2020-10-01, 22:20
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Läggas ner i en diskho var ingen vidare jämförelse mot hur situationen var.
Ok, hjälp mig då med en bättre. Gör det i en bassäng kanske och släng i en skottkärra som du ser till å få att hamna upp och ner
Citera
2020-10-01, 22:21
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
"Vinden vid olycksplatsen klockan ett uppskattas till 18–20 m/s (8 Bf, hård kuling), vinden i byarna kraftigare"

Alltså 8 beaufort, vid 9-10Bf är det halv-storm/storm.

Vart har du fått att det var "långt i från storm"?

våghöjden på olycksplatsen uppskattades till 4,0-5,4 m.

Du sitter bara och gissar eller hittar du på medvetet?
Du går uppgifter när Estonia låg på botten redan.
Strax efter 12 när första smällen hördes "uppskattades det" till 12-14 och det ger inga 5 meters vågor då vinden var tilltagande.
Citera
2020-10-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Det förklarar även skadan på bogvisiret som vi inte kunde förstå tidigare.

Den "allmänna teorin" är att skadan på bogvisiret kommer från pontonen som löper under båten, och att bogvisiret landade på det när det lossnade.

Men som vi vet lossnade inte bogvisiret helt, eftersom det låg kvar på båten när den la sig på botten.

Skadan på bogvisiret är även på rätt sida för att ubåten ska ha fortsatt sin färd till höger sida där hålet hittades.

Alltså.

1. Ubåt rammar Estonia framifrån. Smäller in i Estonias högra sida av bogvisiret (se skada från ubåtstorn).

2. Fortsätter sen efter sidan innan den smäller in en till gång där bak var man nu hittat hålet.

3. Estonia sjunker med två ubåtsskador, en på bogvisiret och en på sidan där bak.

Båda skadorna är på rätt sida för att teorin ska hålla.

Logiskt.

Nej knappast. Jag håller med om att det ser ut på sonarbilden som att visiret ligger ovanpå Estonia, men om det satt löst skulle det förmodligen ha lossnat helt i stormen.
Hur menar du att en frontalkollision med en ubåt skulle ha gått till? Varför skulle ubåten ligga i ytläge under en storm? Ubåten hade blivit krossad om den hade frontalkolliderat med Estonia i full fart.
Citera
2020-10-01, 22:22
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Det förklarar även skadan på bogvisiret som vi inte kunde förstå tidigare.

Den "allmänna teorin" är att skadan på bogvisiret kommer från pontonen som löper under båten, och att bogvisiret landade på det när det lossnade.

Men som vi vet lossnade inte bogvisiret helt, eftersom det låg kvar på båten när den la sig på botten.

Skadan på bogvisiret är även på rätt sida för att ubåten ska ha fortsatt sin färd till höger sida där hålet hittades.

Alltså.

1. Ubåt rammar Estonia framifrån. Smäller in i Estonias högra sida av bogvisiret (se skada från ubåtstorn).

2. Fortsätter sen efter sidan innan den smäller in en till gång där bak var man nu hittat hålet.

3. Estonia sjunker med två ubåtsskador, en på bogvisiret och en på sidan där bak.

Båda skadorna är på rätt sida för att teorin ska hålla.

Logiskt.

Why not liksom. Lika väl som nåt annat.

Kollisioner är oförutsägbara. För mig känns det logiskt att kollision bogvisir och sedan rammar in i sidan och skapar hålet känns jävligt logiskt. Det förklarar ju båda skadorna.
Citera
2020-10-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Ja, bogvisiret skulle ju ha kunnat attackerat från sidan efter att ha surfat på vågorna och vänt likt en bumerang. Förmodligen hade det en fart av 10 knop när det rammade skrovet.. *SUCK*

Det har väl även en stor buckla som troligtvis orsakats av att visiret föll framåt på bulben (längst fram, under vattnet på båten). Så först faller det framåt ner under vattnet och sedan upp igen för att ta scenariot du beskrev
Citera
2020-10-01, 22:25
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ok, hjälp mig då med en bättre. Gör det i en bassäng kanske och släng i en skottkärra som du ser till å få att hamna upp och ner
Jag förstår din förklaring men jag kan inte heller förklara bättre. Norske experten i serien sa att det som träffade bör väga runt 1000 ton vilket gör att jag tycker bogvisiret borde falla bort.
Citera
2020-10-01, 22:26
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det var lång i från storm och inga 5-meters vågor. Estonia var dessutom mer än 100 meter lång och man behövde inte träffa just där. U-båt eller vad som helst som man kan ha skickat iväg.

Å så kommer en ordpolis till kretin givetvis. Ok då bogvisiret lossnade pga av en kombination av för hög fart och för grov sjö (signifikant våghöjd mellan 4-5) vindstyrka styv kuling på gränsen till storm. Nöjd ditt mähä? Som kuriosa kan jag även berätta att sjön blir extra överjävlig exakt där pga ändmoränsutlöparen av södra Salpausselkä. När det grundar upp så byggs sjön upp som fan, detta bör alla sjökaptener veta på dessa farvatten och därför dra ner på farten. Jag vågar nog påstå att Estonia mötte vågor långt över 5 meter när bogvisiret lossnade och med på tok för hög fart. Tragiskt att man från bryggan inte kunde se detta bara, (unikt märklig förbyggnad, får gärna vara Peppenburgarnas fel). Helt självklart är dåligt sjömansskap tillsammans med dåligt underhåll orsakerna till katastrofen. Det marginella hålet i sidan tror jag personligen kommit utav stabiliseringsfenan som brutits och slagit in i skrovet. Dimensioner och läge långskepps stämmer bra. Alternativ två är sättningar i skrovet pga stress när det sjunker eller vid sättning på botten. Alternativ 3 är något tungt flytande spetsigt som surfar in i skrovet när Estonia redan är stillastående, ungefär container. Alternativ 4 i nedräknande sannolikhetsordning torde vara ett stenblock eller liknande som stöter emot på väg ner mot botten. Basta
Citera
2020-10-01, 22:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Carling
Det har väl även en stor buckla som troligtvis orsakats av att visiret föll framåt på bulben (längst fram, under vattnet på båten). Så först faller det framåt ner under vattnet och sedan upp igen för att ta scenariot du beskrev
Bulben såg ju fin ut i dokumentären, såg inte ut att vara en skråma på den. Fast visiret hade en rejäl buckla. Visirbucklan passar förövrigt inte i sin tur alls med hålet i skrovet. Det saknas några pusselbitar
Citera
2020-10-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Vad är det för trams du talar? Är det känsla du går på eller har du en enstaka källa som styrker ditt påstående? Signifikant våghöjd gäller inte för samtliga vågor utan bara ett fåtal som tillhör den maximala höjden. Detsamma gäller givetvis för vindbyar. Under olycksnatten uppmättes vindbyar på upp till 30m/s.

Du kan ju läsa JAIC-rapporten till att börja med ditt ollonnylle. Var vågor kring 4 m och mellan 15-20 m/s när olyckan inträffade. Vädret var däremot knepigt när båten redan låg på botten och det var dags att rädda folk.
Citera
2020-10-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Å så kommer en ordpolis till kretin givetvis. Ok då bogvisiret lossnade pga av en kombination av för hög fart och för grov sjö (signifikant våghöjd mellan 4-5) vindstyrka styv kuling på gränsen till storm. Nöjd ditt mähä? Som kuriosa kan jag även berätta att sjön blir extra överjävlig exakt där pga ändmoränsutlöparen av södra Salpausselkä. När det grundar upp så byggs sjön upp som fan, detta bör alla sjökaptener veta på dessa farvatten och därför dra ner på farten. Jag vågar nog påstå att Estonia mötte vågor långt över 5 meter när bogvisiret lossnade och med på tok för hög fart. Tragiskt att man från bryggan inte kunde se detta bara, (unikt märklig förbyggnad, får gärna vara Peppenburgarnas fel). Helt självklart är dåligt sjömansskap tillsammans med dåligt underhåll orsakerna till katastrofen. Det marginella hålet i sidan tror jag personligen kommit utav stabiliseringsfenan som brutits och slagit in i skrovet. Dimensioner och läge långskepps stämmer bra. Alternativ två är sättningar i skrovet pga stress när det sjunker eller vid sättning på botten. Alternativ 3 är något tungt flytande spetsigt som surfar in i skrovet när Estonia redan är stillastående, ungefär container. Alternativ 4 i nedräknande sannolikhetsordning torde vara ett stenblock eller liknande som stöter emot på väg ner mot botten. Basta

Allt du påstår om väder och djup är rena skitsnacket, läs JAIC-rapporten.
Citera
2020-10-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Ett möjligt motiv för ryssarna att vara där med ubåt skulle också kunna varit att de ville "skrämmas". Alltså typ genom visa sin närvaro.

Vi är här med ubåt..fattar ni vinken nu?

Vad skulle ryssarna tjäna på att gå upp och skrämmas? Nej så fungerar det inte. Såna här saker är topphemliga. Det är inte ens säkert att besättningen visste vad som transporterades och det är inte alls säkert att Ryssarna visste det heller. Det var ju en hemlig NATO-operation och man hade säkert gjort vad man kunde för att ryssarna inte skulle få reda på det. Hade de vetat så hade de kunnat agera på ett annat sätt. Ryssland vid den tiden hade inte mycket koll på någonting. Det rådde mer eller mindre kaos efter Sovjetunionens fall.
Senast redigerad av climasol 2020-10-01 kl. 22:32. Anledning: fel
Citera
2020-10-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Tror du ligger farligt nära sanningen där faktiskt. Jag tror på en kombination mellan frustration från ryssarna att de inte fick slut på smugglingen samt att denna "leverans" var viktigare än andra. Nog frustration för att skicka ut en (eller flera) ubåtar iallafall.

Jag tror inte alltid ordrar är solklara heller. Kanske tvekade de vad de skulle göra. Har svårt att se att någon sånär normalt funtat person som vill utföra massmord på civila. Därför är olycksscenariot troligare tycker jag. Kan också varit "ett bråk" mellan öst och västubåtar och Estonia kom i vägen. Visst låter James Bond men sånt händer faktiskt i verkliga världen också.

Ja jag tror faktiskt också på ett olycksscenario för precis som du säger ingen vill ha ett massmord på sitt samvete även om det inte var tanken att sänka hela båten och 800 personer dör från början. Men att sanningen om hur olyckan gick till skulle fått alldeles för stora konsekvenser, eventuellt krig. Man valde istället att sköta allt bakom ridå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in