2020-10-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvp2020
Men hvilket motiv skulle disse hatt om TH er uskyldig? Kun et dårlig forsøk på å få penger?
Men det kan gi mening at noen som står TH nær (VE eller GHH) som TH har diskutert med underveis.
I starten av saken kan TH gitt utrykk for til VE at han kommer aldri til å betale noe, derfor var de ikke så ivrige på å kreve inn pengene, men etterhvert som politiet mistenkte TH kan han ha sagt til VE feks "hvis de bare hadde tatt kontakt igjen så skulle jeg betalt bare for å renvaske meg"
Derav gjorde VE et nytt forsøk på å få penger og sendte denne mailen...?

Jeg tror dette var et reelt kidnappingsforsøk, Så ja, dette dreier seg kun om penger. Dette kan ha vært planlagt før VE gjorde sin entre i lokalene til Futurum. Eks-svogeren har kjent VE fra VE var liten gutt. Eks-svogerens rolle kan ha vært å snakke TH inn i saken.
Senast redigerad av Bustenskjold 2020-10-03 kl. 16:25.
Citera
2020-10-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Med tanke på at de truslene skal ha blitt fremsatt i en telefonsamtale på forsommeren i år, så skjedde også bilhærverkene på forsommeren:
(09.06.2020) «Vær stille» risset i lakken.
En av Tom Hagens forretningspartnere meldte fra til politiet da bilene hans ble utsatt for hærverk.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9vPzME/biler-beslaglagt-i-loerenskog-saken-vaer-stille-risset-i-lakken

Hvis bileieren er samme person som skal vitne i straffesaken mot TH om disse temaene, sitert fra VG.
"Her har vitnet blant annet gitt politiet informasjon om en tidligere konflikt med drapssiktede Tom Hagen – samt detaljerte opplysninger om ekteskapet mellom Tom og Anne-Elisabeth Hagen."
I så fall er dette "sentrale vitnet" en av Tom Hagens forretningspartnere.

Og dermed neppe samme person som eks-svogeren.

Vi får se om det kommer mer informasjon.

Link til sitat fra VG 3. okt 2020.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BlJAbv/loerenskog-saken-hagen-slektning-siktet-for-vitnepaavirkning
Senast redigerad av kornblomst 2020-10-03 kl. 16:26. Anledning: link til VG-sitatet
Citera
2020-10-03, 16:27
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hvis det stemmer at THs alibi er "bunnsolid", så må det angis et tidsperiode hvor alibiet er urokkelig. Og drapet må ha skjedd innenfor den samme tidsperioden.

Så da kommer det an på, om folk har mest tro på at TH har iverksatt en dekkhistorie. Der sporene etter angivelig kidnappere eller leiemordere er faket, forfalsket, for å villede politiet om drapstidspunktet. Altså, at drapet har skjedd tidligere enn dekkhistorien legger opp til.

Eller, som du synes å mene, at TH har leid kriminelle til å gjennomføre en dekkoperasjon. Der spor etter diverse menn, diverse kjøretøyer i området, er ekte spor etter uidentifiserte GM. Og at disse ukjente GM bortførte AEH, levende eller død, i løpet av perioden TH har et "bunnsolid alibi".

Jeg heller til at dekkhistorien er dekkhistorie, og at disse mystiske observasjonene er en del av nøye planlagt villedning.

Jeg tror ikke vi kommer til å bli enige, men jeg synes det er greit å trekke opp skillelinjene mellom dekkhistorie og dekkoperasjon.
Nei, vi blir nok ikke enige. Helt greit det! Jeg følger deg ikke helt med disse skillelinjene, men jeg mener altså at noen andre enn TH har vært på åsstedet og utført en reell aksjon. Som har etterlatt visse reelle spor, bla. slepespor, spor etter kvelning mm. Så er åsstedet staget, enten samtidig, eller i etterkant - hvor trusselbrevet er det mest sentrale stagingelementet. Mulig også fake spor som skal illustrere hvordan GM har tatt seg inn. Jeg tror at bilen ved 9 tiden samt hettemannen er ekte spor, fra folk som har hatt en rolle i drapet. Tror ikke at TH har leid inn folk til å lage et slikt skuespill.
Senast redigerad av Minnimus 2020-10-03 kl. 16:29.
Citera
2020-10-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustenskjold
Jeg har hørt episoden et par ganger. Jeg skjønner at han ikke blir navngitt i media, jeg siktet til anonymiteten i denne tråden.
Jeg skjønte det etter trykking. Aner ikke, det er kun de færreste av oss som finner frem til disse navnene og trykker dem her.
Citera
2020-10-03, 16:34
Medlem
Citat:
Hvis bileieren er samme person som skal vitne i straffesaken mot TH om disse temaene, sitert fra VG.
"Her har vitnet blant annet gitt politiet informasjon om en tidligere konflikt med drapssiktede Tom Hagen – samt detaljerte opplysninger om ekteskapet mellom Tom og Anne-Elisabeth Hagen."
I så fall er dette "sentrale vitnet" en av Tom Hagens forretningspartnere.

Og dermed neppe samme person som eks-svogeren.

Vi får se om det kommer mer informasjon.

Link til sitat fra VG 3. okt 2020.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BlJAbv/loerenskog-saken-hagen-slektning-siktet-for-vitnepaavirkning
Du har rett i at hvis det er slik, så er det neppe eks-svogeren som har blitt utsatt for trusler.
Hvilke andre sannsynlige motiv finnes det for å true vitner, enn at:
1) den som kommer med truslene selv er involvert i forbrytelsen. Eller 2) den som kommer med truslene har kjennskap til hva som har skjedd og vet hvem som er involvert i forbrytelsen?
Citera
2020-10-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Der kom det nyheter, ja!

Folk må forstå at mange i kretsen rundt TH er redde. Med god grunn. Mannen har kontakter og har gjort ting før.

Hadde TH forblitt i varetekt kunne flere turt å snakke etter hvert. Slik situasjonen er nå, kan andre siden av jordkloden være tryggeste sted å oppholde seg for dem som blir ansett som en trussel.

Jeg tipper at slektningen som nå er siktet for trusler er VE. Vi får håpe han ikke slipper unna med det.

I følge udokumenterte kilder, ble VE innkalt til avhør i juni. Truslene kan ha noe med den falske forklaringen VE ga i forbindelse med Kvitfjellbesøket, noen må ha fortalt...
Angående bunnsolid alibi, det var vel bare to personer som så TH på Futurum 31.10 , i tillegg til møte med VE på hans kontor, et møte som visstnok skulle vare fra 9.00-10.00? Fremdeles i følge udokumenterbare kilder.

Det var vel bare et tidsspørsmål før noen fler ble siktet. Jeg mener dette er steg videre i politiets strategi i forhold til TT. Nettet snører seg sammen nå.
Citera
2020-10-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Der kom det nyheter, ja!

Folk må forstå at mange i kretsen rundt TH er redde. Med god grunn. Mannen har kontakter og har gjort ting før.

Hadde TH forblitt i varetekt kunne flere turt å snakke etter hvert. Slik situasjonen er nå, kan andre siden av jordkloden være tryggeste sted å oppholde seg for dem som blir ansett som en trussel.

Jeg tipper at slektningen som nå er siktet for trusler er VE. Vi får håpe han ikke slipper unna med det.

Eks-svogeren er et vitne. Eks-svoger var selvsagt anonym i podden, men TH, og veldig mange andre, vet hvem han er. Mange vet hvem han er, men har likevel greid å beholde anonymiteten i denne tråden. Det er svært uvanlig i Flashback-sammenheng. Alle hvem hvem for eksempel hvem MB er. Jeg tror etterforskerne bør se nærmere på GHH og VE. Og jeg tror RU har en rolle i dette, men han har trolig ikke skjønt hva kunnskapen hans skulle brukes til.
Citera
2020-10-03, 16:44
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
I følge udokumenterte kilder, ble VE innkalt til avhør i juni. Truslene kan ha noe med den falske forklaringen VE ga i forbindelse med Kvitfjellbesøket, noen må ha fortalt...
Angående bunnsolid alibi, det var vel bare to personer som så TH på Futurum 31.10 , i tillegg til møte med VE på hans kontor, et møte som visstnok skulle vare fra 9.00-10.00? Fremdeles i følge udokumenterbare kilder.

Det var vel bare et tidsspørsmål før noen fler ble siktet. Jeg mener dette er steg videre i politiets strategi i forhold til TT. Nettet snører seg sammen nå.
Det var beleilig at TH og VE var sammen på Futurum denne dagen og ga hverandre gjensidig alibi mens det som skulle skje skjedde. De har nok sørget for at så mange som mulig på arbeidsplassen har sett dem. At de skal ha tatt seg usett til fots til SV4 for å drepe, stage, fjerne lik og rydde opp i løpet av arbeidsdagen er nærmest utenkelig. Så ja, her er det fler som står bak. Anbefaler også Jørn Lier Horsts teorier om saken.
Citera
2020-10-03, 16:45
Medlem
Han som ble utsatt for hærverk på bilene sine sa:
"– For meg ser dette ut som hærverk. Jeg har ingen rolle i Hagen-saken, og vet ikke hvem som står bak dette mot meg."

(09.06.2020) VG får opplyst at politiet etterforsker om forretningspartneren er forsøkt truet eller forsøkt påvirket til taushet.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9vPzME/biler-beslaglagt-i-loerenskog-saken-vaer-stille-risset-i-lakken
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-03 kl. 16:48.
Citera
2020-10-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa

Jeg tror VE blir siktet i helga, eller i løpet av neste uke.
Citera
2020-10-03, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Du har rett i at hvis det er slik, så er det neppe eks-svogeren som har blitt utsatt for trusler.
Hvilke andre sannsynlige motiv finnes det for å true vitner, enn at:
1) den som kommer med truslene selv er involvert i forbrytelsen. Eller 2) den som kommer med truslene har kjennskap til hva som har skjedd og vet hvem som er involvert i forbrytelsen?

Hensikten med å true et vitne er å få vitnet til å endre vitnemålet sitt under straffesaken, og å skremme vitnet til å endre tidligere forklaringer gitt til politiet.

Slike trusler kan også ha en avskrekkende virkning på andre potensielle vitner, som kan velge å la være å forklare seg sannferdig i frykt for å bli utsatt for trusler selv.

I en sak hvor offeret er forsvunnet og antatt drept, kan frykten for å bli utsatt for trusler og represalier oppleves veldig sterk for potensielle vitner.

Da gir det seg mer eller mindre selv hvem som kan ha interesse av å true vitner. Det må være den eller de som skal stå som tiltalt i retten. TH. Og eventuelle tiltalte medhjelper(e).
Citera
2020-10-03, 16:46
Medlem
Citat:
Hvis det stemmer at THs alibi er "bunnsolid", så må det angis et tidsperiode hvor alibiet er urokkelig. Og drapet må ha skjedd innenfor den samme tidsperioden.

Så da kommer det an på, om folk har mest tro på at TH har iverksatt en dekkhistorie. Der sporene etter angivelig kidnappere eller leiemordere er faket, forfalsket, for å villede politiet om drapstidspunktet. Altså, at drapet har skjedd tidligere enn dekkhistorien legger opp til.

Eller, som du synes å mene, at TH har leid kriminelle til å gjennomføre en dekkoperasjon. Der spor etter diverse menn, diverse kjøretøyer i området, er ekte spor etter uidentifiserte GM. Og at disse ukjente GM bortførte AEH, levende eller død, i løpet av perioden TH har et "bunnsolid alibi".

Jeg heller til at dekkhistorien er dekkhistorie, og at disse mystiske observasjonene er en del av nøye planlagt villedning.

Jeg tror ikke vi kommer til å bli enige, men jeg synes det er greit å trekke opp skillelinjene mellom dekkhistorie og dekkoperasjon.
Enig med kornblomst her. Minmiemus er litt for bombastisk i sine anførsler. Hva vet hun. I så fall lekker hun taushetsbelagt informasjon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in