2020-10-02, 16:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkatt
Om du med pesten bara åsyftar digerdöden på 1300-talet är det rätt att folk försökte fly, men den pandemin var av att aldrig tidigare eller senare skådat slag.

De andra var inte minst lika fruktade, eller åtminstone så levde de flesta på trots att de var rädda. Klart att man försökte undvika att umgås med uppenbart smittade personer, men skolor var öppna, folk gick till jobbet, ingen hade mask, och så vidare. Det var så klart inte möjligt att hålla med på lockdowns och sådant.

Pesten är kanske mest känd för "digerdöden" som väl egentligen betydde "stora döden" eller något liknande. Den härjade ju som sagt under 1300-talet, men den fortsatta härja under flera århundraden framöver.

År 1710 var det ett stort utbrott i Stockholm som tog livet av 22 tusen personer och på den tiden var ju Stockholm bara en bråkdel så stort som det är idag.

https://historia.nu/historia-nu/pesten-stockholm-1710/
Citera
2020-10-02, 16:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja jag tycker du svarade bra och bekräftade den bild jag har av ditt hyckleri när det kommer till smittsamma sjukdomar och död. Att 600 personer avlider årligen i flunsan, eller Covid-19, kommer i ett framtidsperspektiv vara helt okej. Att 10 x fler avlider är det inte. Dessa 600 finns det inget värde i tydligen. Som att dem inte är människor. Dessa individer är okej att offra för dina rätt att göra "X".

Men vilka andra smittsamma sjukdomar tar livet av 6000 eller fler på sex månader? Du ansåg ju att det var hyckleri för att vi inte stänger ned samhället för dem. Jag undrar vilka sjukdomar du då åsyftar.
Citera
2020-10-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men vilka andra smittsamma sjukdomar tar livet av 6000 eller fler på sex månader? Du ansåg ju att det var hyckleri för att vi inte stänger ned samhället för dem. Jag undrar vilka sjukdomar du då åsyftar.

Nej. Hyckleriet gäller att man inte stänger ner samhället för 600 individers rätt att leva några år längre.
Citera
2020-10-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Tror du att det kommer vara mindre eller fler patienter i december?

Sweden’s chief epidemiologist says he is not expecting a severe second wave of Covid this winter

Varför ställer du den frågan till mig? Dessutom med citat från Tengelle..
Citera
2020-10-02, 16:46
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Om nu immuniteten skulle vara mer än tolv månader, vad skulle det i så fall bero på. Dostoj-Kruger?

Du har inte en aning om vad du skriver. . . .

Ok då tar vi om det, 5:e gången nu, Nurse Redmild. Jag utesluter inget. Dock kan man inte som du, slå fast att immuniteten varar i 13 år. Du kan prata hur mkt du vill om B-celler, T-celler, antikroppar. Men det är inte fastslagit än avs Corona. Beklagar om jag synat dig i sömmarna och det är jobbigt. Jag litar helt enkelt inte på dig , din synskärpa och dina patetiska emojis.
Citera
2020-10-02, 16:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Hyckleriet gäller att man inte stänger ner samhället för 600 individers rätt att leva några år längre.

Nu vet jag inte om det stämmer, men dör 600 per år i Sverige är det ju 1/20 av dödstakten jämfört med Covid19. Dessutom får man väl förmoda att dessa 600 döda i hög grad inte hade gjort det om de hade haft fullgott vaccinationsskydd. Ett skydd som dessutom är gratis att skaffa sig. Samhället har ett ansvar, men individen har också ett ansvar. Mot Covid19 finns ännu inget vaccin.
Citera
2020-10-02, 16:55
Medlem
JontenZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vilket land pratar du om? Frankrike?

I Sverige dör 600-700 i genomsnitt varje år https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf

Eller drog du 2000-3000 ur A ?

Förlåt, jag snabbsökte efter årliga dödsfall i säsongsinfluensa och råkade läsa en nyhetsartikel fel som inte beskrev det jag trodde det stod.
Citera
2020-10-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är en helt annan fråga. Och återigen - ingenting blir bättre av relativisering. Dessutom smittar inte cancer.

Nej, det är en relevant fråga. Proportioner är allt. Ditt tänkande är oproportionerligt och känslostyrt. Du kan bevisligen inte sätta saker i perspektiv. Hade du kunnat det, hade du kanske ägnat din tid åt något bättre än att underblåsa det falska narrativet om Covid som något alla borde gå runt och vara rädda för. Du hade heller inte föreslagit sinnesslöa saker om stängda skolor.

Du och dina gelikar sprider rädsla omkring er.
Citera
2020-10-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Skönt att se att i princip hela ökningen är i den åldersgrupp där dödligheten är nära noll.

0-49 år - konstaterade fall - 52.000 st (kom ihåg att de verkligen smittade är högre)
0-49 år - Covid 19 en bidragande orsak vid dödsfall - 74 st

52.000 smittade och 74 avlidna alltså - det ger en dödlighet på runt 0,1% - förmodligen ännu lägre med tanke på att antal smittade är högre än de som hittas.
Precis, väldigt konservativt beräkning. Mkt tyder på att det verkliga antalet smittade är minst en faktor 10 högre. Dvs IFR i åldersgruppen är mindre än 0,01%.
Citera
2020-10-02, 17:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Nej, det är en relevant fråga. Proportioner är allt. Ditt tänkande är oproportionerligt och känslostyrt. Du kan bevisligen inte sätta saker i perspektiv. Hade du kunnat det, hade du kanske ägnat din tid åt något bättre än att underblåsa det falska narrativet om Covid som något alla borde gå runt och vara rädda för. Du hade heller inte föreslagit sinnesslöa saker om stängda skolor.

Du och dina gelikar sprider rädsla omkring er.

Din relativisering är fullständigt meningslös. Ja, det dör massor av personer i cancer och hjärt/kärlsjukdomar. MEN, observera stort MEN. De är INTE smittsamma sjukdomar. Du behöver inte vara rädd för att en person med lungcancer ska smitta dig på ICA, eller att din gamla mor på ålderdomshemmet ska bli smittad av en cancerpatient. Likaså behöver du inte vara rädd för att den överviktiga läkaren med högt blodtryck ska smitta och ta livet av andra nära och kära. Däri ligger den stora skillnaden.

Det är så meningslöst att relativisera och säga, ja men av sjukdomen XX eller YY dör det si och så många av, men där stänger man minsann inte ned. Speciellt inte när det handlar om sjukdomar som inte ens är smittsamma. Vad är så svårt att förstå med detta?
Citera
2020-10-02, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok då tar vi om det, 5:e gången nu, Nurse Redmild. Jag utesluter inget. Dock kan man inte som du, slå fast att immuniteten varar i 13 år. Du kan prata hur mkt du vill om B-celler, T-celler, antikroppar. Men det är inte fastslagit än avs Corona. Beklagar om jag synat dig i sömmarna och det är jobbigt. Jag litar helt enkelt inte på dig , din synskärpa och dina patetiska emojis.
OK. Om du ska kunna få minsta respekt i tråden så vill jag att du beskriver vad T-celler, som du uttalar dig så kategoriskt om, är för någonting.

Kan du inte det så är du än mer anfäktad av Dunning-Kruger än jag först anade.

Jag har en mycket klar bild av mina egna förmågor och oförmågor i de här sammanhangen men jag är en av de få i denna tråd som bedrivit egen forskning, även om detta inte gällde immunologi. Så du kan fortsätta med dina personangrepp men de som har den minsta vetenskapliga blick för detta inser att du inte alls vet vad du skriver om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten
Senast redigerad av NurseRatched 2020-10-02 kl. 17:13.
Citera
2020-10-02, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Oj, det var ord och inga visor!

Nix, det är Hårda Fakta.

Återigen, låt oss tillsammans tillbedja våra pandemigudar i fjärran östern.

Land: Taiwan
Befolkning: 20M+
Avstånd från Wuhan, Kina: Ett stenkast.
Antal döda i Covid 19: 7
Antal "lockdowns": 0

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem