Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 21:42
Medlem
Nibiruans avatar
Hej, har för mig att jag såg/hörde något för x antal månader sedan om att om man hade/har Windows 7 köpt (med licens) på sin dator så har man kunnat uppgradera gratis till Windows 10 motsvarande 7:an (språk, home, pro, ultimate & 32/64-bit). Var det ett tidsbegränsat erbjudande från Microsoft eller om man säg köpte sig ett windows 7 nu, är det då fortfarande gratis att uppgradera till Windows 10?
Windows 7 kostar inte jättemkt just nu & jag behöver ända göra en ominstallation.
Citera
2018-10-17, 21:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
Hej, har för mig att jag såg/hörde något för x antal månader sedan om att om man hade/har Windows 7 köpt (med licens) på sin dator så har man kunnat uppgradera gratis till Windows 10 motsvarande 7:an (språk, home, pro, ultimate & 32/64-bit). Var det ett tidsbegränsat erbjudande från Microsoft eller om man säg köpte sig ett windows 7 nu, är det då fortfarande gratis att uppgradera till Windows 10?
Windows 7 kostar inte jättemkt just nu & jag behöver ända göra en ominstallation.
Har för mig att det var flera år sedan det erbjudandet gick ut om inte Microsoft skulle ha kört igång det igen vilket jag inte hört något om.
Citera
2018-10-17, 22:15
Medlem
Det är nog ett par år sedan det erbjudandet gick ut.
Citera
2018-10-17, 22:25
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har för mig att det var flera år sedan det erbjudandet gick ut om inte Microsoft skulle ha kört igång det igen vilket jag inte hört något om.

Ja, det var nog 1,5-2 år sedan det fanns det erbjudandet och det var tidsbegränsat. Sedan såg jag fel på hur mkt win 7 kostar idag - är ju snordyrt fortfarande, fast licenserna har iofs gått ned i pris en hel del.

Om man skaffar en ny speldator rent hypotetiskt, ska man köra win 10 som OS då eller råder det delade meningar (dvs många/några som fortfarande kör win 7 pro/ultimate fortfarande?) om det?
Senast redigerad av Nibiruan 2018-10-17 kl. 22:30.
Citera
2018-10-17, 22:26
Medlem
Ja, det går fortfarande bra att uppgradera Windows 7 eller 8 till 10. Bara att ladda ned installationsmedia från Microsofts hemsida och köra uppgraderingen. Är det en HP, Dell eller liknande som levererats med 7 eller 8 från fabriken men utan licensnyckel så går det i regel att ladda ned återställningsmedia från respektive tillverkare för att få igång en aktiverad kopia av 7 och sedan köra uppgraderingen från Windows utan att betala någonting alls.

Fungerar även att uppgradera Windows 7 som aktiverats med ex. Windows Loader (var dock ett tag sedan jag testade detta, så det kan förvisso ha ändrats).
Citera
2018-10-17, 22:27
Medlem
yz44s avatar
Varför inte köpa fullversionen direkt, kostar 225:-, inte så dyrt enligt min uppfattning. Har själv köpt denna då jag ville få kontroll på uppdateringarna, men gissa vad, möjligheten till att själv kontrollera uppdateringarna hade tagits bort.
Citera
2018-10-17, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Varför inte köpa fullversionen direkt, kostar 225:-, inte så dyrt enligt min uppfattning. Har själv köpt denna då jag ville få kontroll på uppdateringarna, men gissa vad, möjligheten till att själv kontrollera uppdateringarna hade tagits bort.

På Pro så kan uppdateringarna ställas in med automatisk nedladdning och manuell installation eller manuell nedladdning och automatisk installation. Finns även möjlighet att kräva manuell reboot efter installation.

Redigera grupprincip -> Datorkonfiguration -> Administrativa mallar -> Windows komponenter -> Windows update -> Konfigurera automatiska uppdateringar

Köper man "grey market" licenser så bör man vara noga med vem man köper i från. Risken är att dem säljer samma nyckel till flera personer eller volymlicensnycklar vilka kan aktivera flera kopior och när Microsoft sedan upptäcker att det blivit väldigt många aktiveringar på en viss licensnyckel så kan man få problem.
Citera
2018-10-20, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
I Microsoft ögon är det lika illa som att fixa det gratis oavsett vad vi kallar det. För vissa blockerades nyckeln när det upptäcktes.

När väl Win 10 har blivit aktiverad på datorn kan man i normal fall t.o.m göra en ren installation på nyköpt disk även om dator bara har haft lokalt konto. Bara att skipa steget där den frågar efter nyckeln så aktiveras 10 nästa gång den kopplas till internet efter ett tag.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Win 10 får man från genom verktyget på Microsoft hemsida som låter dig välja mellan DVD, USB mm som man kan starta datorn från när man installerar. Man får med uppdateringar också har jag hört så det verka löna sig att skapa ny om det var länge sedan.

https://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-to-install-and-use-windows-10/
Ingen gräns för hur länge man kan köra 10 utan nyckel enligt länken. Bild på bakgrund OCH låsskärm går att byta utanför personalize menyn enligt personer i forum. Inte sett något om uppdateringar så jag antar att nyckel inte spelar roll där.
Senast redigerad av panpo98 2018-10-20 kl. 15:02.
Citera
2018-10-20, 22:37
Medlem
PeterNosters avatar
Statusrapport:

Det går fortfarande 2018-10-20 att installera Windows 10 gratis om man har en aktiverad Windows 7, 8 eller 8.1.
Notera: Det gäller även Win 7, icke köp.
Citera
2020-10-02, 19:15
Medlem
Sonny00s avatar
Det funkar fortfarande att uppgradera gratis.
Citera
2020-10-13, 15:40
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Statusrapport:

Det går fortfarande 2018-10-20 att installera Windows 10 gratis om man har en aktiverad Windows 7, 8 eller 8.1.
Notera: Det gäller även Win 7, icke köp.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det funkar fortfarande att uppgradera gratis.

Var då, hur då? Jag har Windows 7 som nu verkar upphöra, och går inte heller att använda till Bank-id eller liknande. Skulle behöva uppgradera till åtminstone Windows 8, men hittar inga gratisvarianter på detta. Köpa Windows 10 rakt av kostar 1395kr, löjligt dyrt när man kan köpa en hel dator med denna installerad för ett par tusen till.
Citera
2020-10-13, 15:54
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Var då, hur då? Jag har Windows 7 som nu verkar upphöra, och går inte heller att använda till Bank-id eller liknande. Skulle behöva uppgradera till åtminstone Windows 8, men hittar inga gratisvarianter på detta. Köpa Windows 10 rakt av kostar 1395kr, löjligt dyrt när man kan köpa en hel dator med denna installerad för ett par tusen till.
Bara att ladda hem Windows 10 direkt från Microsoft. Fungerar att installera direkt från Windows 7 i nio fall av tio.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in