2020-10-01, 13:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Allt som flyger ut genom mun samt näsa är ju mer eller mindre luftburna partiklar.
De sprids ju på en större yta.
Mer eller mindre luftburet kan man väl säga även om det flyger ut i droppform.
Dropparna är luftburna. Kanske inte en längre sträcka men tillräckligt.
Alla luftburna virus sprids via partiklar av olika slag där droppar <5 mikrometer anses vara luftburna.
Citera
2020-10-01, 13:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är det inte. Nu går vi efter CDC definition occh även mässling sprids via "droplet nucleis":
/.../Airflow studies demonstrated that droplet nuclei generated in the examining room used by the source patient were dispersed throughout the entire office suite.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3982900/

Du får gärna utveckla vad du har "insett".

CDC:s officiella hållning är att Covid inte är luftburet, utan en aerosolsmitta. Här har du ett officiellt dokument som jämför med t.ex. mässling.

Citat:
Current data do not support long range aerosol transmission of SARS-CoV-2, such as seen with measles or tuberculosis

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/non-us-settings/overview/index.html
Citera
2020-10-01, 13:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
På vilket sätt är de fixade vid ansiktsmask när hela världen rekommenderar munskydd? Det är väl snarare du som är fixerad vid ditt munskydd-hat och går emot vetenskapen. Kom igen Ola bättre kan du!

Lol, jag har faktiskt munskydd i fickan, om jag skulle behöva det någon gång. Nej, jag går inte emot vetenskapen.

Vissa saker är helt rätt att undersöka i isolerade laboratorier med noggrant kontrollerade försök. Men om dessa resultat motsägs av vad som händer i praktiken i olika länder, så är dessa laboratorieresultat inte relevanta, eftersom den kartan tydligen inte stämmer överens med terrängen.

Då är det bättre att, som folkhälsomyndigheten, lyfta på blicken och se hur människor verkligen beter sig i olika situationen. Hade smittspridningen minskat dramatiskt i t.ex. Danmark efter införandet av munskydd i kollektivtrafiken, så hade, säkerligen, vare sig Johan Carlson eller Anders Tegnell inte tvekat en sekund att införa samma sak i Sverige. Men nu ökar tvärtom smittan i Danmark, ja, t.om i Norge och Finland, för att inte tala om andra länder som just infört munskydd för allmänheten i olika situationer.

I grunden handlar det om vetenskapssyn. Positivism är bra, då den t.ex. kräver att man skall försöka falsifiera sina hypoteser, använda sig av kontrollerade försök som kan upprepas av andra osv.
Men positivism är dåligt i de fall där man ignorerar att rönen faktiskt inte fungerar i det verkliga livet. Då är det bra att komplettera med en mer holistisk vetenskapssyn, vilket skett i Sverige. Det är också viktigt att se hur åtgärder påverkar folkhälsan i samhället i stort, även på sikt. Vilket även skett i Sverige.
Citera
2020-10-01, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vetenskapligt sett är corona inte luftburet. Det är en aerosolsmitta. Det är mycket lätt att inse att corona inte är luftburet.

arbetet har spenderat sista halvåret med att tolka 218 miljarder artiklar om hur luftburet detta virus är. Tro inte att du kan komma här med några vetenskapliga definitioner och ändra på det.
Citera
2020-10-01, 13:37
Medlem
Droppsmitta och airborne (?aerosolsmitta, ?luftburet - osäker på den svenska terminologin) är en glidande skala vad jag förstått. Det finns ingen exakt punkt där det plötsligt är luftburet. Så debatten är egentligen meningslös.

Viruset sprids via luften och kan bevisligen sväva omkring rätt långt under t.ex körsång eller på restauranger/barer där folk sitter och skrålar. Sedan får folk tjafsa hur mycket de vill över definitionerna. Men det står alldeles klart att man kan andas ut viruset som sedan svävar ett tag i luften och att det inte krävs att någon hostar dig i ansiktet för att du ska bli smittad.
Citera
2020-10-01, 13:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det där visar inte att corona är luftburet. Mässling är heller inte en aerosolsmitta.

Detta blir sista gången jag citerar dig. Du besitter inga kunskaper i det här ämnet. Den enda förmåga du har är att googla fram en massa material som du tror styrker din tes men oftast handlar om något helt annat.
Ja, vi kan bråka om definitionen. Faktum är att både mässling och COVID19 kan transporteras i droppar < 5 mikrometer som kan bli kvar i luften och inte faller ner. Och ja, jag läser CDC:s definition på att det räknas som luftburet.

Och jag betvivlar att du som sjuksyrra ens har kunskaper att bedöma mina.
Citera
2020-10-01, 13:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
CDC:s officiella hållning är att Covid inte är luftburet, utan en aerosolsmitta. Här har du ett officiellt dokument som jämför med t.ex. mässling.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/non-us-settings/overview/index.html
Ja, man drog tillbaka detta men nu är det CDC:s definition på att droppar < 5 mikrometer kan vara luftburna.
Citera
2020-10-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol, jag har faktiskt munskydd i fickan, om jag skulle behöva det någon gång. Nej, jag går inte emot vetenskapen.

Vissa saker är helt rätt att undersöka i isolerade laboratorier med noggrant kontrollerade försök. Men om dessa resultat motsägs av vad som händer i praktiken i olika länder, så är dessa laboratorieresultat inte relevanta, eftersom den kartan tydligen inte stämmer överens med terrängen.

Då är det bättre att, som folkhälsomyndigheten, lyfta på blicken och se hur människor verkligen beter sig i olika situationen. Hade smittspridningen minskat dramatiskt i t.ex. Danmark efter införandet av munskydd i kollektivtrafiken, så hade, säkerligen, vare sig Johan Carlson eller Anders Tegnell inte tvekat en sekund att införa samma sak i Sverige. Men nu ökar tvärtom smittan i Danmark, ja, t.om i Norge och Finland, för att inte tala om andra länder som just infört munskydd för allmänheten i olika situationer.

I grunden handlar det om vetenskapssyn. Positivism är bra, då den t.ex. kräver att man skall försöka falsifiera sina hypoteser, använda sig av kontrollerade försök som kan upprepas av andra osv.
Men positivism är dåligt i de fall där man ignorerar att rönen faktiskt inte fungerar i det verkliga livet. Då är det bra att komplettera med en mer holistisk vetenskapssyn, vilket skett i Sverige. Det är också viktigt att se hur åtgärder påverkar folkhälsan i samhället i stort, även på sikt. Vilket även skett i Sverige.

Det enda som driver FHM är brist på resurser och brist på pungkulor. Det är därför de inte vågar fatta några kraftfulla beslut/åtgärder. Tvätta händerna och håll avstånd, undvik fullsatta bussar. Detta när pandemin krävde uppåt 80 liv per dag, det är verkligen tragikomiskt. En intelligent 12-åring hade lätt kunnat göra ett bättre jobb än politrukerna på FHM.
Citera
2020-10-01, 13:43
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Droppsmitta och airborne (?aerosolsmitta, ?luftburet - osäker på den svenska terminologin) är en glidande skala vad jag förstått. Det finns ingen exakt punkt där det plötsligt är luftburet. Så debatten är egentligen meningslös.

Viruset sprids via luften och kan bevisligen sväva omkring rätt långt under t.ex körsång eller på restauranger/barer där folk sitter och skrålar. Sedan får folk tjafsa hur mycket de vill över definitionerna. Men det står alldeles klart att man kan andas ut viruset som sedan svävar ett tag i luften och att det inte krävs att någon hostar dig i ansiktet för att du ska bli smittad.

Personligen 100% övertygad om att det är stämbanden som generar aerosoler,

hög kraftfull sång, högt kraftfullt tal/skrik,

om folk håller käften blir det mindre aerosoler,

tror jag på.

Min hypotes ... får vänta på studier/att det blir vedertaget.
Citera
2020-10-01, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
arbetet har spenderat sista halvåret med att tolka 218 miljarder artiklar om hur luftburet detta virus är. Tro inte att du kan komma här med några vetenskapliga definitioner och ändra på det.
Tolkningarna är ju oftast felaktiga.
Citera
2020-10-01, 13:44
Medlem
Citat:
Vetenskapligt sett är corona inte luftburet. Det är en aerosolsmitta. Det är mycket lätt att inse att corona inte är luftburet.

Aerosoler transporteras via luften så nog smittar Corona via luften i så fall.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aerosol

"Luftburen" är en aningen diffus term som man nog bör undvika om man inte önskar bli missförstådd av gemene man.

"Aerosolsmitta" eller "Droppsmitta" är väl det man brukar prata om. Men det är väl en flytande gräns beroende på droppstorlek.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-10-01 kl. 13:50.
Citera
2020-10-01, 13:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, man drog tillbaka detta men nu är det CDC:s definition på att droppar < 5 mikrometer kan vara luftburna.

När drog man tillbaka det? Dokumentet och publiceringen är daterad Updated Aug. 12, 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in