2020-10-02, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Svenskarna i utredningen vill lägga slagsidan kring denna tidpunkt. Men det ville inte esterna. Den senare tidpunkten baseras främst på ett vittne i besättningen. Så den tidpunkt i JAIC du försvarar har egentligen ett mycket svagt stöd.
Jag försvarar ingen tidpunkt överhuvudtaget. För modellen kring det fullständiga förloppet och båtens kapsejsande spelar det ingen roll med 5, 10 eller knappt ens 15 min hit eller dit eftersom vi inte vet exakt när hon (i de rådande vågorna) var att bedöma som helt kapsejsad och när hon slutligen sjönk till botten mer än på radardata från Mariella/Europa (som i det rådande vädret bara kan ge ett hum om det sistnämnda). Man kan säkerligen flytta hela tidsaxeln framåt och bakåt och finjustera ett antal parametrar men det ger väldigt lite effekt i slutändan.
Att försöka klocka olika vittnesuppgifter (tagna i efterhand) mot varandra tror jag inte ger så mycket.
Citera
2020-10-02, 10:15
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Du behöver ingen dokumentation för få passera en gräns inom EU men lycka till om du inte kan styrka vad, varför och värde på godset om respektive Tullverk gör en kontroll.

Såklart. Men du kan inte ringa till dem och säga att de ska skita i en av lastbilarna. Då är det något lurt på gång - smuggling.

Nu märker du väl själv att du inte vet vad du pratar om, så ”varför, och värde” är ju helt ointressant
Återigen Tullverket tar inte ut Tull och moms från annat EU-land.

Tullverket kontroller bara efter restriktionsvaror.
Citera
2020-10-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Med tanke på att en NATO-övning dragit igång i Östersjön samtidigt, så finns åtminstone någon slags grund för tanken.
Vilken övning var det? Den enda övningen jag känner till pågick i Norska vatten. För att inte tala om att amerikanska ubåtar var/är för stora för operativt bruk i Östersjön varför de aldrig går in där. Men det är klart. Tyskland och Danmark hade ubåtar på den tiden och är båda NATO länder (Polen var det inte vid den tiden).
Citera
2020-10-02, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Jag försvarar ingen tidpunkt överhuvudtaget. För modellen kring det fullständiga förloppet och båtens kapsejsande spelar det ingen roll med 5, 10 eller knappt ens 15 min hit eller dit eftersom vi inte vet exakt när hon (i de rådande vågorna) var att bedöma som helt kapsejsad och när hon slutligen sjönk till botten mer än på radardata från Mariella/Europa (som i det rådande vädret bara kan ge ett hum om det sistnämnda). Man kan säkerligen flytta hela tidsaxeln framåt och bakåt och finjustera ett antal parametrar men det ger väldigt lite effekt i slutändan.
Att försöka klocka olika vittnesuppgifter (tagna i efterhand) mot varandra tror jag inte ger så mycket.

Varför lägger du själv så stor vikt själv vid "fakta" då.. om det inte har någon betydelse? Du har ju raljerat runt i denna tråden sen start och bara MATAT på med "fakta" som ett sätt att bevisa att andra har fel. Menar du nu att du kanske också har fel?
Citera
2020-10-02, 10:20
Medlem
Farbror-Barbro när ska du bemöta inlägg 3918?
Citera
2020-10-02, 10:21
Medlem
När ska du svara på inlägg 3918 Farbror-Barbro?
Citera
2020-10-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Varför lägger du själv så stor vikt själv vid "fakta" då.. om det inte har någon betydelse? Du har ju raljerat runt i denna tråden sen start och bara MATAT på med "fakta" som ett sätt att bevisa att andra har fel. Menar du nu att du kanske också har fel?
Det är skillnad på ett uppgivet klockslag från ett vittne och fakta. Om en radarlogg säger klockan X så är det teknisk fakta med ganska stor noggrannhet. Om 10 vittnen ger oss ett tidsintervall på 10min är det tidsintervallet så nära "fakta" vi kommer i det fallet. Att säga att tidpunkt X eller Y inom det tidsintervallet är FAKTA är att bedra sig själv.

Sen måste man kunna värdera vittnesuppgifter med lite olika tyngd utan att för den skull bli konspiratorisk. Precis som du vid ett flygplanshaveri lägger större vikt vid yrkesmän som flygledare och eventuella överlevande piloter och kabinpersonal än passagerare så är det samma sak med Estoniakatastrofen.

Vad yrkespersonal som var ombord har att säga bör vägas med lite större tyngd än vad en yrvaken och kanske pruttfull passagerare trodde. Jag säger inte att folks upplevelser och vittnesmål är ointressanta men att man inte kan dra några växlar på påstådda tidpunkter och se dem som absolut fakta utan som just vittnesmål.

Just minnet är lurigt eftersom det inte är en fast punkt utan flytande och kan ändras i efterhand. Du kan vara tvärsäker på att något inträffat på ett specifikt sätt vid datum X på tid Y men hade man frågat dig 1 timme efter den aktuella tidpunkten istället för 10mån senare så hade man fått ett helt annat svar.
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-02 kl. 10:27.
Citera
2020-10-02, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Men va?! Isåfall borde den dykaren som jobbade där som dom intervjuade i dokumentärer få en Oscar för sitt skådespeleri. Han såg ur som en ganska macho man som sett mycket skit i sitt jobb och han var märkbart påverkad av att dom hade behövt lämna kvar kropparna.
Självklart påverkas de av sitt arbete. Min poäng är att de inte jobbar ideellt. De gör det för pengar. Det är självklart.
Citera
2020-10-02, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det är skillnad på ett uppgivet klockslag från ett vittne och fakta. Om en radarlogg säger klockan X så är det teknisk fakta med ganska stor noggrannhet. Om 10 vittnen ger oss ett tidsintervall på 10min är det tidsintervallet så nära "fakta" vi kommer i det fallet. Att säga att tidpunkt X eller Y inom det tidsintervallet är FAKTA är att bedra sig själv.

Sen måste man kunna värdera vittnesuppgifter med lite olika tyngd utan att för den skull bli konspiratorisk. Precis som du vid ett flygplanshaveri lägger större vikt vid yrkesmän som flygledare och eventuella överlevande piloter och kabinpersonal än passagerare så är det samma sak med Estoniakatastrofen.

Vad yrkespersonal som var ombord har att säga bör vägas med lite större tyngd än vad en yrvaken och kanske pruttfull passagerare trodde. Jag säger inte att folks upplevelser och vittnesmål är ointressanta men att man inte kan dra några växlar på påstådda tidpunkter och se dem som absolut fakta utan som just vittnesmål.

Just minnet är lurigt eftersom det inte är en fast punkt utan flytande och kan ändras i efterhand. Du kan vara tvärsäker på att något inträffat på ett specifikt sätt vid datum X på tid Y men hade man frågat dig 1 timme efter den aktuella tidpunkten istället för 10mån senare så hade man fått ett helt annat svar.

Det kan absolut finnas pruttfull besättning också. Inte alls ovanligt och jag vet inte om de tpg alkotest på besättningen som klarade sig?

Jag tycker man ska värdera alla vittnesuppgifter utifrån att det är en människa dom upplevt dom. Oavsett yrke eller uppgifter vid tidpunkten för olyckan
Problemet är ju att många överlevande ALDRIG fick va med i Haverikommisionens utredning.
Senast redigerad av itsawrap 2020-10-02 kl. 10:32. Anledning: Kom mer
Citera
2020-10-02, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ett hål i vattenlinjen midskepps är därför inte en rimlig förklaring till haveriet. Det rimliga är alltså även fortsättningsvis att vatten kom in på bildäck genom fören.

Självklart hoppas jag att man nu undersöker hålet i fören. Såvitt jag vet låg styrbordsidan mot botten 1994-1995, så jag har svårt att förstå kritiken mot att man inte hittade det då. Ingen annan dykargrupp förefaller ha sett det heller.

SKL fick uppdraget av regeringen att kontrollera hur bildmaterialet hanterats:
Citat:
Ursprungligen postat av Statens Kriminaltekniska Laboratorium
I uppdraget omnämns att vraket ska ha filmats vid fyra omgångar, två 1994, och två 1996. Ingen av de tillfrågade myndigheterna har redovisat något av det bildmaterial som togs åt svenska Sjäfartsverkat då myndigheten undersökte möjligheten att övertäcka vraket.

Ständigt denna relativisering. Dykare har påtalat hål, utredningen från varvet(jäv-risk där dock ) påstår att för det officiella händelsescenario skall inträffa borde finnas ett hål. "- Nejdå, iaf inget vi sett.", lyder svaret, och nu när någon utomstående väl kollar, lustigt nog i precis den region som påtalats att det borde finnas - så finns det såklart ett.

Jag har såklart noll kompetens att avgöra hur stor påverkan det aktuella hålet har på förloppet men det finns iaf - minst - ett jävla hål i Estonia som ingen vet vart det kommer ifrån.

Hade man inte tappat bort bildmaterialet hade "konspirationerna" fått betydligt mindre luft under vingarna.
Senast redigerad av crustymolfis 2020-10-02 kl. 10:32.
Citera
2020-10-02, 10:34
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
utredningen från varvet(jäv-risk där dock )

Nästan tvärtom väl? Är inte staten som smugglade krigsmateriel på Estonia nästan mer jäviga?
Citera
2020-10-02, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Om man ser till de vidare karriärerna hos medlemmarna i det etiska rådet så är det tydligt att rådets enda syfte var att legitimera regimens beslut.

För mig finns det två alternativ:

1) Sverige är totalt inkompetent, och saknar förmåga att bedriva genomlysta utredningar

2)Sverige är genomkorrupt och döljer något, och har avsiktligt lurat allmänheten.

Inget alternativ är bra

Måste säga att jag gillar det inlägget men varför inte logiskt sett båda samtidigt ..

Mona Sahlin en skurk enligt många säger " Visste inget " .Nej det kan ju mycket väl stämma
Hade jag varit " Krigsmaterielsmugglare " så bra nära den sista jag hade berättat det för är den Kärringen.
Hon pladdrar på fel ställe och det kan sluta illa .Så just i den delen att fårskallen inget visste kan jag köpa .Är det försvarshemligheter med kanske legitima nationella intressen och det är Schyssta Hederliga killar med upplägg kanske med främmande nation så hade jag också försökt hålla fårskallen utanför ..

Utredningar se Palmeutredningen det är ju farsartat emellanåt i senaste presskonferenser. Inte ens Advokat skrået klarar av att hålla tillbaks gapflabbet. Håller presskonferens som är åt h..e och tror att ngn skall hålla deras Teorier för sanna om Försäkringstjänstemannen som har Låne Kanonen med sig på Jobbet när han jobbar över Fredag kväll innan semestern bara sådär.

Det finns utredningar som Regeringen under hugg och slag tillsatt där man redan nu vet att det kommer att misslyckas .Kanske övertramp här i detta men det finns en Melin som satt på JO på Regeringens Utnämning Misslyckades med allt sedan på HD sannolikt misslyckades med allt

. NU skall han på statens utnämning granska Corona agerandet som samma stat ansvarar för.
Han kommer misslyckas med detta också .varpå Regeringen fick skenbar legitimitet av den " Lojale partiarbetaren " Man själva valde gav dom frisedel

Där snittet övriga Nordiska Länder är en faktor 8 färre Döda .Statsministern säger att
" planen är bra " som vilken diktator i tredje världen som helst kanske skulle säga.
Jaeehhh från vilken synvinkel :Är den bra ..Då blir det svårare.
Är det en mörkläggning då jaeee det är frågan --- att utnämna en kille som aldrig satte ihop ett åtal för tjänstefel under alla åren på JO. Att utreda. något där alla vet svaret ..
Svenskar får inte resa pga för stor spridning + 8 x fler dör Vet man inte redan svaret . Några konkreta skäl till varför 8 an finns eller sparkade Åldringsvårds chefer Nothing
Inte ens utkastade skumma bolag som driver.

Så i ngn mening finns det en mörkläggning verkar det som .. Kanske en Mörkläggning där även Regeringen är hållna Utanför.

Frågeställningen är världen svart eller vit.. Är det inkompetens eller en " PLAN " det är ju inte heller självklart.
Omdömet " Vi plockar inga döingar ur havet för det kostar för mycket vem betalar "
Ja då blir det bråk så det säger man inte --- är det hederligt ? är det mörkläggning. ?

Jag är dåligt påläst så ber om Ursäkt om jag är OFF

Men jag har sett skrivelser om Kända problem med Bogvisir Okända laster för beräkningar
Inte vidtagna förstärkningar veka lås trots kända skador på andra fartyg .---Uppgifter som inte typ Sjöfartsverket vill ha på Löpsedeln .. det kan likna tjänstfel ngn stans lampor som inte indikerar fel Man kan inte se fronten av fartyget från Styrhytten. Verkar inte finnas en rutin som går igång

Vi har Krigsmateriel Snubbarna med Ericsons bilar ..som gärna inte vill se löpsedlar av visst slag

Vi har en skeppare som inte verkar vara på plats med (Oerfaret ? ) folk som stävar emot stormen med dåligt sjömanskap låter det som .Smällar i strukturen borde man vända och gå med sjön ett tag under undersökningen ( tror jag ..är inte på sjön själv )

Vi har ett varv som själva räknat lite som tänka sig .Inte funnit att just dom själva har klantat sig.

Det syns ngn dykare vem är det ..ingen som vill vara på löpsedeln

Så vad blir svaret DÅ är det en Mörkläggning Då Aeehhh
Det är i varje fall så att det är en lång lista på Aktörer som vore intresserade av en Mörkläggning
Och fenomenet " Potemkin Utredning " Finns ju ---där man tillsätter en Fårskalle och Husneger för att som det heter över där " Kicking the Can down the Road " det tar tid och Klantarscholet klarar inte det

MEN så var ju problemet samma som för alla Diktatorer som kört samma .. VERKLIGHETEN

Det stora hålet i Skrovet ingen berättat om förr --Fanns det hålet vid ytan Ligger det hålet under vattenlinjen när det lutar .och kan taga in vatten då åker Dumstruten på --- Som det verkar ---Alla tidigare rapporter bra nära till pappersåtervinningen Obsolet är väl facktermen.

Sedan är man fan ta mig Lusfräcka nog att åtala reportrarna låter det som. Varför inte en Knarklangare i Ghettot snart.
Är det stort samhälls problem menar regimen att en reporter gör sitt Jobb.. ??? Vevar filmen med sprickan . Nej Nej ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in