Citat:
Ursprungligen postat av
JayDee78
Men om bogvisir/ramp är HUVUDORSAK borde dom inte undersökas? Nu har bara visiret kontrollerats fullt ut. Men även här finns tyvärr frågetecken. Varför är delar av fästena avsågade (efter bärgning) och flyttade till Karlskrona?
Hur har en kontroll av rampen gjorts ordentligt om man inte ens gått in på bildäck för att syna den på insidan?
Och som du senare i tråden säger: Visiret är borta men det sprutar in vatten RUNT rampen (som maskinisterna ser på CCTV). Hur mycket var det öppet? 20cm eller 5 meter?
Kan en undersökningen av rampens infästningar visa skador på cylinder/arm som uppstått pga att det varit öppet och i såfall hur mycket det varit öppet?
Jag anser att det finns för många frågetecken lämnade av haverikommissionen för att känna att jag ska kunna lita på att dom gjort ett fullgott arbete.
Det finns självklart en massa saker i JAICs rapport från 1997 som man inte kan och bör hålla med om. Jag delar t.ex. inte slutsatserna, och tycker att kritiken mot myndigheternas godkännande (sjövärdigheten) helt saknas. Inte heller tycker jag att SSPAs bassängprov övertygar. Snarare ser det ut som de absolut vill lyfta fram sin vågbassäng där man kunde (kan?) köra skalmodeller av fartyg.
Däremot tyckte jag redan vid en första läsning för 15-20 år sedan att arbetet om visirer är mycket gediget. Man har gjort allt som kan begäras där, t.o.m. dragprov på stål-material från exakt de berörda områdena. Var olika delar finns idag vet jag inget om, men det har ju också gått 25 år sedan undersökningarna. Vad gäller undersökningen av rampen så vet jag inte om det fanns invändiga lås på det sättet du menar. Som jag minns det låg rampen nästan stängd med en liten glipa på filmerna från 94-95. Till skillnad från LÅ så tänker jag att det vore ett jätte-jobb att lyfta den 10 ton (?) tunga rampen, även om bara den pekar 30 grader neråt, på ett sätt som gör det säkert att ta sig in.
Vad gäller vatteninträngning vid rampen så har vi tre besättningsmän (3:e M, systemteknikern, motormannen) som alla vittnar om att de sett vatten vid rampen och på bildäck (de har också alla sett fartyget sjunka utan visir). Svårt att komma runt det kan man tycka. Hur mycket av vattnet som kom in medan visiret hängde på rampen och hur mycket som kom in senare är svårt att säga, men det troliga är IMO att nästan allt kom in efter att rampen slitits upp helt. Beräkningarna av hur snabbt vattnet kom in då varierar, men vi talar många m^3 sekunden. Estonia var dödsdömd med sådär 1000 ton på bildäck, och det bör ha skett på några minuter. Låt säga att det tog 5
minuter; där har du skillnaden mellan kameraobservationen från maskin 01:15 och alarmet (”Häire häire”) 01:20. Det gick fort...
Men att reflexmässigt förkasta 300 sidor rapport av 35 personer baserat på att man inte gillar allt... då är foliehatt nästa steg. Det är också viktigt att den första JAIC-rapporten har kompletterats med flera nya undersökningar och rapporter. Jag vill här lyfta fram HSVAs rapport (finns/fanns på deras hemsida och på Estoniasamlingen). Den har enligt mig tekniska resonemang och omfattande simuleringar på en nivå över vad Chalmers/SSPA åstadkommit i frågan.