2020-10-01, 07:48
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Ubåts teorin kan vi nog glömma. Ett vittne såg något stort och vitt flyta förbi. Det kan ha varit bogvisiret. Detta visir kan ha slagit i fartygssidan och orsakat hålet. Jag har varit i 15 meters vågor och det är stora krafter när ett fartyg kränger. Estonia var gammalt. Gamla fartyg kan brytas itu i dåligt väder. Visiret kan teoretiskt haft en luftblåsa och flutit längsmed fartygssidan och orsakat skadan.
Estonia var inte gammalt, sjösattes 1980. 14 år i drift.
Flera av färjorna som är där ute på Östersjön idag har 20-30 år på nacken.
Senast redigerad av Onkel-Ben-ny 2020-10-01 kl. 07:53.
Citera
2020-10-01, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Ubåts teorin kan vi nog glömma. Ett vittne såg något stort och vitt flyta förbi. Det kan ha varit bogvisiret. Detta visir kan ha slagit i fartygssidan och orsakat hålet. Jag har varit i 15 meters vågor och det är stora krafter när ett fartyg kränger. Estonia var gammalt. Gamla fartyg kan brytas itu i dåligt väder. Visiret kan teoretiskt haft en luftblåsa och flutit längsmed fartygssidan och orsakat skadan.

Så 64 ton flyter på ytan 70-100m innan det sjunker?

Citera
2020-10-01, 08:05
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Vittnet Bergm*rk (*=a) som säger sig ha sett hålet när han dök på vraket strax efter förlisningen, är han trovärdig?

hittade det! läs denna och se de engelska texterna där man kommer på honom med att ljuga gång på gång

https://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/enclosure34.pdf
Citera
2020-10-01, 08:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Intressant att du hittar svaret bekvämt i "bibeln" host host, ursäkta Kommisionens korrupta rapport....
Det är därför du måste åka till Muskö.
Finns ingen dokumentation som duger åt dig.
Citera
2020-10-01, 08:09
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Enligt professorn som simulerade skadan i sidan så kan det inte ha varit visiret.
Hålet har uppkommit med en större kraft och skada.
Frågan ställdes men han avvärjde den. Se sista delen i dplay dokumentären.

Jag skall kolla i helgen. Men jag tar det inte för omöjligt. Häng visiret ovanför fartygssidan, helt teoretiskt alltså, släpp visiret med spetsen före från tre meter. Fundera över om ett hål kan uppstå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Nu har jag listat ut det!!!

Lyssna nu!!!

Estonias bogvisir lossnade på grund av en våg. Men det hängde kvar.

När Estonia fick slagsida så försökte den svenska ubåten "knuffa" det på rätt köl för att hjälpa människor att ta sig ut. Ett skepp som är på sidan eller upp och ned är alla fångade inuti.

Så den svenska ubåten "puffade" på Estonia för att få den på rätt sida igen.

Det var då hålet uppkom!

Estonia sjönk sen ändå, men med bogvisiret hängandes i nosen hela vägen ned till botten. När Estonia landade på botten så la sig bogvisiret på snedd över nosen.

Hålet på Estonia uppkom alltså när man försökte "rädda" Estonia från att sjunka.

Ubåtsbesättningen och Holmén är hjältar!

Varför sa dom inte det direkt istället för att skylla på ryssen?

Bogvisiret var runt 1.5km bort från estonia när det hittades. Annars en god tanke
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Vad baserar du det på? Och referera för f-n inte till JAIC:S Rapport igen?
Ritningar och sammanfattningar av vittnesmål finns i JAICs rapport, korrekt . Men eftersom du har en närmast religiös motvilja mot att öppna det dokumentet så får du en alldeles egen möjlighet att kolla vittnesmålen:
- gå till Estoniasamlingen.
- där finns vittnesmålen i orginal, de flesta med ljudfiler så att du kan öva
din estniska.
Citera
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

Sant, men som jag och flera påpekat flertal gånger, var hon inte byggd för öppet hav.

Viking Sally (som hon hette innan) var byggd för Stockholm-Mariehamn-Åbo (1980-1991)

Sedan gick hon Umeå-Vasa (1991-1993)

Bägge kustnära rutter.

1993-1994 gick hon Stockholm-Tallin, ej kustnära rutt (max 20nm från land)

Att finnarna gav en dispens från SOLAS regler, som ej var nertecknat i hennes papper, gjorde att hon gick en rutt hon inte var byggd för.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cachesytW8BwA6EJ:www.estoniasamlingen.s e/newsItemTT.aspx%3Fid%3D19941218:TT:0016:0+&cd=5&hl =sv&ct=clnk&gl=se
Citera
2020-10-01, 08:10
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

Det kan jag hålla med om.
Citera
2020-10-01, 08:21
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Även om vi skulle ignorera allt vatten, vittnesmål och precis allting som hände innan fartyget sjönkRampen kan svårligen ha varit stängd vid den kritiska delen av förloppet eftersom all hydraulik, vajrar och låsbultar var söderslitna. Vidare så satt rampen blockerad i bogvisiret på så sätt att du inte kan få bort bogvisiret från fartyget utan att antingen slita sönder bogvisirets housing och hela bakkant (där överdelen av rampen var inkapslad), slita sönder själva rampen eller lyfta hela bogvisiret över rampens överkant.
Kollade lite på nätet då det du säger låter troligt. Samtidigt så hittade jag även detta:

"Den 4 oktober gjorde Kommissionen, som fortfarande inte var formellt konstituerad ett uttalande i form av en pressrelease på engelska från estniska utrikesdepartementet kl. 18.30 - Interimrapport no. 1. Andi Meister, estnisk utredningschef, Forssberg och Lehtola meddelade åtta preliminära slutsatser (se bilaga 1 ). Kommissionen bekräftade där alla tidigare rykten i media; bogvisiret hade trillat av under resan, vågor, inte visiret (sic), hade öppnat bogrampen och vatten på bildäcket i överbyggnaden hade lett till kapsejsning (sic). Inga uppgifter om överlevande meddelades! "

Nu är det väl en fråga hur man ska tolka detta, men det betyder väl att visirkonstruktionen slets lös med allt vad det innebär och att sedan vågor orsakade att rampen öppnades. Estonia hade ju däremot girat vänster från 281 grader för att sedan landa på 140 grader 6 minuter senare för att vågorna och vinden skulle räta upp fartyget. Frågan är om, när, rampen lossnade.
Citera
2020-10-01, 08:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Men om bogvisir/ramp är HUVUDORSAK borde dom inte undersökas? Nu har bara visiret kontrollerats fullt ut. Men även här finns tyvärr frågetecken. Varför är delar av fästena avsågade (efter bärgning) och flyttade till Karlskrona?

Hur har en kontroll av rampen gjorts ordentligt om man inte ens gått in på bildäck för att syna den på insidan?

Och som du senare i tråden säger: Visiret är borta men det sprutar in vatten RUNT rampen (som maskinisterna ser på CCTV). Hur mycket var det öppet? 20cm eller 5 meter?

Kan en undersökningen av rampens infästningar visa skador på cylinder/arm som uppstått pga att det varit öppet och i såfall hur mycket det varit öppet?

Jag anser att det finns för många frågetecken lämnade av haverikommissionen för att känna att jag ska kunna lita på att dom gjort ett fullgott arbete.
Det finns självklart en massa saker i JAICs rapport från 1997 som man inte kan och bör hålla med om. Jag delar t.ex. inte slutsatserna, och tycker att kritiken mot myndigheternas godkännande (sjövärdigheten) helt saknas. Inte heller tycker jag att SSPAs bassängprov övertygar. Snarare ser det ut som de absolut vill lyfta fram sin vågbassäng där man kunde (kan?) köra skalmodeller av fartyg.

Däremot tyckte jag redan vid en första läsning för 15-20 år sedan att arbetet om visirer är mycket gediget. Man har gjort allt som kan begäras där, t.o.m. dragprov på stål-material från exakt de berörda områdena. Var olika delar finns idag vet jag inget om, men det har ju också gått 25 år sedan undersökningarna. Vad gäller undersökningen av rampen så vet jag inte om det fanns invändiga lås på det sättet du menar. Som jag minns det låg rampen nästan stängd med en liten glipa på filmerna från 94-95. Till skillnad från LÅ så tänker jag att det vore ett jätte-jobb att lyfta den 10 ton (?) tunga rampen, även om bara den pekar 30 grader neråt, på ett sätt som gör det säkert att ta sig in.

Vad gäller vatteninträngning vid rampen så har vi tre besättningsmän (3:e M, systemteknikern, motormannen) som alla vittnar om att de sett vatten vid rampen och på bildäck (de har också alla sett fartyget sjunka utan visir). Svårt att komma runt det kan man tycka. Hur mycket av vattnet som kom in medan visiret hängde på rampen och hur mycket som kom in senare är svårt att säga, men det troliga är IMO att nästan allt kom in efter att rampen slitits upp helt. Beräkningarna av hur snabbt vattnet kom in då varierar, men vi talar många m^3 sekunden. Estonia var dödsdömd med sådär 1000 ton på bildäck, och det bör ha skett på några minuter. Låt säga att det tog 5
minuter; där har du skillnaden mellan kameraobservationen från maskin 01:15 och alarmet (”Häire häire”) 01:20. Det gick fort...

Men att reflexmässigt förkasta 300 sidor rapport av 35 personer baserat på att man inte gillar allt... då är foliehatt nästa steg. Det är också viktigt att den första JAIC-rapporten har kompletterats med flera nya undersökningar och rapporter. Jag vill här lyfta fram HSVAs rapport (finns/fanns på deras hemsida och på Estoniasamlingen). Den har enligt mig tekniska resonemang och omfattande simuleringar på en nivå över vad Chalmers/SSPA åstadkommit i frågan.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-01 kl. 08:42.
Citera
2020-10-01, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Även vid din lägsta uppskattning skulle sektion #5 och #6 på däck 1 vattenfyllts på ett par minuter. Ett sådant vatteninflöde kan omöjligen uppstått vid tidpunkten för smällarna, dvs runt 01:00, eftersom ett 20-tal passagerare dels lyckades fly fram till 01:15, dels inte såg några sådana vattenmängder forsa över däck 1.

För att ihop vatteninträngning från detta hål med vittnesuppgifterna måste hålet uppstått sent, efter att passagerarna flytt, men innan slagsidan. Detta innebär 01:15. Men passagerarna flyr ju pga ljud tidigare än så, och de ser ju en del vatten på däck 1 och ovanför på däck 2 (bildäck). Det går alltså inte ihop.

Ja, det här är ju när skeppet väl fått ordentlig slagsida och mer eller mindre låg på sidan, och då gick det ju faktiskt väldigt fort. Hålet ligger ju trots allt vid vattenlinjen, så jag håller det ändå inte otroligt att det uppstått då smällarna var, jag tror i sig inte att hålet är ensamt anledning. Det måste i slutändan ha funnits två öppningar. Jag tror definitivt att hålet hade ensamt lett till problem för Estonia men inte så snabbt som det gick, men däremot tror jag att hålet var en förutsättning för att det skulle gå så snabbt.

Finns det någon förklaring till varför hon sjönk med aktern först? Jag antar att hon rent konstruktionsmässigt var tyngre bak men nu hade vi enligt den officiella rapporten den stora öppningen framtill, även det uppstådda hålet är framför centrum. Borde inte luft ha inneslutits akter över och burit henne?

Om vi bara spekulerar, finns det något som utesluter fler eller ett större hål mer akter över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in