Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Tackar! Konstruktiva diskussioner är det bästa man kan få ut av FB.
Jag inser att det är mycket att ta in i Estoniafrågan och jag har kanske ett visst försprång eftersom jag ägnade åratal åt den i stora tråden för 10-15 (?) år sedan. Å andra sidan har jag säkert glömt och blandat ihop en del med tiden.
I denna tråden är ämnet ”det nya hålet”. Den fråga som hittills ingen svarat på är hur detta hål hänger ihop med, eller förklarar, sjunkförloppet. Det är nämligen så att
det väl kända stora hotet mot RORO-färjor inte är hål under vattenlinjen. Fartyg
har skott, pumpar och i sista hand livbåtar för att möta det hotet. Det katastrofala är i stället lastförskjutning eller vatten på bildäck så att fartyget kantrar utan möjlighet till evakuering. Detta orsakade haverierna med Herald of Free Enterprise, Jan Hewelius (?) och El Salaam Boccaccio.
Frågan att ställa sig är därför om och hur vatteninträngning midskepps på däck 1
skulle kunna leda till sådan instabilitet att Estonia kantrar på ett par minuter. Jag har inte sett något resonemang om detta ännu, men jag är mycket intresserad av dina/era tankar.
Sitter dumt till just nu och kan inte skriva ett långt svar.
Det är olikheterna i rapporten från haverikommissionen och överlevande om när Estonia fick slagsida som gör just den frågeställningen viktig. Överlevande hävdar att det blev kraftig slagsida på ett ögonblick 15 minuter innan vad utredarna säger. Den tidsskillnaden blir extremt viktig i hela händelseförloppet.
Jag kan inte minnas att jag läst att maskinisterna som sett rampen via CCTV eller någon annan nämna att lastbilar/bilar blivit förskjutna mot ena sidan, men en otrolig mängd vatten som forsar in skulle självklart kunna rucka lasten så den flyttas och ytterligare påskyndar förloppet.
En sak kan förklara ett händelseförlopp (öppen ramp t.ex), men det finns varje gång något/någon som pekar på att det inte stämmer (vittne via CCTV och överlevandes tidsangivelser)
Det är här jag lämnar redovisade fakta och tvingas spekulera.
För mig är det troligt att
inledningen av haveriet är av en annan orsak än bogvisir/ramp och att dödsstöten kom när den föll av/öppnades.
Vad var det som orsakade dom två höga smällarna som kastade personer ur balans och t.om sina sängar?
Vad kan ha gjort att Estonia fick slagsida innan ramp var öppen (för att den varit det under åtminstone en tid skulle förklara mycket om det snabba förloppet)
Hur mycket jag än ogillar att göra det är det dags att dra på mig foliehatten.
En explosion/kollision som öppnar fartygets sida (mer än den skada man nu hittat) kan vara en förklaring.
Det är en förklaring som inte har några fakta bakom sig men som relativt enkelt går att bevis/motbevisa med nya dykningar som undersöker hela skrovet från insidan.