Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel-Ben-ny
Det var lång i från storm och inga 5-meters vågor. Estonia var dessutom mer än 100 meter lång och man behövde inte träffa just där. U-båt eller vad som helst som man kan ha skickat iväg.
Å så kommer en ordpolis till kretin givetvis. Ok då bogvisiret lossnade pga av en kombination av för hög fart och för grov sjö (signifikant våghöjd mellan 4-5) vindstyrka styv kuling på gränsen till storm. Nöjd ditt mähä? Som kuriosa kan jag även berätta att sjön blir extra överjävlig exakt där pga ändmoränsutlöparen av södra Salpausselkä. När det grundar upp så byggs sjön upp som fan, detta bör alla sjökaptener veta på dessa farvatten och därför dra ner på farten. Jag vågar nog påstå att Estonia mötte vågor långt över 5 meter när bogvisiret lossnade och med på tok för hög fart. Tragiskt att man från bryggan inte kunde se detta bara, (unikt märklig förbyggnad, får gärna vara Peppenburgarnas fel). Helt självklart är dåligt sjömansskap tillsammans med dåligt underhåll orsakerna till katastrofen. Det marginella hålet i sidan tror jag personligen kommit utav stabiliseringsfenan som brutits och slagit in i skrovet. Dimensioner och läge långskepps stämmer bra. Alternativ två är sättningar i skrovet pga stress när det sjunker eller vid sättning på botten. Alternativ 3 är något tungt flytande spetsigt som surfar in i skrovet när Estonia redan är stillastående, ungefär container. Alternativ 4 i nedräknande sannolikhetsordning torde vara ett stenblock eller liknande som stöter emot på väg ner mot botten. Basta