Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Jag skrev aldrig att det var 500-1000 ton men han observerade vatten som rann in, se dokumentären
Ah, ok, jag var otydlig. Jag menade att för att Estonia skulle få 30 grader slagsida krävdes än väldig massa vatten. De hydrostatiska beräknkngarna/modellförsöken i JAIC visar att det krävdes närmare 1500 ton vatten på bildäck (däck 2) för att ge slagsida på 30 grader. På däck 1 krävs rimligen mer eftersom momentarmen är mindre, snarast noll (det kan t.o.m. vara omöjligt, men jag hittar inte data just nu!). Låt oss ändå säga att det skulle räcka med 1000 ton, men att det i gengäld måste befinna sig på däck 1 och inte under vattenlinjen på tankdäck (där det ändå ger något krängande moment). Eftersom maskinrummet var torrt har vi inte så mycket yta att spela på. Jag skattar hyttutrymmet till omkring 1000 m^2.
Det innebär att vattnet skulle stått 1m över durken och alltså gått till midjan i hela hyttområdet på plan 1.
Ingen har sett något som ens liknar detta.
Min slutsats är därför att vatten på däck 1 från hålet midskepps inte kan ha gett upphov till slagsidan på 30 grader. Möjligen skulle vattnet kunna komma in efter att alla lämnat däck 1, dvs omkring 01:15, men det är inte ett rimligt scenario för de överlevande ebakuerar ju gör att de märker att något är fel.
Not. Jag är medveten om att beräkningarna i JAIC har fått kritik från flera håll. Jag ämnar leta rätt på andra mer detaljerade siffror som också täcker fallet med vatten på däck 1. Vad gäller stabiliteten så är siffrorna ovan å andra sidan tagna i så mycket underkant att slutsatsen om att vattnet behövt stå djupt på däck 1 knappast kan ifrågasättas.