2020-10-01, 21:48
Medlem
En möjlighet är att hålet uppstod när färjan slog i havsbotten. Jag försöker uppskatta med vilken hastighet den träffar botten. Det som påverkar är alltså djupet (cirka 80 meter) och Estonias massa (2800 ton enligt Wikipedia) och dess lyftkraft medan den sjunker (som är negativ). Något mer säkert också.

Vad säger experterna på FB? Är det en meter per sekund eller mer 30 meter per sekund?
Citera
2020-10-01, 21:48
Medlem
Giant Squids avatar
Har en stat, den svenska i fråga, rätt att dumpa 10000 ton grus och sten på internationellt vatten?
Citera
2020-10-01, 21:51
Medlem
Anders2cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Jag tror också att ryssarna skulle ha plockat hem de som det ville ha. Men å andra sidan tvivlar jag på att det fanns någon som helst organisation för att klara det. Jag menar, folk köpte ju fan attackhelikoptrar privat.

Enligt rykten var det ju typ 0day teknik rörande deras kärnvapenprogram. Jag TROR att det är han Henning som tagit upp det från början och han är väldigt tramsig så en ganska dålig källa. Men det låg ändå en rysk ubåtsbas med enligt uppgift två kärnreaktorer, varav en atomubåt i verklig storlek, inbyggd på basen. Sedan finns den ryska rapporten om att det smugglades kobolt på båten.

Climasol är ett troll som bara är här för att sprida desinformation om händelseförloppet. Läs allt climasol skriver fast tvärt om så blir det rätt.
Citera
Medlem
Oväntat att Mona är iblandad i det här också
Citera
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Noll möjlighet i praktiken, ramma en färja på ~20.000 ton i ~15 knop med en jävla u-båt i övervattensläge? Inte en jävla chans i stiltje men i storm med ~5meters vågor till på det? Man måste vara totalt folieinsvept för att ens fundera på den sannolikheten. Foliehattar är idioter iofs

Puss på dig
Citera
2020-10-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Ja den smugglingen pågick också precis som du säger men slutet av 94 fanns det intressanta endast i Ryssland. Estland var nu utan ryskt inflytande och skötte sig själva.

Ja men ryssarna behöll en vis kontroll över basen flera år efter att Estland blev självständigt. Men precis som du säger så tror jag ryssarna redan hade fått bort det mest topphemliga. Exakt vad det var som transporterades vet vi inte men antagligen var NATO i alla fall angelägna att komma över det. Det kan ju teoretiskt ha stulits redan innan självständigheten. Det är inte ens säkert att ryssarna visste vad som pågick.
Citera
2020-10-01, 21:53
Medlem
Hamnade på denna: https://sverigesradio.se/artikel/7563174

Överlevande som tittat ut från däck ungefär vid den plats där det nyupptäckta hålet finns har inte sett något man ska ha kolliderat med.
Citera
2020-10-01, 21:53
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Varför ens behöva muta? Estlands tullchef lär ju ha varit med på det hela. Hittades skjuten med två skott från pistol ca en månad efter katastrofen... Luktar klassisk rysk underättelsetjänst lång väg. Ungefär som stackarn med OS-invigningen.

Källa på det?

(misstror dig inte men vill läsa mer)
Citera
2020-10-01, 21:54
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Noll möjlighet i praktiken, ramma en färja på ~20.000 ton i ~15 knop med en jävla u-båt i övervattensläge? Inte en jävla chans i stiltje men i storm med ~5meters vågor till på det? Man måste vara totalt folieinsvept för att ens fundera på den sannolikheten. Foliehattar är idioter iofs
Det var lång i från storm och inga 5-meters vågor. Estonia var dessutom mer än 100 meter lång och man behövde inte träffa just där. U-båt eller vad som helst som man kan ha skickat iväg.
Citera
2020-10-01, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ah, ok, jag var otydlig. Jag menade att för att Estonia skulle få 30 grader slagsida krävdes än väldig massa vatten. De hydrostatiska beräknkngarna/modellförsöken i JAIC visar att det krävdes närmare 1500 ton vatten på bildäck (däck 2) för att ge slagsida på 30 grader. På däck 1 krävs rimligen mer eftersom momentarmen är mindre, snarast noll (det kan t.o.m. vara omöjligt, men jag hittar inte data just nu!). Låt oss ändå säga att det skulle räcka med 1000 ton, men att det i gengäld måste befinna sig på däck 1 och inte under vattenlinjen på tankdäck (där det ändå ger något krängande moment). Eftersom maskinrummet var torrt har vi inte så mycket yta att spela på. Jag skattar hyttutrymmet till omkring 1000 m^2.

Det innebär att vattnet skulle stått 1m över durken och alltså gått till midjan i hela hyttområdet på plan 1. Ingen har sett något som ens liknar detta. Min slutsats är därför att vatten på däck 1 från hålet midskepps inte kan ha gett upphov till slagsidan på 30 grader. Möjligen skulle vattnet kunna komma in efter att alla lämnat däck 1, dvs omkring 01:15, men det är inte ett rimligt scenario för de överlevande ebakuerar ju gör att de märker att något är fel.

Not. Jag är medveten om att beräkningarna i JAIC har fått kritik från flera håll. Jag ämnar leta rätt på andra mer detaljerade siffror som också täcker fallet med vatten på däck 1. Vad gäller stabiliteten så är siffrorna ovan å andra sidan tagna i så mycket underkant att slutsatsen om att vattnet behövt stå djupt på däck 1 knappast kan ifrågasättas.
Vill du svara på miit inlägg 3918? , farbror barbro innan du glömmer? Edit: farbror barbros arbetstid är slut verkar det som. Kl.22.18. Bra övertidspengar
Senast redigerad av jonkebonke 2020-10-01 kl. 22:31.
Citera
2020-10-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Har en stat, den svenska i fråga, rätt att dumpa 10000 ton grus och sten på internationellt vatten?

Vad som gäller på internationellt vatten är inte så klart just för att inget lands lagar gäller där. Se på Kina till exempel som har byggt öar i Sydkinesiska sjön.
Citera
2020-10-01, 21:56
Medlem
Anders2cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men ryssarna behöll en vis kontroll över basen flera år efter att Estland blev självständigt. Men precis som du säger så tror jag ryssarna redan hade fått bort det mest topphemliga. Exakt vad det var som transporterades vet vi inte men antagligen var NATO i alla fall angelägna att komma över det. Det kan ju teoretiskt ha stulits redan innan självständigheten. Det är inte ens säkert att ryssarna visste vad som pågick.

Sluta trolla climasol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in