2020-09-30, 23:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
enligt palliativ registret så dog 104 personer med covid-19 under september månad (hittills)

alltså personer som hade covid-19 och dog = 104 pers för september

hur många dog totalt med covid-19 under september månad i sverige?

för augusti är siffran 162 pers enligt palliativ registret

https://data.palliativregistret.se/utdata/report/enskilda.antal-dodsfall

alltså jag undrar, räknas dessa siffror in i siffrorna FHM presenterar? eller vilka är dom som dör och registreras i palliativa registret? det är ju allt från folk som där på särskilt boende till sjukhus men även hemma.

När jag tittar i FHM:s datafil så dog det 78 st i Augusti (1-31) i covid-19. För September får jag 52 st (1-29). Blir lite konfunderad, vad är det som inte stämmer?

Edit:
Totalsumman 5893 verkar ju vara korrekt. Om de inte räknas med så lär vi ha en praktskandal och helt andra siffror på g.
Senast redigerad av revodneb 2020-10-01 kl. 00:09.
Citera
2020-09-30, 23:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Italien tycks inte råkat för någon andra våg att tala om. (Jmf med t ex Spa, Fra och UK.) Hur kommer det sig?

Det är sånt som den här tråden borde handla om.

Det verkar också som norra Italien klara sig bättre.
Citera
2020-09-30, 23:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Hjärtkliniken i Falun har drabbats av ett coronautbrott sedan tre veckor tillbaka. Tio patienter, som inte längre är kvar på hjärtavdelningen 27, har testats positivt samt tolv medarbetare – totalt 22 smittade.

Dock har alla utom tre av de virusdrabbade medarbeterna tillfrisknat och är åter i arbete. För att motverka ytterligare utbrott har samtliga 140 i personalstyrkan testats för covid-19. Även varje ny patient som kommer till avdelningen coronatestas.

– Det är en allvarlig situation när vi ser att det blir en spridning. Och att de hjärtsjuka smittas ser vi som något allvarligt då de är i riskgrupp, säger Kristina Hambraeus som är verksamhetschef på hjärtkliniken i Falun.

Hur gör ni för att motverka ännu mer smittspridning?

– Vi har tagit hjälp av smittsskyddsavdelningen så att vi har rätt utrustning för hygienrutiner. Dessutom använder nu personalen skyddsvisir vid nära arbete med patienter. Den rutinen började vi med igår, säger Hambraeus."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/coronautbrott-pa-hjartkliniken-i-falun-det-ar-en-allvarlig-situation

inga munskydd tydligen

Det är ju inte konstigt att människor drar sig för att besöka sjukvården? Jag tycker att det är anmärkningsvärt att de inte börjat med visir tidigare, samt munskydd! Jag fattar det verkligen inte? 🤷🏼‍♀️
Citera
2020-09-30, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Pandemin kommer att hålla i sig länge ännu. Tegnell tror minst ett år till. Jag tror, tyvärr, på upp till 2 år till.

Det är, tyvärr, möjligt att försäsongen för covid-19 redan börjat. Att Danmark, redan nu, börjat få en sämre utveckling än Sverige är ingen höjdare för danskarna. I december kan det hela ta fart ordentligt. Det hela kan sedan kulminera, stort, i april.

Det allvarliga är inte att antalet rapporterade covid-19 fall ökar, utan att inläggningarna på sjukhus, iva fall, folk i respirator och dödsfall börjat öka i Danmark. Detta visar att det inte bara är frågan om en "testing-epidemic".

Innan april lär inte ett vaccin finnas, distribuerat och klart för använing i stor skala i Sverige eller Danmark. Och sedan vet vi inte om vi behöver genomlida ytterligare en covid-19 säsong.

Det är först över när WHO blåser faran över. Innan dess hinner mycket hända med covid-19 statistiken i både Danmark och Sverige. Personligen så hoppas jag att både Danmark och Sverige samt resten av världen kommer att klara sig bra fortsättningsvis. Men det ser inte ljust ut på sina håll.

Jag tar så gärna att Sverige slutar på en 15 plats, globalt, vad gäller dödsfall i/med covid-19, och en superjumboplats i Norden, bara det globala lidandet tar slut och att vi, så småningom, slipper att uppleva covid-19 som något stort problem.

Att Tegnell säger att WHO kan säga att det inte är något globalt nödäge nästa höst tolkar jag som något positivt, även om jag tror att det är väl optimistiskt. För faktum är att innan WHO blåser av nödäget har 99% av restriktionerna upphävts. Polio räknas exempelvis som att globalt nödläge idag, och har så gjort i åratal. Ebola har gjort det i perioder. Svininfluensan låg kvar som globalt nödläge fram till augusti 2010. Vilket var åtminstone ett halvår efter att sjukdomen försvann från löpsedlarna.
Så beaktat till det så är hösten 2021 väldigt optimistiskt. Jag tror att större delen av i Europa (dock inte våra grannländer) kommer våra i stort sett klara. Också större delen av amerika, både nord och syd, med vissa regioner som undantag. Asien kommer däremot inte vara klart, inte heller Australien eller Nya Zeeland. När det gäller Afrika tror jag siffrorna är så osäkra att jag inte drar några slutsatser. För att nödläget ska blåsas av så krävs dock att hela världen i princip är fri från viruset, i vart fall vad gäller dödlighet.
Citera
2020-09-30, 23:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I Sverige så bor 400.000 barn med en ensamstående förälder.

Här lever 186.000 barn i fattigdom.

Här lever 108.000 barn i fattigdom med en ensamstående förälder.

Är det vad du menar med 2 procent?

Fake news.
Citera
2020-09-30, 23:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Hur mår Zlatan?

Enligt många härinne så är hans fotbollskarriär över.
Citera
2020-09-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Italien tycks inte råkat för någon andra våg att tala om. (Jmf med t ex Spa, Fra och UK.) Hur kommer det sig?
Italien bör ha närmare sjutusen nya smittade per dag nu, av vilka man registrerar ungefär en fjärdedel.

Det är fortfarade mycket mindre än de andra länderna. Och nästan en faktor 40 mindre än toppen i våras.

Något som kanske kan spela in är vädret (ren spekulation från min sida). Delar av Italien som inte drabbades hårt i våras har fortfarande sommarvärme.
Citera
2020-10-01, 00:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
/.../ Covid-19 är först och främst en lungsjukdom. Det är att andas in andra människors utandningsluft som är farligt. Om man får lite virus på fingarna, och råkar få i sig dem när man äter en varm korv på stan - så hamnar de i magen, där saltsyran tar hand om dem fort. De kan inte hamna i lungorna. I värsta fall kan man få diarré - men jag har inte hört om en enda som har dött av coronadiarré enbart (och inget i lungorna), så det händer antagligen inte.

Det vi har vunnit med allt tvättande och spritande, är i stället - tror jag - att vi har sluppit magsjukor som vi kanske skulle ha fått annars. Vinterkräksjukan bland annat. Och det är ju också väldigt positivt, såklart.

Jaa, visst är det så.. Dessutom har det idoga spritandet och tvättandet haft det goda med sig att allmogen fått en känsla av att ha kontroll över situationen. Vilket har varit syftet och målsättningen med hela den ”kampanjen.

Psykologiska försvaret var tillsammans med militära försvaret och det ekonomiska försvaret en del i totalförsvaret.
Citera
2020-10-01, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fake news.
Det är 100 procent sant.

Och dessutom ingen nyhet.
Senast redigerad av aw 2020-10-01 kl. 00:05.
Citera
2020-10-01, 00:11
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Italien bör ha närmare sjutusen nya smittade per dag nu, av vilka man registrerar ungefär en fjärdedel.

Det är fortfarade mycket mindre än de andra länderna. Och nästan en faktor 40 mindre än toppen i våras.

Något som kanske kan spela in är vädret (ren spekulation från min sida). Delar av Italien som inte drabbades hårt i våras har fortfarande sommarvärme.

Vädret bör vara ungefär lika som i Spanien. Plottar man antal på IVA per capita mot dödsfall per capita får man detta:
https://ibb.co/YLcVyrK

Liguria sticker ut (ordentligt).
Antingen ser vi effekterna av immunitet eller så är det så att människor i tidigare hårdare drabbade områden är bättre på att följa förbud och restriktioner.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2020-10-01 kl. 00:20.
Citera
2020-10-01, 00:15
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är fakta, runt 2 % av de som testar sig med symptom i Sverige har covid-19. Tror du den inte skulle vara mycket högre om de flesta smittade asymptomatiskt och en vecka efter att någon smittad kontaminerat en yta?

Många äldre och de i riskgrupper lever i isolering.

Så många som möjligt jobbar hemma.

Konserter, körer och idrottsevent är just nu inställda.

Nöjesparker är stängda.

Restriktioner finns på krogen.

Svenska samhället är inte som det var för ett år sedan.

Hur smittspridningen ser ut när den är ohejdad såg vi i våras i flera länder.

Nånstans idag läste jag en studie som uppskattade R0 för pandemin till ca 2. CDC verkar räkna med R0 2-4 i olika scenarier https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/planning-scenarios.html

Det verkar finnas de som har respekt både för smittspridningen av SARS-CoV-2 och för sjukdomen Covid-19

annars skulle inte världen hålla på såhär.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-10-01 kl. 00:50.
Citera
2020-10-01, 00:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Hjärtkliniken i Falun har drabbats av ett coronautbrott sedan tre veckor tillbaka. Tio patienter, som inte längre är kvar på hjärtavdelningen 27, har testats positivt samt tolv medarbetare – totalt 22 smittade.

Dock har alla utom tre av de virusdrabbade medarbeterna tillfrisknat och är åter i arbete. För att motverka ytterligare utbrott har samtliga 140 i personalstyrkan testats för covid-19. Även varje ny patient som kommer till avdelningen coronatestas.

– Det är en allvarlig situation när vi ser att det blir en spridning. Och att de hjärtsjuka smittas ser vi som något allvarligt då de är i riskgrupp, säger Kristina Hambraeus som är verksamhetschef på hjärtkliniken i Falun.

Hur gör ni för att motverka ännu mer smittspridning?

– Vi har tagit hjälp av smittsskyddsavdelningen så att vi har rätt utrustning för hygienrutiner. Dessutom använder nu personalen skyddsvisir vid nära arbete med patienter. Den rutinen började vi med igår, säger Hambraeus."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...rlig-situation

inga munskydd tydligen
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju inte konstigt att människor drar sig för att besöka sjukvården? Jag tycker att det är anmärkningsvärt att de inte börjat med visir tidigare, samt munskydd! Jag fattar det verkligen inte? 🤷🏼‍♀️

De gör som de blir tillsagda av socialstyrelsen och FHM antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in