2020-10-01, 21:48
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
https://twitter.com/Jens1Sorensen/status/1311748153167810560

"Sverige sänkte också känsligheten för testet. Tillverkaren, BGI Biotechnology, vände sig mot detta och ansåg att Sverige nu uteslöt många symtomfria virusbärare. "

oh shit!? Betyder det att pre-/asymtomatiska smittbärare nu knatar omkring på våra gator och tror de är smittfria? Eller vad betyder detta? Inte konstigt vi har en ökande smitta isåfall.
Citera
2020-10-01, 21:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Kanske är det för att du inte förstår Tegnell, som du ryser? Han svarar ju ganska öppet kring många frågor, han lixom utgår från att människor ska förstå vad han menar. Men om man inte gör det, då är det klart man förstår fel, och ryser.
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
När det kommer till pandemier däremot står jag mig slätt. Därför lyssnar jag hellre än påstår att jag vet bättre än experterna.
Kan ni då förklara hur det är möjligt att det inte var ännu viktigare att minska smittspridningen via familjeisolering vid positiva fall i våras när vården gick på knäna?
Precis en av de saker som de "bespottade 22" krävde.
Citera
2020-10-01, 21:50
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han är proffspratare, många gånger är hans svar goddag yxskaft. Jag ryser.

Jag lyssnade också på honom nyss. Märkligt att fokus inte ligger på att vårda de sjuka nu? Det ena utesluter väl inte det andra kan jag tycka?

Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Men allvarligt talat: Jag är själv ingen anhängare av att i alla lägen godta det som experterna säger. Men då gäller det områden där jag själv har någon slags "expertis".
D.v.s. barnuppfostran, skolan, trafiksäkerhet mm,mm. Alltså områden där man själv skaffat sig praktisk erfarenhet av hur det fungerar och borde fungera.
När det kommer till pandemier däremot står jag mig slätt. Därför lyssnar jag hellre än påstår att jag vet bättre än experterna.

Och du är på ett diskussionsforum för att berätta det för världen?
Citera
2020-10-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Kan ni då förklara hur det är möjligt att det inte var ännu viktigare att minska smittspridningen via familjeisolering vid positiva fall i våras när vården gick på knäna?

Tycker du det är två jämförbara scenarion just nu? Någonstans där finns en förklaring.
Citera
2020-10-01, 21:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Man har infört familjeisolering för att minska smittspridningen under hösten.

Tegnell får frågan på Aktuellt varför man inte gjorde det i våras när smittspridningen var mycket större.
Svaret....(ni kan nog gissa)...
"Det är viktigt att man sätter in rätt åtgärd vid rätt tid. I våras var det fokus på att vårda alla sjuka" (citat från minnet).

"Rätt åtgärd vid rätt tillfälle" = Vänta tills det är för sent

I våras, så hade man allt att vinna på att agera snabbt. Då valde Anders Tegnell att sitta ner och vänta.

Anders Tegnell är totalt knäpp.

Citat:
Så det var inte rätt tid att försöka bromsa smittspridningen när det var som värst...

Men då hade man missat flockimmuniteten. ... Nej, visst nej. Jag glömde, flockimmunitet har aldrig varit Sveriges strategi.

Citat:
Ofta (när jag hör Tegnell) känns det som jag håller på att bli galen.
Hur kan man ta den mannen på allvar?! Hur kan han sitta kvar på sin post?

Jag blir också galen. Jag mår dåligt av att se och höra Anders Tegnell.
Citera
2020-10-01, 21:53
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Ja. Det har avhandlats tidigare.
I och med att det inte fanns möjlighet att testa sig (endast de som behövde vård fick testa sig) så skulle det lamslagit hela samhället om alla familjer där åtminstone en i hushållet hade någon form av luftvägssymtom skulle stannat hemma.

Nu när möjlighet till testning finns är det en helt annan grej.

Hur kan du inte fatta såna här simpla saker?
Citera
2020-10-01, 21:53
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Tycker du det är två jämförbara scenarion just nu? Någonstans där finns en förklaring.
Skillnaden är framför allt att det hade varit mycket viktigare i våras än det är nu.

Eller hur ser du på saken? Kan du tala ur skägget isf att komma med antydningar?
Citera
2020-10-01, 21:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
"Rätt åtgärd vid rätt tillfälle" = Vänta tills det är för sent

I våras, så hade man allt att vinna på att agera snabbt. Då valde Anders Tegnell att sitta ner och vänta.

Anders Tegnell är totalt knäpp.

Men då hade man missat flockimmuniteten. ... Nej, visst nej. Jag glömde, flockimmunitet har aldrig varit Sveriges strategi.

Jag blir också galen. Jag mår dåligt av att se och höra Anders Tegnell.

Det fanns inte resurser i våras. Familjekarantän är bara möjligt om alla kan få testa sig. I våras fick bara de som behövde vård testa sig.

En resursbrist helt enkelt.
Citera
2020-10-01, 21:56
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja. Det har avhandlats tidigare.
I och med att det inte fanns möjlighet att testa sig (endast de som behövde vård fick testa sig) så skulle det lamslagit hela samhället om alla familjer där åtminstone en i hushållet hade någon form av luftvägssymtom skulle stannat hemma.

Nu när möjlighet till testning finns är det en helt annan grej.

Hur kan du inte fatta såna här simpla saker?
Man hade inte familjeisolering för de konstaterade fall som fanns.
Så det du säger faller totalt platt.

Din förklaring är dessutom en helt annan än den Tegnell själv nyss gav i Aktuellt.
Citera
2020-10-01, 21:56
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Skillnaden är framför allt att det hade varit mycket viktigare i våras än det är nu.

Eller hur ser du på saken? Kan du tala ur skägget isf att komma med antydningar?

Det fanns inte resurser att testa.

Du kan inte sätta hela familjer i karantän för att någon är lite snorig. Vilket hade varit fallet i våras.
Citera
2020-10-01, 21:57
Medlem
Citat:

Hur menar du mer tydligt?

Alla restriktioner, stora som små, är väl anpassade efter rådande situation. Så har det varit helt konsekvent rakt igenom detta. Jag vet inte vilket skägg du fumlar runt i.
Citera
2020-10-01, 21:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Man hade inte familjeisolering för de konstaterade fall som fanns.
Så det du säger faller totalt platt.

Din förklaring är dessutom en helt annan än den Tegnell själv nyss gav i Aktuellt.

Tss. Det hade inte spelat ett skit roll i våras eftersom majoriteten av dom som testades positivt åkte in på sjukhus.

Du glömmer att kreti och pleti inte fick testa sig i våras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in