2020-10-02, 21:01
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jo det finns det och han är precis rätt ålder för att vara född 1957. Har exakt samma namn som på dokumentet och bor i Malmö med postnummer 21458.
Hittade på Eniro med en enkel sökning. Det finns nästan ingen annan som överhuvudtaget har det namnet - vad är oddsen att det skulle finnas en som är född just 1957?

Jag tänker inte hänga ut honom med en direkt länk som innehåller hans faktiska namn. Men här är screenshot från Enirosidan https://pasteboard.co/JtOLwaP.png

Fel datum! Den du påstår ska vara tipsaren är född en 18e medan i pappret står det den 15e

Återigen ! Det finns ingen med det namnet och födelsedatumet i Sverige
Citera
2020-10-02, 21:02
Medlem
Det alla verkar missa är att det nya hålet inte nödvändigtvis behöver vara det enda hålet. Vad döljer sig ytterligare om man skulle undersöka skrovet ytterligare? Ett till hål ännu längre ned under vattenlinjen?
Citera
2020-10-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Driver du? Skulle livbåten ha skapat hålet?

Inte på ytan nej. Men kanske om den suttit fast och åkt med ner till botten och hamnat under?

Eller vart tog livbåten vägen?
Citera
2020-10-02, 21:03
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
På 90-talet var jag en ung tjej i 20-årsåldern. Jag hade mer spännande saker att fundera på, än vad som hände med Estonia. Dessutom trodde jag inte på den tiden att Sveriges regering skulle ljuga så grovt. Jag trodde på historien om bogviseret. 1997 flyttade jag utomlands och var inte i Sverige på över 20 år. Så ja - jag missade detta. Men har just hunnit i kapp genom att titta på Jutta Rabes dokumentär och spelfilm, samt på den nya dokumentären.
Mitt levnadsöde liknar ditt, förutom att jag aldrig återvände till Sverige, och är av manligt kön.

Ubåtsvapnet var inte större på den tiden än att vi som var uttagna till ubåtstjänstgöring kände varandra efter grundutbildningen; så man fick ju höra en del genom åren.

Min poäng kvarstår dock, om man ej kan föreställa sig att statens företrädare kan sänka sig (pun intended) till att tillgripa lögner, så avfärdar man lätt alla rykten.
Citera
2020-10-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Den saken har diskuterats sen dag 1. Estonia borde aldrig ha lämnat hamnen den kvällen, särskilt som fartyget inte var byggt för att gå i så hög sjö utan för att gå inomskärs Åbo-Stockholm.
Beslutet att gå ut ligger väl på kaptenen och rederiet.

Sorry, såklart det har gjorts.

Va ung när Estonia sjönk och har aldrig kastat mig in i alla teorier. Men efter dokumentären så inser man ju att det är något galet i utredningen av Estonia. Sinnes vilket skämt till regering vi har.
Citera
2020-10-02, 21:05
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Menar du att det är första gången du har hört ubåtsteorin/ryktet?
Knappast va, eftersom det florerat sedan ’94.

Som du säkert vet är det inte antalet personer som snackar som är avgörande för ett avslöjande, utan graden av uppmärksamhet som snacket ges. Eftersom tilliten till svenska myndigheter var så stark under 90-talet, så avfärdade folk allt som inte basunerades ut av SVT.

Nuförtiden är folk, eller i alla fall en stor del av befolkningen, mycket mer skeptiska till vad politiker och MSM påstår.

Det är väl alldeles självklart att en trovärdig uppgift av den magnituden hade kommit i ljuset under de senaste 30 åren.
Vilken journalist, då eller nu, tror du att inte skulle ha nappat på den storyn?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Inte på ytan nej. Men kanske om den suttit fast och åkt med ner till botten och hamnat under?

Eller vart tog livbåten vägen?

Men hade den fastnat så hade den Antingen blivit mos eller bara tryckts ned i botten som består av mjuk lera
Citera
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Fel datum! Den du påstår ska vara tipsaren är född en 18e medan i pappret står det den 15e

Återigen ! Det finns ingen med det namnet och födelsedatumet i Sverige
Om det skiljer på två dagar så tror jag att de har fel i pappret eller att han fått en ändring just för att kunna skydda sig från journalister. Som sagt - det finns bara några två tre personer med det namnet i hela Sverige. Vad är oddsen att födelsedatumet skiljer på 2 dagar?

Du har Carl Bildt som avatar och jag tvivlar därför på din agenda i den här diskussionen.
Citera
2020-10-02, 21:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, men vad jag anser intressant och gärna vill ha en logisk och teknisk synpunkt på är idén att bogvisir/ bogport plus läcka bättre förklarar sjunkförloppet än bogvisir/ bogport ensamt.

Förstår jag det rätt har det från åtminstone någorlunda kvalificerat håll långt tidigare än det upptäcktes framfört att det man logiskt borde förutsätta att det finns en läcka på styrbordssidan av fartyget.
Det är tveklöst så att vatten på däck 2 (bildäck) förklarar kapsejsning ensamt, och det var ju känt långt innan Estonia. Det är också så att fri vätskeyta på däck 0 och 1 inte räcker för att skapa mer än 22 grader slagsida enligt de beräkningar av Safety-at-Sea som jag länkade till (och då talar vi ändå totalt 4000 ton!). Även om vi tar hänsyn till modellfel och andra faktorer kan vi inte få kantring såvida inte åtskilligt med vatten (~1000 ton) också finns fritt på bildäck. Det är t.o.m. så att om vi inte har fri vätskeyta på däck 0 & 1 så motverkar vattnet där slagsidan.

Sedan har vi frågan om förloppet efter slagsidan. Där vet vi genom Estonias konstruktion och omfattande beräkningar att fartyget var dömt att sjunka eller kapsejsa så fort slagsidan översteg ca 30 grader eftersom först ventilationshål och sedan akterfönster och dörrar då hamnade under vatten. Det som inte är klarlagt är hur länge Estonia skulle stanna kvar med en slagsida på < 90 grader pga flytkraften i överbyggnaden.. Därefter skulle luft ha fångats i skrovet och fartyget skulle eventuellt flutit upp och ner*. Hypotetiskt skulle hon också kunna sjunka sakta neråt med en slagsida mellan 30 och 90 grader. För alla dessa fall är det klart att ett hål i skrovet snabbar på sjunkningen i sig. Däremot ger vatten under bildäck två olika effekter som passar resp. inte passar in på kantringsförloppet:
a) vatten på däck 0 med små fria ytor kan tänkas motverka kantringen vilket gör att den går långsammare och vi inte för en för snabb kantring (se ovan),
b) för mycket vatten på däck 0 & 1 ökar stabiliteten så att Estonia aldrig kapsejsar.
Huruvida en läcka förklarar förloppet bättre än enbart förlorat bogvisir är alltså en svår fråga. Jag har absolut inget svar!

*) om den infångade luftens volym motsvarar deplacementet (massan) på fartyget sjunker det ändå eftersom luftvolymen komprimeras till följd av övertrycket som trycker på botten av luftbubblan.
Citera
2020-10-02, 21:07
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Om det skiljer på två dagar så tror jag att de har fel i pappret eller att han fått en ändring just för att kunna skydda sig från journalister. Som sagt - det finns bara några två tre personer med det namnet i hela Sverige. Vad är oddsen att födelsedatumet skiljer på 2 dagar?

Du har Carl Bildt som avatar och jag tvivlar därför på din agenda i den här diskussionen.

Jag tror inte att tipsaren uppgivit sina riktiga uppgifter helt enkelt

Varför uppge sitt riktiga namn och säga fel datum med 2 dagar om man vill vara anonym ? Bättre att lämna ett helt annat namn då

Bildt är vår landsfader men det är en annan diskussion
Citera
2020-10-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Men hade den fastnat så hade den Antingen blivit mos eller bara tryckts ned i botten som består av mjuk lera
Fast moränlera är inte så mjukt eftersom det till sin natur innebär förekomst av grus, sten och stenblock och det är ju det som skall finnas midskepps enl uppgift.

Fast påståendet om alla bottenförhållanden kommer ju från myndigheter. Så det kanske inte alls är mjuk lera som haveriutredningen påstår utan hård granit? Då har man ju täckt in även scenarior med att folk hittar konstiga hål.
Citera
2020-10-02, 21:08
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Är det inte vad folk sysslar med på den här delen av forumet? Det är i praktiken en hunting-ground för charlataner och parasiter som placerar clickbait för lättlurade.

Å ditt syfte att försöka smutskasta Torssell och Bergmark är vilket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in