2020-10-01, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det jag skrev handlade om bussen. Ifall du har en AC som vispar runt luften på en turbuss för pensionärer, där en eller ett par är smittade med c19, så riskerar du att väldigt många smittas även om det inte är ett s.k. luftburet virus.

En AC skyfflar ju runt luften med mekanisk kraft. En droppsmitta som producerar kortlivade aerosoler, eller droppar som är i gränslandet mot att vara för tunga, hinner ju fortfarande blåsas iväg mekaniskt ganska stora avstånd, ifall luften rör på sig.
Nu torkar ju ACn luften vilket gör att aerosolen når längre. Ett annat sätt att torka luften är att ha nordisk vinter. Vissa virus tål att torka ut helt, de blir luftburna.
Citera
2020-10-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är ju också enligt experter så att viruset överlever på olika material. Då kan man väl även påstå att viruset i viss grad är luftburet.
Du hostar eller nyser och viruset flyger iväg genom luften och hamnar på någon yta.
Tex en plats på bussen.
Avståndet ca två meter är ju för att undvika att viruset flyger omkring.

Luftburet är dock i den klassiska meningen att det torkar in och kan spridas "med vinden", mellan rum och under lång tid och fortfarande vara smittsamt (mässling vattkoppor ex). Kan virvla upp som damm från golv och möbler.

Att många smittas på en buss på en lång temaresa är inget konstigt och behöver man inte mässling till; det räcker gott och väl med dropp- och kontaktsmitta som förkylning och där alla är mottagliga.
Citera
2020-10-01, 12:31
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, fast ett luftburet virus betyder att de smittsamma viruspartiklarna är lättare än luft.

Så om du nyser på en buss kommer partiklarna att dröja sig kvar i luften under många timmar, och sakta men säkert spridas till hela bussen även om luften står helt stilla.
WHO utesluter inte att viruset kan smitta genom luften.
WWW.vardfokus.se påstår att coronaviruset finns i små luftburna partiklar, så kallade aerosoler. Forskarna har uttalat sig om att det smittar via kontakt, droppar och eventuellt via små partiklar i luften.
Ingen tycks veta något om dess smittoväg helt säkert.
Citera
2020-10-01, 12:38
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Luftburet är dock i den klassiska meningen att det torkar in och kan spridas "med vinden", mellan rum och under lång tid och fortfarande vara smittsamt (mässling vattkoppor ex). Kan virvla upp som damm från golv och möbler.

Att många smittas på en buss på en lång temaresa är inget konstigt och behöver man inte mässling till; det räcker gott och väl med dropp- och kontaktsmitta som förkylning och där alla är mottagliga.
Det kan ju även coronaviruset. Det kan överleva i dagar på olika material. Inte ligger de fastklistrade på bussätet i en seg klistermassa de virvlar väl antagligen upp även de
Jag personligen handlar vare sig lösgodis eller frukt och grönsaker som ligger öppet.
Där kan det hamna massor av viruspartiklar då människor känner på grönsaker och frukt. Inte alla använder handskar när de klämmer på en avokado.
Citera
2020-10-01, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu torkar ju ACn luften vilket gör att aerosolen når längre. Ett annat sätt att torka luften är att ha nordisk vinter. Vissa virus tål att torka ut helt, de blir luftburna.
Corona tål inte att torka ut helt, vilket gör att det inte är luftburet enligt definitionen. Men det hindrar inte att det smittar via luften. Vi får se hur mycket smitta det blir när det blir kallt i vinter. Viruset har ju inte testat på det än...
Citera
2020-10-01, 12:42
Medlem
Citat:
Det kan ju även coronaviruset. Det kan överleva i dagar på olika material. Inte ligger de fastklistrade på bussätet i en seg klistermassa de virvlar väl antagligen upp även de
Jag personligen handlar vare sig lösgodis eller frukt och grönsaker som ligger öppet.
Där kan det hamna massor av viruspartiklar då människor känner på grönsaker och frukt. Inte alla använder handskar när de klämmer på en avokado.
Det intressanta är om det som hamnar där torkar, för om det gör det så dör de flesta virus och bakterier. Hinner det inte torka ordentligt så smittar det, torkar det så smittar det inte. Ju större yta av vätskan som har kontakt med omgivningen, desto snabbare torkar den. Därför spelar materialets yta roll. Sedan beror det på luftfuktigheten (i fruktdisken är det fuktigt, dvs större risk). Lösgodis är torrt och innehåller kemikalier samt salt, dvs mindre risk.
Citera
2020-10-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Den torra luften kan säkert förvärra situationen.

Men jag skulle ändå dra mig för att kalla SCoV2 luftburet, eftersom det är ett mönster som man bara ser i extremt sällsynta fall.
Citera
2020-10-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad tror ni om dagens siffror pojkar och flickor?

Jag tror att det blir en rejäl käftsmäll..
Viss ökning av fall men inte den explosiva ökning vi sett i exempelvis Danmark. Jag tror vi kommer etablera oss på 400--600 fall per dag ett tag framöver. Angående IVA så ökar det. Men det handlar alltså om 12 till 24 fall i hela riket över 3 veckor. Dvs extremt låga nivåer. Overall, om detta är konsekvensen för att ha typ grundskolan, gymnasium och högskolor öppna samt att vi kan leva i relativ frihet, så kör på. Skräckbilden om läget i September har inte infriats, även om smittspridningen ökat.
Citera
2020-10-01, 12:46
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad tror ni om dagens siffror pojkar och flickor?

Jag tror att det blir en rejäl käftsmäll..

Antalet nya positiva test kan bli en riktigt obehaglig överraskning, har tittat runt lite på de data som kommit från regioner idag och igår och som ska in i det centrala systemet nu. Antalet inlagda är nog inte så dramatiskt än, det dröjer nog ett tag.
Citera
2020-10-01, 12:48
Medlem
Sunimods avatar
Man trodde inte det smittade före symptom trots att SARS, MERS, Influensa, Förkylningar gör det.

Man tror inte det är luftburet i någon form.

Man tror så jäkla mycket.

Jag tror också, och det är att vi går in i en riktigt spännande period nu med mer öppet, många ungdomar som skiter i FHM:s råd och en tid då influensan brukar ta fart vilket troligen coviden kommer göra också.

Jag vägrar åka buss, tåg eller annat sätt där folk inte kan hålla social distans x 2
Citera
2020-10-01, 12:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Utvecklingen i Danmark är oroväckande. Vad tror du om Sverige i december? Vad säger du om prognosen?

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections

Den sidan tycker jag är skit. De Verkar helt fixerade vid ansiktsmask, trots att utvecklingen i land efter land visat att just det inte har någon större betydelse. Däremot så verkar det som att hålla avstånd faktiskt hjälper. I USA, där bara 18 procent gör det hjälper det, naturligtvis inte med mask. Sedan ligger ju USA på 2,5 gånger mer rapporterade covid-19 fall per miljon invånare än Sverige, så immunitet kan kanske bidragit till att utvecklingen i USA, i alla fall, inte fortsatt att accelererat uppåt som tidigare.

Hur det blir i december? Svårt att veta med en så knepigt virus som SARS-COV2 och märklig sjukdom som Covid-19. Men om jag killgissar så tror jag att vi kommer att få samma ökning av antalet rapporterade covid-19 fall som vi hade i maj. Dvs 1000-1500 om dagen. Det är möjligt att det i oktober och november kommer att ske en långsam acceleration uppåt som gör att vi allt mer närmar oss den nivån. Men jag tror inte att antalet sjukhusinläggningar, iva-fall och dödsfall i/med covid-19 kommer att öka lika mycket. Vi kommer absolut inte att nå den nivån vi hade för dödsfall i våras, utom möjligtvis i april nästa år.

Men mycket hänger också på om vi kan fortsätta att hålla avstånd, vara hemma vid minsta sjukdomssymptom, slumpen dvs när och hur och var superspridare är närvarande på olika platser, tvätta händerna, undviker att åka med kollektivtrafiken i rusningstid, om vi inte absolut måste det, (då kan det, dessutom, faktiskt, vara lämpligt med munskydd, men bara om man måste åka då), om smittan letar sig in på äldreboenden och i hemtjänsten igen och om så fall, i vilken skala osv.

I grunden är vi nog ganska hjälplösa emot SARS-COV2, men vi kan i alla fall bromsa smittspridningen något, utan att för den skull ramponera hela samhället.

Men som sagt var: Jag killgissar bara: Människan spår och SARS-COV2 rår.
Citera
2020-10-01, 12:49
Medlem
Citat:
WHO utesluter inte att viruset kan smitta genom luften.
WWW.vardfokus.se påstår att coronaviruset finns i små luftburna partiklar, så kallade aerosoler. Forskarna har uttalat sig om att det smittar via kontakt, droppar och eventuellt via små partiklar i luften.
Ingen tycks veta något om dess smittoväg helt säkert.
Ja, men det går ingen klar gräns mellan droppsmitta och luftburet.

Även droppsmitta smittar genom luft. Men rent generellt sker droppsmitta på ett kortare avstånd, och inom kortare tid.

Luftburen smitta ligger som ett moln, och smittar flera timmar efter att person A har lämnat platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in