2020-10-01, 14:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Det skulle vara väldigt intressant att se exakt relation till överlevandes placering och den nyupptäckta skadan. Kan man hitta person/personer som bodde i hytter precis där hålet nu finns och dessa berättar att han/hon befann sig i hytt fram till slagsida påbörjats så kan ju "tidig skada" mer eller mindre uteslutas.
Ingen överlevde i hytterna närmast (eller så var de tomma). Men vi hade 20 överlevande från däck 1, och det är därför jag är så skeptisk till att vattnet kom in den vägen. Den siste överlevande kom ut ca 01:15, just innan slagsidan. Då skulle det behövt vara många dm vatten på däck 1, kanske midjedjupt. Vi har ingen uppgift om det.

Sedan har vi ljudaspekten: hur skulle 20 personer kunna korsa däck 1 till trapphuset och inte höra att vatten forsade in på styrbords sida?

Det går inte ihop.
Citera
2020-10-01, 14:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Fler personer har redan förklarat för dig att de avser ett hål som är svåråtkomligt p.g.a. sand och grus.
Det du har hittat är ett hål som "dykarna omedelbart hittade", kunde mäta och dessutom ser ut att vara på babords sida... Gissa EN gång om det är det hålet vi pratar om
OK, mitt misstag. Så Jutta Rabe hittade flera hål efter explosioner?
Hur många hål finns det, frågar man sig.

Edit: min fråga handlar om huruvida det nya hålet också upptäcktes
av Rabe/Bemis, och om det inte, varför. Om du kan klarlägga
det förra så vore det välkommet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-01 kl. 14:08.
Citera
2020-10-01, 14:09
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, inte detta hålet då (vid 12:37):

https://m.youtube.com/watch?v=gPx1bA4Y9XY

Det kan väl oavsett inte ha varit ”täckt med sand” då styrbordsidan pekar
och pekade ner mot botten?

Nej, inte det hålet, som är vid bogen.
Citera
2020-10-01, 14:13
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Sedan har vi ljudaspekten: hur skulle 20 personer kunna korsa däck 1 till trapphuset och inte höra att vatten forsade in på styrbords sida?

Det är förstås intressant vad dessa borde sett eller hört. Personen med "smalt" ansikte som framträdde mycket i dokumentären berättar att han vaknade av ljud som av att fartyget körde genom is. Oklart vad detta kan ha varit.
Citera
2020-10-01, 14:15
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Estonia lär ha hållit en fart på 6-7 knop.

Den officiella uppgiften är väl 14 knop, och det var ju framåt och inte sidledes och säger ingenting om vilken kraft som krävdes för att göra ett hål i sidan.
Citera
2020-10-01, 14:16
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag vet inte om du har analyserat bilden av skadan, men om den skulle ha skadats då den tog i botten så är det ett trubbigt föremål som har stuckit upp, alltså en större sten eller en bergsformation. Men det lär inte finnas mycket sten eller berg där den landade. Dessutom är det många som menar att skadan inte var nedåt mot botten då fartyget landade. Skulle det vara ett flyttblock eller en klippa som är orsaken borde det vara ett större område som är påverkat om fartyget har rört på sig på botten. Det borde finnas skrapmärken runt om, men det är bara en distinkt buckla. För att vara helt säker måste man undersöka bottnen, men jag tror inte på den teorin just nu.

Googla på sonarbilder och Estonia så ser du höjdkurvor hur kuperad botten är. Skrovet kan mycket väl ha knäckts när det träffade botten.
Citera
2020-10-01, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det finns beskrivet bak i tråden vart den går att streama gratis utan att behöva signa upp för nåt.

Vill du vara reko och beskriva det du?
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ingen överlevde i hytterna närmast (eller så var de tomma). Men vi hade 20 överlevande från däck 1, och det är därför jag är så skeptisk till att vattnet kom in den vägen. Den siste överlevande kom ut ca 01:15, just innan slagsidan. Då skulle det behövt vara många dm vatten på däck 1, kanske midjedjupt. Vi har ingen uppgift om det.

Det går inte ihop.

Carl svensk esten som överlevde och berättar i filmen att han hörde två smällar och båten började luta ganska direkt. Han såg vatten under bildäck när han flydde upp i båten i bara boxer shorts
Citera
Medlem
Citat:
Det är förstås intressant vad dessa borde sett eller hört. Personen med "smalt" ansikte som framträdde mycket i dokumentären berättar att han vaknade av ljud som av att fartyget körde genom is. Oklart vad detta kan ha varit.

Metall kan ju dock skapa väldigt märkliga läten, jag tror det ligger en hundbegraven men märkliga läten skulle kunna varit allt från något med bogvisiret till att något kör in i sidan på Estonia.
Citera
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Senare i tumulten beskriver en person att han ser en kvinna skrika men att han är mentalt blockerad att höra henne.

Dessutom, trycks vattnet in underifrån så är det ju inte säkert att det ger särskilt mycket ljud från sig. Nu vet jag inte om det är så men jag menar att det inte ha behövt låtit som Niagarafallen.
Citera
2020-10-01, 14:20
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Senare i tumulten beskriver en person att han ser en kvinna skrika men att han är mentalt blockerad att höra henne.

Jo, det är definitivt en aspekt, i ett läge av totalt kaos och panik är det mycket av både syn- och hörselintryck som kan försvinna.
Citera
2020-10-01, 14:23
Medlem
Citat:

Det går inte ihop.

Är det därför du skeptisk? Kolla på hålet som inte finns enligt den "grundliga" (nåja) undersökning haverikommisionen gjorde. Lyssna på vittnen från däck 1 i den välgjorda dokumentären och om hur de nonchalerats av utredarna. Det är gratis som du vet vid det här laget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in