Citat:
Ursprungligen postat av
GaretheGOLFERbale
Utvecklingen i Danmark är oroväckande. Vad tror du om Sverige i december? Vad säger du om prognosen?
https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections
Den sidan tycker jag är skit. De Verkar helt fixerade vid ansiktsmask, trots att utvecklingen i land efter land visat att just det inte har någon större betydelse. Däremot så verkar det som att hålla avstånd faktiskt hjälper. I USA, där bara 18 procent gör det hjälper det, naturligtvis inte med mask. Sedan ligger ju USA på 2,5 gånger mer rapporterade covid-19 fall per miljon invånare än Sverige, så immunitet kan kanske bidragit till att utvecklingen i USA, i alla fall, inte fortsatt att accelererat uppåt som tidigare.
Hur det blir i december? Svårt att veta med en så knepigt virus som SARS-COV2 och märklig sjukdom som Covid-19. Men om jag killgissar så tror jag att vi kommer att få samma ökning av antalet rapporterade covid-19 fall som vi hade i maj. Dvs 1000-1500 om dagen. Det är möjligt att det i oktober och november kommer att ske en långsam acceleration uppåt som gör att vi allt mer närmar oss den nivån. Men jag tror inte att antalet sjukhusinläggningar, iva-fall och dödsfall i/med covid-19 kommer att öka lika mycket. Vi kommer absolut inte att nå den nivån vi hade för dödsfall i våras, utom möjligtvis i april nästa år.
Men mycket hänger också på om vi kan fortsätta att hålla avstånd, vara hemma vid minsta sjukdomssymptom, slumpen dvs när och hur och var superspridare är närvarande på olika platser, tvätta händerna, undviker att åka med kollektivtrafiken i rusningstid, om vi inte absolut måste det, (då kan det, dessutom, faktiskt, vara lämpligt med munskydd, men bara
om man måste åka då), om smittan letar sig in på äldreboenden och i hemtjänsten igen och om så fall, i vilken skala osv.
I grunden är vi nog ganska hjälplösa emot SARS-COV2, men vi kan i alla fall bromsa smittspridningen något, utan att för den skull ramponera hela samhället.
Men som sagt var: Jag killgissar bara: Människan spår och SARS-COV2 rår.