2020-10-03, 11:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
... och tråden har på fyra (4) sidor inte en enda gång nämnt Gustav V ...

Ja, det var definitivt ett av namnen på den tiden tennis verkligen var en överklassport. Olof Palme och Harry Schein kan nämnas i sammanhanget ockå.

(Tänk på att användare har olika sidvisningsinställningar. För mig är tråden bara dygt en sida, inte fyra.)
Citera
2020-10-03, 11:08
Medlem
Drozds avatar
Tennis har väl liksom golfen gjort en omvänd klassresa s.a.s. och blivit breda medelklassporter. Tennis var poppis bland överklassen för hundra år sedan och den imagen hängde väl i rätt länge. Har nog inte främst med pengarna att göra huruvida en sport är knegar- eller överklass-, är mer folks förutfattade meningar.
Citera
2020-10-03, 11:19
Medlem
För att nå elitnivå så behöver man tydligen en personlig tränare, de kostar alltså flera tusen i månaden. Skulle väl säga att det gör tennis till en överklass-sport.
Citera
2020-10-03, 11:23
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tennis har väl liksom golfen gjort en omvänd klassresa s.a.s. och blivit breda medelklassporter. Tennis var poppis bland överklassen för hundra år sedan och den imagen hängde väl i rätt länge. Har nog inte främst med pengarna att göra huruvida en sport är knegar- eller överklass-, är mer folks förutfattade meningar.

Korrekt, överklass/medleklass-sport har inte bara med ekonomin att göra, och saker ändras.

Längdskidor, förr i tiden var de snickare och skogshuggare som spände på sig ett par träskidor, en folklig och ej dyr sport.

Men idag, svindyrt, dyra skidor, dyra kläder, vallor, och tack vare klimatet dyra resor, och åkavgifter.
Men anses väl fortfarande som en bred folklig idrott.
Citera
2020-10-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Motorsport är väl en dyr sport, och det är väl nästan bara arbetarklass som kör och meckar
med rallycross bilar.
Citera
2020-10-03, 11:53
Medlem
För svenskar har blivit fattigare.

På sikt kommer även egen bil o körkort endast möjligt för "överklassen".
Vänsterregeringen bäddar för det genom antibilism i form av avgifter o skatter.
Bilindustrin genom att bara bygga bilarna så komplicerade att de kan ockra på allt vad service och reparationer heter.

Men det är nog ett ämne för en annan tråd...

("Överklass" brukar bidragsvänstern fö kalla alla som är smarta nog att kunna utbilda sig och skaffa sig en försörjning)
Citera
2020-10-03, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
För svenskar har blivit fattigare.

På sikt kommer även egen bil o körkort endast möjligt för "överklassen".
Vänsterregeringen bäddar för det genom antibilism i form av avgifter o skatter.
Bilindustrin genom att bara bygga bilarna så komplicerade att de kan ockra på allt vad service och reparationer heter.

Men det är nog ett ämne för en annan tråd...

("Överklass" brukar bidragsvänstern fö kalla alla som är smarta nog att kunna utbilda sig och skaffa sig en försörjning)
Har vänster svängt där?, förut var bil något progressiv och att industriarbetare likväl som direktören kunde äga bil ett tecken på att det socialdemokratiska samhället fungerade
Citera
2020-10-03, 12:07
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Sedan tillkommer kostnader för hyra en bana och köp av tennisbollar, som nybörjare kan du spela länge med samma bollar framförallt om du köper trycklösa bollar, är man lite mer avancerad spelar så föredrar man nog gasbollar . Gasbollar är lite av en färskvara , dock finns det Ballsaver som möjliggör att du kan använda gasbollen vid ett senare tillfälle , men bollen är slut efter säg max 3 timmars spel.

Hyra av bana i storstäder ligger nu nära 300 kr timmen på a-tider och 150kr på b-tider, bollar runt 100kr för ett "rör" med 4 bollar. köp aldrig andra bollar än märkes bollar!!!!

Jag tror du är något på spåret gällande dyra bollar. Har hört att det är huvudanledningen till att många väljer bort tennis.
Citera
2020-10-03, 12:09
Medlem
Luriosans avatar
Har enbart läst första sidan, men jag kan konstatera att tennis inte är en dyr sport. Jag håller själv på med konståkning och där pratar vi om dyr sport. Mina skridskor gick på 4000kr och fodrade tights är svindyra. Träningsavgiften går på ca 3000kr/termin. Ska man sen ha tävlingsskridskor går de lätt på 10000kr.

Hur som helst ångrar jag ingenting. Det är en rolig sport.
Citera
2020-10-03, 12:10
Medlem
Luriosans avatar
Har enbart läst första sidan, men jag kan konstatera att tennis inte är en dyr sport. Jag håller själv på med konståkning och där pratar vi om dyr sport. Mina skridskor gick på 4000kr och fodrade tights är svindyra. Träningsavgiften går på ca 3000kr/termin. Ska man sen ha tävlingsskridskor går de lätt på 10000kr.

Hur som helst ångrar jag ingenting. Det är en rolig sport.
Citera
2020-10-03, 12:19
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Men varför är det så mycket pengar i tennis?
Varför blir inte skidåkare lika rika?
Citera
2020-10-03, 12:20
Medlem
BaraBiffens avatar
Handlar om traditioner runt omkring. Tennisveckan i Båstad, Wimbledon, kungligheter etc. Inte om tennisracket kostar 100 eller 5000kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in