2020-10-02, 17:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Novus Coronastatus 0924. Fler sjuka efter semestern, också en tydlig uppgång i andelen som tror de smittats av Corona under september jämfört med sommaren.
Fortfarande också fler än 100 000 som varit sjuka över 10 veckor.
https://twitter.com/t_sjostrom/status/1309142888517963776

Så är det. Vi är nog många som inte är särskilt förvånade. Sedan har vi fortfarande dem som förnekar smittsamheten bland barn och smittöverföring i skolor.
Jag kan för mitt liv inte förstå varför man inte kör mer distansundervisning. Universitet och gymnasiestudier borde ju vara självklart, men jag är övertygad om att även grundskolan i stora delar skulle lämpa sig synnerligen väl för distansundervisning.
Citera
2020-10-02, 17:43
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Om du ska kunna få minsta respekt i tråden så vill jag att du beskriver vad T-celler, som du uttalar dig så kategoriskt om, är för någonting.

Kan du inte det så är du än mer anfäktad av Dunning-Kruger än jag först anade.

Jag har en mycket klar bild av mina egna förmågor och oförmågor i de här sammanhangen men jag är en av de få i denna tråd som bedrivit egen forskning, även om detta inte gällde immunologi. Så du kan fortsätta med dina personangrepp men de som har den minsta vetenskapliga blick för detta inser att du inte alls vet vad du skriver om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten
Nu tar vi och vänder på det hela och istället ber NurseRatched att bevisa sina "förmågor"; kan du ge en insiktsfull kommentar om läget med vacciner?

Baserat på nuvarande kunskapsläge, vad är risken att SARS-CoV-2 visar sig bli som HIV med inget vaccin som funkar?

Och vad tror du sannolikheten är att vi får åtminstone 1 vaccinkandidat som kan visa på tidiga fas-3resultat med minst 70%+effektivitet i november?

Naturligtvis så kommer vi bedöma dig mest på hur du argumenterar och analyserar, snarare än vila % sannolikheter du spottar ut.
Citera
2020-10-02, 17:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Nej, det är en relevant fråga. Proportioner är allt. Ditt tänkande är oproportionerligt och känslostyrt. Du kan bevisligen inte sätta saker i perspektiv. Hade du kunnat det, hade du kanske ägnat din tid åt något bättre än att underblåsa det falska narrativet om Covid som något alla borde gå runt och vara rädda för. Du hade heller inte föreslagit sinnesslöa saker om stängda skolor.

Du och dina gelikar sprider rädsla omkring er.
Jag vet inte om jag räknas till IMBILDEN:s gelikar, men jag tycker inte att försiktighet är alls samma sak som rädsla.

Om jag är försiktig och ser mig för när jag går över gatan så är jag inte rädd. Jag skulle nog vara mera rädd om jag inte var försiktig och bara sprang rakt ut i trafiken.

Vad gäller corona så tyckte jag det var lite otrevligt på vissa badstränder de varmaste dagarna under sommaren när det var fullpackat, men det gick att hantera genom att vara försiktig och välja en "dålig" plats där inte så många ville hålla till.
Citera
2020-10-02, 17:46
Medlem
Man undrar ju hur det ska gå för Trump. Tänker att en person av hans kaliber kan ligga dåligt till. Att vara attackerad från alla håll under så lång tid kan knappast vara bra för hälsan. Den stressen. Usch. Gubben är ändå 74 bast också och hans hälsoläge innan detta positiva besked har varit höjt i dunkel. Man vet absolut ingenting hur hans fysiska status.
Vill det sig riktigt jävla illa kan gubbjäveln ligga i respirator när valet ska avgöras.
Citera
2020-10-02, 17:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det är inte speciellt svårt att punktera förnekarnas desinformation och vilseledande, tack för att du hjälper till.

Regeringen har klassat coronaviruset som allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom, det är sådan information som förnekare inte har tillräckligt med kognitiv kapacitet för att ta till sig. Är man lågbegåvad börjar man snacka om trafikdöda och annat irrelevant.

Coronaviruset klassas som samhällsfarligt av regeringen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronaviruset-klassas-som-samhallsfarligt

Kan ju bara hålla med. Sjukdomen är definitivt samhällsfarlig. Den dödar och den smittar. 10 Estonaikatastrofer eller två 11 sep attentat på 6 månader, bara i Sverige är ju inga direkt små siffror.

Sedan kan folk hålla på och gaffla om trafikdöda, cancerfall och hjärtattacker bäst de vill. Jag är inte rädd för att bli smittad av cancer, även om det finns en stor sannolikhet för att jag dör av cancer, inte minst om jag blir riktigt gammal. Varför en sådan jämförelse ens skulle vara intressant att nämna ens i samma andetag som Covid19 är däremot helt obegripligt. Det är ungefär som att säga att det gör ingenting att vi har gängkriminalitet och att det skjuts ihjäl 11-åriga barn i dessa konflikter, för det dör ändå fler barn i cancer. Ett fullständigt sinnessjukt resonemang enligt mig.
Citera
2020-10-02, 17:51
Avslutad
Citat:
Det är inte speciellt svårt att punktera förnekarnas desinformation och vilseledande, tack för att du hjälper till.

Regeringen har klassat coronaviruset som allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom, det är sådan information som förnekare inte har tillräckligt med kognitiv kapacitet för att ta till sig. Är man lågbegåvad börjar man snacka om trafikdöda och annat irrelevant.

Coronaviruset klassas som samhällsfarligt av regeringen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronaviruset-klassas-som-samhallsfarligt
Så man får inte uppmärksamma sjukdomar i världen som fler dör av än av covid19, det är ett hån mot alla vars anhöriga dött i Covid-19, och man får heller inte uppmärksamma sjukdomar som färre dör av?

Är inte det ett hån mot alla som fått se sina anhöriga gå bort i influensa, vinterkräksjuka och vanliga förkylningsvirus?
Citera
2020-10-02, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Hyckleriet gäller att man inte stänger ner samhället för 600 individers rätt att leva några år längre.
Eller några månader.
Citera
2020-10-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nu tar vi och vänder på det hela och istället ber NurseRatched att bevisa sina "förmågor"; kan du ge en insiktsfull kommentar om läget med vacciner?

Baserat på nuvarande kunskapsläge, vad är risken att SARS-CoV-2 visar sig bli som HIV med inget vaccin som funkar?

Och vad tror du sannolikheten är att vi får åtminstone 1 vaccinkandidat som kan visa på tidiga fas-3resultat med minst 70%+effektivitet i november?

Naturligtvis så kommer vi bedöma dig mest på hur du argumenterar och analyserar, snarare än vila % sannolikheter du spottar ut.
Ja dra fram några trovärdiga källor till det du påstår så kan vi börja diskutera.

Men kom ihåg: Jag har uttalat mig mycket försiktigt om vaccin i tråden. Alla med verklig kunskap och insikt i detta vet varför.
Citera
2020-10-02, 17:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Nix, det är Hårda Fakta.

Återigen, låt oss tillsammans tillbedja våra pandemigudar i fjärran östern.

Land: Taiwan
Befolkning: 20M+
Avstånd från Wuhan, Kina: Ett stenkast.
Antal döda i Covid 19: 7
Antal "lockdowns": 0

Frågor på det?
Ja en fråga.

Resandet mellan Kina och Taiwan är i samma storleksordning som resandet mellan Nordkorea och Sydkorea.

Hur påverkar avståndet mellan Kina och Taiwan smittspridningen tänker du?
Citera
2020-10-02, 18:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Vad är det för anmärkningar du har på "skitsidan" från University of Washington? Menar du att vi inte kommer få en ökning av nya fall i december som de förutspår i sin prognos?

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections

© 2020 University of Washington

The Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) is a research institute working in the area of global health statistics and impact evaluation at the University of Washington in Seattle.

HM, dom har tydligen justerat sin tidigare prognos och lagt av med "masktjafset". Även jag tror på en skarp uppgång i december. Men tror även på en långsam ökning innan dess. Dock inte några 15 000 fall om dagen, men kanske några tusen per dag i slutet av december/början av januari. Sedan kan det hela fortsätta till april, då det hela toppar. Men det är oklar med hur mycket, dock inga 15 000 fall om dagen i alla fall.
Citera
2020-10-02, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja en fråga.

Resandet mellan Kina och Taiwan är i samma storleksordning som resandet mellan Nordkorea och Sydkorea.

Hur påverkar avståndet mellan Kina och Taiwan smittspridningen tänker du?

Är du från vettet? Hur många kärror tror du inte det flög dagligen mellan Kina och Taiwan innan utbrottet?

Återigen en favorit i repris:
Land: Taiwan
Befolkning: 20M+
Antal döda i covid: Sju
Avstånd från Wuhan, Kina: Ett stenkast
Antal ”lockdowns”: Noll

Jämför dessa siffror med de från banditmonarkin och stockholmssyndromets SvÄRjE.

Citera
2020-10-02, 18:05
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så man får inte uppmärksamma sjukdomar i världen som fler dör av än av covid19, det är ett hån mot alla vars anhöriga dött i Covid-19, och man får heller inte uppmärksamma sjukdomar som färre dör av?

Är inte det ett hån mot alla som fått se sina anhöriga gå bort i influensa, vinterkräksjuka och vanliga förkylningsvirus?

Är du tillbaka igen med din låtsats-empati? Senast jag synade din bluff så visste du inte ens vilka sjudomar det handlade om.

Upplys oss! Hur många sjukdomar är det som dödar 1.000.000 människor på 9 månader?

Ipsi:
Citat:
Nä, du får fråga Tegnell eller nån annan som vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in