ojämlikt och inte aktuellt för Sverige, för att några dagar senare rekommendera hemsrbete är ju något fel i huvudet?

Att ens nämna ojämlikhet som en anledning är för mig ren dårskap.
Citera
2020-10-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
IVA-platserna är nästan slut i Paris nu.

Jo nästan slut men det är det ju även utan Corona...

Nästan slut...vad är det 75% beläggning eller?
Citera
2020-10-03, 17:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Fel av mig - Boris fick inte Dexamethasone, han blev kopplad till en CPAP istället för att köra respirator med nedsövning, alltså en syreapparat som används när man sover, snäppet under respirator.

Har jag förstått din personliga "booster" i förebyggande skydd mot C19 rätt ?:
Att du kör C / D-vitamin + Zink i förebyggande ?
Att du sen adderar Melatonin, Aspirin, Famotidine och Quercetin ifall du skulle få skiten..?
Tipsar att du kollar på Bromhexine, ämne som löser upp det tjocka secretet som lägger sig i lungorna.
Samtliga dessa nämnda kan köpas över disk utan recept vad jag vet.
Konstigt nog säljs Famotidine receptfritt här under annat namn-medan jänkarna har förbjudit ämnet sen år tillbaka...

Ja, har kört min "booster" sen i februari/mars. Tar de andra om folk runt omkring blir förkylda. Typ kollegor, sambo barn mm.

Bromhexine verkar ju kunna funka förebyggande.

"It had been
suggested, that bromhexine hydrochloride,
by inhibiting TMPRSS2, can prevent the
priming of COVID-19 and abort the cell
entry of the virus. Therefore, it should be
considered a potential treatment to prevent
COVID-19 infection "
Citera
2020-10-03, 17:20
Medlem
Rapport från Italien. 21-27 sept.

googletranslate.

Viruset cirkulerar nu över hela landet.
En ökning bekräftas i de nya fallen som rapporterats i Italien för den nionde veckan i rad med en kumulativ incidens (ISS-flödesdata) under de senaste 14 dagarna på 34,2 per 100 tusen invånare (period 14 / 9-27 / 9) (mot 31,4 per 100 tusen invånare under perioden 7 / 9-20 / 9). Den här veckan är det en liten ökning av medianåldern för fallen (42 år mot 41 föregående vecka).

Källa

http://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioNotizieNuovoCoronavirus.jsp?lingua=italia no&id=5093
Citera
2020-10-03, 17:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du begriper ju inte vad det är jag säger?

Om någon ena dagen går ut med att hemarbete är ojämlikt och inte aktuellt för Sverige, för att några dagar senare rekommendera hemsrbete är ju något fel i huvudet?

Att ens nämna ojämlikhet som en anledning är för mig ren dårskap.
Du får mitt stöd.
AT hade många riktigt dumma och dåliga uttalanden inledningsvis.

Vid rätt tillfälle sätter vi in den och den åtgärden.

Vi pikar snart.

Det var många gånger jag ville slänga fjärrkontrollen i huvudet på honom.

Man ville ju ha tydliga besked att förhålla sig till, inte svammel.
Nu i backspegeln tycker i alla fall jag att jag har större förståelse för varför klara och tydliga besked helt uteblev,
man hade ingen kunskap om viruset och man hade inga besked att ge.
Citera
2020-10-03, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Går ju inte att förneka att covid19 sprids luftburet. Frågan är bara i vilken omfattning.

https://t.co/MZXJrixyk3?amp=1

Jag har inte sett någon publikation där man torkat in aerosoler från covid-19 för att sedan undersöka infektivitet. Länka gärna i så fall.
Senast redigerad av TAD2 2020-10-03 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in