2020-10-01, 14:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Då har du missat det. Man publicerade det under ett dygn ungefär innan det drogs tillbaka med hänvisning att det inte var ett färdigt dokument. Mycket mystiskt. Speciellt som man har definitionen på luftburen smitta t.ex. droppar< 5 mikrometer. Nu var det publicerat som tillägg till råd och anvisningar med exempel på situationer. Kan vara att man vill klargöra detta först:

Covid-19: CDC publishes then withdraws information on aerosol transmission

https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3739

Men jösses. Det här har ingenting med CDC:s officiella hållning eller den länk jag gav dig att göra. Att CDC ändrar en publicering är väl inget vederhäftigt?

Det finns en mening som egentligen säger allt:

Citat:
Scientists had earlier warned about airborne transmission by aerosols
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ok. Det betyder ungefär 10 nya IVA-fall per dag och 10-15 döda döda per dag i Stockholm.

Kan du inte räkna eller är ovanstående siffror din definition av en katastrof?
Det beror på vilka parametrar har du använt i din beräkning. Nu är besöksförbudet borta för äldreboende.
Om allt fler äldre drabbas då stiger dödssiffran långt över dina beräkningar.
Citera
Medlem
Fallen i Stockholm ökar!

3 september +0
10 september +53
17 september +67
24 september +130
1 oktober +313
Citera
2020-10-01, 14:09
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Nej, eftersom cancer och bilolyckor inte består av patogener som sprids från människa till människa.

Låt oss återigen titta på den hårda och brutala verkligheten:

Land: Taiwan
Befolkningsstorlek: Tjugo miljoner+
Avstånd från Kina: Ett stenkast
Antal döda i covid: Sju
Antal lockdowns: Noll

Frågor på det?
Absolut har du siffror på trafikolyckor och cancerfall i Taiwan? För ditt argument faller rätt tungt om du påstår att vi ska bekämpa en pandemi men släppa trafikolyckor och cancer fritt (vilket du vet mycket väl att vi inte gör).

Vad taiwan gör eller inte gör är tämligen ointressant för Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
752 fall. Då gick sverige om Danmark plötsligt. Bara för det har vi noll döda. Att döda hålls lågt är såklart viktigt. Kanske börjar bli dags att släppa mera på restriktionerna nu. Såhär kan vi inte hålla på i all evighet. Visst om det dött 100 om dagen men så är det ju inte längre.

Vadå gick om Danmark?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, de "bärs" inte av luften utan dalar rätt snabbt. Man använder inte ordet luftburet på det sättet i det här sammanhanget. Läs på istället för att komma med dumheter. Att det rör sig genom luften räcker inte för att kalla det luftburet. Men jag talar väl för döva öron. Förutspår att du tänker fortsätta källa det luftburet ändå, för inga argument biter på alarmister, tyvärr.
Jag får faktiskt spåna på detta område utan att nödvändigtvis vara en dumskalle.
Du har väl själv ingen expertis på coronavirusets vara, beteende osv.
Bra att det finns dumskallar som tänker utanför givna ramar.
Jag tittar endast på andra experters uttalande om viruset och är " expert" på att ifrågasätta experters uttalande.
Och det är ta mig sjutton mer experter än virus tycker jag.
Varje dag nya rön.
Ena dagen ont i magen, trött, ont i huvudet som symtom och dagen efter hallcinationer
Et nervgift mer än ett virus kan jag tycka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu tar det 2-3 veckor innan folk trillar av pinn.

Iom att sjukvården blivit bättre så säger inte heller IVA eller dödsfall särskilt mycket. Antal inlagda på sjukvårdsinrättning med Covid hade kanske varit mer av intresse, men det rapporterar man inte.

Eller att sjukdomen är oerhört ofarlig.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men jösses. Det här har ingenting med CDC:s officiella hållning eller den länk jag gav di att göra. Att CD ändrar en publicering är väl inget vederhäftigt?

Det finns en mening som egentligen säger allt:
Men det enda jag säger är att CDC helt korrekt definierar droppar < 5 mikrometer som luftburna i sammanhanget.

Har du problem med det?

Jag säger också att jag vet CDC:s officiella hållning i detta.
Senast redigerad av arbetet 2020-10-01 kl. 14:12.
Citera
2020-10-01, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu tar det 2-3 veckor innan folk trillar av pinn.

Iom att sjukvården blivit bättre så säger inte heller IVA eller dödsfall särskilt mycket. Antal inlagda på sjukvårdsinrättning med Covid hade kanske varit mer av intresse, men det rapporterar man inte.

Jodå, det gör man.

Kolla platz eller c19 i eftermiddag. Jag tror dock att det kommer öka lite smått.
Citera
Medlem
Citat:
752 fall. Då gick sverige om Danmark plötsligt. Bara för det har vi noll döda. Att döda hålls lågt är såklart viktigt. Kanske börjar bli dags att släppa mera på restriktionerna nu. Såhär kan vi inte hålla på i all evighet. Visst om det dött 100 om dagen men så är det ju inte längre.
Verkar främst vara Stockholm, bland yngre, som driver på fallen. Hålls skiten utanför äldreomsorgen så är vi i hamn. En repris på våren känns allt mer avlägset ju fler dagar vi betar av.
Citera
Medlem
Citat:

Nej, nu måste någon ledare visa vägen och lägga ner de fjantiga restriktionerna.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vadå gick om Danmark?
Danmark har 398 fall och Sverige 752.

Det borde innebära att sverige har fler fall per 100 000 än danmark idag. Orkar inte räkna ut exakt vad det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in