2020-10-01, 13:28
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porkster
Nä, mycket mer än 2800 ton haha. Det är lastvikten (dead weight tonnage) som är 2800 ton.

Vad jag förstått det så vet ingen hur mycket fartyg väger, eftersom de flyter och det liksom blir lite irrelevant då. Så ingen vet hur mycket Estonia vägde.

Ja det var fel. Det var lastvikten. Då blir det ännu troligare att skadan kan ha uppkommit när hon slog i botten eftersom hon vägde ännu mer, om det nu räcker med ett föremål som väger 1000 ton och färdas i 2 knop för att orsaka skadan. 2 knop är otroligt sakta.
Citera
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
A. Fartyget vägde närmare 16000ton (egentligen något mindre).
B. Fartyget har ALLTID legat med styrbords sida mot botten (den sida som den nya skadan upptäckts).
C. Det är inte ovanligt att fartygsvrak knäcks, spricker eller får andra skador när de slår i botten eller när de blir liggande med belastningar som de aldrig varit designade för (oavsett om det är lerbotten eller något annat). Det är inte en tempurmadrass hon ligger på.
D. Botten består av relativt löst sediment överst (men även sediment kan innehålla sten). Dessutom är det bara det övre skiktet. Under detta finns moränlera och fartyget tros vila på moränleran midskepps (och moränlera innehåller sten, från smågrus upp till stenblock).

Som ett stort hål med kupformad inbuktning på till synes slät mjuk botten? Nu får du ge dig...vad ser du som mest troligt?
Citera
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men i klippet med Witte pekas det ju på ett hål vid styrbords bog. Eller har jag missförstått hans film?
Fel av mig, inte wittes hål, det kommenteras inte i dokumentären. Däremot dök andra som hittade hålet tidigare. Tror det var i varvet som byggde Estonias egen utredning.
Citera
2020-10-01, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Beror helt på hur hålet är placerat och vinklat. Ett hål i akterspegeln, nej det kommer inte in, ett hål där vattnet smiter åt, ja.

Om man tar bort ett sidofönster (tex 1 m i diameter) på en ubåt som åker i ca 40 km/h (eller som Estonias hastighet). Hålet som blir är då alltså helt i linje med ubåtens åkriktning. Kommer inget vatten in i ubåten då så länge den fortsätter åka?
Senast redigerad av eoku 2020-10-01 kl. 13:32.
Citera
2020-10-01, 13:30
Medlem
Citat:
B. Fartyget har ALLTID legat med styrbords sida mot botten (den sida som den nya skadan upptäckts).
C. Det är inte ovanligt att fartygsvrak knäcks, spricker eller får andra skador när de slår i botten eller när de blir liggande med belastningar som de aldrig varit designade för (oavsett om det är lerbotten eller något annat). Det är inte en tempurmadrass hon ligger på.
D. Botten består av relativt löst sediment överst (men även sediment kan innehålla sten). Dessutom är det bara det övre skiktet. Under detta finns moränlera och fartyget tros vila på moränleran midskepps (och moränlera innehåller sten, från smågrus upp till stenblock).

Hur ofta sker det att bucklan runt ett hål har typ samma utformning om en ubåt?
Citera
2020-10-01, 13:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Men se serien för all del. De har filmat i 4K , svårt att få det högre upplöst och tydligare än så. Sedan väljer man ju vad man själv vill välja.

Absolut att du vill invänta en youtube-version men tills dess kan du väl sluta skriva i det här forumet? Det är ju trotts allt ett forum för alternativa/konspiratoriska teorier och inte den officiella som haverikomissionen har släppt?
Men jag påstår ju inte att hålet inte finns där nu och på den plats som rekonstruktionen från filmen visar, så vad är ditt problem?

- Jag ställer mig däremot frågande till hur ett hål ovan vattenlinjen kunde uppstå på olycksnatten, och hur det kunde orsaka förlisningen på sätt som skedde.
- Vidare är jag mycket skeptisk till hur 500-1000 ton vatten skulle kunna komma in på däck 1 och orsaka slagsidan, samtidigt som 20 personer därifrån överlever och ingen ser hålet eller vattenmassorna det handlar om.

Tycker du att någon av dessa frågor kräver att man ser en kommersiell TV-dokumentär? Frågorna är ju tydliga nog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Hålet är på styrbord sida och Estonia ligger med styrbord sida ner mot botten. Estonia ligger i en slänt och har rört på sig under 26 år. Under den mjuka dyn har du urberget. Botten är kuperad där hon ligger.

Detta är direkt felaktigt. Estonia har inte rört sig nämnvärt under de 26 år hon har legat på botten. Ner till urberget är det 15m av mjuk/semi-mjuk lera som först skall trängas igenom, vilket inte har skett. Området för hålet har aldrig haft bottenkontakt oavsett om du vill eller inte.
Citera
Medlem
Citat:

Det här är väldigt lustigt... Det har i 20+ år tid påståtts att ett hål finns delvis genom vittnesobservationer, simuleringar som talat för det med tanke på sjunkförloppet... Det har lika aktivt arbetats för att misskreditera och hävda att hålet omöjligen kan finnas.

Nu visar sig hålet finnas ungefär där det borde ha funnits, istället för att då börja fundera på vad det innebär att det faktiskt finns och varför det har förnekats, då är det istället all in från de som skrikit foliehatt att börja prata om allt möjligt annat som skulle kunna tyda på att hålet uppstått på botten, allt från berg, flyttblock, stenar, utmatning i fogar, balkar etc.. ska ni inte börja ifrågasätta om hålet verkligen finns och inte är photshoppat?
Citera
2020-10-01, 13:33
Medlem
Har svårt att föreställa mig att en klippig botten kan vara orsaken då hålet har en sida som har trycks inåt och en sida som har trycks utåt om man utgår från bilderna. Om tyngden utav skeppet ligger mot en klippig botten så borde antingen båda sidorna av hålet vara intryckta eller en sida relativt plant. Det här liknar mer som om något har penetrerat skeppet från en vinkel.
Citera
2020-10-01, 13:35
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Som jag förstår så täcker hålet både delar av bildäck men även hyttsektioner.

Jag undrar om det finns några överlevande som bodde i dessa hytter? Det skulle kunna vara ett tydligt sätt att veta huruvida skadan uppkom när fartyget fortfarande var vid ytan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRvMdJ/overlevaren-carl-eric-jag-sag-nagot-stort-i-vattnet
Citera
2020-10-01, 13:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Vatten var under bildäck redan efter första smällen, som kastade någon passagerare ur sängen. Reintamm såg det när han rusade ut direkt efter smällen innan det var någon slagsida.
”vatten på durken” är inte samma sak som 500-1000 ton vatten med
fri vätskeyta som orsakar slagsida. Som jag skrev tidigare, vi talar flera dm över hela däck 1, ännu mer om det bara är hyttavdelningen (maskinrummet var ju torrt).

Skulle inte vattnet kunna rinna ner till tankdäck? Jo, men där har vi inte fri vätskeyta vilket är orsaken till kantringen, så då krävs det ännu mer vatten in på däck 1.
Citera
2020-10-01, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Om man tar bort ett sidofönster (tex 1 m i diameter) på en ubåt som åker i ca 40 km/h (eller som Estonias hastighet). Hålet som blir är då alltså helt i linje med ubåtens åkriktning. Kommer inget vatten in i ubåten så länge den fortsätter åka?

Du kan titta på luftsmörjning av skrov, dessa bygger på att bygga in luftfickor i skrovet för att minska våtytan. Om hålet uppstår i fart och det framför hålet på något sätt finns något som kan få vattnet att flöda förbi hålet så kommer det inte att komma in. tänk hur det ser ut akter över på en färja om du tittar bakåt när den trycker undan vatten. Problemet är att du har sidosjö och att det gungar, så båtens vattenlinje är ingen konstant, inte heller farten vilket vid en fartnedgång t.ex. i en vågdal leder till att vattnet strömmar in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in